Kereskedelmi Értesítő, 1979 (72. évfolyam, 1-40. szám)
1979-01-15 / 1. szám
1. szám KERESKEDELMI ÉRTESÍTŐ Elveszett bélyegzők A Csongrád megyei Vendéglátó Vállalat, Szeged „Csongrád megyei Vendéglátó Vállalat 3022 sz. AKÖV konyhának kiadott 87501—87600 sorszámú ragbélyegtömbje”, a Baranya megyei Ruházati Kereskedelmi Vállalat, Pécs , . . „Baranya megyei Ruházati Kereskedelmi Vállalat, 305 Siklós”, a Fejér megyei Vendéglátóipari Vállalat, Székesfehérvár „Fejér megyei Vendéglátóipari Vállalat, XXXVIII. sz.”, a Gödi Dunamenti Mezőgazdasági Termelőszövetkezet, Göd „TESZÉRT” Gödi Tolmács Mgtsz-ek Kereskedelmi és Feldolgozási Együttműködése 1093 Bp. IX., Szamuely u. 39/a. MNB 389—03285/7186 Tel.: 376-0413.” feliratú bélyegzője elveszett. ■ Országos Kereskedelmi Főfelügyelőség közleményei Az idegenforgalmi területeken működő kereskedelmi és vendéglátóipari egységek vizsgálata A Belkereskedelmi Minisztérium — az idegenforgalom népgazdasági jelentőségének megfelelően — megkülönböztetett figyelmet fordít az idegenforgalmi területek kereskedelmi ellátottságának biztosítására és a fogyasztói érdekek érvényesülésére. Az előzőből fakadóan az Országos Kereskedelmi Főfelügyelőség más országos szervekkel (BM, KERMI, SZOT) egyeztetett program alapján rendszeresen és visszatérően ellenőrzi az idegenforgalmi területeken folyó munkát. 1978-ban 16 kereskedelmi felügyelőség és számos külső munkatárs közreműködésével 4161 hálózati egységben és 67 vállalati, szövetkezeti központban került sor ellenőrzésre. Ennek keretében vizsgáltuk — a fizető vendéglátással kapcsolatos kérdéseket (erről korábban külön közlemény jelent meg), — a közúti határátkelőhelyeken, a belföldi gyorsvonatokon és a fővárosi pályaudvarokon, a külföldiek által is látogatott gyógy- és strandfürdők területén működő egységek munkáját, a turistaházak helyzetét, — a hazánkban üdülő, kiránduló turisták ellátását, — a legfrekventáltabb területeken (Budapest, Balaton, Dunakanyar, Velencei tó) a vásárlók érdekeivel közvetlenül összefüggő kérdéseket, július—augusztus hónapban folyamatosan. A vizsgált időszakban mind az aktív, mind a belső turizmus igen élénk, eloszlása viszont egyenetlen volt. Ez helyenként igen nehéz, esetenként alig megoldható feladat elé áhította a kereskedelmi szerveket. A szerény mértékben megvalósult hálózatfejlesztés nem követte a lökésszerűen jelentkező keresletet, ennek következtében a szállodákban, campingekben, vendéglátó egységekben időnként nagy volt a zsúfoltság, az élelmiszerboltokban gyakori volt a hosszú sorban állás. A munkaerő helyzet a központi intézkedések ellenére nem javult, fokozódott a leterheltség és részben ebből kifolyólag nem a kívánalmaknak megfelelően alakult a vásárlókkal való törődés, a fogyasztói érdekvédelem. A vizsgálat részletes megállapításai A turisták fogadásában és az ellátásban közreműködő szervek a minisztérium és a helyi tanácsok szakigazgatási szervei segítségével rendkívüli erőfeszítéseket tettek a kiugróan magas vendégforgalom adott feltételek között történő lebonyolítására. A korábbi években megszokott és jól bevált intézkedések (területszemlék, árualaptartalékok biztosítása, készenléti szolgálat szervezése, létszám átcsoportosítás stb.) mellett elsősorban technikai fejlesztéssel, munka- és üzemszervezéssel enyhítették a feszültségeket. Ennek eredményeként meggyorsult az új létesítmények üzembe helyezése, kisegítő campingeket nyitottak; bővítették a fizető vendéglátó hálózatot; növelték az élőmunkát kiváltó automaták, félautomaták számát, a hűtőkapacitást; kezdeményezések történtek a tartózkodás meghosszabbítására; a nem idegenforgalmi területeken dolgozó szocialista brigádok hétvégi munkavállalással enyhítették a létszámgondokat stb. Az intézkedések általában eredményre vezettek. A határátkelőhelyeken és a strandokon működő üzletek többsége azonban elavult, korszerűtlen, lassú áteresztőképességű, fejlesztésükre, korszerűsítésükre nem mindenütt fordítottak kellő gondot. A Turistaellátó Vállalattól átvett turistaszállók egy része nem működött. Az üzemeltetők elsősorban a nagyobb hasznot biztosító éttermeket, büféket újították fel. A fizető vendéglátás nem a lehetőségeknek megfelelő mértékben fejlődött, emiatt sok spontán keresletet utasítottak el az irodák. Az ellátás árufedezete megfelelő volt. Az élelmiszerboltokban az alapvető napi cikkek kínálata 3