Kereskedelmi Szemle, 1994 (35. évfolyam, 1-12. szám)
1994-05-01 / 5. szám
szezon széthúzására és a magyar turisták megnyerésére. Vendéglátóipar, közvetítő szektor és kereskedelem A kínálat az utóbbi években az új vállalkozások elszaporodásával leginkább ebben a szektorban színesedett. Fő jellemzők: ♦ a vállalkozók körében végzett felmérés szerint a vállalkozásriasztó feltételek (magas adók, kedvezőtlen hitelkondíciók, az érdekvédelmi szervezetek és a regionális hírverés hiánya, gyenge szakképzési rendszer stb.) következtében a vállalkozók háromnegyede pesszimista vagy bizonytalan; ♦ a vállalkozási képesség sokszor gyenge szaktudással párosul, így alapvető színvonalváltozást a térségbe az új vállalkozások sem hoztak; ♦ hiányzik az eredeti szolgáltatásokra és a specialitások nyújtására való törekvés, rendszerint mindenki ugyanazt kínálja; ♦ a szaporodó utazási irodák csak kiutazással, valutaváltással és legfeljebb belső programok (Budapest, puszta) értékesítésével foglalkoznak, nincs a térségnek beutaztatásra specializált utazásszervezője (tour operátora), így a külföldi utazásszervezés és előzetes értékesítés az egész régió számára hiányzik, aminek következtében a már valahogy ideérkezett turistákért folyik csak a marakodás (a szervezett utasokat általában német utazásszervezők hozzák, akik közvetlenül tárgyalnak és szerződnek tapasztalatlan balatoni szolgáltatókkal); ♦ a kiskereskedelmi hálózat bővülése és színesedése ellenére változatlanul működnek az ún. KGST-piacok utódai, amelyek azonban ugyanolyan igénytelenek, mint a régiek. ♦ a vállalkozók egy része eleve csak a főszezonra nyit ki, a felmérés során megkérdezett vállalkozók 28%-a veszteségesnek vallotta üzletét 1993 nyarán. Tájékoztatás és egyéb non profit tevékenységek A három megye idegenforgalmi hivatala a közelmúltban átalakult: az ún. non profit (nyereséget nem hozó) tevékenységeket leválasztották azokról, és a gazdálkodási feladatokra (kempingek és egyéb szálláshelyek üzemeltetése és értékesítése, programszervezés, be- és kiutaztatás, valutaváltás stb.) létrejött a SIOTOUR Rt., a BALATONTOURIST Rt. és a ZALATOUR Rt. A nonprofit feladatokat Somogy megyében a Somogy Megyei Idegenforgalmi Hivatal vette át, itt Tourinform Iroda működik, amint Zala megyében is, ahol a nonprofit feladatok gazdája az Idegenforgalmi és Expo Iroda. Veszprém megye e célra egy alapítványt hozott létre, itt Tourinform Iroda nem működik. Mivel az átalakulás újkeletű, az érdemi tevékenység még kialakulóban van. Ennek megfelelően a tájékoztatás az egész Balaton térségében megoldatlan, ennek hiánya a turisták leggyakoribb panasza. Úgyszintén hiányzik a regionális hírverés, és a Balaton-kép (imázs) formálása. Ez idáig a megyei értékek számbavétele és a turisztikai koncepció összeállítása volt a jelentősebb non profit ténykedés Somogy és Zala megyében. A megyei és még inkább a regionális információs rendszer kialakítása még előttük álló feladat. Kultúra és sport A kulturális és sportlehetőségek egy része (fesztiválok, vitorlázás, szörfözés, lovaglás, vadászat, horgászat stb.) önálló vonzerőnek is alkalmas, ezeket a vonzerőleltár elkészítésénél figyelembe vettük. A vízparti üdülők részére is fontosak azonban ezek a lehetőségek, hogy változatosabbá és színesebbé tegyék a nyaralást. Jelenleg a fő jellemzők ezen a területen a következők: ♦ szegényes szolgáltatások, illetve a meglevőkről elégtelen tájékoztatás (a múzeumokról, műemlékekről, régészeti lelőhelyekről, tájházakról, természetvédelmi területekről stb. alig van kiadvány, a kevés számú, de jelentős rendezvényekről a turisták nehezen vagy egyáltalán nem szerezhetnek tudomást (pl. Kapolcs, Szentbékkálla, vagy más települések fesztiváljai, búcsúi, falunapjai, ünnepei); ♦ e tevékenységek fejlesztésének is alapfeltétele az infrastruktúra megléte (pl. kikötők, kölcsönzőhelyek, sportpályák, színházak stb.), amit közpénzekből kell létrehozni, mert csak hosszú távon megtérülő és jelentős nagyságrendű beruházást jelentenek, a források viszont jelenleg szétaprózottak és szegényesek, a regionális szemlélet pedig még gyenge. Közbiztonság és higiénia Sajnos a közbiztonság az utóbbi években látványosan romlik, a higiénia pedig nem javul. A turisták kifogásainak jelentős hányada e területeket érintette. A fő gondok a következők: ♦ a leggyakoribbak a vagyon elleni bűnesetek (személygépkocsik feltörése és lopása, betörések a nyaralókba, tolvajlások), a fekete pénzváltás (amely 1993 nyarán egész kiterjedt hálózattal működött a legforgalmasabb központokban), terjed a prostitúció és a vállalkozók megsarcolása; ♦ a rendőrség tehetetlen, létszámhiányra, technikai és jogi háttér hiányára hivatkozva nem avatkozik kellően közbe, ezzel szemben a gépkocsi