Kereskedelmi Szemle, 1984 (25. évfolyam, 1-12. szám)
1984-02-01 / 2. szám
főként a tájékoztatás hiányára érkezett néhány megjegyzés és utalás). Ezúttal közvetlenül a turizmussal kapcsolatos információk beszerzési módja az, ami vizsgálatunk középpontjába került. Kérdés ugyanis az, hogy honnan szerzik be a fogyasztók az idegenforgalommal, turizmussal kapcsolatos információkat, illetve milyen ismeretek birtokában választják ki úticéljaikat, a meglátogatandó helységeket és minek alapján állítják öszsze programjaikat (14. táblázat). 14. táblázat (megoszlás) Összesen: 100,0 Az érdeklődők többsége egyszerre több forrásból is megkísérli ismereteit gyarapítani. Az ismerősök, barátok, szaklapok, prospektusok, útikönyvek és az utazási irodák információinak hasonló nagyságrendű jelölése is a többcsatornás tájékozódásra utal. Megjelentek az információs források sorában az Utazás kiállítások is, bár az említések aránya viszonylag alacsony. Remélhetőleg a jövőben még fokozottabban támaszkodnak majd a fogyasztók e lehetőségre is. Feltétlenül levonhatunk a válaszokból egy olyan következtetést, hogy a közönség igen széles körben érdeklődik az idegenforgalom iránt, és a rendelkezésre álló főbb információs forrásokat igénybe veszi és számít rájuk. Éppen ezért nem lehet mindegy, hogy miképpen vélekednek a fogyasztók a tájékoztatás színvonaláról. A 15. táblázatból megtudhatjuk, hogy mi az, amit a megkérdezettek (igaz csak kis hányaduk, azaz 530 válaszoló) hiányolnak a rendelkezésre álló információkörből, illetve miről szeretnének pontosabb tájékoztatást kapni. 75. táblázat Vélemények az idegenforgalmi információkról (megoszlás) Kevés a gyakorlati tudnivaló (árak, nyilvántartások stb.) 50,0 Hiányzik a szálláshelyek cím- és árjegyzéke 13,2 Valósághűbb információkra volna szükség 11,5 Az ország egyes részeiről alig lehet valamit megtudni 10,9 Hiányoznak az információk a szórakozási lehetőségekről 7,2 Egyéb 7,2 Összesen: 100,0 A táblázatban az első helyen áll a több konkrétumot, gyakorlati tudnivalót igénylők serege. Figyelemre méltó, hogy a második helyre került a szálláshelyek cím- és árjegyzékét hiányoló válaszok csoportja. Láttuk, hogy a fogyasztók többféle forrásból igyekeznek beszerezni az idegenforgalommal kapcsolatos információikat. E források hatékonyságának ismerete fontos tényező az idegenforgalom szervezői számára. Ki kell emelnünk azt a közvetítő területet, mely különleges fontossággal bír: a tömegkommunikációt. Jelentős hatással lehet a szervezett turizmus alakulására az, hogy az idegenforgalmi propaganda kellő hatékonysággal él-e a tömegkommunikációs eszközök adta lehetőségekkel . E témakört vizsgálja a következő kérdés: ,,A hivatalos tájékoztatás (sajtó, rádió, televízió, plakátok) hogyan befolyásolják döntéseit a turizmus területén ?” A megkérdezettek 46,9 %-a szerint körülbelül fele arányban van szerepe a tömegkommunikációnak a döntéshozatalban. A válaszadók 44,8 %-a úgy véli, hogy e hatás kicsi, 8,3% pedig nagymértékben támaszkodik a sajtó, a rádió és a televízió információira. * A felmérés eredményeinek hasznosítása megtörtént. Az Utazás kiállítás szervezői az ez évi felkészülés során már figyelembe vették azt mind a propaganda, mind a programok kialakításánál. Az Országos Idegenforgalmi Hivatal konkrét programokat tartalmazó kiadványai a kiállításra időzítve jelennek meg,,,szuperkedvezményes” belföldi programokat kínálva a Volán vállalatok és a megyei idegenforgalmi hivatalok együttműködése eredményeként. Nem hiányzik majd a Tourinform standjáról a szálláshelyeket tartalmazó kiadvány sem. Az idegenforgalmi kiállítást mintegy 2000 m2-es szabadidővásár színesíti, és az egész napos kulturális és sportprogramok sem hiányoznak majd. A kiállítók között ismét közvéleménykutatást tervezünk a belföldi turisták utazási szokásairól és az Utazás kiállítások további népszerűségét elősegítve magáról a kiállításról. A felmérés két csoportjára adott válaszokban — legmaradandóbb turisztikai élmények — preferált utazási típusok, célok , előkelő helyet (3. és 1.) foglalnak el a víziutak, illetve a vízisportok. Az idegenforgalmi szervek — figyelembe véve az OIT Elnöksége 1983. júliusi állásfoglalását és a potenciális turisták igényét — egyre nagyobb figyelmet szentelnek a témának. Ennek megfelelően az ez évi megkérdezések egyik kérdéscsoportját is erre irányítjuk majd. Az eredmények hasznosításának legjobb visszajelzése az elégedett turista, illetve a víziturizmusból származó bevételeink növekedése lesz. Az információk forrásai Egyszerre több forrás 33,7 Ismerősök, barátok ajánlásai 17,7 Szaklapok, prospektusok, tájékoztatók 15,9 Utazási irodák 15,5 Útikönyvek 13,1 Meglátogatott helyekre tér vissza 1,5 Utazási kiállítások 1,0 Egyéb (filmek, Országos Kék Túra ismertetői stb.) 1,6