Képmás, 2003 (4. évfolyam, 1-12. szám)

2003-06-01 / 6. szám

VALLÁS egészségügy, oktatás-nevelés, ahol ezrével lehetetlenülnek el a képzett szakemberek, de ide so­rolhatnánk az élet számtalan területét, ahol az álmodernizá­lás - ma „eu-minta”, „eu-szab­­vány” és még sok effajta in­dok - miatt kiváló emberek kerülnek utcára, lesznek meg­félemlítettek. Pénz beszél, kutya ugat. A mai, kereskedelmi liberalizá­ció nem más, mint a fogyasztói társadalom fő­ motorja: azt hi­szem, hogy szabad vagyok! A központ én vagyok, az én pro­duktumom, az én akaratom, erő­m, eszem, pénzem, kapcso­latom. Pedig az igazi szabadság­nak az az értelme, hogy valami­lyen nagyobb jóra szabadulok fel, hogy azt tegyem - mégpedig nem a magam örömére, hanem azért, mert önmagamból a má­siknak akarok ajándékozni, és nem valamit, hanem önmagam egy részét. Szabadság Szentlélek módra S itt jön elő egy nagyon ér­dekes kérdés: hogyan tudom én önmagam egy részét odaa­jándékozni? Nem másként, mint úgy, hogy a világnak azt a szeletét, amiben élek, betöltöm az Istentől ajándékba kapott, személyes szeretettel. Ha nem ezt teszem, akkor visszazuhanok önmagamba, ami pedig céltalan­ságot eredményez. Hiszen senki sem gondolhatja komolyan, hogy ő saját maga célja és létének oka. Amikor Pünkösdkor kinyílt az apostolok dohos, emeleti ter­mének ajtaja, ott, ahol Jézussal az utolsó vacsorát elfogyasztot­ták, a Szentlélekkel betöltött apostolok közül Péter lépett ki elsőként azok felé, akikhez Jézus küldte őket. Talán ugyan­azzal a lelkesedéssel és benső félelemmel tette, mint ahogy ötven nappal ezt megelőzően együtt rohant Jánossal a sírhoz, Jézus felkutatására. Igen, az ajtót nekik kellett kinyitni, még­pedig belülről. Ehhez a nyi­táshoz, haladáshoz, majd szár­nyaláshoz kellett a Lélek. A kívülállók azonban nem is sejtették, hogy az apostolokat Jézus újra és újra meglátogatta, készítgette feltámadása után. Nemcsak a Lélek befogadására, hanem arra is, hogy képesek legyenek tanúságot tenni a ben­nük megfogant új Életről, a Jézus által elhozott isteni, megváltott, megszabadított élet­ről. Ehhez kapták meg most a Szentlelket, a harmadik isteni személyt a megszentelő és böl­csességet, erőt, állhatatosságot adó Égi Ajándékot. Ez az igazi liberalizálás, megszabadulva ön­magunk félelmeitől, a legna­gyobb örömtől betöltekezni - a Szentháromság egy Isten ben­nem lakást vesz a hit és a ke­­resztség által! Haladó­konzervatívizmus Amikor jó néhány évvel ezelőtt megkérdeztem nagybá­tyámat, hogyan határozná meg a gondolkodásmódját, azt mondta: „Fiacskám, én haladó-konzer­vatív vagyok!” A Bibliában az Istentől vezérelt szent szerző sokszor hasonlítja az Istenben bízó embert a víz mellé ültetett fához, melynek gyökerei boldo­gan táplálják a fát, hogy az bőséges termést hozzon. Ez a mozdulatlanság, „konzervatív” magatartás persze csak látszóla­gos, hiszen a gyökér szemmel alig látható szálakon keresztül a földbe ágyazottan szívja fel az életet adó nedveket. Nagyon is haladó, e nélkül a növény hamar elpusztulna. Én így tudom elképzelni a haladó­ konzervativizmust: az apostolok azok maradtak, akik voltak, de Isten Lelkével betöl­­tekezve új emberekké váltak. Mi kellett ehhez? Annak felisme­rése, hogy a Szeretet abban áll hogy nem mi szerettük előbb Istent, hanem Ő minket - és éppen ezért Ő életünk lényege is és azért teremtett meg ben­nünket, hogy Jézus által megdi­­csőítsük a Szentlélekkel eltelve az Atyát. Vagyis bekapcsoljon abba a szentháromságos sze­­retetközösségbe, amiben és ami által életünk kiteljesedéséhez eljutunk. Bárcsak engednénk Jézust életünkbe lépni, bárcsak enged­nénk őt tanítani, bizonyítani, hogy az élet erősebb a halálnál és a bűnnél. Bárcsak enged­nénk, hogy a Szentlélek, akit keresztségkor oly sokan meg­kaptunk, igazi életünket meg­valósítsa: kilépni a zárt, dohos énünkből, világunkból a Fény­be, a Szeretetbe, a Békességbe! Ilyen az igazi szabad (libera­lizált), haladó-konzervatív em­ber, akinek vannak Istenben gyökerei; ilyen az igazi fo­gyasztó ember: Istenből él, aki neki életet adott, és Istenből élhet a másik ember is általa, akit neki továbbad. Illéssy Mátyás Fotó: Sánta Balázs F­esztiva NAGYMAROS. 2003. JULIUS 18 19. D­U­N­A­KAN­YAR MŰVÉSZETI HETEKDUNA-í­ARTI DUNAKANYAR MŰVÉSZETI HETEK KOR­MORÁN Jf 2k MAKÁM M TOLCSVAY béla SEBŐSLRINC­S ? ARASTNDA • * I -MISZTRÁL A RAT BOYS m DAGDA­­ t Gyermekszinpad .'Íj'-­­viki ■tj 7 ■ szombat JÚ* 13 órai&jM , *'á IBm H U/.KL I a pettr tor uWm KOLOMPOS ? f Vlyvk­örzsi I­ÁNCHÁ? k W 9 ■ péntek, szombat 22^vár&. JF to TATROS * ft M Új ff > » KOMISZ KÉNYÉ*. ' % il­ KIS GERGELYuAurrW « f I > : búimig SKOT TÁNCKLUB DAGDA 1 ' i > ! i < c : Gondola­t­ok N­aÁa ,<• . — Á * — 5 péntek, szombat 21? érát*jk — i GRAXDPIERRIf­. i (la ) r Hl. / K1­I­A _ f­i - _­­m . KANDI K 1IORSC II H­AN­GSZÍNHÁZ iÍTTF' MISZTRÁL - 111 1 ^ 4 •= ■ 1 napos és 2 napos jegyek kaphatók: a TouriNfORM irodáiban (Vác: 27/316-160), a Kaláka Zene­boltban (1/267-5331), a Publica (1/322-2010), a Ticket Express (1/312-0000) irodáiban, a Rózsavölgyi (1/318-3500), a Vigadó (1 / 327-4322) jegyirodájában, a Magyar Ház Könyvszolgálat (1/209-1081), a Periferic Records bolt­jaiban, A HALLGATÓI IRODÁKB­AN, ILLETVE A HELYSZÍNEN. részletes műsor: www. misztral. h­u/fesztivál 12 éven aluliaknak a fesztivál látogatása ingyenes! Nagymaros, a Dunakanyar gyöngyszeme, többek között vonattal is megközelíthető. Budapest- Nagymaros ~0 perc vonattal­ >5 perc autóval- Szálláslehetőség kempingben illetve a közeli iskolában vagy a környező települések panzióiban. Parkolási lehetőség közvetlenül a fesztivál környezetében. péntek, szombat 1­1-22 óráig: ___27_ www.kepmas.hu

Next