Kereskedelmi Szakoktatás, 1938. szeptember – 1939. augusztus (46. évfolyam, 1-12. szám)

1938-09-30 / 1. szám

4 Kereskedelmi Szakoktatás XLVI. évi. adódik: abban a tárgykörben, amelynek ők maguk is huzamosabb gya­korlattal bíró tanítói és gyakran számottevő művelői, kell kartársaik munkáját megfigyelniük és megfigyeléseik alapján kartársaikat részle­tekbe menő útbaigazításokkal és tanácsokkal is ellátniok. Az általános tanulmányi felügyelő sajátos feladatát pedig főként abban kell látnunk, hogy a didaktika alapvető követelményeinek az összes tárgyakban érvényt szerezzen; az iskola minden tárgyában azonos didaktikai elvek érvényesülését, s e réren az iskolában folyó nevelő-oktató munka lehető harmóniáját biz­tosítsa. A felügyelet szerepének ily felfogása mellett nagyon kívánatosnak látjuk, hogy az általános tanulmányi felügyelő tájékoztassa a felügyele­tére bízott iskolák tanárságát azokról a didaktikai elvekről, amelyeket érvényesíteni kíván és a módokról, amelyeken felfogása szerint­­ ezek az elvek legeredményesebben megvalósíthatók. Ezt a tájékoztatást annál inkább szükségesnek látjuk, mert a módszer megfigyelésének ma fokozott jelentősége van. Az említett utasítás ugyanis nemcsak ismeretek közlését várja a tanártól, hanem a tanuló értelmi képességeinek fejlesz­tését, érzelmi világának nemesítését, akaratának nevelését is. Alig lehet azonban megállapítani, hogy a tanuló nevelői közül az utóbbi célok megvalósításához ki mennyivel járult hozzá. A tanulmányi felügyelő is csak a tanár nevelő-oktató eljárásából következtethet erre, így az alkalmazott módszer a tanári munka értékelésének a számba vehető eredménnyel egyenlő jelentőségű tényezője lesz. Ezért fontos, hogy az általános tanulmányi felügyelő tájékoztassa a felügyeletére bízott tanárságot azokról a szempontokról, amelyek szerint munkájukat meg­figyeli és értékeli. Ily tájékoztató értekezletet tartottam én is azokban az iskolákban, amelyek felügyeletével a budapesti tankerület kit. főigazgatója meg­tisztelt. Lapunk szerkesztője, aki ez értekezletek egyikén jelen volt, arra kért­, hogy előadásom vázlatát közlés céljából bocsássam rendelke­zésére. E közleménnyel az ő kérésének teszek eleget. Ez a magyarázata annak, hogy az alábbi sorok, amelyekben az olvasó általánosan elismert, de még nem mindenütt megvalósított követelményeket talál, lapunkban megjelennek. A tanítás célja ma egészen más, mint évtizedekkel ezelőtt volt. Azelőtt általában csak azt kívánták, hogy az iskola a tanulók ismereteit­ gyarapítsa. A tanítás eredményét abban látták, hogy mennyi ismeretet sikerült a tanulóra átszármaztatni: az ismeretmennyiség szabta meg a tanítás sikerét. Ez a célkitűzés abból a felfogásból fakadt, amely a nagy­­tudású embert tekintette a nevelés eszményének. Ezt a nevelési eszményt tartotta szem előtt a régi iskola. Azonban a tudományok gyors fejlődése kimutatta, hogy a művelődésnek ezt az eszményét teljesen megvalósítani lehetetlenség. Az ismeretek halmozása a tanulók túlterhelésére vezetett. A szellemi erők gyarapítására hivatott iskola gyakran a szellemi erők pazarlója lett.. De a művelődés említett eszménye nagyon egyoldalú is. Az ismeret­halmozás magában sem az egyes ember, sem a közösség cél­jait nem szolgálja kellőképpen. Az ifjú szellemi önállósága, ítélőképes-

Next