Kereskedelmi Szemle, 1984 (25. évfolyam, 1-12. szám)

1984-02-01 / 2. szám

főként a tájékoztatás hiányára érkezett néhány megjegyzés és utalás). Ezúttal közvetlenül a tu­rizmussal kapcsolatos információk beszerzési mód­ja az, ami vizsgálatunk középpontjába került. Kérdés ugyanis az, hogy honnan szerzik be a fo­gyasztók az idegenforgalommal, turizmussal kap­csolatos információkat, illetve milyen ismeretek birtokában választják ki úticéljaikat, a megláto­gatandó helységeket és minek alapján állítják ösz­­sze programjaikat (14. táblázat). 14. táblázat (megoszlás­­) Összesen: 100,0 Az érdeklődők többsége egyszerre több forrás­ból is megkísérli ismereteit gyarapítani. Az isme­rősök, barátok, szaklapok, prospektusok, útiköny­vek és az utazási irodák információinak hasonló nagyságrendű jelölése is a többcsatornás tájéko­zódásra utal. Megjelentek az információs források sorában az Utazás kiállítások is, bár az említések aránya viszonylag alacsony. Remélhetőleg a jövő­ben még fokozottabban támaszkodnak majd a fo­gyasztók e lehetőségre is. Feltétlenül levonhatunk a válaszokból egy olyan következtetést, hogy a közönség igen széles körben érdeklődik az idegenforgalom iránt, és a rendelke­zésre álló főbb információs forrásokat igénybe ve­szi és számít rájuk. Éppen ezért nem lehet mind­egy, hogy miképpen vélekednek a fogyasztók a tá­jékoztatás színvonaláról. A 15. táblázatból megtud­hatjuk, hogy mi az, amit a megkérdezettek (igaz csak kis hányaduk, azaz 530 válaszoló) hiányolnak a rendelkezésre álló információkörből, illetve miről szeretnének pontosabb tájékoztatást kapni. 75. táblázat Vélemények az idegenforgalmi információkról (megoszlás­­) Kevés a gyakorlati tudnivaló (árak, nyilvántar­tások stb.) 50,0 Hiányzik a szálláshelyek cím- és árjegyzéke 13,2 Valósághűbb információkra volna szükség 11,5 Az ország egyes részeiről alig lehet valamit meg­tudni 10,9 Hiányoznak az információk a szórakozási lehe­tőségekről 7,2 Egyéb 7,2 Összesen: 100,0 A táblázatban az első helyen áll a több konkrétu­mot, gyakorlati tudnivalót igénylők serege. Figye­lemre méltó, hogy a második helyre került a szál­láshelyek cím- és árjegyzékét hiányoló válaszok csoportja. Láttuk, hogy a fogyasztók többféle forrásból igyekeznek beszerezni az idegenforgalommal kap­csolatos információikat. E források hatékonyságá­nak ismerete fontos tényező az idegenforgalom szervezői számára. Ki kell emelnünk azt a közve­títő területet, mely különleges fontossággal bír: a tömegkommunikációt. Jelentős hatással lehet a szervezett turizmus alakulására az, hogy az idegen­­forgalmi propaganda kellő hatékonysággal él-e a tömegkommunikációs eszközök adta lehetőségek­kel . E témakört vizsgálja a következő kérdés: ,,A hi­vatalos tájékoztatás (sajtó, rádió, televízió, plaká­tok) hogyan befolyásolják döntéseit a turizmus te­rületén ?” A megkérdezettek 46,9 %-a szerint körülbelül fele arányban van szerepe a tömegkommunikáció­nak a döntéshozatalban. A válaszadók 44,8 %-a úgy véli, hogy e hatás kicsi, 8,3% pedig nagymér­tékben támaszkodik a sajtó, a rádió és a televízió információira. * A felmérés eredményeinek hasznosítása meg­történt. Az Utazás kiállítás szervezői az ez évi felkészülés során már figyelembe vették azt mind a propaganda, mind a programok kialakításá­nál. Az Országos Idegenforgalmi Hivatal konkrét programokat tartalmazó kiadványai a kiállításra időzítve jelennek meg,,,szuperkedvezményes” bel­földi programokat kínálva a Volán vállalatok és a megyei idegenforgalmi hivatalok együttműködése eredményeként. Nem hiányzik majd a Tourinform standjáról a szálláshelyeket tartalmazó kiadvány sem. Az idegenforgalmi kiállítást mintegy 2000 m2-es szabadidővásár színesíti, és az egész napos kulturális és sportprogramok sem hiányoznak majd. A kiállítók között ismét közvéleménykutatást tervezünk a belföldi turisták utazási szokásairól és az Utazás kiállítások további népszerűségét előse­gítve magáról a kiállításról. A felmérés két csoportjára adott válaszokban — legmaradandóbb turisztikai élménye­k — preferált utazási típusok, célok , előkelő helyet (3. és 1.) foglalnak el a víziutak, illet­ve a vízisportok. Az idegenforgalmi szervek — fi­gyelembe véve az OIT Elnöksége 1983. júliusi állás­­foglalását és a potenciális turisták igényét — egy­re nagyobb figyelmet szentelnek a témának. En­nek megfelelően az ez évi megkérdezések egyik kér­déscsoportját is erre irányítjuk majd. Az eredmé­nyek hasznosításának legjobb visszajelzése az elé­gedett turista, illetve a víziturizmusból származó bevételeink növekedése lesz. Az információk forrásai Egyszerre több forrás 33,7 Ismerősök, barátok ajánlásai 17,7 Szaklapok, prospektusok, tájékoztatók 15,9 Utazási irodák 15,5 Útikönyvek 13,1 Meglátogatott helyekre tér vissza 1,5 Utazási kiállítások 1,0 Egyéb (filmek, Országos Kék Túra ismertetői stb.) 1,6

Next