Kereskedelmi Szemle, 1994 (35. évfolyam, 1-12. szám)

1994-07-01 / 7. szám

mint az érdekvédelmi szervezeteknek be kell látniuk, hogy tagjaik érdekvédelmét csak a társszervezetek, és más szakmák tiszteletben tartásával láthatják el eredményesen, mert a turizmusban egyetlen részte­rület sem működhet eredményesen a többiek tevé­kenysége nélkül. Az oktatási intézményeknek programjaikat a nemzetközi színvonalhoz kell igazítaniuk. Meg kell szervezniük a tanári kar továbbképzését és a legki­válóbb szakemberek bevonását az oktatásba, szor­galmazniuk célszerű a nemzetközi együttműködést. Rendkívül fontos a jó színvonalra emelt nyelvokta­tás. Hosszabb távra szóló kiemelt jelentősége van annak, hogy maximálisan kihasználjuk a külföldi ösztöndíjlehetőségeket, és minél több fiatal számá­ra tegyük lehetővé a szakmai és nyelvi továbbkép­zést. A tömegtájékoztatásnak nemcsak tájékoztatnia kell, hanem nevelnie is: hazaszeretetre, történel­münk és kultúránk ismeretére és megbecsülésére — aminthogy a másokéra is —, a természet védel­mére, a kulturált viselkedésre, akár itthon vagyunk, akár külföldön. Az állam felelőssége, hogy a turizmus működésé­nek jogi, közgazdasági és intézményi kereteit bizto­sítsa. Az offenzív stratégia elfogadása és megvalósítá­sának kezdeményezése alapvetően állami feladat. Ez nem csupán a központi, hanem a regionális szervezetre is vonatkozik, amelynek a turizmus koordinálása érdekében is korszerűsítenie szüksé­ges jelenlegi szervezetét. A nemzeti és regionális szinten egyaránt ellátandó állami feladatok a kö­vetkezők: ♦ a turizmuspolitika kidolgozása; ♦ annak megvalósítására megfelelő irányító szervezet létrehozása nemzeti, regionális és helyi önkormányzati szinten; ♦ a nemzeti és regionális szintű turisztikai ter­mékek megtervezése, az azokkal kapcsolatos tulaj­donjogi kérdések tisztázása, a beruházások és a finanszírozás, valamint az üzemeltetés meghatáro­zása, a fejlesztések beindítása; ♦ a nem nemzeti tulajdonú termékek létrehozá­sához a feltételrendszer — ezen belül a közgazdasá­gi és jogi szabályozók, valamint az ösztönzők és kedvezmények körének és mértékének — a kidol­gozása és bevezetése; ♦ az infrastruktúra fejlesztése és a külföldi tőke bevonásának ösztönzése; ♦ egy átfogó szakképzési program beindítása; ♦ az ország és a területi imázs kialakítása, eh­hez megfelelő marketingháttér megteremtése. A Balaton térségében mindez három megye szintjén jelentkezik, tehát a regionális koordináció és az ahhoz szükséges feltételek biztosítása az elő­feltételét képezi a fenti célok elérésének, a balatoni turizmus tudatos fejlesztésének. A koncepció megvalósítása* Szervezeti feltételek A Balatonnak nincs gazdája. 1993 nyarán ez az általános vélemény, annak ellenére, hogy számos szervezet létezik Balatonnal a nevében. Egynek sincs azonban olyan jogköre, költségvetése és szak­­apparátusa, amely lehetővé tenné a regionális prob­lémák hatékony kezelését. A települési önkormány­zatok 83%-a hiányolta e szerepkör betöltését (17%­­uk a most megalakult Balatoni Regionális Tanács­nak tulajdonítja, vagy attól várja azt). Az önkor­mányzati törvény az ő hatáskörükbe utalja a turiz­mus irányítását, de egyre többen érzik a pénz­eszközök, a szakismeret és a regionális koordináció hiányát. A megyei önkormányzatok is látják ezt, de a törvényi háttér az ő számukra zavaros helyzetet teremt, mert kiemelt üdülőterületről lévén szó, nem tartozik jogkörükbe a turizmus koordinációja, így szinte „törvényszerű”, hogy az ország egyik vezető turisztikai régiójában, Veszprém megyében a non­profit feladatokat ellátni hivatott Idegenforgalmi Hivatalt 1993 nyarán megszüntették, és még Tour­­inform Irodát sem hoztak létre (egy alapítványt hoztak létre és a Megyei Közgyűlés Vagyonkezelő és Idegenforgalmi Osztálya foglalkozik a témával). Somogy és Zala megyékben megmaradt a non­pro­fit feladatok önálló szervezete, de a Tourinform Irodák anyagi háttere bizonytalan (egyszeri alapí­tási támogatást kaptak, és a működési költségek­nek 1994-től nincs fedezete). Mindez összefügg a turizmus országos szervezetének gyengeségeivel. A köz- és a magánszektor közötti munkamegosz­tás gyakorlati kritériuma a tevékenység hatósugara és nyereségképző jellege. Ez utóbbit sokszor az időtáv is befolyásolja. A közszektor a közérdeket szolgálja, és ebben az azonnali vagy közvetlen nye­reségképződés nem lehet döntő szempont. Hosszú távon igen, pl. a környezetvédelem, az infrastruktú­ra megteremtése, a régió képének formálása, vagy a szakoktatás rendszerének kialakítása csak abban . A koncepciót társadalmi és szakmai kontrollnak vetjük alá, és csak azt követően fogjuk véglegesíteni. Ez azt jelenti, hogy az első változatot a Balaton-térség lakosságával, önkormány­zataival, szakmai szervezeteivel és vállalkozóival meg kell is­mertetni és különböző fórumokon megvitatni, majd a külön­böző vélemények figyelembevételével ki kell dolgozni a végle­ges változatot, amely majd a döntéshozó szervek elé kerül. (1994 februárjában Siófokon már lezajlott a koncepció első vitája.)

Next