Kereskedelmi Szemle, 1972 (13. évfolyam, 1-12. szám)

1972-01-01 / 1. szám

abból is származnak, hogy a szerződéses kap­csolatok körül nincsen minden rendben. A szerződéses kapcsolat a termelő, a nagykeres­kedelem, a kiskereskedelem között részben megszűnt, vagy olyan laza formát öltött, ami nem tartalmaz komolyabb kötelezettséget, kö­vetkezményt a szállítási szerződést megsértők számára. A ruházati szakmában szállítási szer­ződéseket a nagykereskedelmi és kiskereske­delmi vállalatok egymással ritkán kötnek. A vegyesiparcikk szakmában a fővárosi kiske­reskedelmi vállalatok csak a legfontosabb, el­sősorban a hiány jellegű cikkekre kötnek szál­lítási szerződést a nagykereskedelmi vállalat­tal. Elgondolkoztató a jelenlegi szerződési kap­csolat a termelő vállalatok és a nagykereske­delmi vállalatok között. Azt, hogy itt sincs minden rendben alátámasztja a Magyar Nem­zeti Bank 1971. október havi belső jelentése a szerződéses viszonyról,­­amely a következőket állapítja meg. „A váltakozó szállítási készség ellenére a szállítási szerződések feltételeiben változás nem észlelhető. — A szerződések döntően naptári időszak­hoz és nem szezonhoz igazodnak. — Negyedéven belüli ütemezést például a vas­műszaki szakmában nem kötnek ki. A ru­házati nagykereskedelmi vállalatok mennyiségi vagy százalékos havi ütemezésben megállapod­nak ugyan, de ez csak a globális teljesítésre vonatkozik, gyakorlatilag nem szolgálja a ke­reskedelmi igények kielégítését. Fix határidőket csak elvétve kötnek ki a szezonális cikkekre. Elsősorban a budapesti ruházati nagykereskedelmi vállalatok alkal­mazzák e gyakorlatot. — A szerződésekben kikötött eltérési lehe­tőség kizárólag a szállítókra vonatkozik. — A szerződésekben legfeljebb csak kötbér formájában jelentkezik a kártérítési igény a kereskedelmi vállalatok részéről. Ezek gya­korlati érvényesítése nem jelentős.” Nem szorul bizonyításra, hogy a termékfor­galmazás új rendje az áruk kényszerpályáját szüntette meg és nem a szerződéses kapcsola­tokat, amelyek nemcsak termelési és átvételi kötelezettségeket jelentenek, de kötelező ér­vénnyel megállapítják az árakat, a minőséget, a szállítási határidőket stb. Áruellátásunk jelenlegi és jövőbeni színvo­nala, az e téren elért eredmények nem vá­laszthatók el a fogyasztási cikkek importjától. Kereskedelempolitikánk fontos vonása volt és marad, hogy lakosságunk ellátásában is fel­használjuk a nemzetközi munkamegosztás elő­nyeit. A választék erőteljesebb bővítésének re­ális útját is ebben látjuk. Az 1972. évi importlehetőségeinket népgaz­daságunk jelenlegi helyzete behatárolja. Ez évben az eddiginél szerényebb ütemben növel­jük a szocialista országokból származó fogyasz­tási cikkek importját és mintegy 20—25 szá­zalékkal kevesebb lesz fogyasztási cikk beho­zatalunk a tőkés piacokról. A korlátozotabb tő­kés import az eddiginél is átgondoltabb, taka­rékosabb importgazdálkodást követel. Erőfeszítéseket kell 1972-ben tennünk a szo­cialista import és ezen belül a belkereskedel­mi választékcsere és a kishatármenti áruforga­lom további fejlesztésére, amelyeket az áru­csereforgalom igen hasznos és tovább növel­hető formáinak tartunk. Pénzügyi és készletgazdálkodási problémák A fogyasztási cikk kereskedelmi vállalatok 1971. évi összesített gazdálkodási eredményei a vártnál kedvezőtlenebbek. A fogyasztási cikk kereskedelemben képződő nyereség nagyjából az előző évi szinten alakult és mintegy 12—14 százalékkal kevesebb a tervezettnél. A lema­radás meghaladja az 1 milliárd forintot. Emi­att vállalataink egy része a költségvetési, az állammal szembeni befizetési kötelezettségink­­nek 1971-ben nem tudtak teljes mértékben eleget tenni. A kedvezőtlen gazdálkodási ered­mények ezenkívül nehéz pénzügyi helyzetet is teremtet­tek egyes vállalatoknál, zavarokat okoztak tevékenységükben, a fejlesztésben, itt­­ott ellátási kötelezettségeik teljesítésében is. A vártnál kedvezőtlenebb gazdasági eredmé­nyek és a pénzügyi stabilitásban mutatkozó problémák természetesen nem minden keres­kedelmi vállalatra és nem egyformán jellem­zőek. A legtöbb probléma az iparcikk nagy­kereskedelemben mutatkozott. A kedvezőtlen gazdálkodási eredményeket több tényező okozta szinte vállalatonként, il­letve kereskedelmi ágazatonként váltakozóan. Ezek közül a következők a leglényegesebbek: 1. A várható forgalomnak és a kereslet ösz­­szetételének helytelen prognosztizálása, ennek következményeként a szükségesnél nagyobb készletek keletkezése. 2. A vállalati költségeknek a forgalom emel­kedésénél nagyobb ütemű növekedése. 3. Különböző hatósági intézkedésekre bekö­vetkezett áremelkedések, amelyek növelték a vállalati ráfordításokat. (Például: a helyiségbér­leti díj, rakodási költség, kamatlábemelés stb.) 4. Egyes területeken az indokoltnál maga­sabb kereskedelmi adó. Annak ellenére, hogy a vállalatok pénzügyi problémáinak számos eredője van és szinte min­den vállalatnál egyedileg kell azokat pontosan megállapítani, a költségek gyors növekedése ál­talános. Ha a kereskedelmi adó belépését és a kamatlábak emelkedését például a vas­ műszaki és ruházati nagykereskedelemben, mint nyere­ .

Next