Kereskedelmi Szemle, 1995 (36. évfolyam, 1-12. szám)
1995-07-01 / 7. szám
melynek tagjai: azon települések polgármesterei, ahol a turizmus meghatározó szerepet játszik; a turizmusban vállalkozóként működő szakemberek; a turizmussal szoros kapcsolatban levő területek képviselői (múzeum, természetvédelem, vízügy); külső turisztikai szakértők. A Turisztikai Bizottság koordinálja a turisztikai fejlesztéseket, rendszeres kapcsolatot tart a turizmusban érintett polgármesterekkel (azokkal is, akik nem tagjai a közgyűlésnek!). A turizmust érintő kérdésekben folyamatosan együttműködik más bizottságokkal/albizottságokkal, különösen a Területfejlesztési Bizottsággal. Állandó kapcsolatot tart és együttműködik a turizmusban érintett/érdekelt személyekkel és szervezetekkel (pl. bankok, oktatási, tudományos, kulturális intézmények, egyházak, illetve ezek képviselői). Foglalkozik a megye eddig ki nem használt potenciáljaival (József Attila, Pulitzer József, Ópusztaszeri Emlékpark, tiszai kultúra, régészet stb.). Közép- és hosszú távú feladata: a kistérségi együttműködések ösztönzése, támogatása; a rendelkezésre álló pénzügyi források koordinálása az ésszerű, célirányos felhasználás érdekében. Célszerű saját szervezet létrehozása a megye „értékesítésére” belföldön és külföldön. A megvalósítás költségei elfogadható szinten tarthatók, amennyiben sikerül a meglevő erőforrásokat (pl. ingatlan, kapcsolatok, működő szervezet, humán erőforrások) a cél érdekében mozgósítani. Közép- és hosszú távú feladatok: a megyei hálózat kialakítása, pluszfeladat az információnyújtás; Budapesten kirendeltség létrehozása, pluszfeladat az információnyújtás. Szlogen-, logó-, fotó- és filmpályázat kiírásával elősegíthető az új imázs megjelenítése. A pályázatok kiírása két lépcsőben történik: 1. lépcső: lakossági ötletpályázat (szlogen, lógó, film); 2. lépcső: megyei vállalkozók számára (a lakossági ötletpályázat nyertes műveinek felhasználásával). Fontos pályázatok kiírása különféle tervek készítésére; termékfejlesztési tervekre szóló pályázatok kiírása az eddig ki nem használt turisztikai potenciálokra; marketingtervekre szóló pályázatok kiírása az egyes akciókra. Oktatás, képzés, szakképzés szervezendő az önkormányzatoknál dolgozók számára, tréning a megye új imázsának megfelelő turisztikai kínálat megismertetésére, bővítésére, értékesítésére. Szorgalmazni kell speciális képzések bevezetését közép- és felsőfokú oktatási intézményekben, valamint átképző programokon. Ezek költségei a Vállalkozásfejlesztési Alapítvánnyal, a Munkaügyi Központtal, oktatási intézményekkel való együttműködéssel, illetve közös pályázatokkal minimális. A települési önkormányzatok feladata, turisztikai referens kijelölése/alkalmazása a hivatalban; a helyi lakosság bevonása/aktivizálása; a megyében létező eredményes kezdeményezések megismerése, ezek tapasztalatainak felhasználása (pl. Pusztamérges); kapcsolattartás a vállalkozókkal; együttműködési hajlandóság más településekkel; a turisztikai kínálat folyamatos bővítése, javítása; az infrastruktúra koordinált fejlesztése; helyi akciók szervezése (rendezettség, cégtáblák, egységes megjelenés). A Tourinform Iroda feladata a megváltozott helyzetben szakmai team szervezése, a pályázatok elbírálása, továbbá prospektusok, filmek, képeslapok, albumok, kiadványok elkészíttetése a szakmai team útmutatása szerint. Az Iroda rövid, közép- és hosszú távú feladatai: a megyével kapcsolatos turisztikai információk folyamatos karbantartása és bevitele az országos rendszerbe; szoros együttműködés a Megyei Közgyűlés által létrehozott új értékesítő szervezettel. 19