Kertészeti lapok 1907

1907. Július / 7. szám

255 hírek, kérdések és feleletek, levelezések. Tanintézet tanulóinak festményei), Strebel­féle melegvizfűtési kazánminták és fény­képek, Unzeitig-féle növényház mintája. Az általános kertészet köréből : kerti esz­köz-gyű­jtemény, kártékony rovarok gyűjte­ménye, diapozitív fényképek az ablakokon. A kertészet tanügyi csoportjában : a Ker­tészeti Tanintézet ismertetése Írásban és képekben (forgó keretekben), diapozitív fényképek az ablakokon , részletek az inté­zet gellérthegyi telepéről, az irodalmi mű­ködés és végezetül a kertészsegédi tanfolyam ismertetése írásban és képekben van szép sorrendben egymás mellé állítva. A kerté­szeti szakosztálynak közvetlen szomszédja a szőlészeti és borászati osztály, amely csupa modellt, csoportozatot, képet, grafikont, gépet és szerszámot mutat be. Utána követ­kezik a kísérletügyi osztály, amely a tudo­mányt, mint a mezőgazdaság gyámját mu­tatja be. Közvetlen mellette vannak elhe­lyezve a tejgazdasági és gazdasági iparok osztályai, amelyek magukban foglalják a malom-, a sör-, a czukor- és a szeszipart. Utána van elhelyezve a mezőgazdasági háziipar osztálya, amely gazdagságánál és változatosságánál fogva az érdeklődés köz­pontja. A további termekben és folyosókon vannak elhelyezve : a munkásügyi osztály, a gazdaságtörténelmi csoport, amely a leg­régibb gazdasági tanintézetekre vet világot, a meteorológiai osztály, amelyben nagyon érdekesek a felhő- és villámfelvételei, vala­mint térképei és műszerei is. Az üveges udvari helyiségben vannak elhelyezve a gazdasági gépek és eszközök osztálya, a gazdasági építészeti osztály és az állami ménesbirtokok és a gödöllői koronauradalom gyűjteményes dolgai. Az emeleten, a király­teremtől balra van az állattenyésztési osz­tály, amely a gazdasági állatokat, tenyész­tésüket, védelmüket, munkájukat képben és szoborban állítja elénk. Itt lelt helyet az ősfoglalkozási osztály is, amely tudomány a romantika elemeit gyűjtötte össze s meg­ismerést érleltet meg velük. A folyószabá­lyozás és talajjavítás osztályában a tudo­mány diadala van felhalmozva s ezenkívül van még benne temérdek térkép, modell és rajz. A méhészeti és selyemtermesztési szakosztály gyűjteményei fejezik be a renais­sance-épület osztályait. Most a főlépcsőn ismét lehaladva, a gótikus épületcsoportba jutunk. Itt van elhelyezve az erdészeti és vadászati osztály, amely rendkívül gazdag s felöleli az egész szakmát. Ugyancsak itt láthatni a halászati dolgokat is élénk, le­bilincselő összeállításban. Íme röviden csak futólag vázoltuk ezt a gazdag tárlatot, amelyet a mezőgazdasági múzeum magában rejt, de igaz meggyőző­désként kell konstatálnunk, hogy az, aki megtekinti, azzal az örvendetes impresszió­val fog távozni onnan, hogy aligha lesz, megint alkalma egy olyan kiváló kultúr­intézményben gyönyörködni, mint aminő kultúrintézmény a mezőgazdasági muzeum. Látogassák és tanulmányozzák s ismereteik a mezőgazdaságban minden tekintetben gya­rapodni fognak. Kopeczky Sebő: Nők a mező- és kertgazdaságban. Abban a törekvésben, hogy a nőknek új pályákat nyisson, a Feministák Egyesülete különös gondot fordít a kertészeti pálya mívelésére-Czéljának elérésére utóbb értekezletet tar­tott, amelyen Magyar Kázmér, az állami földmívelési iskolák főfelügyelője és Gutten­berg Pál igazgató ismertették a pálya gyakorlati előnyeit. Magyar Kázmér nagy tetszéssel fogadott előadásában hangsúlyozza, hogy ezen a pályán tulajdonképpen már ma is nagyon sok asszony működik, csak­hogy ez még mindég nem elég. A nagy­kőrösi piac­ ismertetése kapcsán előadja, mily nagy szerepe van hazánkban is a nőnek a termelés és értékelés körül. Kiemeli azonban, hogy kevés kivétellel milyen pri­mitív, ötletszerű ez a gazdálkodás, amely korántsem termel és értékesít annyit, amennyit intenzív gazdálkodással az egye­sek és a nemzet vagyonának gyarapítására el lehetne érni. Azt javasolja, hogy a tanítóképezdékben tanítsák a termelés, fel­dolgozás és értékesítés minden vonatkozását, de nemcsak teoretikusan, hanem gyakor­latban is. Szükségesnek tartja a budapesti kertészeti tanintézet olyan reformját, hogy az nőket is felvehessen. A kitűnő, magas színvonalú előadás után Guttenberg Pál igazgató fejtegette, hogy a nők teljes mér­tékben érvényesülnek a mezőgazdaságban, csakhogy szomorúan fejletlen gazdasági viszonyaink mellett nem sok hasznot húznak a munkából. Összehasonlítja a mi viszo­nyainkat a külföldével és arra, konklúzióra jut, hogy megfelelő képesítéssel munkájuk intenzívebb kihasználására kellene ösztö­kélni azokat, akik már amúgy is foglalkoz­nak kert- és mezőgazdasággal. Felsorolta azokat a teendőket, amelyek az ország ter­melését és fogyasztását fokoznák. A közönség feszült érdeklődéssel hallgatta mind a két kitűnő előadást. Felszólalt még Pikter Blanka, aki arra hívta fel a szülők figyel­mét, hogy legalább a nyaralást használják fel arra, hogy gyermekeikkel megismer­tessék és megszerettessék a természetet. Az értekezlet elfogadott egy határozati javaslatot, melynek értelmében a Feministák Egyesülete megsürgeti az összes kertészeti és gazdasági iskolák megnyitását a nők számára. Közli : Kopeczky Sebő.

Next