Kereskedelmi Szemle, 1982 (23. évfolyam, 1-12. szám)
1982-04-01 / 4. szám
Apropagandaeszközök tekintetében jelenleg a nyomtatott kiadványok túlsúlya a jellemző. Ez nem azt jelenti, hogy ezekből túl sok lenne, hanem inkább azt, hogy egyéb eszközökből van kevés, illetve nem fordítunk még elegendő figyelmet a különböző eszközök sajátos feladatait szem előtt tartó kombinált akciókra. A nyomtatott kiadványok mellett sajátos szerep jut a filmeknek, plakátoknak, ajándéktárgyaknak, sajtókonferenciáknak, külföldi újságírók meghívásának, magyar hetek rendezésének, külföldi kiállításokon, vásárokon való részvételnek és a szóbeli tájékoztatásnak. A különféle propagandaeszközök igénybevételét, annak arányait akciónként és helyenként célszerű mérlegelni és megválasztani. Idegenforgalmi propagandamunkánk előtt álló feladatok A rubel elszámolású országokkal folytatott idegenforgalmunkban céljaink ismertek, gondjaink főleg gazdasági jellegűek. Szubjektív tükröződésük miatt mindezek a közvéleményre is hatnak, ezért foglalkozni kell politikai vetületükkel is. A rubel elszámolású viszonylatban folytatott turizmusunk sajátossága, hogy az részben a küldő, részben a fogadó országban érvényes szabályozástól függ, tehát a számszerű alakulásban a propagandának viszonylag csekélyebb a szerepe, sokkal fontosabb viszont a tájékoztató tevékenység. Propagandafeladataink közül ezért a legfontosabb a korrekt tájékoztatás. Ezt segítik olyan eszközeink, mint a különböző kiadványok, a Magyar Hét, a Tourinform, a külképviseletek, az utazási irodák (különös tekintettel a fizetővendéglátásra), a határátkelőhelyek megfelelő propagandaanyaggal való ellátása stb. Tőkés relációban a konvertibilis devizabevételek növelése mellett különösen fontos feladatunk a jelenlegi nemzetközi helyzetben idegenforgalmi propagandánk politikai szerepének fokozása. Ez azért is lényeges, mert a nyugati országok lakossága többségében nem, vagy félreismer minket. Propagandamunkánk fő feladatai ennek megfelelően : — A Magyarországról szóló általános informatív propaganda fokozása (ezt szolgálja évente 50—60 újságíró meghívása, mintegy 25 nemzetközi kiállításon és vásáron való összehangolt nemzeti és vállalati részvétel, a külképviseletek — nagykövetségek, IBUSZ, MALÉV kirendeltségek stb. — ellátása propaganda- és tájékoztató anyagokkal, sajtótájékoztatók rendezése, szaklapok magyarországi mellékleteinek megjelentetése, idegenforgalmi filmek forgalmazása, kiadványaink és tájékoztató anyagaink terjesztése). — Konkrét invitatív propaganda kifejtése, összehangolva a vállalati reklám- és értékesítő tevékenységgel (pl. a Budapesti Tavaszi Fesztivál propagandája, a francia propagandakampány, a Magyar Heteken és kiállításokon konkrét vállalati ajánlatok terjesztése). — Idegenforgalmi egyezményeink alapján propaganda-együttműködés partnereinkkel (pl. az osztrák és magyar irodák harmadik piacra kidolgozott termékeinek propagálását az idegenforgalmi kormányszervek segítik, ide sorolható a Duna menti országok propagandaegyüttműködése). A magyar lakosság turizmusa — az ötnapos munkahét bevezetésével — növekedni fog. Korlátozott fejlesztési lehetőségeinken belül a szakmát szervezésre ösztönözzük (kirándulások, falusi turizmus, kemping, természetjárás, kulturális és sportrendezvények szélesebb körű szervezésével). Az utazás formáitól függően propagandafeladataink a következők : — A kirándulások száma várhatóan jelentősen megnő, főleg a városi agglomerációk környékén. A propaganda- és tájékoztatási feladatokat ezzel kapcsolatban döntően helyi eszközökkel kell megoldani (pl. plakátok, röplapok, helyi sajtó, az idegenforgalmi szervek szóbeli tájékoztató munkája, a vállalati KISZ és szakszervezetek informálása). Az országos és regionális jellegű rendezvények, illetve az üdülési lehetőségek propagálása már szélesebb körű feladat. Ezekkel a nemzeti propaganda is foglalkozik (pl. az eseménynaptár, amennyiben időben hírt kapunk az eseményekről, a Tourinform, a szakmai és a napilapok, a rádió és a televízió). Az utazási irodák a programokat hálózatukon keresztül értékesítik. Mindemellett a helyi propagandaeszközöket is fel kell használni. Az idegenforgalmi propagandamunka fejlesztése Mind a nemzetközi, mind a belföldi idegenforgalomban — beleértve a propagandamunkát is —számos népgazdasági ágazat, nagyon sok vállalat és társszerv érdekelt. Természetes tehát, hogy kitűzött céljainkat csakis a velük való összefogással, összehangolt munkával érhetjük el. Az üdülőterületek környezetének védelme, a környezeti kultúra javítása nélkül nem őrizhetjük meg hazánk turisztikai vonzerejét. Az utóbbi időben sokszor szóba került a balatoni vízminőség védelme és az ezt segítő kormányzati és helyi intézkedések szükségessége. Példákkal lehetne illusztrálni az egészségügyi, közlekedési, építésügyi, vízügyi, mezőgazdasági, kulturális ágazatok, a központi és helyi szervek, a tanácsok turizmust segítő tevékenységét. Külön is kiemelhető a hozzánk érkező külföldiek és a hazai lakosság megfelelő tájékoztatásában