Kereskedelmi Szemle, 1993 (34. évfolyam, 1-12. szám)

1993-03-01 / 3. szám

molásához és a távlatibb célok eléréséhez is fontos azonnal elkezdeni a feltételek kialakítását, ahol az első feladat szintén az alkalmas szervezet, az intéz­ményi háttér megteremtése. Ez minden tudatos, jövőt alakító szándék megvalósításának a feltétele. Budapest turizmusának szervezete A főváros turizmusának eddigi elemzéséből is kitűnt, hogy annak tudatos alakításához minden szinten szükség van a szakma megfelelő képvisele­tére. Ez ma már a fejlett piacgazdaságokban is tudatosult és megvalósított felismerés, pedig azok­ban mindenütt kiterjedt, zömmel kis- és középmé­retű magánvállalkozásokból álló turizmusszektor működik. Ez az ún. operatív szint azonban magára hagyva és ezernyi magánérdeket képviselve túl sok kárt okozhat környezetének, amikor is a piac kor­rekciós hatása későn jelentkezik és legfeljebb a vál­lalkozás csődjét segíti elő, de a környezeti ártalma­kon nem tud segíteni. A szervezet kialakításának fő kritériuma, hogy legyen képes elősegíteni a turizmus tudatos és sike­res fejlődését Budapesten. Javasolt sémája a követ­kező: A Budapesti Turizmus Bizottság feladatai: O a közgyűlés munkájában a turizmus képvisele­te; О Budapest turizmuspolitikájának szakmai vitája és jóváhagyásának kezdeményezése a közgyű­lésben; О az éves és középtávú tervek és fejlesztések jóvá­hagyása; О a BTH munkaprogramjának és költségvetésé­nek jóváhagyása; О országos fórumokon és az OIT-ben a főváros képviselete. Az Önálló Turizmus Ügyosztály feladatai: O a BTB titkársági teendőinek ellátása; O a Főpolgármesteri Hivatal turizmussal kapcso­latos feladatainak ellátása, adminisztratív ügyintézés; O a BTH szakmai felügyelete. A Budapesti Turisztikai Hivatal látja el a főváros turizmusával kapcsolatos házigazda-teendőket és egyéb nonprofit feladatokat, valamint irányítja te­vékenységét. A BTB lehet a közgyűlés egyik szakmai bizottsá­ga, vagy lehet egy külső társadalmi szerv, amelynek elnöke a főpolgármester vagy egyik helyettese (eb­ben az esetben célszerűbb lehet — az OIT analógiá­jára — a Budapesti Turizmus Tanács elnevezés). Mindkét esetben fontos, hogy a turizmusban érde­kelt más bizottságok és fővárosi kerületek, vala­mint a hivatalos szakmai szervezetek [Országos Idegenforgalmi Hivatal (OIH); Magyar Szálloda­­szövetség (MSZSZ); Idegenforgalmi Hivatalok Szövetsége (IHSZ); Magyar Utazási Irodák Szö­vetsége (MUISZ); Kereskedelmi Kamara, Kereske­delmi és Vendéglátóipari Főiskola, Kereskedelmi és Idegenforgalmi Továbbképző Kft., Magyar Vál­lalkozók Országos Szövetsége (VOSZ), a Budapesti Közgazdaság-tudományi Egyetem (BKE) stb.] le­gyenek képviselve és legyenek egyéni szakértők is. A szükséges professzionalizmust és a koordináció lehetőségét így lehet leginkább biztosítani. A belső szakmai bizottság előnye, hogy a közgyűlés határo­zatával rögtön létrejön, hátránya, hogy a külső szervek képviselőit esetenként és tanácsadói minő­ségben tudja mozgósítani. A külső társadalmi ko­ordináló szerv előnye, hogy a széles körű és egyen­rangú képviselet önmagában kitűnő egyeztetési és tájékoztatási lehetőséget, ugyanakkor megfelelő szakszerűséget nyújt, hátránya, hogy a közgyűlés kompetenciájába tartozó kérdéseket is tárgyal, amelyeket a közgyűléssel utólag jóvá kell hagyatni, ami lassíthatja a munkát. A közgyűlés dönti el, hogy melyik formát részesíti előnyben. A Budapesti Turisztikai Hivatal (BTH) felállítása A házigazda szerepkört ellátó nem nyereségérde­kelt szervezetek klasszikus formája a turisztikai hivatal. Minden európai fővárosnak, sőt, nagyvá­rosnak van ilyen szervezete. Összehasonlító táblá­zatunk 8 európai város turisztikai hivatalának fő jellemzőit mutatja be. Tekintettel a turizmus már betöltött szerepére életünkben és még inkább az Budapest turizmusának szervezete Politikai szint Végrehajtási szint Operatív szint Budapest Főváros Közgyűlése Budapesti Turizmus Bizottság (BTB) Főpolgármesteri Hivatal Önálló Turizmus Ügyosztály Budapesti Turisztikai Hivatal (BTH) Tourinform 36

Next