Kereskedelmi Szemle, 1982 (23. évfolyam, 1-12. szám)
1982-04-01 / 4. szám
véleményekben, amelyek a nemzeti propaganda költségvetését túl magasnak, illetve másik oldalról lehetetlenül alacsonynak tartják. Több idegenforgalmi szervnél nincs önálló propagandarészleg, és ahol van, ott sem mindig illeszkedik szervesen a vállalati üzletpolitikához, hanem gyakran attól elszakítva, önálló életet él. A propaganda helyét és szerepét tévesen értelmező vezetői szemlélet mellett gondot jelent, hogy kevés a jól képzett idegenforgalmi propagandaszakember és e hiány pótlására az oktatás sem nyújt elegendő segítséget. Idegenforgalmi propagandánk jelenlegi helyzetének pontos megítéléséhez szükséges, hogy világosan lássuk a jó propagandával szemben támasztott követelményrendszert, és a gyakorlatot ezzel összevetve minősítsük, és határozzuk meg a további feladatokat. Az idegenforgalmi propaganda két fő területe elvileg is, és az elmúlt időszak gyakorlatában is — az invitatív propaganda és — az informatív propaganda. Az invitatív propaganda célja, mint arra elnevezése is utal, hogy invitálja, hívja a turistát, győzze meg őt arról, hogy jól választ, ha hozzánk látogat. Ez tehát egy marketing jellegű, tulajdonképpen offenzív propaganda. Akkor végezzük jól, ha „testre szabott”, vagyis bizonyos turistarétegekhez szól, felhasználva a piackutatás során szerzett ismereteket. Jó példa erre a gyógy-idegenforgalommal kapcsolatos propaganda, amely csak akkor hatásos, ha felhívja a figyelmet Magyarország gyógyidegenforgalmi adottságaira, és azokhoz szól (betegbiztosítók, orvosok útján a potenciális vendégkörhöz), akik ezt a speciális szolgáltatást várhatóan igénybe veszik. Mindez nem lehet kizárólag a Danubius Vállalat feladata, ebben részt kell vállalniuk az utazási irodáknak és a többi szállodavállalatnak is. Az invitatív propagandát a szervezett turizmus területére kell koncentrálni, amelynek prioritását egyéb, döntően gazdasági okok indokolják. A szervezett turizmus keretében az utazási irodák csak olyan idegenforgalmi termékeket ajánljanak, amelyek mögött rendelkezésre áll, sőt bővül az „árualap”, vagyis a szállodai férőhely és az ehhez kapcsolódó szolgáltatások. Ezt a kapacitást jó áron értékesíteni nem könnyű feladat, viszont meg kell oldanunk. Az informatív propagandában kissé fordított a helyzet. A korrekt és könnyen elérhető tájékoztatásra minden érdeklődő és a már nálunk lévő turisták is igényt tartanak. Az elmúlt időszakban ezen a téren egyértelműen a tájékoztatás elégtelensége volt a jellemző. 1978 óta a következőkben sikerült előbbre lépnünk: megoldottuk a határátkelőhelyek információs anyagokkal való ellátását, létrehoztuk a külföldi újságírókat tájékoztató Pressinform Irodát, a turizmussal kapcsolatos kérdésekre több nyelven felvilágosítást nyújtó Tourinformot, a Magyar Hét c. lap újabb nyelvi mutációinak beindításával és idegenforgalmi rovatának létrehozásával, a Daily News és a Budapester Rundschau, valamint a rádió és a televízió idegen nyelvű adásainak segítségével rendszeresebben tájékoztatjuk a nálunk tartózkodó turistákat. Rendkívül fontos a szóbeli tájékoztatás. Minden idegenforgalmi szerv feladata, hogy információs szolgálatával ezt elősegítse. Az általános helyzetkép felvázolásánál szólni kell a nemzeti és a vállalati propaganda sajátosságáról, eltérő szerepéről, illetve egymásra utaltságáról is. A nemzeti propaganda fő feladata az ország image-ának formálása, az idegenforgalmi kereslet - kínálat összhangjának elősegítése, az általános tájékoztatás és valamennyi propagandatevékenység koordinálása politikai és idegenforgalmi szempontból. Az idegenforgalmi propaganda egyúttal indirekt módszerrel dolgozó politikai propaganda is. Indirekt, mert közvetlenül nem politikai elveinket és céljainkat hirdeti, hanem „csupán” érdekes információkat közöl a turisták számára, bemutatja az ország idegenforgalmi vonzerőit, szálláshelyeit, ismerteti a különböző programokat stb. Az információk mögött mindig ott van a teljes valóság, és annak minél hitelesebb megismertetésére kell törekedni. Bátran és nyugodtan valljuk, hogy ez elsőrendű politikai feladat. A vállalati reklám- és propagandatevékenységben a legfőbb feladat egy adott idegenforgalmi szerv üzleti jó hírnevének megalapozása és erősítése, az értékesítés elősegítése. Mindez csak úgy valósulhat meg, ha a vállalati üzletpolitikai irányelvek világosan meghatározzák a célokat, az egyes résztevékenységek — a piackutatás, a termékfejlesztés, a propaganda, az értékesítés és a lebonyolítás — feladatait és azok összhangját. Az elmúlt években jelentős előrelépés történt ezen a területen is, de ez még nem elég általános. Egyes vállalatainknál már jobban érvényesül a marketingszemlélet. Sokat javult a kiadványok tartalma, formája és nyelvhelyessége. Gyakori hiba még a bezártság, tehát az, hogy egyes szervezeteink a szűk értelemben vett vállalati célok szolgálatától még a propagandatevékenységben sem hajlandók eltekinteni. Ezen a különböző szintű tevékenységek összhangjának erősítésével próbálunk segíteni. A nemzeti és a vállalati propaganda közötti együttműködés és összhang kialakítása érdekében a közelmúltban rendszeres gyakorlattá tettük az éves tervek egyeztetését, a Belkereskedelmi Minisztérium Országos Idegenforgalmi Hivatala és a Magyar Újságírók Országos Szövetsége propagandabizottságai közötti folyamatos kapcsolattartartást. Néhány közös kiadvány már az együttműködés javulását jelzi. Összefogással valósítottuk meg a Budapesti Tavaszi Fesztivált és közös terv alapján kerül sor Franciaországban egy átfogó propagandakampányra.