Katolikus gimnázium, Kézdivásárhely, 1905

Megjegyzések a helyi neveléshez. Irta: Biró Lajos. z iskolákra, melyek arra vannak hivatva, hogy a hazának ssp£fíés társadalomnak hasznos, szorgalmas és helyüket minden­­­s körülmények között tisztességgel és becsülettel betöltő polgá­rokat adjanak, nemcsak az oktatás, a tanítás feladata háramlik, ha­nem a nevelésé is és mondjuk ki mindjárt, hogy főképpen a neve­lésnek kell a tanításban a fő szerepet játszania. Régi mondás, hogy nem az iskolának, hanem az életnek tanu­lunk, de azért tanításunk, ha az anyagnak, az ismereteknek száraz közlésére szorítkozik, nem lesz az életre való tanítás, hanem csak hasznavehetetlen, értéktelen anyagnak összehalmozása, komplexuma. Az említett mondatnak igazságát épen azáltal valósítjuk meg, ha a tanítás folytán összegyűjtött holt anyagba a nevelés által életet ön­tünk, gyümölcsözővé és az életre nézve kamatozóvá tesszük azt azáltal, hogy belőlük maximákat állítunk fel, szabályokat és tanulsá­gokat vonunk le. Tehát az anyaggyűjtés, az ismeretközlés és szerzés csak keret, csak forma, külső zománc, melynek értékét, becsét a belső tarta­lom, vagyis a nevelés adja meg. Amint a föld mélyéből felszínre hozott fémek is csak olvasztás, a salaktól való megtisztítás után lesznek igazán értékesekké, nemes fémekké: akként a tanítás is igazá­ban csak úgy terem nemes gyümölcsöket, ha a nevelés által lehul­lana, vagy megnemesíti a vadhajtásokat. Ezért tartották fontosnak a nevelést mindenha, az ó­kor népei­től napjainkig és helyezték arra a fősúlyt. Azonban ez a nevelés az idők folyamán nem volt mindig egy­forma, mert mindenik nemzet a saját szempontjából igyekezett az

Next