Kereskedelmi Szemle, 1988 (29. évfolyam, 1-12. szám)
1988-12-01 / 12. szám
nagymértékben hozzájárulnának turizmusunk kínálatának minőségi fejlesztéséhez, devizabevételeink növeléséhez. Az ilyen léptékű, nagy volumenű szolgáltatások beruházásigénye jelentős. A pénzügyi források megszerzéséért erőfeszítéseket kell tennünk. A további évek során a fogadóképesség fejlesztésében kettős prioritás fogalmazható meg: — a szálloda- (kiemelten a gyógy-idegenforgalmi) fejlesztések meggyorsítása; — az IFA által támogatott férőhelyfejlesztések, rekonstrukciók, szolgáltatás- és programfejlesztés ütemes folytatása. Idegenforgalmi propagandamunkánkról Az elmúlt időszakban jelentős eredményeket értünk el az idegenforgalmi propaganda területén. Javult kiadványaink és más propagandaeszközeink színvonala. Fokoztuk részvételünket a nemzetközi idegenforgalmi szakkiállításokon: 1987-ben 30, az idén is körülbelül ugyanennyi kiállításon veszünk részt. Egyik leghatékonyabb módszerként alkalmaztuk a külföldi újságírók meghívását: 1987-ben 120 újságíró járt hazánkban, az idén sem várunk kevesebbet. Jelentős előrelépés tapasztalható a vállalati és nemzeti propagandatevékenység összehangolásában. 1982-től évente más-más országban szerveztünk propagandakampányt (a vállalatokkal közös költségviseléssel): 1982-ben Franciaországban, 1983-ban a skandináv országokban, 1984—85-ben az USA-ban, 1986-ban Japánban. A kampányok sorát 1987-ben az NSZK-val befejeztük. Bár szükséges lenne folytatásuk, az anyagi lehetőségek egyelőre ezt nem teszik lehetővé. Ezért az ilyen jellegű propagandaakciók anyagi feltételeinek megteremtése továbbra is célkitűzéseink között szerepel. Létrehoztuk a jellegében egyedülálló nemzeti idegenforgalmi információs szolgálatot, a Tourinformot. Korszerűsítettük az idegenforgalmi szakmai lapokat. Szorosabbá tettük a hazai sajtóval, a tv-vel és a rádióval az együttműködést. Belföldi turizmusunk propagandája érdekében a lakosság differenciált, rétegek szerinti tájékoztatását leginkább a tömegkommunikációs eszközök útján valósítottuk meg. Új színfoltja tevékenységünknek, hogy megnyílt az első önálló nemzeti képviselet Frankfurtban, és más relációban az Ibusszal közösen üzemeltetünk nemzeti képviseletet. A képviseletek propagandatevékenysége piaci munkánkat jól segíti. Szükség van ezért külföldi nemzeti idegenforgalmi képviseleteink bővítésére, az idegenforgalmi, szállodaipari vállalatok már működő kirendeltségei feladatkörének szélesítésére. A gazdálkodásról igen fontos közös, pontosabban együttes teendőink vannak a jövőt illetően az érdekeltségi és gazdálkodási rendszer tökéletesítése terén. Itt az utazási irodák, idegenforgalmi hivatalok, tanácsok, szállodavállalatok és egyéb, idegenforgalom szervezésével foglalkozó szervezetekre gondolok. Fontosnak tartom megemlíteni, hogy az idegenforgalmi gazdálkodó szervezeteket— több más területhez hasonlóan — ez évben az ÁFA bevezetése nehéz helyzetbe hozta. Kezdeményezésünkre az ÁFA jelenlegi szabályozása várhatóan módosításra kerül január 1-jétől: a szervezett beutaztatásnál az ún. kiajánlási programcsomag megbontható lesz az egyes szolgáltatási elemek szerint, így pl. az étkezés és a közlekedés után a kulcs 0%, a szállás után 15%, a szeszes italok után 25% lesz, így lényegében megszűnik a szervezett és egyéni utazás között az adózásbeli eltérés. Ez a változás szerény mértékben elősegítheti a magasabb fajlagos költésű szervezett beutaztatást. Itt jegyzem meg, hogy vizsgálataink szerint gyakorlatilag minden olyan nyugat-európai országban terheli adó az idegenforgalmat, ahol általános forgalmiadó-típusú adót alkalmaznak. A szervezett kiutazóforgalom külföldi szolgáltatási része után az ÁFA ugyancsak 0% lesz. Igen hasznosnak ítélem a többcsatornás értékesítési rendszer széles körű kibontakozását. Az idegenforgalommal fő- vagy melléktevékenységként foglalkozó vállalatok száma háromszorosára (150- re) növekedett. Az új vállalatok többsége valamely mezőgazdasági üzem, szövetkezet vagy közlekedési vállalat melléktevékenységeként, leányvállalat formájában működik. Nemzetközi utaztatási joggal mintegy 90 szervezet rendelkezik, a többi belföldi, illetve fizetővendéglátás szervezésére kapott jogosítványt. Meg kell azonban jegyezni, hogy a forgalom zömét még mindig néhány nagy idegenforgalmi vállalat, élükön az Ibusz, a Cooptourist, az Expressz és a három szállodavállalat, a Hungária, a Pannónia és a Danubius bonyolítja le. Az erősödő piaci verseny és problémák közepette is összességében javult a vállalatok piaci munkája. Ugyanakkor a környezeti kulturáltság, a programkínálat eszközei és módszerei tekintetében sok még a gond, illetve a megoldatlan feladat. Ebben előrelépést remélünk a vállalatok önállóságának fokozódásától, öntevékenységük kibontakozásától. Sokat várunk az idegenforgalom területi tanácsi irányításának továbbfejlesztésétől, a partnerminisztériumok, főhatóságok aktív közreműködésétől, az idegenforgalmi intézőbizottságok és az érdekképviseleti szervek jó kezdeményezéseitől, színvonalas összehangoló tevékenységétől.