Kereskedelmi Szemle, 1995 (36. évfolyam, 1-12. szám)
1995-03-01 / 3. szám
közvélemény befolyásolása) tevékenysége. Tudatosítani kell a belföldi és külföldi közvéleménnyel, hogy az adott terület kiváló — egyedi — turisztikai adottságokkal rendelkezik, vendégszerető, fogadókész a lakossága, s mindezt kedvező áron nyújtja. A turisztika területén folytatott PR-tevékenység külön szakértelmet és pénzt igényel. • A kisrégiók szintjén ki kell dolgozni a PR- tevékenység szempontjait, irányát és eszközeit. Ez csak az önkormányzatok, a kamara és a vállalkozók szövetségeinek együttes munkájával képzelhető el. • A kapcsolatokat és információs csatornákat ki kell építeni, és az információáramlást folyamatosan biztosítani kell. •Az előbbi tevékenységekhez központi anyagi támogatás szükséges. 2. A vállalkozói szinten összeállított és csokorba gyűjtött, konkrét üzleti ajánlatokat el kell juttatni a potenciális vevőkhöz. Ez nem csak az egyes vállalkozók feladata, illetve külön-külön nem hatékony. Össze kell tehát gyűjteni az egyes ajánlatokat, valamint meg kell keresni és biztosítani azokat a csatornákat és formákat, ahol az előbbi kínálat találkozik a kereslettel. 3. Bizonyos területeken külön feladat az értékesítési csatornák kiépítése. Kiemelten a falusi vendégfogadás és a speciális hobbiturizmus területeinél. Ezek fokozott szakmai és anyagi segítséget igényelnek az önkormányzatoktól és az államigazgatástól egyaránt. A fogadókészség fejlesztése, javítása A vizsgált területen a turizmus fogadóbázisát és alapvető kínálati elemeit tekintve globális mennyiségi hiányról nem lehet beszélni. Sőt, a keresleti tényezők drasztikus megváltozása, a vállalkozói szféra ennek ellenére optimista magatartása egyes elemeknél — az országos képhez hasonlóan — túlkínálatot hozott létre, így elsősorban a meglevő kapacitások minőségi fejlesztése, a kiegészítő kínálati elemek bővítése szükséges. Alapvető feladat a színvonal általános emelése. A tervezett (ajánlott) fejlesztésekkel el kell érni, hogy egy-egy település jól megkülönböztethető sajátos arculatú kínálattal jelenjék meg a piacon. Javasolt és új fejlesztések • Pécs: magasabb kategóriájú szálloda és konferenciaközpont. • Abaliget és/vagy Orfű: (egész évben működő?!) középkategóriájú szálloda. • Pécs és Komló zöldövezetében térségi komplex (sport, szórakozás, kultúra) szabadidőközpont. • Sikonda: nemzetközi láncban értékesíthető üdülőfalu rekreációs és fitness fő profillal, amelyet a melegvizes strandolás, fürdőzés kiegészít. Mivel Komló városa nem rendelkezik idegenforgalmi vonzástényezővel, így ott egyedi vonzerő kiépítése — műszaki, technikai bemutató park — szükséges. Véleményünk szerint ennek hiányában a város nem válik szerves részévé a térségi turizmusnak. A vállalkozói szféra kezdeményezése mellett szükséges a helyi költségvetés(ek)ből az általános településkép kedvezőbbé tétele. Ennek folyamatos fenntartásában a lakosságot is aktivizálni szükséges. Az új fejlesztésekre való ösztönzés szerepeljen az általános és részletes településfejlesztési tervben. Ki kell dolgozni a kedvezményeket (települési önkormányzat). Komló esetében a fentin túl állami közreműködés is szükséges. A szükségesnek ítélt fejlesztéseket a helyi és a megyei szervezetek jóváhagyólag támogassák, és menedzseljék a kormányzatnál való kedvezmények biztosítása érdekében (OIH). A turizmus emberi tényezőinek biztosítása és fejlesztése A javasolt minőségjavító fejlesztések és hatékony marketingtevékenység eredményeképp a térségben és benne a részes kisrégiókban a jelenleginél nagyságrendileg jóval jelentősebb és gazdaságosabb turizmus kibontakozása remélhető. Ennek levezetése a humánszférával szemben is új típusú igényeket támaszt. Az e téren megoldandó feladatok: 1. A helyi közigazgatás szintjén (megye-térségkisrégiók) olyan idegenforgalmi szakember (ek) alkalmazása, akik hozzáértéssel meghatározzák, koordinálják, gyakorlatilag segítik a regionális turizmus irányvonalait, javaslataikkal befolyásolják az önkormányzati és vállalkozói döntéseket, a felső szakmai irányításnál (OIH) pedig érvényesítik a térség érdekeit, biztosítják az anyagi-szakmai támogatást. 2. A turizmus teljes vertikumában dolgozók, a vendégekkel valamilyen fokon érintkezők általános hozzáállásának megváltoztatása, a szakmai ismeretek elsajátítása, megújítása, továbbfejlesztése. E célból fel kell mérni a jelenleg foglalkoztatottak szakmai végzettségét, a helyi, térségi oktatásképzés kibocsátási számait, a régió remélhetően megnövekvő igényei figyelembevételével a szükséges változtatásokra javaslattétel. 3. Átképzés. A jelenlegi munkavállaló tömegből