Kereskedelmi Közlöny, 1989 (2. évfolyam, 1-19. szám)
1989-08-15 / 11. szám
11. szám KERESKEDELMI KÖZLÖNY 7. A pályázók a felhívás megjelenését követően pályázhatnak. A pályázat — a hitel- és állami alapjuttatás kérelemmel együtt — bármely kereskedelmi bankhoz, pénzintézethez benyújtható, itt döntenek a fejlesztéshez szükséges hitelről. A hosszabb távon exportlehetőségeket vállaló pályázatok esetében annak műszaki fejlesztési tartalmát értékeli az OMFB is. A pályázatról és az állami kedvezményekről az érdekelt minisztériumok, országos hatáskörű szervek képviselőiből álló Vállalkozásélénkítő és Exportfejlesztő Tárcaközi Bizottság — a finanszírozó részvételével — versenyeztetve dönt. 8. A pályázatokat az ágazati szempontból illetékes ágazati minisztériumhoz három példányban kell benyújtani. A Kereskedelmi Minisztérium Tárcaközi Bizottság Titkárságához (1880 Bp., Honvéd u. 13—15. „exportfejlesztő pályázat” megjelöléssel) 11 példányban kell benyújtani. A K+F pályázatokat az „Exportfejlesztő pályázathoz kapcsolódó MÜFA támogatás” megjelöléssel a javaslat témájának, jellegének megfelelően, vagy az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottsághoz, vagy az illetékes ágazati minisztériumhoz három példányban kell benyújtani. A Kereskedelmi Minisztérium Tárcaközi Titkárságához a K+F pályázatok két példányát kell beküldeni. A Kereskedelmi Minisztériumtól igényelt MÜFA esetén a KeM részére is három példányt kell eljuttatni. 9. Valamennyi benyújtott pályázat elbírálásra kerül a forrásokra vonatkozó banki igazolások beérkezésétől számított 30 napon belül, melyről a pályázó értesítést kap. 10. A pályázat elfogadása esetén a pályázat kiírónak képviseletében a Kereskedelmi Minisztérium az illetékes ágazati minisztérium, illetve az OMFB megállapodást köt a pályázóval. 11. A pályázatok elkészítésével kapcsolatos útmutatást az ágazati minisztériumok, az OMFB, az OKISZ ill. a VOSZ adnak, finanszírozási kérdésekben felvilágosítás a kereskedelmi bankoktól és pénzintézetektől kérhető. 12. Kis- és középvállalkozók, magánszemélyek és az export illetve műszaki fejlesztésben kevéssé tapasztalt gazdálkodók részére tanácsadással, illetve ingyenes tanácsadási szolgálattal rendelkezésre áll a Kereskedelmi Minisztérium Tárcaközi Bizottság Titkársága. Személyazonosság igazolása mágnescsíkos ügyfélkártyával a takarékosekkel történő Fizetés esetén A korszerű,pénzkímélő fizetés elterjedésének elősegítése érdekében a lakosságnak lehetősége van arra, hogy áruvásárlásánál, szolgáltatás igénybevételénél az ellenértéket takarékcsekkel egyenlítse ki. A személyazonosság igazolása jelenleg a személyi igazolvánnyal történik. Az Országos Takarékpénztár a takarékcsekk tulajdonos személyének igazolására 1989. augusztus 1-vel mágnescsíkos ügyfélkártyát vezet be. A mágnescsíkos ügyfélkártya drappos-barna színű, bal oldalán erősebb barnás nyomattal mintázott. Anyagát tekintve a kártya plasztikból készült. Bal felső sarkában OTP embléma látható, jobb felső részén „ÜGYFÉLKÁRTYA” felirat található, mely alatt az „ORSZÁGOS TAKARÉKPÉNZTÁR” szerepel. A kártya jobb oldalán az ügyfél egyeztetett aláírása található. A kártya középső részén a számlatulajdonos neve, az alsó részén pedig az átutalási betétszámla száma, a kártya száma és az érvényességi ideje szerepel. A kártya hátoldalát mágnescsíkkal látják el, mely alatt feltüntetik az alapvető tudnivalókat. Az Országos Takarékpénztár a kártyát a takarékcsekk tulajdonosok „pénzügyi” személyi igazolványaként kívánja elterjeszteni. A kártyával rendelkezők a takarékcsekket ügyélkártyájukkal együtt használják, tehát személyazonosságuknak személyazonossági igazolványukból történő vizsgálata megszűnik, így a takarékcsekkeken a személyi szám nem szerepel. A beváltónak a beváltáskor a kártya számát a takarékcsekk hátoldalára rá kell írnia. A takarékcsekk elfogadásakor a takarékcsekken lévő aláírást és a kártyán feltüntetett aláírást azonosítani kell. Amennyiben a takarékcsekken és a kártyán lévő aláírás között eltérés van, úgy a takarékcsekk elfogadásakor a számlatulajdonos aláírását és személyazonosságát—a személyi igazolvány alapján — azonosítani kell. Az Országos Takarékpénztár kéri a takarékcsekkek beváltóit, hogy fokozottan ellenőrizzék a kártya jobb alsó sarkában felülnyomással megjelenített érvényességi időt. (A megjelölt időpont a hó utolsó napját jelenti). A kártyát átruházni nem lehet! Az ügyfélkártya alkalmazásával szabályszerűen kiállított csekkekért az Országos Takarékpénztár továbbra is takarékcsekkenként 20 000 Ft-ig bankgaranciát vállal. A csekk értékét az Országos Takarékpénztár akkor is megtéríti a beváltónak (pl. kereskedelmi gazdálkodó szervetnek), ha a takarékcsekk tulajdonos átutalási betétszámláján a beváltás időpontjában nincs elegendő fedezet. Azok a takarékcsekk tulajdonosok, akik nem rendelkeznek kártyával, a csekket a személyi igazolványuk használatával — az eddigi gyakorlatnak megfelelően — válthatják be. A mágnescsíkos ügyfélkártya bevezetésével átmenetileg kétféle takarékcsekk — személyi számmal ellátott, illetve személyi szám nélkül — kerül forgalomba. A személyi számmal ellátott csekkek beváltásánál az aláírás azonosításához természetszerűleg a személyi igazolványt, míg a személyi szám nélkülieknél az ügyfélkártyát lehet elfogadni. A beváltott csekkekkel kapcsolatos feldolgozás módja nem változik. Egyéb kérdésekben továbbra is az 1987. évi 16. sz. Pénzügyi Közlönyben megjelent közlemény az irányadó. Ezen kívül az Országos Takarékpénztár fiókjai adnak részletes tájékoztatást. 529