Kereskedelmi Értesítő, 1979 (72. évfolyam, 1-40. szám)

1979-01-15 / 1. szám

1. szám KERESKEDELMI ÉRTESÍTŐ Elveszett bélyegzők A Csongrád megyei Vendéglátó Vállalat, Szeged „Csongrád megyei Vendéglátó Vállalat 3022 sz. AKÖV konyhának kiadott 87501—87600 sorszámú ragbélyegtömbje”, a Baranya megyei Ruházati Kereskedelmi Vál­lalat, Pécs , . . „Baranya megyei Ruházati Kereskedelmi Vállalat, 305 Siklós”, a Fejér megyei Vendéglátóipari Vállalat, Szé­kesfehérvár „Fejér megyei Vendéglátóipari Vállalat, XXXVIII. sz.”, a Gödi Dunamenti Mezőgazdasági Termelőszö­vetkezet, Göd „TESZÉRT” Gödi Tolmács Mgtsz-ek Kereskedelmi és Feldolgozási Együttműködése 1093 Bp. IX., Szamuely u. 39/a. MNB 389—03285/7186 Tel.: 376-041­3.” feliratú bélyegzője elveszett. ■ Országos Kereskedelmi Főfelügyelőség közleményei Az idegenforgalmi területeken működő kereskedelmi és vendéglátóipari egységek vizsgálata A Belkereskedelmi Minisztérium — az idegen­­forgalom népgazdasági jelentőségének megfelelő­en — megkülönböztetett figyelmet fordít az ide­genforgalmi területek kereskedelmi ellátottságá­nak biztosítására és a fogyasztói érdekek érvé­nyesülésére. Az előzőből fakadóan az Országos Kereskedel­mi Főfelügyelőség más országos szervekkel (BM, KERMI, SZOT) egyeztetett program alapján rend­szeresen és visszatérően ellenőrzi az idegenfor­galmi területeken folyó munkát. 1978-ban 16 ke­reskedelmi felügyelőség és számos külső munka­társ közreműködésével 4161 hálózati egységben és 67 vállalati, szövetkezeti központban került sor ellenőrzésre. Ennek keretében vizsgáltuk — a fizető vendéglátással kapcsolatos kérdése­ket (erről korábban külön közlemény jelent meg), — a közúti határátkelőhelyeken, a belföldi gyorsvonatokon és a fővárosi pályaudvarokon, a külföldiek által is látogatott gyógy- és strandfür­dők területén működő egységek munkáját, a tu­ristaházak helyzetét, — a hazánkban üdülő, kiránduló turisták ellá­tását, — a legfrekventáltabb területeken (Budapest, Balaton, Dunakanyar, Velencei tó) a vásárlók ér­dekeivel közvetlenül összefüggő kérdéseket, jú­lius—augusztus hónapban folyamatosan. A vizsgált időszakban mind az aktív, mind a bel­ső turizmus igen élénk, eloszlása viszont egyenet­len volt. Ez helyenként igen nehéz, esetenként alig megoldható feladat elé áhította a kereskedelmi szerveket. A szerény mértékben megvalósult há­lózatfejlesztés nem követte a lökésszerűen jelent­kező keresletet, ennek következtében a szállodák­ban, campingekben, vendéglátó egységekben időnként nagy volt a zsúfoltság, az élelmiszerbol­tokban gyakori volt a hosszú sorban állás. A mun­kaerő helyzet a központi intézkedések ellenére nem javult, fokozódott a leterheltség és részben ebből kifolyólag nem a kívánalmaknak megfele­lően alakult a vásárlókkal való törődés, a fogyasz­tói érdekvédelem. A vizsgálat részletes megállapításai A turisták fogadásában és az ellátásban közre­működő szervek a minisztérium és a helyi taná­csok szakigazgatási szervei segítségével­­ rendkí­vüli erőfeszítéseket tettek a kiugróan magas ven­dégforgalom adott feltételek között történő lebo­nyolítására. A korábbi években megszokott és jól bevált intézkedések (terület­szemlék, árualap­tartalékok biztosítása, készenléti szolgálat szerve­zése, létszám átcsoportosítás stb.) mellett elsősorban technikai fejlesztéssel, munka- és üzemszervezés­sel enyhítették a feszültségeket. Ennek eredmé­nyeként meggyorsult az új létesítmények üzembe helyezése, kisegítő campingeket nyitottak; bőví­tették a fizető vendéglátó hálózatot; növelték az élőmunkát kiváltó automaták, félautomaták szá­mát, a hűtőkapacitást; kezdeményezések történ­tek a tartózkodás meghosszabbítására; a nem idegenforgalmi területeken dolgozó szocialista bri­gádok hétvégi munkavállalással enyhítették a lét­számgondokat stb. Az intézkedések általában eredményre vezet­tek. A határátkelőhelyeken és a strandokon mű­ködő üzletek többsége azonban elavult, korszerűt­len, lassú áteresztőképességű, fejlesztésükre, kor­szerűsítésükre nem mindenütt fordítottak kellő gondot. A Turistaellátó Vállalattól átvett turista­­szállók egy része nem működött. Az üzemeltetők elsősorban a nagyobb hasznot biztosító éttermeket, büféket újították fel. A fizető vendéglátás nem a lehetőségeknek megfelelő mértékben fejlődött, emiatt sok spontán keresletet utasítottak el az irodák. Az ellátás árufedezete megfelelő volt. Az élel­miszerboltokban az alapvető napi cikkek kínálata 3

Next