Kisalföld, 1965. július (10. évfolyam, 153-179. szám)

1965-07-01 / 153. szám

1965. július 1., csütörtök KISALFÖLD Az állattenyésztés gépesítése a soproni járásban A soproni járás termelő­szövetkezeteiben egyre in­kább terjed az állattenyész­tés gépesítése. A járási szer­vek segítik a közös gazdasá­gokat, hogy az újonnan épí­tett istállókban a fej­és, a takarmányozás, vízellátás, tej­kezelés, fölözés gépesítve legyen. Eddig 15 tsz istállóiban rendezték be az önitató be­rendezéseket, 23 termelőszö­vetkezetben csillékkel szál­lítják a takarmányt, a trá­gyát, a peresztegi Szabadság Tsz-ben pedig daru-csillés rendszerű szállítóberendezés működik. A sertésólak vízzel való ellátása nagy fizikai munkát kíván a gondozóktól, ezért azon igyekeznek a kö­zös gazdaságok, hogy gépe­sítsék a sertések vízellátását is. Eddig 16 tsz sertésóljaiba vezették be a vizet Gépi fejessel csupán két termelőszövetkezet, az ágfal­­vai és a nagycenki dolgozik a járásban. Azonban ott is több-kevesebb sikerrel, mert a közös gazdaságok tapasz­talata, hogy a Beer—Szász típusú fejőgépek csak nehe­zen alkalmazhatók. De már 20 közös gazdaságban mű­ködik tejfölöző gép, megfe­lelő bordázott tejhűtővel. A termelőszövetkezetek egyre inkább meggyőződnek az itatásos borjúnevelő előnyei­ről, gazdaságosságáról. A já­rásban eddig 12 tsz-ben van korszerű gépi berendezéssel ellátott itatásos borjúnevelő. Terjed a népesítő gépek használata is. Tizenegy ter­melőszövetkezet alkalmaz népesítőgépet, amellyel segí­tik az állatok hizlalását, és sok abraktakarmányt megta­karítanak. Csallóközben járt munkatársaink jelentik Tanya a szímím A sziget csupán egy meg­maradt töltésrész. Nem tud­ni, ki, mikor, milyen víz felfogására, elterelésére épí­tette. A Duna ide legalább négy-öt kilométer, patak, árok se vezet erre. A töltést benőtték a fák, bokrok, csak­nem teljesen eltakarva az oldalában meghúzódó házat. — Itt is egy tanya —mond­ja egyik kísérőnk — Ez áll még. Ahogy közelebb jutunk, látjuk, hogy élet is van a kis szigeten. Fához kötött kutya ugat haragosan, meg­riasztott libák emelik magas­­­­ra a fejüket, és a partra ki­rakott sok cókmók közül elő-­­ bújik egy öregasszony. Húsz­­ méter hosszú, három-négy méter széles a gát, a száraz terület, s ez olyan, mint Noé bárkája lehetett. Az egyik végében libák, csirkék, kis­ pulykák, a másik oldalon le­gelésző kecskék. A fába vert szögeken sonkák lógnak, sza­lonnahasábok, edények. A földön néhány bútordarab, egy pokróccal leterített he­verő __ — Jónapot! — Az öregasz­­szony felelet helyett elkiált­ja magát: — Dezső! Gyere, fiam, ke­resnek. — Szikár férfi jön a házból, ahová csak egészen magas szárú halászcsizmá­ban lehet bejutni. Felderül az arca, hogy embereket lát. ■— Tóth Dezső vagyok. — Miért maradtak itt? — Nem aka­rtam elmenni, mert nem hittem, hogy ilyen sok lesz a víz. Meg aztán — az igazat megvallva — nem is tudtam volna. Mire ide a tanyára eljutottak a men­ták, teljesen körülvett ben­nünket a víz. — A házba is bement? — Csak a kamrába, az la­posabb. Azt ürítettem ki ide a partra. — És ha ide is feljött vol­na a víz? — Készítettem egy csóna­kot, szükség esetén elhajóz­tam volna vele. — Mutatja az „árvízi hajót”. Dorongok­ból és deszkákból épített ke­retet egy bádog fürdőkád­nak. Félig tutaj, félig csó­nak. De csak egy ember fér el benne, legfeljebb egy kis csomaggal. — Egyedül voltam itthon, amikor jött a víz. A négy gyerekből kettő Nagymegye­­ren volt iskolában, kettő Kulcsodon. Onnan vitték el őket. A feleségem is bent járt a faluban, és nem tu­dott hazajönni. Már jó he­lyen vannak mindnyájan.. — Kitől tudja? — Édesanyám hozta a hírt, mert ő meg Balonyban volt a bátyámnál. — Tudják a faluban, hogy maguk itt vannak? — Jöttek már, hogy men­jek el én is. Nem érdemes, megy le a víz. Élelmünk van, ivóvizet Balonyról hoz a bátyám. A házban nincs víz, csak a kamrában. De éjszakára is kint maradnak a töltésen, mert nem mernek bemenni a lakásba. Régi épület, hát­ha .. . Az egyik fára akaszt­va itt van a telepes rádió is, az jelenti most Tóthék­­nak a világot, amelytől el­zárta őket a víz. Remény­kedve várják a hírt, hogy elállták az ár útját Csicsov­­nál, s a körülöttük hömpöly­gő folyam megcsendesedik. L. S.—F. F. Tóth Dezső­ az édesanyjával Az utolsó előtti napon AZ ELSŐ FÉLÉV utolsó előtti napján jártunk az Autóalkatrészgyártó- és Fel­újító Vállalat soproni gyár­egységében. — Hajrázunk — mondta Kornyák József főmérnök. Ám, vajmi kevés utal az üzemben a megszokott érte­lemben használt fogalomra. Nyoma sincs az ideges, fe­szült légkörnek, kapkodás­nak. Derűs, nyugodt embe­rek, egyenletes munkatem­póban formálják az autóal­katrészeket . Talán sohasem volt ilyen rend az anyagellátás­ban, mint ebben a negyed­ben. Az év elején tudtuk, mit kell gyártanunk, s ehhez az anyagot is megkaptuk. Volt miből, tehát a program szerint dolgozhattunk — mondják magabiztosan. — Készre gyártottunk 36 000 Csepel típusú dug­attyúcsap­­szeget. Igaz, a kooperációs tételek megkésése valame­lyest hátráltatott bennünket a tengelykapcsolók gyártásá­ban, de azokkal is elkészü­lünk. Jöhetnek helyettük a hibásak... AZ UTOLSÓ MONDAT arra utal, hogy a kis üzem kollektívája a gépkocsialkat­rész-hiány enyhítésének ígé­retes módját kezdte meg­valósítani, ötszáz új ten­gelykapcsolót gyártott csere céljára. Ekként felkészültek a második félévre a felújí­tott alkatrészek „választéká­nak” bővítésér­e. S a meghi­básodott tengelykapcsolók miatt nem kell állniuk a gépkocsiknak, a felújítás időtartamára újat kapnak Sopronból. Figyelemre méltó és kö­vetendő, milyen hasznosan élnek a gyáregység vezetői a rendelkezésre álló műsza­ki fejlesztési alappal. Egy régi, átalakított épületben rendezik be a tengelykap­csoló-ciklust. S a jövő év­ben már 8—10 000 felújított tengelykapcsoló hagyhatja el e szerény anyagi eszközzel létesített új üzemrészt. A gyártási előkészületekkel párhuzamosan folynak a kí­sérletek az 1—2 hengeres Csepel légkompresszorok fel­újítására. A kísérletek már végleges befejezés előtt áll­nak, s ez újabb évi 3 milliós termelési érték növekedést jelent, a meglévő munkaerő­vel és gépi eszközzel. E kis üzemegység —amely néhány esztendeje majdnem a megszüntetés sorsára ju­tott — újból és újból bizo­nyítja létjogosultságát, hasz­nosságát. A műszaki gárda állandóan kutatja az „alkat­részpiacot”, hogy milyen fé­leségek felújításával szüksé­ges, érdemes foglalkozniuk. Ezeken kívül néhány újítá­suk a szállítás megkönnyíté­sét szolgálja. A jól bevált 500 kilós szállítófal után újí­tottak egytonnás rakodószer­kezetet is, amelyet három hónapja sikerrel alkalmaz­nak a Balatonfüredi Borfor­­galmi Vállalat soproni ki­­rendeltségén. E szerkezet lá­­dás és hordós áruk szállítá­sához kitűnően használható. Legfőbb előnyének mutatko­zik, hogy feleslegessé válik a rakodórámpa. Alkalmazá­sával csupán ebben az egy üzemegységben évente 200 ezer forint megtakarítása ér­hető el. A szerkezet iránt or­szágszerte érdeklődnek a borforgalmi vállalatok, vala­mint a textilüzemek. S a várható igény kielégítésére a soproniak felkészülnek. ANNYIRA NINCS HAJRÁ ebben a „hajrás” időszakban, hogy mindezekre jut idejük, erejük. JL-né Előadás a SZÖVOSZ-ban Szerdán a SZÖVOSZ szék­házában összeült a Szövet­kezeti Tudományos Tanács, hogy meghallgassa és meg­vitassa Henri Desroche-nak, a Sorbonne és a Francia Szövetkezeti Főiskola pro­fesszorának előadását a kü­lönböző társadalmi rendszerű országok szövetkezeti tudó­sainak együttműködéséről. Henri Desroche előadásában rámutatott többek között ar­ra, hogy a nemzetközi szö­vetkezeti mozgalom egységét még ma sem sikerült meg­valósítani. A Szövetkezetek Nemzetközi Szövetsége a világ mintegy 80 millió szö­vetkezeti tagjának csak kö­rülbelül az egyötödét kép­viseli. A magyar szövetkeze­tek felvételét a nemzetközi szövetségbe mindeddig aka­dályozta az a körülmény, hogy a szakemberek keveset tudtak a magyar szövetkeze­tek tevékenységéről. (MTI.) Gépkocsira épített keverőgép Az építőipar fejlődésével párhuzamosan — ha nem is a kívánt mértékben — ma már egyre több újfajta gépet alkalmaznak az építkezése­ken. Ezek közül most a csehszlovák gyártmányú AM 3 típusú autós keverőgépet mutatjuk be. A keverőgép különösen olyan helyeken használható előnyösen, ahol nagy felüle­teket kell betonozni. Vályúk, illetve csúszdák segítségével 7 méter szélességnyi felüle­tet lehet vele betonozni. Alapok, csatornák és más szalagszerű betonozások ké­szítésénél dolgozik legjobban és leggyorsabban ez a gép. Az AM 3 önálló keverő­berendezését Tatra 138 gép­kocsi alvázára szerelték. A betonkeverő-dobot saját 3 S. 110 motorja hajtja, amely az alváztól függetlenül műkö­dik. A gép vezetőfülkéje mögé egy 470 literes víztar­tályt is szereltek. A vizet a 3 S. 110 motor kipufogó gá­zai nyomják a keverődobba. A dobot töltése közben a hidromotor kis fogaskerekén levő szalagfék fogja. Ürítése a forgási irány megváltozta­tásával történik. A gépre szerelt felfogóvályú a be­tonkeverék áramlását már a nyílásnál az elvezető vályú felé tereli. A vályút vízszin­tesen 180 fokig lehet elfor­dítani, de függőlegesen is mozgatható. Az anyag elve­zető pályáját tol­dalék­ok­ se­gítségével 7 méter hosszúsá­gúra lehet beállítani. Éjszakai munkához a ke­verőgép felfogóvályújára két fényszórót szereltek, melyek a munkahelyet élese­n meg­világítják. Az erős, T 138 Tatra-alváz és futómű még nagyon nehéz terepviszonyok között is lehetővé teszi a gép üzemeltetését . Ha az ember erős Ságban, rengeteg gond a vezetőknek. A gazdálko­dásnál, a szövetkezet irá­nyításánál is nehezebb az emberekkel való jó kap­csolat megteremtése, meg­tartása. Fár­adtak az em­berek, fáradtak a vezetők. S a fáradtságnak mindig türelmetlenség, ingerlé­kenység a következménye. De milyen következménye lehet annak, ha a vezető is, a tag is szabad utat enged türelmetlenségének? A sok számolás, terve­zés közben sem szabad el­felejteni: fontos az­­em­be­­­rekkel való bánásmód, az irányítás módszerének megválasztása. Az eddigi­nél is nagyobb türelem, megértés kell, és az eddi­ginél is jobban meg kell beszélni közösen a közös dolgait, a szövetkezetek alakulása óta szinte állan­dóan napirenden van a szövetkezeti demokrácia erősítése, hogy a tag érez­ze: gazdája a földnek, sa­ját sorsáról is határoz, ha részt kér a közös ügyeinek intézéséből. Mostanában ez szinte elengedhetetlenül szükséges, mert együtt sokkal könnyebb. Eredmé­nyesebb, elviselhetőbb lesz ez a gazdasági év, ha a vezetőség sok józan­­gazdával megosztja gond­ját. De­ vannak emberek, akik hajlamosak rögtön „készpénznek” venni a kó­sza híreket, aggódva ke­resnek megoldást. És leg­többször az ilyen rémhí­rektől h­alt ember­ek­­­kel a legtürelmetlenebb a veze­tő, ami részben érthető is. Hiszen számos valóban lé­tező gond aggasztja, és ak­kor időt kérnek tőle a mendemondák megcáfolá­sára. Nem szabad türel­metlennek lenni, nem sza­bad egyetlen szövetkezeti tagot sem a maga kis ügye miatt letorkolni. Sok falusi embernek mostanában az az egyik nagy aggodalma, hogy mi lesz a háztájival? Ezzel kapcsolatos kérdésekkel naponta ostromolják a ve­zetőt. Hiszen régi igazság az, hogy bármennyire nyo­masztó is a közös gondja, a maga baját érzi minden­ki a legnagyobbnak. Még­is elképzelhető, hogy a munkától, gondtól hajszolt vezető­ türelmetlenül rá­förmed az aggodalmasko­dóra: „Ezer hold van víz alatt, nem érünk rá törőd­ni a maga tehenével.” Vagy: nehéz a helyze­tük mostanában a nagy­családosoknak. A szövet­kezetben nem volt eddig mód egység szerzésére, a családtagok el akarnak menni pénzt keresni, va­lamiből élni kell Segítsé­get, tanácsot várnak a tsz vezetőitől. Türelemmel kell foglalkozni ezekkel a gondokkal, még ha nehéz, még ha fárasztó is. Nem lehet türelmetlenséggel, ingerültséggel „lerázni” a töprengőket, az aggodal­maskodókat.. Ahogy a ve­zetők foglalkoznak ezekkel a kis gondokkal, úgy ked­vet adhatnak a falusi em­bernek, de el is vehetik a kedvüket. Türelem, meg­értés kell, hogy embersé­get érezzen vezetőiben a szövetkezeti tag. A gond­ban, a bajban mindig is a legjobb nyugtató a megér­tés volt­. S a soron követ­kező nehéz munkák jó el­végzéséhez csak higgadt, megértésre talált, bizako­dó emberek képesek. A bizakodáshoz, megér­téshez elengedhetetlen az őszinte hang. Ne ígérges­senek felelőtlenül a szö­vetkezetek vezetői csak azért, hogy „lelket öntse­nek” a tagokba. De ne is legyenek a gondterheltség mellett borúlátók. Ahogy ők ismerik a gazdaság ka­rait, eredményeit, úgy is­merjék ezt a tagok is. Sőt, a lehetőséghez mérten együtt számoljanak, töp­rengjenek tagok és veze­tők. A „hogyanra” nehéz központi receptet adni, sőt nem is lehet. A helyi adottságok szerint saját erőből kell megoldást ta­lálni a gondokr­a, éppen ezért olyan nagyon fontos beszélgetni a tagokkal a termelésről, a várható eredményekről, a tenni­valókról. S ha baj van, ar­ról is. Őszintén, nyíltan. Nagyon káros lenne, ha a tájékoztatás szerint a tagok, mondjuk 35 forintos munkaegység értéket re­mélve, év végén hallanak meg, hogy csak 20 forintot, vagy még annyit sem ér az egység. S nem utolsó­sorban a körülmények is­merete biztonságérzetet is ad a tagoknak, még akkor is, ha sok a kár. Meg­­nyugta­tóbb a vezetőknek, ha nem kell semmit ta­kargatniuk, a nehéz na­pokban osztozhatnak a ta­gokkal a gondban, és az őszinteségért joggal segít­séget várhatnak. • Ha emberséget, megér­tést tapasztal a tag a ve­zetőktől, kisebb a lehetősé­ge a kedvetlenségnek, a borúlátásnak. Ezekben a hónapokban pedig nagy szükség van a szövetke­zeti tagok szorgalmára, bi­zakodására, mert az em­ber erőtlensége veszedel­­­mesebb károkozó a víz­nél is. gszm

Next