Kis Ujság, 1951. március (5. évfolyam, 50-75. szám)

1951-03-07 / 55. szám

. A Fővárosi Zenekar az elmúlt év­ben 129 hangversenyt adott. Koncert­jein számos külföldi vendégkarmes­ter és szólista is fellépett. Üzemi és tömegszervezeti előadá­saik népszerűségét növelte, hogy az előadás során néhány szóban megvi­lágították a dolgozók előtt a mű tar­talmát, mondanivalóját és ismertet­ték a szerző munkásságát. Az év so­rán rendezett hat ifjúsági hangver­senyt a nagy érdeklődés miatt megis­mételték. Egy-egy műsort átlag há­ton ezerötszáz fiatal hallgatott meg. A százhuszonkilenc hangverseny közül százötön magyar volt a kar­mester, Ferencsik János és Somogyi László vezényelt a legtöbbször. Hu­szonnégy alkalommal külföldi kar­mester vezényelt, a többi között Su­vesk­i (román), Szasa Popov (bol­­gár), Skrowacewsky (lengyel) és Mario Rossi (olasz). A hangverse­nyük szólistái között százha­rm­ichá­­rom magyar és tizennyolc külföldi művész volt. Az elmúlt évi műsorokon legna­gyobb számban klasszikus művek szerepeltek. Tíz olyan szovjet művet adtak elő, amelyeket még nem hal­lott a budapesti közönség. Bemuta­tóként szerepelt ez akívül több cseh és román zeneszerző műve. Magyar zeneszerzők hetvenhárom új alkotását adták elő. A Fővárosi Zenekar a múlt évben új otthont kapott: próbatermet, klub­­helyiséget és kottatárat. Ezenkívül számos új hangszert is vásároltak. S­ZÍNHÁZ A Fővárosi Zenekar hetvenhárom új magyar művet mutatott be Érdekes adatok az együttes ma­lévi művészi mérlegében Befejezéshez közeledik a II. Kongresszus dokumentumomé A Magyar Híradó és Dokumentum Filmgyár dolgozói megörökítik a II. Pártkongresszus eseményeit. A for­gatókönyvet Kiss József írta és ő is rendezi a filmet, operatőrje Illés György, Kossuth-díjas művész. Illés György működéséhez már több nagy­sikerű film forgatása fűződik, többek közt közreműködött a VIT-film fel­vételeinél, ő készítette a múlt év áp­rilis­i. ünnepségeiről szóló doku­mentációs alkotást is. A Pártkongresszus filmje lényegé­ben három fővonalon mozog, egy­részt megörökíti azokat a munkával és lelkesedéssel teljes napokat, ame­lyekkel az ország népe a Kongresz­­szusra készült, másrészt beszámol a Kongresszus eseményeiről, a befejező képsorok pedig a Kongresszus orszá­gos hatását mutatják meg. A HDF felvételező csoportja gon­dos felkészültséggel látott neki a feledatnak. Csaknem az egész orszá­got bejárták. Így ellátogatott a film felvevőgép a főváros nagy­üzemeibe, vidéken jártak a filmesek, többek közt D’assenen, ott az erdőkiterme­­lésről készítettek felvételeket. Hel­­véria-pusztán egy küldöttválasztó taggyűlést örökítettek meg; az abonyi gépállomáson. Túrkevén ak­kor, mi­kor a termelőszövetkeezti város meg­alakult, a pesti felvételek közül ki­­emeljük a Lengyel József sztabáno­­vista mozdonyvezetőről és Muszka Imréről készült képsorokat. Bemu­tatja a film műszaki egyetemi mun­kahelyen Kovács professzort, aki kongresszusi felajánlásképpen új tu­dományos kísérleteinek befejezését vállalta. A film középontjában, természete­sen, a Kongresszusi Hét, a Kongresz­­szus színhelye és az ott elhangzott beszámolók és hozzászólások áll­nak. A záróképsorok közül már elké­szültek­ az ózdi­­ lel­etek, ezek a kon­gresszusi zászló átadásáról szólnak, ugyancsak befejezték a forgatást Petőfi-bányán, ahol a dolgozók a kongresszusi versenyben kiemelkedő eredményt értek el és megörökítet­ék a Bákcsi Mátyás Művek kongresszus utáni nagygyűlését is. A felvételező csoport még néhány befejező jelenet elkészítése során az országot járja, a leforgatott filmanyagon pedig már a laboratóriumokban dolgoznak, hogy az mielőbb, most a Kon­cesszus nagy filmbeszámolója, közönség elé ke­rülhessen. A munkáról Illés György ezeket mondta: — A dolgozók egészséges kritiká­jából sok olyan értékes tavasz adatot szereztem a felvételek során melye­ket igen jól tudok hasznosítani. A ha­­talmas élményanyagot persze rendez­nem kell. Az az elhatározásom hogy tapasztalataimat átadom a szakkörök­nek is, hogy ezúton is segíthessem filmgyártásunk fejlődését. Hogyan készült a ,, Felszabadult föld* Március 15 ünnepéről a „Felszaba­­dult föld“, az új magyar film bemu­tatójával emlékezik meg filméletünk. Az új alkotás folytatása a Szabó Pál regénye nyomán készült ,,Talpalatnyi föld“ című filmünknek, de egyben önálló, önmagában is zárt alkotás. Mint emlékezetes, az 1949. évi Kar­­lovy-Vary-i nemzetközi filmverse­nyen a Munka Nagydíját nyerte a Talpalatnyi föld, a művet egyformán nagy elismeréssel fogadták a magyar és a külföldi országok dolgozói is, a film főhősei, Gőz Jóska és Juhos Marika pedig szeretett, népszerű ala­kokká lettek. Ez a film volt az első magyar alkotás, mely a vásznon hí­ven tükrözte vissza szegényparasztsá­gunk életét a kapitalista elnyomás éveiben. A „Felszabadult föld“, me­lyet szintén Bán Frigyes, Kossuth­­díjas rendező készített — a forgató­­könyvet is ő írta Szabó Pál regénye alapján — a felszabadulást közvet­lenül megelőző időkbe vezet és cse­lekménye 1945 márciusával, a föld­oszt­ás stal fejeződik be. Ez az első magyar film, melyben a Szovjet Hadsereg hazánk felszaba­dításáért vívott harcát látjuk, to­vábbá a falu dolgozóinak találkozá­sát a felszabadító szovjet katonákkal A háborús jelenetek elkészítése külö­nösen nagy gondot igényelt, a film elkészítői néphadseregünktől kaptak hozzá fontos segítséget. A háborús képsorok nagy részét a cselekmény színhelyén, Ócsa községben forgatták. Ócsa környékén a valóságban is nagyerejű tankcsaták zajlottak le. A külső felvételek további részei :a Sió­csatornánál készültek, ezenkívül Sze­geden, Tápiószecsőn, Tóalmáson, Kis­­kunlacházán és Sári községben dol­gozott a film alkotóegyü­ttese. Ter­mészetesen a „Felszabadult föld“ fő­alakjai és így főszereplői is azono­sak a Talpalatnyi föld főalakjaival és főszereplőivel. Két mozznatra kell még rámutat­nunk: a „Talpalatnyi föld“ záró­jelenetei a harmincas évek végén ját­szódnak, de egyidejűleg meghirdetik a masiyar nép felszabadulását; a „Felszabadult föld“ 1945-ben a föld­osztással végződik, ugyanakkor előre, mutat a szocialista mezőgazdaság megvalósítása felé. Blófizetési ügyben felvilágosítás, reklamáció VI. Eötvösi utca 12 Telefon: 420*760 A kínai népi Felszabadító Háború, amely 1946 júliusában kezdődött, 1949 nyarának végére győzedelmes­­ked­­t. Ezen a nyáron Kína történel­mében addig páratlanul álló konfe­renciát hívtak össze Pekingbe, az írók és Művészek I. összkínai Kon­ferenciáját. Hétszázötvenhárom kül­dött vett részt a kéthetes tanácskozá­son, akik mintegy 70.000 irodalmi és művészeti dolgozót képviseltek. A konferencián Csu En-laj (ma a mi­nisztertanács elnöke), Kuo Mo-Zso, ismert író és történész (ma helyet­tes miniszterelnök), Mao-Tun, kiváló regényíró és Csou Jung irodalmi kri­tikus (akik ma a kultuszminisztériu­mot vezetik) tartott előadást. A kon­ferencia az irodalom, a művészet, a kultúra ünnepi eseményévé vált, be­tetőzte azt a mozgalmat, amit Kína haladó, d­mokratikus írói és művé­szei indítottak 30 évvel ezelőtt, ami­kor vállalták a „művészet az életért“ igazságát. Ennek a nagy irodal­om­­forradalmi mozgalomnak volt elődje és zászlóvivője Lu Hszin (Lu Szun) a nagy író, akinek működéséről, je­lentős szerepéről nemrég számolt be a Kis Újság s részleteket közölt Szülőföldem c. magyarul is meg­jelent könyvéből. A Művelt Nép Könykiadó a Szo­cialista Kultúrélet című füzetsoroza­­tában most megjelentette az írók és Művészek összkincs Konferenciájá­nak négy említett előadását. Aki a forradalmi Kína kultúrájá­nak négy vezetője által elmondott beszámolókat elolvassa, világos ké­pet alkothat magának arról a nagy átalakulásról, amellyel a kínai k­o- A kínai nép új irodalma­ dalom és művészet rátért a szocializ­mus felé vezető útra, követve Mao Ce-tungnak, a kínai nép vezérének szavát: az irodalomnak és művé­szetnek a népet kell szolgálnia, ki­váltképpen a munkásokat, paraszto­kat és katonákat. A konferencián az egybegyűltek megalakították az Írók és Művészek Ös­zkínai Szövetségét és megal­apí­­tották a szövetség programmját: „lépést tartani a nemze­i újjáépítés munkájáva­ azáltal­, hogy minden erőnk latbavetésével közel hozzuk a néphez az irodalmat és a művészetet és emeljük az alkotások színvonalát, alkotásra buzdítsuk és a kritika se­gítségével gazdagítsuk az írások ideológiai és művészi tartalmát.“ A kép, amelyet az elhangzott elő­adások elénk tárnak, megmutatja, hogy Kínában is megszületett a nép imr­er­a­istaellenes és feudalizmus­ellenes új demokratikus irodalma, amelyet a proletariátus vezetésével teremtettek meg. Az új kínai írók a nép közé mennek, a dolgozó töme­gek bátorságáról és szorgalmáról ír­nak. Kü­lönös figyelmet szentelnek a gyárakban, a falvakban, s a katonák között kifez­ett irodalmi tevékeny­ségnek is. új irodalmi erőket nevel­nek ki a tömegekből Kisöprik a feudáls kínai irodalnak. feldolgoz­zák és elmélyítik a jó, haladó ha­gyományokat, szerves egységbe for­rasztják a hazafiságot a nemzetközi­séggel s tanulmányozzák a Szovjet­unió értékes tapasztalatait. Új témák, új jellemek, új nyelve­zet, új formák alakulnak ki műveik­ben. A nemzeti küzdelem, az osztály­harc és a termelés témái állnak első helyen az új munkákban. Műv­üket a heves harcok levegője tölti meg. A Japán ellen viselt Ellenállási Hábo­rúval, a nép szabadságharcával, a Néphadsereggel, a földreform küzdel­meivel foglalkoznak, s számot adnak azokról a hőst­etekről, amelyeke­t a parasztok vittek véghez a Kuomin­­tang-rea­kció elleni harcaikban. Be­mutatják a falu küzdelmét a feuda­lizmus ellen s leírják, milyen öröm és boldogság a tömegek új élete a felszabadulás után. A haladó hagyományok felújításá­­ban egyik nagy eredményük a jangko-forma megújítása a népi iro­dalmi formák terén. A jangko észak­kínai népi tánc, sz­zerint r­zs­­éneket jelent. Rögtönzött művészi dalok és mozdulatok sorozata, amely falusi életképeket visz színre. Meg­alkották a nép új jangko-ját, régi fa­lusi jellegét megtartva s a régi for­mát új tartalommal töltötték meg Ma már minden városban, üzemben, vasúti állomáson és bányában van munkás jangko-csoport. Ez az említett példa csak egy a sok közül. A négy beszámoló gazdagon és tartalmasan mutatja meg a kínai iro­dalom és művészet haladását, új út­ját, s a világ minden haladó, demo­­kratikus, békeszerető népét érdekli. A Művelt Nép Könyv■­­iadó ezzel az értékes ismertető füzettel is közelebb hozta hozzánk az újjászületett Kínát. — kis Újság — NÉGY HANGVERSENY 1. A MÁV szimf­onikusok legutóbbi estje a zenekar fúvóshangszereinek egy részét koncertek form­á­­­ban szó­laltatta meg, így hallottuk Cimm­osa oboa­versenyét, Weber klarinétverse­­nyét, Mazellier harsonaszólóját s az angol kürtöt Sibelius Tuonelai hat­­­tyújában. Adám J­nő zeneakadémiai tanár közvetlen és szórakoztató for­mában ismertette az egyes hangsze­rek sajátosságait, fel­építésük módját, kialakulásuk rövid történetét. A hé­zagpótló jelentőségű hangversenyt Lukács­­Miklós vezényelte, szólószá­mokkal Pados Jenő (oboa), Kiss Fe­renc (angol kürt), Wipp­­hauser Ist­ván (klarinét), Szabó János (harso­na) műk­ödi­k közre. 2. Bemutató hangzott el a Tátrai vo­nósnégyes hangversenyén: Sugár Re­zső II. vonósnégyese. Az új kvartett magyaros tone­tikájú, realista mű. Tu­dással, tehetséggel érvény­síti a han­gulati elemeket, a sziporkázó kedélyt és dallamosságot. Mozart g-moll zongoranégyesét Benedikt Klára sike­res közreműködésével hallottuk. Beethoven e-mol (Razumovszkij) vo­nósnégyese szerepelt még a műsoron 3. Víg Judit kongresszusi felajánlás­ként a Május 1. Kollégium javára, Bánhalmi György zongoraművész közreműködésével, hegedűestét adott. Két nagy mű: Beethoven: Tavaszi szonátája és Glazunov hegedűverse­nye, Debussy, Bartók, Chopin, Musszorgszkij, Csajkovszkij, Zarzicky néhány szerzeménye s Hubay Jenő átiratában Bizet Carmen-fantáziája megmutatta, hogy Víg Judit kitűnő felkészültségű hegedűs. Előadásbeli nehézséget alig ismerő játékában az idegélet belső feszültsége izzik. Lám­palázát azonban, ami nem egyszer látható szorongássá fokozódik, le kell küzdenie. 4. Két bemutató fémjelezte a Fővárosi Zenekar városi színházi koncertjét. Értékes, nagyhatású szovjet-litván művet ismertünk meg Dvarionasz hegedűversenyében.. Újszerű hangot ül meg már a kezdetén: fúvósok in­ternálják a hangulatot, mielőtt belép a szólóhegedű. Dvarionasz műve csupa érzékletes dialam, bensőséges muzsikálás. Mélyen érző ember szól belőle s a művészi feldolgozás ere­detisége. Egyes dallamai régi nép­dalok ízét idézik fel. A hallgatóság őszinte, nagy tetszéssel fogadta Drarionasz kitűnő művét. Garai György játéka teljesen kibontotta a hegedűverseny értékeit Mély átélés­sel játszott, nemes tónussal tolmá­csolta a gazdag szépségeket. Somogyi László vezényelte a Fővárosi Zene­kart s nagy sikert ért el a magyar bemutatóval is. Járdányi Pál Diver­timento concertante-ja a Bartók kez­deményezte utat folytatja figyelem­­keltő egyéni leleménnyel. Különös ér­téke művének a hangszerelési gon­doltok gondos érvényesítése. A te­hetséges komponista új alkotása eredményesen sorakozik az ú­j magyar zeneművek mindjobban gazdagodó sorába, amely élénken bizonyítja, hogy soha még annyi új magyar szerzemény nem találta meg a kap­csolatot a hallgatósággal, mint nap­jainkban. A közönség sok tapssal fo­gadta a bemutatókat és mind So­mogyi karmester avatott vezénylé­­sét, mind a zenekar alaposan fel­készült, színes játékát. KESZKENŐ Nyilvános főpróba az Operaházban Az Operaház a Városi Színházban mutatja be a Keszkenőt, a nyilvános főpróbát azonban a dalszínház szín­padán tartották meg kedden délelőtt. A szakmabeli meghívottak és az új magyar táncjáték iránt érdeklődők teljesen megtöltötték a nézőteret. A háromfelvonásos új magyar ba­lett az Operaház gyalulta játszott népszerű egyfelvonásosából, a Csárda­­jelenetek­ből teljesedett ki egész estét betöltő táncjátékká Mint annak idején megírtuk, Vajnonnen, az Operaház szovjet vendége, a nagynevű balett-mester adta a gondolatot a táncjáték kiszélesítésére. Az új szöveget Lányi Viktor, Oláh Gusztáv és Harangozó Gyula írták. Harangozó tervezte és tanította be a koreográfiát is. A muzsikát — Hub­ay Jenő Csárda jel­enetei­nek­ részbeni fel­­használásával — Kenessey Jenő kom­ponálta, ő is vezényelte az Operaház zenekarát a főpróbán. Az egybegyűltek nagy érdeklődés­sel fogadták az első magyar reális táncjátékot. A Kiszkené részletes is­mertetésére a csütörtöki bemutató után visszatérünk. Orsz remekművekből állítja össze legközelebbi koncertjé­nek műsorát a Harmónia Hangver­senyzenekar. A szocialista zene­kultúrát építő együttes rendkívül sokat fejlődött az utóbbi időben s működésüket igen nagy érdeklődés kíséri. Legutóbbi Mozart—Schubert­­estjük olyan zsúfolt volt, hogy sokan állva hallgatták műsorukat, mert már nem kaptak ülőhelyet a Zeneakadé­mia nagytermében. Március 11-én, vasárnap este tartják legköze­lbbi koncertjüket, amelynek műsorán három orosz remekmű szerepel: Musszorgszkij Hovanscsiga-nyitánya, Csajkovszkij hegedűversenye G­arai György előadásában és Rimszkij­­K­orzakov Seherezáde című balett­szvitje. A hangversenyt az együttes jó munkát végző karnagya, Majo­­rossy Aladár vezényli. KULTÚRESTÉT RENDEZTEK A VILLAMOSCIKK ÉS RÁDIÓNAGY­­KERESKEDELMI VÁLLALAT TÖ­MEGSZERVEZETEI. A kitűnően si­került műsorból kiemelkedett a Partizánfenyő­ című jelenet, amely a sztálingrádi csata idején játszódó partizánküzdelmekről szól. Solti Géza, Jelen György és Budai Imre emelkedtek ki felkészültségükkel. Jelen György színészi készséggel és sok ötlettel adta elő a vállalatról szóló csasztuskákat. A „Szabad szél“ című Dunajevszkij operett népszerű számait Kojorné, Kinzig Éva és Skultéti Ilona énekelték szép siker­rel.» »AZ ESZTERGAPADTÓL A SZÍN­PADIG“ címmel életrajz-film készül a csehszlovák filmstudiókban. A mű Mares, a fiatal csehszlovák színész életével és szerepeivel foglalkozik. Színházak keddi műsora Opera: Pillangókisasszony (OVOP I. 8., 7). — Nemzeti: Az élet hídja (Kacsóh—Horváth-bérlet, 7). — Vá­rosi: Csínom Palkó (Török Irma és V. Sz. I. sor. 7., 7). — Magyar: Hatszáz új lakás (7). . — Madách- Rokonok (7). — Belvárosi: Üzenet az élőknek (7). — Fővárosi Ope­rett: Palotaszálló (7). — Vidám: Zűrzavaros éjszaka (7). — Ifjúsági: Sérelem (7). — Úttörő: Erős János (4). — Zeneakadémia: Fővárosi Ze­nekar; Czerny Stefanska közremű­ködésével (8). — Bartók-terem: Vá­sárhelyi Magda zongoraestje (8). — Állami Bábszínház: Tavaszi virág (3, 5). — Fővárosi Varieté: Jó reg­gelt, Budapest (Gát Gyula-bérlet, fél 8). — Kamara Varieté: Akinek nem inge . . . (7). — Rádió: Üze­net az élőknek (Kossuth, 20.15), Szevillai borbély (Petőfi, 18.40). Szerda, március 9 Sa­ng­haji tapasztalatok A repülőgép ablakain keresztül figye­ik az utasok a felszabadult Kína tájait. Pe­cről-percre új területek tűnnek fel Felülről a hatalmas vég­telenbefutó rizsföldek egyetlen nagy barna földtábla képét nyújtják, ame­lyen egyre több apró pont mozog. A szemlélődő inkább tudja, mint sejti, hogy ezek az apró pontok a földeken dolgozó felszabadult kínai parasztok, akik most már a magukén szántanak, vetnek és aratnak. * Tükörsima betonúton száguld az autó. Így egész közelről megfigyel­­hetők a négyszögekre hasított rizs­földeken dolgozó parasztok. A föl­dek végében sorakozó, rizsszalmával fedett parasztházak sorra elmarad­nak. A falvakat, településeket magunk mögött hagyva, a látóhatáron egy­szerre felbukkan Sanghaj városa. Sanghaj — a világ egyik legna­gyobb kikötője, Kína gazdasági köz­pontja. Itt összpontosul az ország gazdasági ereje, a nagyipar, de a be­hozatal és kivitel forgalma is. Sanghajban mindig sok külföldi tartózkodott. A könnyű zsákmány reményében tömegesen tódultak ide az imperialista országok kereskedői, panamázói és üzletemberei Amíg ez a pénzhajhászó külföldi kereskedő­réteg a fővárosban felhőkarcolókat épített, addig a kínai munkások egyre messzebb távolodtak a belvá­rostól, a külváros nyomorúságos kunyhóiba. Száz- és százezer sang­­haji proletárnak nem volt hajléka és a „dzsunká“ nak nevezett hosszú, keskeny, szalmatetővel fedett csóna­kokban lakott. Többezer ilyen dzsunka himbálózott a Huan-po és a Szudzsan-krik sárga vizén. Ennyit a város múltjáról. A felszabadulás után a népi kormány megváltoztatta ezt a helyzetet s ma már az égnek­­törő felhőkarcolókat munkások lak­ják. Az „úszó Sanghaj“ lakói a vá­rosból megszökött Kuomintang-hiva­­talnokok épületeiben találtak lakást. Jó életkörülmények között, az új szabad élet kiépítésén fáradoznak már a tegnap még hajléktalan prole­tárok. A gyárlátogatások még világosab­ban tárják fel a szembetűnő válto­zást, amely a felszabadulás óta végbe­ment a kínai nép életében. Az egyik sanghaji textilgyár hom­lokzatán tűzvörös, kék és sárga transzparensek. A műhelyben a gyár egyik régi munkásnője, Lu-Szun így válaszolt kérdésünkre: — Csang Kai-Sek bandája a visz­­szavonuláskor magával akarta vinni az egész gyár felszerelését De mi megvédtük a gyárat. A múltban csak annyit dolgoztam, amennyit a tulaj­donos megkövetelt. Mindegy volt számomra, mennyi se­lmet gyártok. Ma már a nép számára szövöm a selymet. Megváltoztak munkafeltéte­leink, a dolgozók üzemében csak kedvvel lehet dolgozni. Gyárunkat a legkorszerűbb berendezésekkel, venti­látorokkal látták el, hogy a munka legjobb körülményeit megteremtsék. Az egyre gyarapodó szociális intézke­dések napról-napra megkönnyítik munkánkat. Minden sanghaji munkás és mun­kásnő szavából kicseng az a felisme­rés, hogy termelőmunkájuk ma egy­­egy tégla az új ország építésében. Erre mutatnak a termelékenység emeléséért indított munkaversenyek, a gyárak egymás között folyó nemes vetélkedései. Azelőtt 10—12 óra volt a napi munkaidő, ma nyolcórás műszakok­ban dogoznak Ez adta az alapot ah­hoz, hogy új eljárások, új munka­módszerek bevezetésével fokozzák a munka termelékenységét. A textil­gyárban 20—25 szövőgép kezelésére tértek át. A sanghaji dolgozók leg­utóbb a nyersanyag-takarékosságért és az általános kölségcsökkentésért hirdettek új versenyt a nehéziparban. A sanghaji benyomások egyetlen nagy képpé szövődnek Ez a kép eleven, erős, a valóságot , a 400 milliós Népi Kína fejlődését, virágzó életét ábrázolja.

Next