KERESZTÉNY MAGVETŐ • 2002

4. szám - SZÓSZÉK – ÚRASZTALA – SZERTARTÁSOK - Pálfi Dénes: A „láthatatlanul hívők” boldogsága

hogy ez a tapasztalás semmit sem változtatna életükön: hiába jönne közénk feltámadva halottaiból Jézus, hiába öltene látható arcot Isten, egy idő után ezt is megszoknák, s együtt élnének velük, akárcsak bűneikkel, hitetlenül és boldogtalanul. Beigazolódna, hogy a hit kérdésében nem a látás, a tapintás, az érzékelés a fontos, a boldogító, hogy valójában azok a „boldogok, akik nem látnak és hisznek"! Hány ilyen ember van, aki nem látta Jézust, nem látta Istent, de a hit csodás ereje földöntúli boldogságot varázsol arcára, szívébe, életébe. Ez fedezhető fel azok arcán, szívében, életében, akik alkalomról alkalomra hit­tel imádkoznak, éneklik a zsoltárt, hallgatják az evangéliumot itt, a temp­lomban, teszik a jót, szolgálják szeretettel az ember boldogulását és a közös­ség javát a hétköznapokban. S mennyire más, komor, békétlen, boldogtalan azok arca, szíve és élete, akik makacs hitetlenséggel, szüntelenül kételkedve járják az általuk siralomvölgynek tartott világ útvesztőit. „Boldogok, akik nem látnak és hisznek" - hangsúlyozta Jézus, s a hívő keresztény ember tudja, hogy e világ boldog előrelendítői mindig azok vol­tak, akik „látatlanul" hittek Istenben és Jézusban, a magasztos eszmékben, s ezekért, ha kellett, életüket is feláldozták. „Csak akkor születtek nagy dolgok,­­ ha bátrak voltak, akik mertek" - írja Ady Endre, s hozzátehetjük: akik bátran mertek hinni, bár nem láttak! Ilyenek voltak az 1517. október 31-én, 485 éve elindult reformáció bajnokai: Luther Márton, Szervét Mi­hály, Dávid Ferenc és még sokan mások, akik nem láttak, de annál inkább hittek és küzdöttek Jézus igazáért, egy tisztultabb, boldogítóbb vallásért. Ilyenek voltak 1956 hősei, akik hitték, hogy a sírba tett Szabadság, életük, vérük, áldozatuk árán feltámad halottaiból, s láthatatlanul is boldogít milli­ókat! Tollas Tibor költő - aki maga is megjárta a kommunista börtönök poklát - ezt írja róluk Túlélők című versében, harminc évvel a szabadság­harc után: „Ők élik túl,­­ a holtak, / a győztes forradalmat". Ma elmondhat­juk, hogy hősi halottaink „túlélték" az elbukott, de mégis „győztes forra­dalmat", s lelkükkel, szellemükkel - akárcsak Jézus - velünk vannak, hogy hívővé tegyék a magyar nemzet feltámadásában kételkedő „új Tamásokat"! Hogy azok a láthatatlanságban is „lássanak" és higgyenek, s komor kétel­kedésük boldog bizonyossággá, törhetetlen hitté változzon, szent bizony­sággá a gyönyörű költői vallomásban: „Feltámadtál, sírba tett nemzetem, / A hét sebedet látta két szemem, / És kezeden a vasszögek nyomával / Meg­jelentél a zárt ajtókon által. / A nyüvek között megmozdult a tested, / A sziklakövet félregördítetted, / És eljött közénk a pünkösdi lélek, / S értelme lett értelmetlen igéknek. // Mert én voltam az a kettős, hitetlen: / Azt hit­tem, nem vagy, csak a képzeletben, / S hitetlen ujjamat sebedbe mártva / Tudom csak, mi a test feltámadása, / És szólni nem tudok, csak dadogok: / Magyar vagyok. // És köszönöm, hogy szent sebed előtt / Életem tornya összedőlt, / S kiárad bennem boldog szégyenem, / S minden szenvedve hordott kételyem / S a szenvedélyes értelem / Érvénytelen, érvénytelen. // (...) És nem vagyok többé kettős, csak egy, / Bizonyosság dobbantja szí-

Next