Kereskedelmi Szemle, 1995 (36. évfolyam, 1-12. szám)

1995-07-01 / 7. szám

IDEGENFORGALOM JANDALA CSILLA-GUBÁN PÁL Csongrád megye turizmusának marketingkoncepciója Csongrád megye jelenlegi turisztikai arculata A jelenlegi turizmus alapján Csongrád megye nem különböztethető meg markánsan az ország más régióitól. A megye turizmusának arculata a hozzáférhető kiadványok és a helybéliek szerint sokszínű. Ténylegesen azonban a sokszínűség nem párosul szelektivitással, sokfélét kínálnak azonos súllyal. A megye vonzerői (kivétel: Ópusztaszer) nem al­kalmasak a megye reprezentálására, azaz az adott vonzerő alapján nem lehet Csongrád megyére asszociálni. A vonzerők és az azokra épülő termék fejlesztése esetleges. Hatásvizsgálatok nem készültek. Csong­rád megye turizmusa nem sajátos piaci szegmenst céloz meg, s a turizmus erős szezonális ingadozást mutat. A forgalom területileg is koncentrált, követke­zésképpen az ennek figyelembevételével zajló fejlesztések - az eltérő lehetőségek alapján - to­vább növelik a települések közti különbségeket. A turisztikai fejlesztések kapcsán a helyi lakosság bevonására csupán egy-két esetben került sor. A fejlesztések nem a vállalkozók összefogására épülnek. A Csongrád Megyei Idegenforgalmi Hivatal át­alakulásával létrejött nonprofit szervezet, a Tourin­­form Iroda hozzálátott új, a megyéről, illetve annak egyes régióiról szóló kiadványok készítéséhez, ezek részben tematikus jellegűek és térképek. Ennek el­lenére a rendelkezésre álló kiadványok megjelené­se, szerkesztése, nyelvezete, többnyelvűsége, „mi­nősége” sok kívánnivalót hagy maga után (méret, nyomdatechnika, színek stb.). A kiadványok tartalma a megye jelenleg még hi­ányzó marketingkoncepcióját tükrözi, hiszen nem egy vagy néhány kiemelt vonzerőre építve sugallja Csongrád megye turisztikai fogadóterület szerepét, hanem igyekszik mindent bemutatni, függetlenül az adott vonzerő versenyképességétől. Fejlesztési elképzelések Az általunk tanulmányozott forrásmunkákból az alábbi fejlesztési súlypontok emelhetők ki: □ „Ópusztaszer és térsége egyedi vonzerőt képvi­sel, ezért komplex fejlesztése, kínálatának bőví­tése prioritást élvez. Jobb megismertetésére a külföldiek, azon belül is főleg a külföldön élő magyarok körében a Honfoglalási évforduló kí­nál kiváló lehetőséget. □ Gyógyidegenforgalmi adottságaink jórészt ki­használatlanok. Törekedni kell a térség más ide­genforgalmi fejlesztéseivel való összhangra. A fogadás feltételeinek megteremtése (gyógyászati készítmények, a kialakítás sajátos követelményei stb. miatt) nagyobb befektetést igényel, viszont a forgalom nem idényhez kötött, hosszabb átla­gos tartózkodási idő és magasabb költés jellemzi. Előnyt jelent, hogy már léteznek fejlesztési pro­jektek (Makó, Csongrád, Szentes), melyek fel­keltik a befektetők érdeklődését. A kapacitások kiépítésével párhuzamosan fontos az együttmű­ködés kialakítása külföldi betegbiztosító szerve­zetekkel. □ A „Zöld” turizmuson belül a falusi-tanyai turiz­mus fejlesztése, a szálláshelyekre alapozva a hor­gász-, vadászturizmus fellendülésére főként azo­kon a területeken lehet számítani, ahol a vendég­­fogadók összefogásával, a települési önkormány­zatok támogatásával annak minőségi feltételei megteremthetők. Szükséges a tiszai víziturizmus fejlesztése, a gyalogos és kerékpárostúrák lehe­tőségeinek megteremtése, az országos túrákhoz való kapcsolódásuk megszervezése. □ A kongresszusi és az üzleti turizmus számára a szolgáltatások magas színvonalát kell nyújtani a szállás, étkezés, kommunikáció, informatika, a szabadidő eltöltése stb. terén. Az eredmény itt is magas fajlagos költés és a szezon széthúzása le­het.” (Területfejlesztési Füzetek 3. sz.) „Csongrád megye a kulturális rendezvények szervezése tekintetében méltó helyet vívott ki ma-

Next