Kisalföld, 1957. november (2. évfolyam, 256-281. szám)
1957-11-01 / 256. szám
ISLÁDYROLETÁRJAI EGYESÜLJETEK! II. ÉVFOLYAM, 256. SZÁM. A MAGYAR SZOCIALISTA MUNKÁSPÁRT ÉS A MEGYEI TANÁCS LAPJA Győr, 1957. november 1. péntek. Ülést tartott Győr Város Tanácsa A Győri Városi Tanács székháznak nagytermében csütörtökön délután 3 órakor a Városi Tanács Csizmadia Sándor, a végrehajtó bizottság elnökhelyettesének elnökletével rendes tanácsülést tartott. Napirenden szerepelt az újonnan választott tanácstagok mandátumának hitelesítése, a végrehajtó bizottság kiegészítése, az oktatási és népművelési állandó bizottság újjáalakítása. A községfejlesztési terv végrehajtásáról György Ernő, a Városi Tanács végrehajtó bizottságának titkára tartott beszámolót. A Városi Tanács ülése lapzártakor még tartott. A részletes ismertetésére holnapi számunkban visszatérünk. sj 30000000000-00oo-o ocooo0000000-0-00-000-000-000-00-0ooo-o v Ünnepi nagygyűlés Sopronban a forradalmi matyás-paraszt Many megalakulásának első évfordulóján . November 3-án, vasárnap lesz az első évfordulója a magyar forradalmi munkás-paraszt kormány megalakulásának. Ebből az alkalomból Sopronban ünnepi nagygyűlésen emlékeznek meg a város dolgozói erről a történelmi fordulatról. A soproni ünnepi gyűlés vasárnap délelőtt tíz órakor kezdődik az Ady Endre Kultúrház nagy előadótermében. A gyűlés előőadója Aczél György elvtárs, művelődési miniszterhelyettes, az MSZMP Központi Bizottságának tagja lesz. O O 00000-0000-000-00-0-0-00000000000000-00-000-000000-ooooc Mosonmagyaróváron épül a megye első korszerű vásárcsarnoka A mosonmagyaróvári háziaszszonyoknak régi panasza, hogy nincs vásárcsarnoka a városnak. A piacon olyan szűk a hely, hogy alig lehet mozogni. A Városi Tanács vezetői nemrégiben elhatározták, hogy a községfejlesztési alapból vásárcsarnokot építenek a Sárvíz-parton. A vásárcsarnok építésére 200 000 forintot fordítanak és a tervek szerint két év alatt készül el. A munkálatokat novemberben már meg is kezdik. Ez lesz az első korszerű vásárcsarnok a megyében Köszöntjük a Hűtőipari Vállalat dolgozóit a napokban végzett nagyszerű, áldozatkész munkájukért Az történt ugyanis, hogy váratlanul, terven felül befutott egy hűtővonat, ami azt jelentette, hogy 20 vagont soron kívül kellett megrakni fagyasztott áruval Emellett a rendes napi munkát is el kellett végezni. Az üzem vezetősége megbeszélte a feladatot a dolgozókkal, akik vállalták, hogy tizenhat órát is dolgoznak, hogy a hűtővonatot minél előbb útjára bocsáthassák. A nagy munkában a rakodókkal együtt résztvettek a lakatosok, szerelők, még a jéggyártók is. A mínusz 20 fokos hidegben egyfolytában 16 órán át hordták a 80—90 kilós fagyasztott húsdarabokat. Olyan lelkesedéssel dolgoztak, hogy az előírt 72 óra helyett 40 óra alatt berakták a vagonokat és elvégezték a napi munkát is. Áldozatkész munkájukért a vállalat igazgatója írásbeli dicséretben részesítette a dolgozókat. Meg is érdemelték. Érdeke a fuvaroztató vállalatnak is Az őszi csúcsforgalom sikeres lebonyolításának alapvető feltétele a fuvaroztató és a szállító vállalatok együttműködése. Ezt az együttműködést szabályozzák is megfelelő rendeletek, de a legjobb rendelet sem térhet ki a legapróbb részletekre. Ezt a hiányt pótolták az évekkel ezelőtt megalakult komplexbrigádok, amelyeknek tagjai az érdekelt vállalatok, valamint a vasút és az Autóközlekedési Vállalat képviselői. A komplexbrigádok azonban az ellenforradalom után elsorvadtak. Csak az utóbbi időben merült fel mind a két részről az igény ezek felújítására. Az első komplex-brigád-szerződéseket nemrég kötötte meg a Terményforgalmi Vállalat a MÁV Szombathelyi Igazgatóságával, a Rostküfészító, a Kávészeripari és a Terményértékesítő Vállalat pedig a mosonszentjánosi MÁV állomással Ezek a vállalatok és az érdekelt állomásoka szerződésben vállalták, hogy éjjel-nappal és a munkaszüneti napokon is biztosítják a rakodások egyenletességét és folyamatosságát, a kocsiknak a terhelési határig való kihasználását, a fel- és elfuvarozások gyors, zavartalan lebonyolítását, a szállítási terv és tényszámok közötti eltérés minimumra való csökkentését, stb. Helyes lenne, ha ezt a példát a többi fuvaroztató vállalat is követné, vagyis szorgalmazná a komplexbrigád-szerződés megkötését, mert az őszi csúcsforgalom sikeres lebonyolítása nemcsak a vasútnak, hanem a vállalatoknak is érdeke. Jól haladnak az őszi A Földművelésügyi Minisztérium Az őszi munkákat október második felében a jó időjárás is segítette. Ez azért is jelentős, mert a földekről az elmúlt évinél jóval nagyobb termést kell betakarítani. A termény-betakarításnál a termelők jó munkát végeztek: a burgonya betakarítása csaknem teljesen befejeződött és a cukorrépának is majdnem 80 százalékát átadták már a gyáraknak. A kukorica törése az alföldi és az északi megyékben befejezés előtt áll, a Dunántúlon az érés elhúzódása miatt még jelentős területeken kell a törést elvégezni. Az őszi vetési munkákban az állami gazdaságok és a termelőszövetkezetek jó példát mutatnak. Az állami gazdaságok kevés kivétellel befejezték a vetést. Az őszi árpa vetését a termelőszövetkezetek és az egyéni termelők is elvégezték és a kenyérgabona nagy részét földbe tették. Különösen jó munkát végeztek a termelőszövetkezetek és az egyéni termelők az őszi búza vetéséél. Vas megyében a tavalyi vetésterület 96 százalékán, Nógrád megyében 91, Szabolcs megyében 87 százalékán vetettek búzát. Több megyében azonban elmaradtak búza vetésével, mert nem, készültek fel megfelelően az őszi munkákra és nem egyeztették össze a betakarítás és a vetés időpontjait. Sok esetben — helyre munkák tájékoztatója lenül — még mindig csak akkor kezdik az őszi vetést, amikor a betakarítást teljesen befejezték. Helyenként nem használták ki a rendelkezésre álló gépeket a szántás vetési munkák időben és jó minőségű elvégzésére. Emiatt több helyen a munkák minősége is kifogásolható. Borsod, Csongrád, Hajdú, Pest, Baranya és Tolna megyében alig több mint felét vetették el a búzának. Most már mindennap késedelem jelentős terméscsökkenést és jövedelemkiesést jelent a termelőknek. Évtizedes tapasztalatok bizonyítják ezeken a területieken is, hogy a nagyobb termést az októberben vetett búza allja AS A. JO AtfiS A D. D. Brezsnyev által vezetett szovjet mezőgazdasági tudósküldöttség tegnap reggel Sopronból Mosonmagyaróvárra érkezett. Elsőnek az Északdunántúli Kísérleti Intézet állattenyésztési kísérleteit tekintette meg. Ismeretes, hogy az intézetben kísérleteket folytatnak a kosztromai és a magyartarka szarvasmarhák keresztezésével. E kísérleteket Magyari András, a földművelésügyi miniszter első helyettese, a kísérletek kezdeményezője és Horváth István, az intézet főállattenyésztője mutatta be. Egymás után vezettek elő a keresztezésekből származott szép, jóltejélő, magas tejzsír-százalékot adó utódokat, a savakkal szarvtalanított üszőket is. A szovjet vendégek — mint minden kísérlet megtekintésénél — erősen érdeklődtek, hogy a gyakorlat, az egész ország mennyire veszi hasznát az említett szarvasmarha keresztezéseknek. — Az a cél — mondotta az egyik állattenyésztő —, hogy a kiváló minőségű koszromai bikák felhasználásával magas zsírtartalmú tejet adó, 5—6000 literes teheneket tenyésszenek ki. Magyari András elmondotta, hogy a Szovjetuniótól kapott kosztromai bikák nélkül nem folytathatnák e kísérleteket. Hozzáfűzte: kevés kosztromai bikánk van. A Szovjetuniótól kértünk és kapunk több ilyen bikát. Brezsnyev elvtárs azt felelte: ő is úgy értesült, hogy a magyarok már a közeljövőben kapnak tőlük kosztromai bikákat. Gratulált a kutatók szép eredményeihez, s további eredményes munkát kívánt Ezután kimentünk a határba. Itt a szovjet vendégeket (és bennünket is) kellemes meglepetés érte. Egy újtípusú traktorekét, majd egy újtípusú lóvontatású ekét mutattak be. Ez a gép szinte hihetetlenül eredményes. Egy 25 lóerős Zetor vontatta. De nem a hozzá vágó két ekefej, hanem három van rajta, így a szántási szélesség 90 centiméter, semmivel sem kevesebb, mint a nálunk ismeretes nehéztraktorok ekéinek szántási szélessége. A mélység 20—24 centiméter. Nem laza talajon, hanem elég erős földön kötött talajon. Ami a legérdekesebb, hogy a könnyű Zetot óránként 15 kilométeres sebeséggel vontatja. (összehasonlításul: az eddigi tempó 3,5—5 kilométer.) Megoldódott tehát a gyorsszántás problémája. Az eke, amely világviszonylatban jelentős találmány, tökéletesen fordítja a talaj felszínét, s nem forgat hantokat, aprítja is a földet. A szovjet küldöttségnek nagyon tetszett az új típusú eke és jóideig elbeszélgettek a konstrukció feltalálójával, Szabó Istvánnal A küldöttség vezetője többek között megkérdezte tőle: kifogásolná-e, ha szovjet gépszakértők megtekintenék az új típusú ekéket? — Örülnék neki! — felelte Szabó István. — Remélem, hogy ez a 30—55 százalékos vonóerőt megtakarító eke nekik is tetszeni . Vállalnák-e, ha megbíznák önöket, hogy a Szovjetunió- ban, az ottani talajoknak, erőgépeknek megfelelő új típusú okot konstruáljanak? Mert nekünk még fontosabbak az ilyenekek, mint önöknek. Képzeljék el mekkora a Szovjetunió! — örömmel fogadnánk a megbízatást — felelte a feltaláló. — Akkor hívjuk és várjuk önöket! A viszontlátásra! — búcsúzott Brezsnyev elvtárs. A küldöttség utána megtekintette a Mosonmagyaróvári Mezőgazdasági Gépgyárat, amely az értékes, egyáltalán nem bonyolult (bizonyára a traktoriparra is kiható) ekéket elkészítette. Délután a szovjet tudósküldöttség egy része elutazott Badacsonyba, az ottani kísérleti intézet megtekintésére. A többi pedig visszatért a Mezőgazdasági Kísérleti Intézetbe, s hosszas megbeszélést folytatott a növénytermelési, a növénynemesítési, az agrokémiai és üzemszervezési részleg vezetőivel munkatársaival.. Szó volt a talajmunkával folyó kísérletekről a vidék köztes termesztésének legjobb módszereiről, az országban elterjedt óvári 5-ös hibrid-kukorica sikereiről és más, az intézet profiljába vágó munkáról, kutatásról A megbeszélés az esti órákig tartott. Ekkor a szovjet vendégek szívélyes búcsút vettek az intézet vezetőitől munkatársaitól s elutaztak a fővárosba • P. Z. Bevezetik az iskolákban a műhely és mezőgazdasági gyakorlatot A községi tanácsok dolgozóinak élet és munkakörülményeiről Levél Romániából A Mezőgazdasági Gépgyár bemutatta a világviszonylatban is jelentős gyorsanszántó eke prototípusát Tegnap Mosonmagyaróvárra látogatott a szovjet mezőgazdasági tudós-küldöttség