Kisalföld, 1965. október (10. évfolyam, 231-257. szám)

1965-10-01 / 231. szám

1965. október 1., péntek KISALFÖLD Ötven traktor két műszakban És sok nehézség a szervezésben A legújabb jelentések sze­rint körülbelül 350 traktor dolgozik éjjel-nappal a me­gye szövetkezeteiben. A leg­nagyobb járásra, a győrire ebből mindössze 50 jut. Pe­dig legalább 150 traktor két műszakos üzemeltetésére len­ne szükség már most. Miért nincs több? Ennek okait kerestük néhány Győr környéki közös gazdaságban Alapfi Gézával és Füves Tiborral, a megyei, illetve a járási tanács főagronómusá­­val. Egyezkednek a traktorosok A nagybajcsi Petőfi Ter­melőszövetkezetnek legalább öt traktor éjjel-nappali üze­meltetésére lenne szüksége. Strausz Imre főagronómus azzal fogadott bennünket, hogy ezek közül három ha­marosan megindul. Csak még a traktorosokkal kell megegyezni. — Miben? — A váltásban. A váltó­társak azt kérik, hogy este hattól reggel hatig dolgoz­hassanak. A gépek jelenlegi gazdái viszont szeretnék este kilencig megnyújtani a mű­szakot, hogy többet keresse­nek. A héten remélhetőleg megegyezünk.­­ Csak ne­hogy túl sokáig tartson az egyezkedés, addig, amíg „le­robban” az idő, és alaposan megkésnek. Nagybajcson látszólag jól állnak a talajmunkával és a vetéssel. Az őszi árpát, a ta­karmánykeveréket és a ro­zsot már elvetették, a búza vetését a hét végén kezdik. A 740 hold vetőszántásból csak száz hold van hátra. A tavasziak alá még ezer hol­dat kell megszántani. Hat géppel. Mert a többi szállít vagy javítás miatt áll. Még negyven végigdolgozható nappal számolva — az 500 hold búzavetésen kívül — napi 30 hold szántás. A leg­utóbbi négy nap átlaga vi­szont csak 12 hold! Nagyon kell Nagybajcson a kettős műszak. Mind a hat szántó traktorra kellene. Em­berük van, hiszen a Vízügyi Igazgatóságnál és más vál­lalatoknál 6 olyan szövetke­zeti tag dolgozik, akinek ta­nult mestersége a traktorve­zetés. Drága felvonulás V­ámosszabadin minden, traktorhoz értő ember gépen ül, dolgozik. Egyedül a lánc­talpas traktorra jut második ember, ez dolgozik két mű­szakban. — Mi dolog van még hát­ra a gazdaságban? — Bizony elég sok minden. A nagyobb­­ja: 480 hold ve­tőszán­tás a 690 bőr, 650 hold vetés és 1100 hold őszi mélyszántás. •— Mindennel végzünk idő­ben — mondta magabiztosan Smidt János főagronómus. Füves Tibor azonnal szá­molt: körülbelül 600 normál­­holdnyi munka elvégzéséhez nincs ereje a szövetkezetnek, ha nem szervez több kettős műszakok — Kétszáz holdra gépállo­mási traktort fogadunk. — A gépállomás szerint nem veszi igénybe segítségét a téesz. Csakhamar tisztázódott a félreértés. A Mosonszentjá­­nosi Gépállomás segítene a szigetközi szövetkezeteknek. Előző nap járt is Vámossza­­badin a gépállomás megbí­zottja, és kérdezte, kell-e az SZ 100-as traktor. „Kell” — mondta a szövetkezet elnöke. „Mennyi munkát adnak ne­ki?” „Kétszáz holdat.” „És fizeti -e a gazdaság a felvo­nulás költségét?” „Mennyi az?” „Nyolcezer forint.” Er­re joggal válaszolta a tsz-el­­nök: akkor inkább ne küld­jék a traktort. Jó lenne minél előbb el­dönteni: köteles-e felvonulá­si díjat fizetni a szövetkezet vagy nem? Bérvita Rábapatonán A múlt hét közepén azt ígérték a rábapatonai szö­vetkezetben a járási főagro­­nómusnak, hogy néhány na­pon belül hat traktorra szer­veznek kettős műszakot. Most azzal a kérdéssel mentünk: beváltották-e az ígéretet? — Igenis, nem is — mond­ta Kormos Péter, a gépesítés vezetője. — Mind a hat gép­re megvan a váltótárs, ma este indulhattak volna... De kirobbant a vita a tsz választott vezetősége és a traktorosok között. Rábapa­tonán gépállomási norma szerint dolgoznak és fizetést kapnak a traktorosok. Az er­ről kötött megállapodásnak van egy pontja, amely sze­rint a munkaegység értéké­vel arányosan a traktorosok fizetése is nő vagy csökken. A sok víz miatt — előrelát­hatóan — a tervezettnél 20 százalékkal ér kevesebbet a munkaegység, s a választott vezetőség ragaszkodik ahhoz, hogy a traktorosok bérét is csökkentsék, visszamenően egész évre. Ezzel nagyon el­vennék a traktorosok kedvét a munkától. Látszólag igaza van a ve­zetőségnek, ha tartja magát a megállapodáshoz. A trakto­rosok viszont azzal érvelnek, hogy­ a szövetkezeti tagok, különösen a növénytermesz­tésben dolgozók sok olyan kedvezményt kaptak — nor­­macsökkentés, részes műve­lés, prémium —, amely kár­pótolja őket a munkaegység értékének csökkenéséért. A tsz függetlenített vezetői is úgy látják, hogy a legszor­galmasabb dolgozókkal bán­nának méltatlanul, ha alapos meggondolás nélkül, mecha­nikusan csökkentenék a traktorosok­­ bérét, akikre a következő hetekben nagyon nehéz munka vár. A vitát — a járási tanács segítségével — a napokban lezárják. Remélhetőleg úgy, hogy Rábapatonán is meg­indulnak az egész éjszakát végigdolgozó traktorok. F. F. A sok víz nagyon megtömte a talajt, nehéz dolguk van a magágyat készítő trakto­roknak (Nagy Éva felv.) BOLDOG UJESZ KICSIT KORÁN hangzott el a jókívánságunk, egy nap­pal az erdész-szilveszter előtt, ahhoz azonban alkalmas idő­ben, hogy beszélgessünk a megye legfiatalabb erdésze­tének eredményeiről. — A Hanság hasznosításá­nak tervéhez kapcsolódik a mi munkánk — mondja Máté Károly erdőmérnök, a Kisalföldi Állami Erdőgazda­ság Felsőhansági Erdészeté­nek vezetője. — És mivel csak 1960-ban alakultunk, egyelőre nem köbméterben, hanem hektárban számítjuk az eredményeinket. A találós kérdésre rögtön válaszol is: — Fakitermelésünk a régi telepítésekből még csak évi 5—6000 köbméter, öt év alatt azonban 985 hektár szaksze­rűen telepített erdővel növe­kedett a területünk. Az idén az árvíz lépett közbe, nyá­justól júliusig nem tudtunk YorkbaT^30^’ géppel dolgozni. S ez nem­csak a telepítések gondozá­sában gátolt meg­ bennünket, hanem a jövő esztendei elő­készületeket is hátráltatta.­­ BOLDOG újesztendő kí­vánásban tehát a szép ősz óhaja is benne van, s ha kés­ve is, egyensúlyba kerülnek a tervvel. — A munkák kiesését ki­véve nagyobb kárt nem oko­zott a víz — teszi hozzá az előbbiekhez, mintegy vigasz­talásképpen.­­ Összesen ta­lán ötven hektárnyi terüle­ten pusztult ki az óriásnyár és olasznyár állomány, ez­ekben is szerencséjük van. Gyorsan növő fákról lévén szó, a pótlás meg utolérheti a megmaradt állományt, s húsz-nuszonöt esztendő múl­va óriások sora áll a moson­­szentjánosi és újrónafői ha­tárban, megváltoztatva nem­csak a táj­képét, hanem az éghajlatát is, a gazdasági ha­szonról pedig — amit a Han­ság erdőtelepítése jelent — majd csak csillagászati szá­mokkal lehet beszélni. LEHET ..., ha sikerül min­den évben a telepítés, ha a víz nem akadályozza a gépi művelést és talajelőkészítést. És még sok „ha”, azaz sok feltétele van a különleges körülményeit között folyó erdészeti munkának itt a Hanságban, ezért várják iz­galommal minden évben a szeptember végét, az erdész­szilvesztert, amikor a gazda­sági év eredményeit vagy balsikereit összegezik a mo­­sonszentjánosi központban.­­6 Negyvenezer vasipari javaslat A Vasas Szakszervezet köz­­gazdasági osztálya a terme­lési tanácskozások színvona­lát és eredményeit vizsgálva megállapította, hogy az utób­bi időben nőtt a dolgozók részvétele, vitakészsége és a javaslatok száma. Az év ed­digi termelési értekezletein a vasipar 330 000 dolgozója vett részt, tehát minden száz ember közül hetvenegy, mintegy 40 000-en pedig konkrét javaslatokat is tet­tek különféle visszásságok megszüntetésére. A harminc vállalatnál tar­tott külön vizsgálat tapasz­talatai sze­rint a termelési tanácskozások beszámolói sok helyen még mindig meg­lehetősen szárazak, hossza­dalmasak, s ez a vitakész­ségre is nyomasztólag hat. Az Ózdi Kohászati Üzemek néhány részlegében érdekes módszerrel, a referátum nél­küli termelési tanácskozás­sal kísérleteznek, a jelek sze­rint jó eredménnyel. (MTI) 3 Csak törvénysértés árán? „Azokban a munkakörökben, amelyekben a munkaidő a munkás egészségére ártalmas volta miatt napi nyolc óránál kevesebb, vagy pedig ilyen címen pótlékban ré­szesülnek, túlmunkát elrendelni, illetőleg túlmunkát vé­gezni csak a Minisztertanács által meghatározott ese­tekben szabad. E tilalom alól rendkívüli esetekben egyes iparágakra vonatkozóan a miniszter személyes hatás­körben kivételt engedélyezhet a Szakszervezetek Orszá­gos Tanácsával egyetértésben. (A Munkatörvénykönyv VI. fejezet 5-ös pontja.)­ ­ A csökkentett munka­időben dolgozók túlmunkát nem végezhetnek — mondja ki még a KGM közlöny. Mindennek ellenére túlóráz­tak a Magyar Vagon- és Gépgyárban a felülkezelő csiszolók és az öntödei tisz­títók. Mintegy 50—50 hat-, illetőleg hétórás munkaidő­ben, teh­át az egészségre ár­talmas munkahelyen foglal­koztatott dolgozó. Hétköznap napi 3,5 órát, vasárnap 8 órát dolgoztak a csiszolók augusztus 25-e és szeptember 21-e között. Pihenőnap nél­kül. A terv is törvény! A Szakszervezetek megyei Tanácsának munkásvédelmi főfelügyelője az idézett tör­vény megszegése miatt nagy összegű, bírsággal sújtott jó néhány vezetőt. A bírságo­lást követő vasárnap, szep­tember 26-án az öntödében 41 öntvénytisztító dolgozott. „Társadalmi munkában.” A megbírságoltak közül Vaszkó Vendel a vasúti jár­mű­ és Ferenczi József, az öntöde-gyáregység vezetői tudják, hogy törvénysértést követtek el a túlmunka be­vezetésével. Így érvelnék: — A terv teljesítésére is törvény kötelez! S választa­nunk kellett, melyiknek megsértése okozza a kisebb kárt az egyénnek és a nép­gazdaságnak. Nem kénysze­­rítettünk a túlmunkára sen­kit, a körülmények kénysze­rítettek bennünket arra, hogy ezt az emberektől kérjük, s ők meg is értették. Vaszkó Vendel e körülmé­­nyek közt első helyen említi az indonéz és szovjet vasúti személykocsik vezetőinek hiányát, amely miatt július utolsó és augusztus első de­­kádjában leállt a szerelés. A munkások csellengtek, fate­lepen, itt-ott dolgozgattak, gyatrán kerestek. A terme­lés a programtól messze el­maradt, a tervteljesítés kilá­tástalannak látszott. A vere­teket a Kismotor- és Gép­gyártól hiába várták. Ami keveset kaptak, azt is nyer­sen, azaz a vagongyárra várt csiszolásuk, krómozásuk. A felületkezelő üzem szűk ka­pacitása nem bírja el­dei műszakban a szokatlan meg­terhelést. A dilemma tehát: vagy a szállítások meghiúsu­lása, néhány száz ember kényszerszabadságolása, vagy­­a felületkezelők túlmunkája. S a két rossz közül a vasúti jármű-gyáregység vezetői az utóbbit választották. Leáll az öntöde Az öntöde-gyáregységben történt törvénysértés indokai nem­ kevésbé nyomosak. A reisonstrukcióval kapcsolat­ban az öntöde október 3-tól 19-ig leáll. Háromszáz tonna acélöntvény előretartás Ken a terv teljesítéséhez. Az önt­­­vény nemcsak a gyár saját gya­x­onanyaihoz szeti, várja számos kooperációs üzem. Itt is vagy-vagy elott áll­­tak, s társadalmi munka ne­vet ad­tak a törvény tiltotta túlmunkának, amelyet mel­lesleg kétszeres órabérért végeztek. A bírságolások után a vezetők­ lem­ontnak további alkalmazásáról. De az öntödében, méginkább­b jármű gyáregységben is bi­zonytalan a tervteljesítés, S a végleges megoldásra irá­nyuló műszaki-szervezési in­tézkedésekre nincsenek hatá­rozott elképzelések. Megoldás lenne a négyszer hatórás műszak szervezése. Ezt — az öntone-gyáregység műszaki kollektívája szerint — a létszám- és gépi felsze­relés hiánya , gátolja. Nehe­zen megold­hatónak látszik a rendkívüli váltásban dolgo­zó, nagyrészt vidéki bejárók közlekedésének lebonyolítá­sa. Mindeme nehézség le­küzdése kétségtelenül több gondot, veszteséget jelent, mint ötven ember időszakos túlóráztatása. Csakhogy ezek az emberek azért kerültek a törvény különös védelmébe, mert munkájuk egészségük­re ártalmas. S ez az ártalom a túlmunkával nő! Ez az ára a látszólag legegyszerűbb megoldásnak. Ennek megta­karításáért érdemes és szük­séges a bonyolultabb megol­dással is megbirkózni. Ez nem halogatható sem az öntödében, sem a vasúti jármű-gyáregységben. Ez utóbbi helyen a vezetők az­zal védekeznek, hogy a vá­ratlanul előállóit nehéz hely­zetben nem tudtak új embe­reket betanítani a több mű­szakos felületkezelésre. A kooperációs nehézség azon­ban nem újkeletű, s évről évre fokozódó mértékben zavaró tényező. A felületke­zelői szűk kapacitás ugyan­csak hosszú évek visszatérő témája. Bőségesen elérkezett tehát az ideje annak, hogy a létszámon belül embere­ket tanítsanak be csiszolás­ra, krómozásra. — Nem szívesen vállalják — vetik ellene a vezetők. Lehet, hogy a szerelő-lakatos nem szívesen csiszol, de alig­ha szívesen tér haza gyér keresettel, amiért a krómozó miatt vesztegelnie kell. S al­kalmasint szívesebben csi­szol átmenetileg tisztes ke­resetért, mint hogy beérje 50—60 százalékos teljesít­ménnyel és ennek megfelelő bérrel. A több szakma elsa­játítására fordított anyagi ösztönzés jobb célt szolgál­na, mint a csökkentett mun­kaidőben foglalkoztatottak túlórapótléka. „Elvi egyetértés“ felülről Annak megállapítására, hogy mennyire általános módszer a „szorító időben” a csökkentett munkaidőben foglalkoztatottak törvényel­lenes túlóráztatása, nincs mód. Egyetlen sokatmondó tény: augusztus 24-én kelt a vasúti jármű-gyáregységnél a túlóráztatásra vonatkozó engedélykérelem. Másnap már úgy dolgoztak, mintha az engedély máris a zsebük­ben lenne. Pedig még csak­ megkezdődött a hozzájárulás kijárása. De nem a törvény­ben meghatározott illetékes miniszternél és a SZOT-nál. Elindult a Vasas Szakszer­vezet megyebizottságán, s elakadt a KGM munkaügyi főosztályán és a Vasas Szak­­szervezet Országos Központ­jában, melyeknek, vezetői — a vagongyáriak elmondása szerint — szóban elvi hozzá­járulásukat adták a tilalom feloldásához. Ezt azonban írásban nem rögzítették. En­gedély hiányában pedig az SZMT bírságolási eljárása jo­gos. Mivel a vezetőket ez ér­zékenyen érinti, a túlórázta­tásokat megszüntetik. De nem szűnnek meg a koope­rációs gondok, amelyek e törvénysértő megoldást szül­ték. Lehet, hogy általa pil­lanatnyilag enyhült a szo­­rongatottság. De a vagon­gyártól egyre több, s jobb vasúti kocsikat várnak, fő­leg a külkereskedelemben. Azonban ez igények növeke­désével nincs összehangolva kellően a kooperáció. A Kis­motor- és Gépgyár jelenlegi műszaki-technológiai állapo­tában — a vagongyári veze­tők tapasztalatai szerint — képtelen eleget tenni koope­rációs kötelezettségeinek. Diósgyőrből a tervidőszak­ban 2600 mellső tengelynek kellett volna érkeznie. Az adósság 1911. Öttezernégyszáz tengelycsonkból ezernyolc­száz az elmaradás. Az in­donéz kocsikhoz érkezett vas­lemezek selejtbe került" Sürgető feladat A kooperációs vállalatok pártvezetői a vagongyári pártbizottság meghívására nemrég összeültek az együtt­működés megjavítása céljá­ból. A jó szándék az együtt­működéshez nem hiányzik, de a Kismotor- és Gépgyár képviselői elmondották, hogy munkájukat nagyban nehe­zíti a vagongyár gyakori programmódosítása. Sokszor a meó­ban derül ki, hogy Győrből hibás rajzot kaptak. Tehát a vagongyár hibáztat­ja a Kismotor- és Gépgyárat és viszont. Ki mennyire hibás, s mit kell tenni a káros következ­mények megszüntetésére, mindezek eldöntése a KGM illetékes vezetőinek a dolga. Jakus Lajos­né Faiskola a csornai Petőfi Tsz-ben A csornai Petőfi Tsz-ben 1960 óta foglalkoznak gyü­mölcsfaoltványok nevelésé­vel: 1961-ben már 30 000 fo­rintot, 1962-ben 70 000, 1963- ban 270 000 forintot árult gyümölcsfaoltványból a gaz­daság. Tavaly 37 000 olt­ványból 370 000­­ forint bevé­tellel számoltak. A szemzéssel, az oltványok gondozásával egy brigád fog­lalkozik Holper Rezső főker­tész és helyettesének, Németh Editnek az irányításával, ve­zetésével. A gyümölcsfaisko­lát már az egész országban ismerik: az Alföldről, Dél- Dunántúlról jönnek a gazda­ságok megbízottai oltvá­nyokért. Az idén 60 000—70 000 kü­lönböző fajta alma-, körte-, sárgabarack-, őszibarack-, cseresznye- és meggyoltványt nevelt fel a csornai Petőfi Tsz faiskolája.

Next