Kereskedelmi Szemle, 1988 (29. évfolyam, 1-12. szám)

1988-12-01 / 12. szám

nagymértékben hozzájárulnának turizmusunk kí­nálatának minőségi fejlesztéséhez, devizabevétele­ink növeléséhez. Az ilyen léptékű, nagy volumenű szolgáltatások beruházásigénye jelentős. A pénzü­gyi források megszerzéséért erőfeszítéseket kell ten­nünk. A további évek során a fogadóképesség fejleszté­sében kettős prioritás fogalmazható meg: — a szálloda- (kiemelten a gyógy-idegenforgalmi) fejlesztések meggyorsítása; — az IFA által támogatott férőhelyfejlesztések, rekonstrukciók, szolgáltatás- és programfejlesz­tés ütemes folytatása. Idegenforgalmi propagandamunkánkról Az elmúlt időszakban jelentős eredményeket ér­tünk el az idegenforgalmi propaganda területén. Javult kiadványaink és más propagandaeszközeink színvonala. Fokoztuk részvételünket a nemzetközi idegen­­forgalmi szakkiállításokon: 1987-ben 30, az idén is körülbelül ugyanennyi kiállításon veszünk részt. Egyik leghatékonyabb módszerként alkalmaztuk a külföldi újságírók meghívását: 1987-ben 120 újság­író járt hazánkban, az idén sem várunk kevesebbet. Jelentős előrelépés tapasztalható a vállalati és nemzeti propagandatevékenység összehangolásá­ban. 1982-től évente más-más országban szervez­tünk propagandakampányt (a vállalatokkal közös költségviseléssel): 1982-ben Franciaországban, 1983-ban a skandináv országokban, 1984—85-ben az USA-ban, 1986-ban Japánban. A kampányok sorát 1987-ben az NSZK-val befejeztük. Bár szük­séges lenne folytatásuk, az anyagi lehetőségek egye­lőre ezt nem teszik lehetővé. Ezért az ilyen jellegű propagandaakciók anyagi feltételeinek megterem­tése továbbra is célkitűzéseink között szerepel. Létrehoztuk a jellegében egyedülálló nemzeti idegenforgalmi információs szolgálatot, a Tourin­­formot. Korszerűsítettük az idegenforgalmi szak­mai lapokat. Szorosabbá tettük a hazai sajtóval, a tv-vel és a rádióval az együttműködést. Belföldi turizmusunk propagandája érdekében a lakosság differenciált, rétegek szerinti tájékoztatását legin­kább a tömegkommunikációs eszközök útján való­sítottuk meg. Új színfoltja tevékenységünknek, hogy megnyílt az első önálló nemzeti képviselet Frankfurtban, és más relációban az Ibusszal közösen üzemeltetünk nemzeti képviseletet. A képviseletek propagandate­vékenysége piaci munkánkat jól segíti. Szükség van ezért külföldi nemzeti idegenforgalmi képviselete­ink bővítésére, az idegenforgalmi, szállodaipari vál­lalatok már működő kirendeltségei feladatkörének szélesítésére. A gazdálkodásról igen fontos közös, pontosabban együttes teendő­ink vannak a jövőt illetően az érdekeltségi és gazdál­kodási rendszer tökéletesítése terén. Itt az utazási irodák, idegenforgalmi hivatalok, tanácsok, szállo­davállalatok és egyéb, idegenforgalom szervezésé­vel foglalkozó szervezetekre gondolok. Fontosnak tartom megemlíteni, hogy az idegen­­forgalmi gazdálkodó szervezeteket­­— több más területhez hasonlóan — ez évben az ÁFA bevezeté­se nehéz helyzetbe hozta. Kezdeményezésünkre az ÁFA jelenlegi szabályozása várhatóan módosításra kerül január 1-jétől: a szervezett beutaztatásnál az ún. kiajánlási programcsomag megbontható lesz az egyes szolgáltatási elemek szerint, így pl. az étkezés és a közlekedés után a kulcs 0%, a szállás után 15%, a szeszes italok után 25% lesz, így lényegében meg­szűnik a szervezett és egyéni utazás között az adó­zásbeli eltérés. Ez a változás szerény mértékben elősegítheti a magasabb fajlagos költésű szervezett beutaztatást. Itt jegyzem meg, hogy vizsgálataink szerint gyakorlatilag minden olyan nyugat-európai országban terheli adó az idegenforgalmat, ahol ál­talános forgalmiadó-típusú adót alkalmaznak. A szervezett kiutazóforgalom külföldi szolgáltatási része után az ÁFA ugyancsak 0% lesz. Igen hasznosnak ítélem a többcsatornás értékesí­tési rendszer széles körű kibontakozását. Az ide­genforgalommal fő- vagy melléktevékenységként foglalkozó vállalatok száma háromszorosára (150- re) növekedett. Az új vállalatok többsége valamely mezőgazdasági üzem, szövetkezet vagy közlekedési vállalat melléktevékenységeként, leányvállalat for­májában működik. Nemzetközi utaztatási joggal mintegy 90 szervezet rendelkezik, a többi belföldi, illetve fizetővendéglátás szervezésére kapott jogo­sítványt. Meg kell azonban jegyezni, hogy a forgalom zömét még mindig néhány nagy idegenforgalmi vállalat, élükön az Ibusz, a Cooptourist, az Exp­ressz és a három szállodavállalat, a Hungária, a Pannónia és a Danubius bonyolítja le. Az erősödő piaci verseny és problémák közepette is összességében javult a vállalatok piaci munkája. Ugyanakkor a környezeti kulturáltság, a program­­kínálat eszközei és módszerei tekintetében sok még a gond, illetve a megoldatlan feladat. Ebben előre­lépést remélünk a vállalatok önállóságának foko­zódásától, öntevékenységük kibontakozásától. So­kat várunk az idegenforgalom területi tanácsi irá­nyításának továbbfejlesztésétől, a partnerminiszté­riumok, főhatóságok aktív közreműködésétől, az idegenforgalmi intézőbizottságok és az érdekképvi­seleti szervek jó kezdeményezéseitől, színvonalas összehangoló tevékenységétől.

Next