Hajtatás, Korai Termesztés 32. (2001)

2001 / 1. szám - Terbe István: Fejlesztési elképzeléseim

gyakorlatokon a részvételt, a Tanszéken bevált jó módszer szerint továbbra is szigorúan meg fogom követelni, hiányzás igazolását csak a tananyag pót­lásával fogadom el. Tovább tervezem fejleszteni, de nem kívánom növelni az írásos jellegű feladatok számát, ugyanakkor azokat a jelenleginél még gya­­korlatiasabbá szeretném tenni. Továbbra is a vizsgára bocsátás feltételének tartom a zöldségnövények bota­nikai és vetőmagismeretét. Kisebb hangsúlyt kívánok fektetni a fajtanevek lexikális tudására és számon­kérésére, helyette viszont szigorítani fogom a fajtákat meghatározó külső és belső általános tulajdonságok elsajátítását. A zöldségtermesztésre vonatkozó, viszony­lag hiányos ökonómiai ismereteket a tanszék egyéb tevékenységén keresztül (pl. szaktanácsadás, megbízá­sos kutatások, tanszékek és intézetek közötti együtt­működést mielőbb pótolom, és folyamatosan tervezem fejleszteni. A műveltető jellegű gyakorlatok legjobb helyszínének a Szent István Egyetem Kísérleti Üzemét tartom. A foglalkozások színvonalának javítása érdeké­ben Soroksáron a zöldségkísérleti teret, az anyagi lehe­tőségek keretein belül, jelentős mértékben szeretném fejleszteni. A zöldségtermesztéssel kapcsolatos legfon­tosabb munkák és alaptevékenységek esetében nem a begyakorlást, hanem azok kipróbálását és megismer­tetését tartom fontosnak. A tanulmányi szemlék - üzemlátogatások té­máját jobban kell egyeztetni az előadások és a tantermi gyakorlatok anyagával fontos, hogy azt szóban és írásban is számon lehessen kérni. Nem növelném az üzemi foglalkozások számát, de jobb szervezéssel ja­vítanám hatékonyságukat, szükség esetén egy-egy na­pon még több gazdaságot látogatnánk meg. A nagy­üzemek mellett módot kerítenék még több kisüzem és farmergazdaság megtekintésére. „B” tárgyak anyaga, a jelenlegi gyakorlatnak megfelelően, szorosan kapcsolódna a Zöldségter­mesztés („A” tárgy) anyagához. Azok a speciális téma­körök, amelyeket a szakkörös hallgatóinktól megköve­telünk, elsősorban itt kerülnének ismertetésre. Szüksé­gesnek tartom gyakorlatiasabbá tenni a tantermi foglal­kozások jellegét. A szakirányú szakköri munkában fontosnak tartom az önképző jelleg erősítését, és a konzulens tanár szerepének növelését. A szakköri munkát és a diplomaterv készítést a Tanszék kutatási tevékenysé­gével az eddiginél is szorosabb összhangban tervezem megvalósítani. A szűkös kutatói létszám és szerény anyagi lehetőségek miatt szükséges lesz, a PhD. képzés feladatait a szakköri programmal és a TDK munkával jobban egyeztetni. A határon túli oktatásban lényeges változ­tatást nem tervezek, Nyárádszereda és Zenta mellett Beregszászon is megkezdjük a zöldségtermesztés okta­tását. Ezen a téren fontos feladatnak tartom a hallga­tóság tankönyvekkel, jegyzetekkel és szakkönyvekkel történő ellátásának javítását. Továbbra is szeretném a kari vezetés munkáját segíteni a hallgatók külföldi, elsősorban német nyelv­­területeken történő továbbképzésében, és műveltető jellegű gyakorlatainak szervezésében. Szakfordítók képzésében a korábbiakhoz hasonlóan személyesen is részt kívánok venni, tervezem a hallgatók bevonásával a már elkészített zöldségtermesztési szakszeszedet és szöveggyűj­temény továbbfejlesztését és bővítését. Szeretném a korábbi években más egye­temeken és főiskolákon oktatómunkám során szer­zett tapasztalataimat a tanszéki oktatási rendszer fej­lesztésében és megvalósításában felhasználni, továbbá a fiatal kollégák nevelésében kamatoztatni. Az eddiginél nagyobb szerepet kívánok biztosítani a doktorandusz hallgatóknak és a fiatal kollégáknak az „A” és ,3” tárgyak oktatásában és a szakköri munka irányításában. A Tanszék által megpályázott „Zöldség­hajtató szakmérnök” képzést 2001 — 2002-ben kívá­nom elindítani, az előadások megtartásába és a gya­korlatok irányításába, a tanszéki kollégák mellett sok külső előadó szerepeltetését tervezem A Tanszék által 1999-ben elindított szaktanácsadó továbbképzést nagyon hasznosnak ítélem meg, a szaktanácsadók ismereteinek fej­lesztése mellett, kiváló információforrás az oktatási munkához. A havonta megrendezésre kerülő, a szakterületet legjobban ismerő kolléga által vezetett konzultáció, a szakkörös hallgatók számára is igen nívós foglalkozásokat jelent. Kutatás: Az elmúlt években a Tanszék jelentős kutatási eredményeket ért el a zöldségtermesztési technológiák fejlesztése területén, amelyeket a saját szaktanácsadási rendszerén keresztül gyorsan el­juttatott a felhasználó gazdaságokhoz. Ennek a tevé­kenységnek a folytatását továbbra is nagyon fontos­nak tartom, azonban jellegén, a beszűkült pénzügyi lehetőségek miatt változtatni kell. Nagyobb szükség lesz a kutatóintézetekkel, termesztő üzemekkel és szakmai szervezetekkel történő együttműködésre (pl. ZKI­ RT, terméktanácsok). A kutatómunka haté­konyságának javítását látom a közös pályázatok készítésében, és a termesztési jellegű kísérlet egy részének a termesztő üzemekbe történő kihelye­zésében. Ugyanakkor a Tanszék laboratóriumi ka­pacitását (talajvizsgálatok, növényanalitika) fejlesz­teni kívánom, a méréseket, a kísérleti eredmények feldolgozását és kiértékelését itt látom jól megva­lósíthatónak. Eddigi tapasztalataim szerint a megbízásos munkák jelentős mértékben javították a termesztő üzemek és a Tanszék kapcsolatát, formálták és javították a tanszéki munkatársak gyakorlatias szem­léletét és elősegítették a termesztési információk szerzését, ezért ennek folytatását anyagi okok miatt is elengedhetetlenül fontosnak tartom. A kutatási pályázatok készítésébe az idősebb, nagyobb tapasz­talattal rendelkező kollegák mellet a doktorandusz hallgatókat is szeretném bevonni. A Tanszék által végzett hatékony és ered­ményes kutatómunkát az alábbi főbb kutatási terü­leteken és témakörökben képzelem el:

Next