Kereskedelmi Szemle, 1982 (23. évfolyam, 1-12. szám)

1982-04-01 / 4. szám

A­­propagandaeszközök tekintetében jelenleg a nyomtatott kiadványok túlsúlya a jellemző. Ez nem azt jelenti, hogy ezekből túl sok lenne, hanem inkább azt, hogy egyéb eszközökből van kevés, illetve nem fordítunk még elegendő figyelmet a különböző eszközök sajátos feladatait szem előtt tartó kombinált akciókra. A nyomtatott kiadvá­nyok mellett sajátos szerep jut a filmeknek, pla­kátoknak, ajándéktárgyaknak, sajtókonferenciák­nak, külföldi újságírók meghívásának, magyar hetek rendezésének, külföldi kiállításokon, vásá­rokon való részvételnek és a szóbeli tájékoztatás­nak. A különféle propagandaeszközök igénybevé­telét, annak arányait akciónként és helyenként célszerű mérlegelni és megválasztani. Idegenforgalmi propagandamunkánk előtt álló fela­datok A rubel elszámolású országokkal folytatott idegen­forgalmunkban céljaink ismertek, gondjaink főleg gazdasági jellegűek. Szubjektív tükröződésük mi­att mindezek a közvéleményre is hatnak, ezért foglalkozni kell politikai vetületükkel is. A rubel elszámolású viszonylatban folytatott turizmusunk sajátossága, hogy az részben a küldő, részben a fogadó országban érvényes szabályozástól függ, tehát a számszerű alakulásban a propagandának viszonylag csekélyebb a szerepe, sokkal fontosabb viszont a tájékoztató tevékenység. Propagandafeladataink közül ezért a legfonto­sabb a korrekt tájékoztatás. Ezt segítik olyan eszközeink, mint a különböző kiadványok, a Magyar Hét, a Tourinform, a külképviseletek, az utazási irodák (különös tekintettel a fizetőven­déglátásra), a határátkelő­helyek megfelelő propa­­gandaanyaggal való ellátása stb. Tőkés relációban a konvertibilis devizabevételek növelése mellett különösen fontos feladatunk a jelenlegi nemzetközi helyzetben idegenforgalmi propagandánk politikai szerepének fokozása. Ez azért is lényeges, mert a nyugati országok lakossá­ga többségében nem, vagy félreismer minket. Propagandamunkánk fő feladatai ennek megfe­lelően : — A Magyarországról szóló általános informatív propaganda fokozása (ezt szolgálja évente 50—60 újságíró meghívása, mintegy 25 nemzet­közi kiállításon és vásáron való összehangolt nemzeti és vállalati részvétel, a külképviseletek — nagykövetségek, IBUSZ, MALÉV kirendelt­ségek stb. — ellátása propaganda- és tájékozta­tó anyagokkal, sajtótájékoztatók rendezése, szaklapok magyarországi mellékleteinek meg­jelentetése, idegenforgalmi filmek forgalmazása, kiadványaink és tájékoztató anyagaink ter­jesztése). — Konkrét invitatív propaganda kifejtése, össze­hangolva a vállalati reklám- és értékesítő tevé­kenységgel (pl. a Budapesti Tavaszi Fesztivál propagandája, a francia propagandakampány, a Magyar Heteken és kiállításokon konkrét vállalati ajánlatok terjesztése). — Idegenforgalmi egyezményeink alapján propa­ganda-együttműködés partnereinkkel (pl. az osztrák és magyar irodák harmadik piacra kidolgozott termékeinek propagálását az ide­genforgalmi kormányszervek segítik, ide sorol­ható a Duna menti országok propaganda­együttműködése). A magyar lakosság turizmusa — az ötnapos mun­kahét bevezetésével — növekedni fog. Korlátozott fejlesztési lehetőségeinken belül a szakmát szer­vezésre ösztönözzük (kirándulások, falusi turizmus, kemping, természetjárás, kulturális és sportrendez­vények szélesebb körű szervezésével). Az utazás formáitól függően propagandafelada­taink a következők : — A kirándulások száma várhatóan jelentősen megnő, főleg a városi agglomerációk környékén. A propaganda- és tájékoztatási feladatokat ezzel kapcsolatban döntően helyi eszközökkel kell megoldani (pl. plakátok, röplapok, helyi sajtó, az idegenforgalmi szervek szóbeli tájé­koztató munkája, a vállalati KISZ és szakszer­vezetek informálása).­­ Az országos és regionális jellegű rendezvények, illetve az üdülési lehetőségek propagálása már szélesebb körű feladat. Ezekkel a nemzeti pro­paganda is foglalkozik (pl. az eseménynaptár, amennyiben időben hírt kapunk az események­ről, a Tourinform, a szakmai és a napilapok, a rádió és a televízió). Az utazási irodák a prog­ramokat hálózatukon keresztül értékesítik. Mindemellett a helyi propagandaeszközöket is fel kell használni. Az idegenforgalmi propagandamunka fejlesztése Mind a nemzetközi, mind a belföldi idegenforga­lomban — beleértve a propagandamunkát is —­­számos népgazdasági ágazat, nagyon sok vállalat és társszerv érdekelt. Természetes tehát, hogy kitűzött céljainkat csakis a velük való összefogással, összehangolt munkával érhetjük el. Az üdülőterületek környezetének védelme, a környezeti kultúra javítása nélkül nem őrizhetjük meg hazánk turisztikai vonzerejét. Az utóbbi idő­ben sokszor szóba került a balatoni vízminőség védelme és az ezt segítő kormányzati és helyi intéz­kedések szükségessége. Példákkal lehetne illuszt­rálni az egészségügyi, közlekedési, építésügyi, víz­ügyi, mezőgazdasági, kulturális ágazatok, a köz­ponti és helyi szervek, a tanácsok turizmust segítő tevékenységét. Külön is kiemelhető a hozzánk érkező külföldiek és a hazai lakosság megfelelő tájékoztatásában

Next