Kincskereső, 1982 (9. évfolyam, 1-9. szám)

1982-11-01 / 8. szám

APOLLINAIRE, GUILLAUME (ejtsd: Apolliner, Gijóm) (1880-1918) francia költő. Olasz katonatiszt és egy emigráns lengyel nemes lányának gyermeke. Rövid párizsi tartózkodás és néhány külföldi utazás után Németországban házitanítói állást vállalt. Pá­rizsba visszatérve bekapcsolódott az irodalmi életbe. Az I. világháborúban önkéntesként vett részt. 1916- ban fejsebet kapott, amiből sohasem gyógyult ki tel­jesen. Először jelentős verses­kötettel, novellákkal, jelentkezett. Számos cikket is írt. Első jelentős ver­seskötettel 1913-ban jelentkezett. A szabad vers, a központozás megszüntetése, a modern élet kellékei­nek és a köznyelvi elemeknek a benyomulása jellem­ző Apollinaire modern lírájára. További köteteiben is (Kolligrammák, Az ablakok) folytatja a kísérlete­zést. Is például a képversek (A lepedzett galamb és a szökőkút. Esik­ játékos próbálkozások a vers időbeli és térbeli összekapcsolására; a szavak térbeli elhelye­zése „lerajzolja” a vers gondolatát. Modern költésze­te a magyar irodalomban Kassák és köre révén ha­tott. HERMAN OTTÓ (1835-1914) természet- és nép­rajztudós. Tanulmányait Bécsben végezte. Mint po­litikus kapcsolatban állt Kossuthtal és a munkás­­mozgalom vezetőivel is, állást foglalt a párizsi kom­­mün mellett. A kor kiemelkedő tudósa, Brassai Sá­muel meghívására Kolozsvárra költözött, s ott meg­szervezte az Erdélyi Múzeum Egylet állattani gyűjte­mény­ét. Később a budapesti Magyar Nemzeti Múze­um őre lett. Természettudományi és néprajzi mun­kásságát eredetiség, ötletesség, gondolatgazdagság jel­lemzi. Műveinek stílusa fordulatos, színes és szemlé­letes. Munkái közül a legjelentősebbek: A magyar halászat könyve. Halászat és pásztorélet, A magyar nép arca és jelleme, A madarak hasznáról és káráról Szép­­irodalmi műveit 1959-ben Természeti Képek címen adták ki. KÁNYÁDI SÁNDOR (1929- ) romániai ma­gyar költő. Az udvarhelyi Naggalambfán született. Magyar szakos tanári oklevelet a kolozsvári Bolyai egyetemen szerezte. Jelenleg is Kolozsvárott él, ahol a kisiskolások lapjának a Napugámnak­ egyik szer­kesztője. Első verseivel az Ifjúmunkás című lapban jelentkezett, első kötete Virágzik a cseresznyefa cím­mel látott napvilágot. További jelentős verseskötetei a Harmat a csillagon, a Kikapcsolódás, a Függőleges lo­vak és a Szürkület. Válogatott verseskötetei Fától fá­ig, Fekete-piros versek címmel jelentek meg. Gyer­mekverseit, meséit több kötetben adták ki (Fén-­ nap, nyári nap; A bánatos királylány kútja; Farkasuzó furulya). Verses meséiben, tündéries történeteiben nemcsak a népmesék bölcsességét fedezhetik föl, ha­nem az írónak az igazság, a szegény emberek iránt érzett mély szeretetét és igaz humanizmusát is. TÓTH LÁSZLÓ (1949- ) csehszlovákiai magyar költő. Verseivel először az Egyszemű éjszaka című antológiában találkozhattunk. Bemutatkozását rövi­desen önálló kötet is követte, amely A hangok után­zata címmel jelent meg. Második verseskötete, Itha­­kából Ithakába. A költő a valóság rejtettebb, régibb összefüggéseit kutatja, ezért versei elvontabbak. Köl­tői eszközei azonban egyszerűek, nyelvezete szikár. Legutóbbi kötete Illyés Gyulai mottóval („A költé­szet beszélni és cselekedni tanít bennünket. Beszélni pontosan olyan értelembeni, mint az édesanyánk“.) Lá­tott napvilágot, címe: Átkelés. Munkatársa a cseh­szlovákiai magyar nyelvű irodalmi folyóiratnak, az Irodalmi Szemlének. Itt nemcsak verseit, hanem egyéb írásait is olvashatjuk. Gyermekverseit (A na­pok ördögei, Pottyantó, Vásárban stb.) meglelhetitek a Tapsi­áré-Tapsórum című kötetben, amely tizenkét szlovákiai magyar költő gyermekverseiből állt össze. SZECSKÓ TAMÁS grafikusművész 1925-ben szüle­tett. A Képzőművészeti Főiskolán Berény Róbert tanítványa volt. Illusztrátori pályáját a Singer és Wolfner Könyvkiadónál kezdte. Jelenleg elsősorban a Móra Kiadónak és a Tankönyvkiadónak dolgozik. Több hazai és külföldi kiállításon vett részt. 47

Next