Kereskedelmi Szemle, 1982 (23. évfolyam, 1-12. szám)

1982-04-01 / 4. szám

véleményekben, amelyek a nemzeti propaganda költségvetését túl magasnak, illetve másik oldalról lehetetlenül alacsonynak tartják. Több idegenforgalmi szervnél nincs önálló propagandarészleg, és ahol van, ott sem mindig illeszkedik szervesen a vállalati üzletpolitikához, hanem gyakran attól elszakítva, önálló életet él. A propaganda helyét és szerepét tévesen értelme­ző vezetői szemlélet mellett gondot jelent, hogy kevés a jól képzett idegenforgalmi propaganda­szakember és e hiány pótlására az oktatás sem nyújt elegendő segítséget. Idegenforgalmi propagandánk jelenlegi helyze­tének pontos megítéléséhez szükséges, hogy vilá­gosan lássuk a jó propagandával szemben támasz­tott követelményrendszert, és a gyakorlatot ezzel összevetve minősítsük, és határozzuk meg a további feladatokat. Az idegenforgalmi propaganda két fő területe elvileg is, és az elmúlt időszak gyakorlatában is —­ az invitatív propaganda és — az informatív propaganda. Az invitatív propaganda célja, mint arra elneve­zése is utal, hogy invitálja, hívja a turistát, győzze meg őt arról, hogy jól választ, ha hozzánk látogat. Ez tehát egy marketing jellegű, tulajdonképpen offenzív propaganda. Akkor végezzük jól, ha „testre szabott”, vagyis bizonyos turistarétegekhez szól, felhasználva a piackutatás során szerzett ismereteket. Jó példa erre a gyógy-idegenforgalommal kap­csolatos propaganda, amely csak akkor hatásos, ha felhívja a figyelmet Magyarország gyógyidegen­­forgalmi adottságaira, és azokhoz szól (betegbiz­tosítók, orvosok útján a potenciális vendégkörhöz), akik ezt a speciális szolgáltatást várhatóan igénybe veszik. Mindez nem lehet kizárólag a Danubius Vállalat feladata, ebben részt kell vállalniuk az utazási irodáknak és a többi szállodavállalatnak is. Az invitatív propagandát a szervezett turizmus területére kell koncentrálni, amelynek prioritását egyéb, döntően gazdasági okok indokolják. A szervezett turizmus keretében az utazási irodák csak olyan idegenforgalmi termékeket ajánljanak, amelyek mögött rendelkezésre áll, sőt bővül az „árualap”, vagyis a szállodai férőhely és az ehhez kapcsolódó szolgáltatások. Ezt a kapacitást jó áron értékesíteni nem könnyű feladat, viszont meg kell oldanunk. Az informatív propagandában kissé fordított a helyzet. A korrekt és könnyen elérhető tájékozta­tásra minden érdeklődő és a már nálunk lévő tu­risták is igényt tartanak. Az elmúlt időszakban ezen a téren egyértelműen a tájékoztatás elégtelen­sége volt a jellemző. 1978 óta a következőkben sikerült előbbre lépnünk: megoldottuk a határát­kelő­helyek információs anyagokkal való ellátását, létrehoztuk a külföldi újságírókat tájékoztató Pressinform Irodát, a turizmussal kapcsolatos kérdésekre több nyelven felvilágosítást nyújtó Tourinformot, a Magyar Hét c. lap újabb nyelvi mutációinak beindításával és idegenforgalmi ro­vatának létrehozásával, a Daily News és a Buda­­pester Rundschau, valamint a rádió és a televízió idegen nyelvű adásainak segítségével rendszere­sebben tájékoztatjuk a nálunk tartózkodó turistá­kat. Rendkívül fontos a szóbeli tájékoztatás. Min­den idegenforgalmi szerv feladata, hogy informá­ciós szolgálatával ezt elősegítse. Az általános helyzetkép felvázolásánál szólni kell a nemzeti és a vállalati propaganda sajátossá­gáról, eltérő szerepéről, illetve egymásra utaltságá­ról is. A nemzeti propaganda fő feladata az ország image-ának formálása, az idegenforgalmi kereslet - kínálat összhangjának elősegítése, az általános tájékoztatás és valamennyi propagandatevékeny­ség koordinálása politikai és idegenforgalmi szem­pontból. Az idegenforgalmi propaganda egyúttal indirekt módszerrel dolgozó politikai propaganda is. Indirekt, mert közvetlenül nem politikai elvein­ket és céljainkat hirdeti, hanem „csupán” érdekes információkat közöl a turisták számára, bemutatja az ország idegenforgalmi vonzerőit, szálláshelyeit, ismerteti a különböző programokat stb. Az infor­mációk mögött mindig ott van a teljes valóság, és annak minél hitelesebb megismertetésére kell töre­kedni. Bátran és nyugodtan valljuk, hogy ez el­sőrendű politikai feladat. A vállalati reklám- és propagandatevékenység­ben a legfőbb feladat egy adott idegenforgalmi szerv üzleti jó hírnevének megalapozása és erősíté­se, az értékesítés elősegítése. Mindez csak úgy valósulhat meg, ha a vállalati üzletpolitikai irány­elvek világosan meghatározzák a célokat, az egyes résztevékenységek — a piackutatás, a ter­mékfejlesztés, a propaganda, az értékesítés és a lebonyolítás — feladatait és azok összhangját. Az elmúlt években jelentős előrelépés történt ezen a területen is, de ez még nem elég általános. Egyes vállalatainknál már jobban érvényesül a marke­tingszemlélet. Sokat javult a kiadványok tartalma, formája és nyelvhelyessége. Gyakori hiba még a bezártság, tehát az, hogy egyes szervezeteink a szűk értelemben vett vállalati célok szolgálatától még a propagandatevékenységben sem hajlandók eltekinteni. Ezen a különböző szintű tevékenységek összhangjának erősítésével próbálunk segíteni. A nemzeti és a vállalati propaganda közötti együttműködés és összhang kialakítása érdekében a közelmúltban rendszeres gyakorlattá tettük az éves tervek egyeztetését, a Belkereskedelmi Mi­nisztérium Országos Idegenforgalmi Hivatala és a Magyar Újságírók Országos Szövetsége propa­gandabizottságai közötti folyamatos kapcsolattar­­tartást. Néhány közös kiadvány már az együtt­működés javulását jelzi. Összefogással valósítottuk meg a Budapesti Tavaszi Fesztivált és közös terv alapján kerül sor Franciaországban egy átfogó propagandakampányra.

Next