KERESZTÉNY MAGVETŐ • 1893

2. füzet - Melyik az igazi tudomány? II. értekezés. Vallás és Philosophia. Dr. Brassai Sámuel

68 MELYIK AZ IGAZI TUDOMÁNY ? 68 hogy: „Minden fa, a mely jó gyümölcsöt nem terem, kivágattatik és a tűzre vettetik. Annak okáért az ő gyümölcseikről ismeritek meg őket.1) Meg kell hát mondanom, milyen az én fám gyümölcse, a gúlám haszna. Hanem előbb hadd jöjjünk tisztába azzal is, hogy mit értsünk a „haszna" alatt? A szótárakban a „hasznos"-nak két értelmezését leljük. Egyik szűkebb: „Hasznos az, a­mi előnyt vagy nyereséget szerez." 2) A másik bővebb : „Hasznos az, a­mi valami czél elérésére szolgál." 3) Azt hiszem, egyik ellen sem vétek, midőn kimondom, hogy gúlámnak kettő a haszna. Egyik az, hogy az erőnek csalhatatlanul és kötetlenül tu­dott példáiul akaratunkat v. vágyainkat mutatja fel, mint a melyek­nek a természeti úgynevezett erők csak képei és hasonlatosságai. Szóval a causalítos metaphysikai kérdése meg van fejtve vele. De főbb és hozzánk tartozó másik haszna gúlámnak az, hogy az er­kölcstannak, az etnikának, viszonytalan (absolut) elve van benne megállapítva, úgyszólva, megteremtve. Ez pedig ismétlem az, hogy „az erény, a lelki és testi erők közti küzdelem." I. Tudva van, hogy ilyen elvet oly régi idő óta keresnek, a­mily régi a bölcselet (philosophia); nem csak a görög, hanem a héber és indus philosophia is. De hogy valaki még eddig meglelte volna, nem állíthatni. Bizonyságom a kísértmények nagy száma, a­minek oka az, hogy minden leleményt a később támadott megkísértő, hibát kapván benne, elégtelennek tartott, egyik a másik állítását hol in­kább, hol kevésbbé sikerülten megc­áfolta. Meg lehet hát engedni, hogy, ha nekem is valamennyiük ellen kifogásom van, ezennel előadjam, természet szerint azzal a kötelezett­séggel, hogy kifogásaimat érvényesíteni birjam. Azt pedig könnyű teljesíteni, mert mindenik elv ellen csak is egy érvem van, a mi megdöntésökre elégséges; de a czáfolóknak egyike sem használta. ") Mát. ev. 7, 19—20 (V. ö. Cic. off. Ili. 19. 76.) „Non igitur faciat, (dixerit quis) quod utile sit, quod expediat? intelligat nihil, nec expedire, nec utile esse, quod sit iniustum." '2) Nützlieh, Nutzen habend bringend, besonders einen Vortheil oder Uo­winn gewáhrend. (Heinsius. Wörterb. d. deutschen Spr.) 3) Useful, convenient profitable to any end, conductive or helpful to any purpose." r Utile. qui sert. á quelque chose. (Littré. Diet )

Next