Kertészet és Szőlészet, 1999 (48. évfolyam, 1-25. szám)

1999-01-07 / 1. szám

A CÍMOLDALON Thymus, Saxifraga, Armeria és díszfüvek EDWARD BENT felvétele A kis képen Dr. Guyot Gyula körte GÖNDÖR JÓZSEFNÉ DR. felvétele Cikkeink a 4-6. és a 8-9. oldalakon A HÁTSÓ BORÍTÓN a Virágos Magyarországért verseny első helyezettje. Tata írásunk a 23. oldalon Színes képeink KODAK-filmre készültek Kertészet és Szőlészet 1. szám, 1999. január 7. Főszerkesztő: DR. BODOR JÁNOS A szerkesztőség munkatársai: BIZA KLÁRA főszerkesztő-helyettes (dísznövény) HORVÁTH CSILLA (gyümölcs, szőlő, bor) RIMÓCZI IRÉN (zöldség) ALGEIER WENDY (termeléspolitika) VESZELSZKY ÉVA (munkatárs) NAGY OTTÓ (olvasószerkesztő) FILYÓ ÉVA (tervezőszerkesztő) Titkárság: KISS JÁNOSNÉ (vezető) LACZÓ ANGÉLA Szerkesztőség: Budapest V., TrösSüffrCI!0sHérTrTtJ55~ (Levélcím: Budapest, Pf. 14.1355) Telefon: 301-4272 Telefax: 302-0408 Kiadja: a Magyar Mezőgazdaság Kft. Bp. V., Kossuth Lajos tér 11.1860 Felelős kiadó: HÁJOS LÁSZLÓ ügyvezető igazgató Szerkesztőségi igazgató: SÁRI ENIKŐ Lapmenedzser: PÓSA ANDREA Grafikai előkészítés: RECENT Kft. Telefon: 350-6078 Felelős vezető: KABDEBÓ MIKLÓS Nyomás: Magyar Hivatalos Közlönykiadó lajosmizsei nyomdája Felelős vezető: BURJÁN NORBERT igazgató A nyomdai megrendelés törzsszáma: 1380/96. Nyomás: 1999. január 5. Terjeszti: a Magyar Posta Rt., a Hírker Rt., az NH Rt. és a regioná­lis részvénytársaságok, valamint az alternatív terjesztők. Terjesztés gondozása: Sajtómenedzser Bt., 1447 Budapest, Pf. 560. Tel.: 352-2865. Előfizethető: bármely postahivatalban, a hírlapkézbesí­tőknél és a Hírlap-előfizetési és Elektronikus Postaigazgatóságnál közvetlenül (HELP, Budapest XIII., Lehel út 10/A), vagy posta­­i utalványon, valamint átutalással HELIR Postabank Rt. 11991102-02102799 pénzfor­galmi jelzőszámra. Előfizetési díj: negyed­évre 1488, fél évre 2976, egy évre 5952 Ft. A lapban megjelent írások, ké­pek másodközléséhez, kérésre, a szerkesztőség hozzájárul. Kéz­iratok megőrzésére, visszakül­désére nem vállalkozunk. HU ISSN 0023-0677 Az óév búcsúztatásakor és az új esztendő kezdetén jó gazda módján magam is számvetést készítek, mit végeztünk, mi­lyen gondokra kell megoldást találnunk. Negyven évig tartó kollek­tív gazdálkodás után évtize­dünk elején a mezőgazdaság­ban és az élelmiszeriparban dolgozó emberek új lehetősé­gekkel és új feladatokkal talál­koztak, a reprivatizációval és a kárpótlásnak köszönhetően avval a ténnyel, hogy tulajdo­nosok lettek. Sajnos a földtu­lajdon-szerzéssel nem járt együtt a megfelelő termelő­­eszközök beszerzése, az olcsó mezőgazdasági hitelek megte­remtése, aminek következté­ben ma rengeteg család meg­élhetési gondokkal küszködik. Az előző két kormány két homlokegyenest ellentétes mezőgazdasági politikát pró­bált megvalósítani. Az első, kissé romantikus módon újra „a magyar paraszt évezredes álmát“, a földtulajdonlást val­lotta legfontosabb céljai egyi­kének. Ugyanakkor szolgai módon - a következményeket föl nem mérve - igyekezett mindenben megfelelni a kül­földi igényeknek. Szervilis buzgalmuknak köszönhetően, kormányprogramként fogal­mazták meg a szarvasmarha- és a sertésállomány lemészár­lását, amely nemcsak a húsok, a húskészítmények durva ár­emelését vonta magával, de napjainkig kiható következ­ménye, hogy a növényter­mesztők a hazai piacon termé­nyeiket képtelenek értékesíte­ni. Mint vidéken sokat járó ember, számtalanszor szomo­rú szívvel tapasztaltam, hogy üresek a legelők, parlagon he­vernek a szántóföldek. A rendszerváltozás utáni máso­dik kormány vissza akarta for­gatni a történelem kerekét, a kollektivizmus eszméjét nép­szerűsítette. Törvényalkotási kísérleteiben azt tartotta szem előtt, hogy az egyéni gazdákat kiforgassa tulajdonából, bele­­kényszerítse „a közösbe’’. Csak az olcsó retorika szint­jén, politikai fogásként került szóba az egyéni gazdálkodók megsegítése, gazdasági pozí­ciójuk megerősítése. Ugyan­akkor már az első évben átlát­szó és alattomos terveket szőt­tek a magyar termőföld kül­földi tulajdonba juttatására. Tervüket a nemzeti pártok hiúsították meg. Ami nem ment törvényesen, az megva­lósult törvényellenesen. Zseb­­szerződésekkel hatalmas föld­területek kerültek, jóval a nyu­gat-európai árak alatt, nyugati tulajdonosok birtokába. A szociál­ liberális kormány utolsó elkeseredett akciója, hogy mégiscsak törvényerőre emeli a termőföld külföldi kézre juttatását, elemi népha­ragot váltott ki, amely népsza­vazás kiírásának követelésébe torkollott. Nagy volt a tét! A magyar termőföld. Ha sikerült volna az előző kormányzatnak megvalósíta­nia akaratát, akkor népünket kettős veszteség éri. Saját ha­zájukban váltak volna földön­futóvá a gazdák. A magyar föld eladásával a magyar pa­rasztot megfosztották volna annak lehetőségétől, hogy majdani európai uniós tagsá­gunk idején a mezőgazdasági támogatásokból származó elő­nyöket ők, illetve családjuk él­vezhessék. Nem csekély pénz, több száz millió ECU a tét. Ám erről gondosan hallgattak. A népszavazásban rejlő po­litikai bukással az előző kor­mány nem mert szembe nézni, félretette tervét és kivárt. A 1998-as választásokon nem­zeti, polgári pártok jutottak hatalomra, és a koalíciós kor­mány már hivatalba lépése első napján munkához látott, hogy a magyar mezőgazdasá­got világszínvonalra emelje, s így országunk versenyképes lehessen. Mi, az agrárágazat szakmai és politikai vezetői, nem lég­várakat építünk, hanem szi­lárd alapokra - ezeréves me­zőgazdasági kultúránkra -, a magyar gazdák szorgalmára és tudására, agrártudósaink kutatási eredményeire és elhi­vatottságára építkezünk. A Földművelésügyi Minisz­térium vezetését az új kor­mány megbízásából az általam vezetett szakemberek társa­sága 1998. július 9-én vette át. A kormányprogramban megfogalmaztuk, hogy a me­ts­zőgazdaság fejlesztése elkép­zelhetetlen a vidék fejlesztése nélkül. Ezért a tárca hatáskörét bővítettük, és értelemszerűen a minisztérium nevét Földműve­lésügyi és Vidékfejlesztési Minisztériumra változtattuk. Célunk a főváros, a nagyobb városok és a falvak közötti ri­asztó különbség csökkentése, valamint az ország összes tele­pülésének lehetőség szerinti azonos szintre fejlesztése. El­sősorban a Tiszán­túli terüle­tek, azon belül is az észak-ma­gyarországi régió elmaradott­sága a legriasztóbb. Progra­munk megvalósítása érdeké­ben 1999-ben növelni akarjuk a vidéki vállalkozások adó- és adóalap-csökkentő kedvezmé­nyeit, melynek összege 1997- ben csupán 3,5 milliárd, tavaly már 6 milliárd, és terveink sze­rint 1999-ben 8,3 milliárd fo­rintra emelkedik. A vidékfejlesztési törvény­­javaslatunkban erre a célra az előirányzat 4600 millió forint, amely a közel 12 milliárdos területfejlesztés részeként fej­lesztési programok támogatá­sára használható fel. Ennek 60 százalékát a megyei és a regionális fejlesztési tanácsok hatáskörébe utaljuk. Törvény­­javaslatunk kiemelten kezeli az ország legsúlyosabb hely­zetű megyéinek - Borsod- Abaúj-Zemplén, Nógrád és Szabolcs-Szatmár-Bereg- fel­zárkóztatását. Az új esztendő­ben 126 milliárd forintra nö­vekszik a tavalyi 109 mil­­liárdról az önkormányzati be­ruházások támogatására for­dítható összeg. Az önkor­mányzatok személyi jövede­lemadóból származó bevétele 33 milliárd forintról 38 mil­­liárdra emelkedik. Kieme­lendő, hogy kiegészítő támo­gatás segíti a tanyás és az ÚJÉVI KÖSZÖNTŐ Nemzeti agrárprogramot alkottunk • KERTÉSZET ÉS SZŐLÉSZET 1999/1

Next