Kisalföld, 1967. február (12. évfolyam, 27-50. szám)
1967-02-01 / 27. szám
ÍG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! Ára: 50 fillér AZ MSZMP GYŐR-SOPRON MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI TANÁCS LAPJA GYŐR, 1967. FEBRUÁR 1. SZERDA + XXIII. ÉVFOLYAM, 27. SZÁM 4 tartalombóli Szerszámok kórusa Levél a munkásöntudatról A két szomszédvár... Kitárult a börtönajtó Közös felelősség a közös célért „Küldjétek a legkiválóbbakat az országgyűlésbe és a tanácsokba!” — szól a magyar néphez a Hazafias Népfront Országos Tanácsának választási felhívása. Hogy kik a legkiválóbbak, kiket tartanak a választópolgárok alkalmasnak arra, hogy ügyüket négy éven át képviseljék, arról a holnapi naptól kezdve véleményt nyilvánítanak: megkezdődnek a jelölő gyűlések. Mozgalmas szakaszába lépett a választási előkészület. Nagy, jelentőségteljes közéleti események lesznek a jelölő gyűlések. Akiket a Hazafias Népfront a választópolgároknak ajánl, azok felelősségük teljes tudatában vállalják a rájuk váró feladatok teljesítését. A választópolgárok pedig a maguk érdekei, az ország ügye iránti felelősségük tudatában foglalnak állást akkor, amikor megvitatják, ki képviselheti legjobban az érdeküket a parlamentben, a tanácsokban. Népünk helyesli és elfogadja a párt politikáját. A mindennapok tetteivel harcol megvalósításáért, s ezzel minden szónál szebben tesz hitet mellette. Ám a politikát nem lehet személyektől különválasztani, hiszen megvalósítása emberek dolga. Ki legyen az, aki négy éven át ezt a politikát a jók közül a legjobban képviselje? Ki az, aki a rátermettek közül a legrátermettebb? Erről történik döntés a jelölő gyűléseken. Felelősséggel jár a döntés, mert akik mellett leteszszük a garast, azok képviselik ügyeinket megválasztásuk esetén az államhatalom különböző posztjain. Nagy felelősség az övék, de azoké sem kisebb, akik személyükről döntenek. A Hazafias Népfront jelöltjei a párt politikájának képviselői. Olyanok, akik már eddig is megbecsülést, bizalmat szereztek az emberek előtt példamutató életükkel, önzetlen közéleti tevékenységükkel. Amikor tehát a választópolgárok a Hazafias Képfront jelöltjét támogatják, egyben a párt politikáját támogatják. E politika nyomán gazdagodik országunk, erősödik a szocialista nemzeti egység, növekszik a bizalom a párttagok és pártonkívüliek, munkások, parasztok, értelmiségiek között. A Magyar Szocialista Munkáspárt IX. kongreszszusa azt bizonyította és summázta minden jó szándékú, becsületes ember előtt, hogy a párt politikája a magyar nép egyetemes érdekeit szolgálja, s ezért a nép érdeke szervesen kapcsolódik ehhez a politikához. De a kongresszus utat is mutatott, új célokat tűzött ki. S az új úton, az új célok felé haladni azt is jelenti, hogy a jövőben újszerű feladatok, magasabb szintű tennivalók várnak ránk. A gazdaságirányítás reformja jobb munkastílust, nagyobb önállóságot , és felelősségvállalást, tágabb látókört, röviden: nagyobb igényeket támaszt az emberek, elsősorban a vezetők iránt. A megválasztandóktól megköveteli, hogy gyakran legyenek választóik között, érzékenyen reagáljanak javaslataikra, észrevételeikre, panaszaikra, s választóik érdekeit a népgazdaság érdekeivel egyeztetve terjesszék javaslataikat a törvényalkotó fórum, az országgyűlés elé. A képviselőnek együtt kell élnie az emberekkel, a szó szoros értelmében közéleti embernek kell lennie. És érző embernek kell lennie, aki szívén viseli az emberek ügyesbajos dolgait, kész segítséget nyújtani azoknak,, akiknek bizalmából megtisztelő kötelességét kapta és vállalta. Már a jelölő gyűléseket megelőzőleg is növekedett az érdeklődés a közélet eseményei iránt. Az emberek beszélnek az eredményekről, kiváltképpen a legutóbbi négy év eredményeiről, de beszélnek a gondokról, bajokról is. A jelölő gyűléseken is szó esik majd eredményeinkről, hibáinkról, jövőbe mutató feladatainkról. Minél többen, minél őszintébben szólalnak fel a gyűléseken, annál tisztább lesz a kép, annál világosabbak a tennivalók, s annál jobban kikristályosodik, ki az, aki leginkább képes a jó törekvések bátor szószólója lenni. Az új választójogi törvény, a szocialista demokrácia megerősödését bizonyító s további erősödését szolgálni hivatott törvény a felelősséget még inkább aláhúzza. Választóét és jelöltét egyaránt. Az új választójogi törvény alapján a képviselő felelőssége növekedett, hiszen most már személy szerint közvetlenül kell számot adnia, hogyan gazdálkodott a bizalommal, a tisztsége adta lehetőséggel. Betöltötte-e a szocialista társadalom képviselőjének első és legfontosabb követelményét: a nép képviselője-e? A jelölő gyűlések vitái, az elhangzó felszólalások, véleménycserék végeredményben egy célt szolgálnak. Ez a cél: népünk boldogulása. Munkálkodni érte történelmi feladat, tanúságtétel az igazság, az emberség és a béke szocialista politikája mellett. V. Gy. Autósok üzennek Irány: Vietnami Ha a lelkesedést, jóakaratot, szorgalmat és forró együttérzést benzinné lehetne változtatni, akkor útközben nem kellene feltöltetni a ZIL—164- es tehergépkocsi tankját. Menne, robogna hetedhét országon át, hegyen-völgyön keresztül egyenesen Vietnamba. Győrből, a 19-es Autóközlekedési Vállalat Benczúr utcai telephelyéről indítják az autót. Akár tegnap délután, két órakor elindulhatott volna, addigra lett készen. Két héttel korábban, mint vállalták a Benczúr utcai főnökség munkásai, műszakijai. Autószerelők, lakatosok, asztalosok, fényezők, festők, mérnökök, osztályvezetők — ifjak és öregek egyaránt — siettették a munkát, egyengették a kocsi útját. Egy selejtezésre váró, de felújítható autó útját. Nem ismerne rá a gazdája. Olyan, mintha most gördült volna le a szerelőszalagról a gyárban. Kevés a fogalom, hogy felújították, újjávarázsolták a kocsit az AKÖV dolgozói Több mint 800 óra társadalmi munkájuk árán hozták rendbe, csatlakozva egy igen nemes gesztussal a felhívásihoz: segítsetek Vietnamnak? A kocsi körül állunk, nézem az emberek arcát. Szemük csillog a boldogságtól. A becsülettel elvégzett munka öröme dobogtatja szívüket, meg talán a büszkeségé is, hogy íme mi tettük ezt, harmincan, ötvemen, ki számolta, ki, mennyit tesz? Meddig marad benn a műszak után és mikor megy haza távoli falujába családjához? Egy hónapig az volt a fontos az autóközlekedési vállalat dolgozóinak, hogy felajánlásuk gyorsan valóra váljék, tervük sikerüljön. Nem volt sima az út. Sokszor megakasztotta a munka lendületét az anyaghiány. A műszaki szakszolgálat dolgozói igyekeztek elhárítani az anyagbeszerzés elől az akadályokat. Nits István telepvezetővel, Bécsi Béla ifjú mérnökkel, Török Kálmán autószerelő csoportvezetővel együtt szervezték és irányították a teendőket. Nagy figyelmet kellett fordítani arra, hogy mindig csak annyian legyenek a„vietnami kocsi” körül, amennyien elférnek ... Ki, mit üzen Vietnamba a kocsival? Török Kálmán: „Használják egészséggel a győzelemhez! Mert hogy ez a hős nép győzni fog, ahhoz nem fér kétség.” • Nagy István lakatos: „Együttérzésünk eltörli a távolságot és a határokat.” Fridli Lajos öccsével, Sándorral együtt dolgozott a kocsin: „Garancialevelet bátran adnánk az autóhoz. Arra viszont aligha lesz szükség, mer ha a pilótája csak tized anyanyi szeretettel bánik vele, hálás, lesz érte a masina.” A motorház fedelének belső oldalára ezt írták: Az igaz ügy győzni fog! K. K. A révfalui Duna-parton építik fel a győri műszaki főiskolát Megyénk székhelye az átlagosnál gyorsabban fejlődő városok közé tartozik. A vasúti tartály és személykocsiknak jelentős része Győrött készül. A hazai textiliparnak Budapest után Győr a második legfontosabb bázisa. Az új ötéves tervben Győr ipara még nagyobb szerepet kap. Mintegy ötmilliárd forintos beruházással növekedik a város ipara. Elsősorban a Magyar Vagon- és Gépgyár, az Öntödei Vállalat, az ÉM, Győr-Sopron megyei Állami Építőipari Vállalat és a Pamutszövő- és Műbőrgyár fejlődik. A gyors ipari fejlődés szükségessé teszi a megfelelő felkészültségű szakemberek számának növelését is. A szakemberképzést szolgálja a városban működő különböző esti tagozatú technikumi és felsőfokú oktatás. Győr város és a hazai ipar fejlődése tette indokolttá 1966-ban annak a kormányhatározatnak a meghozatalát, amely szerint Győrben műszaki főiskola létesítendő. Az MSZMP Győr-Sopron megyei Végrehajtó Bizottsága tegnap délelőtt foglalkozott a létesítendő új műszaki főiskola időszerű problémáival. A megyei párt-végrehajtó bizottság ülésén részt vettek a Művelődésügyi, a Kohó- és Gépipari, a Közlekedési és Postaügyi Minisztérium, valamint az Országos Tervhivatal illetékes szakemberei is. Megállapodtak abban, hogy a műszaki főiskola részére a legalkalmasabb hely a győrrévfalui Duna-partnak ..Torkoskerti” környéke. Ez a terület ideális hely a főiskolának. Szép a környezet, tiszta a levegő, és így alkalmas arra, hogy mind az oktatói kar, mind a hallgatók nyugodt légkörben végezhessék teendőiket. Azért is választották a megye, a várost és az illetékes minisztériumok szakemberei e helyet a főiskola részére, mert további fejlesztésre is alkalmas. Végül az is lényeges, hogy a város központja a leendő főiskolától könnyen megközelíthető. A gyakorlati teendők első lépéseként az Építésügyi Minisztérium Győr-Sopron megyei Tervező Vállalata rövidesen megkezdi a talajtani vizsgálatokat. 1967 márciusáig pedig elkészül a beruházási program, amelyet a kormányzat elé terjesztenek. Az új műszaki főiskola beruházási programja előreláthatóan 400 millió forintos lesz. A nagyszabású építkezések minden bizonnyal 1973-ban fejeződnek be. Az új felsőfokú intézménynek 1500—1600 hallgatója lesz. Különös gonddal történik az intézet technikai felszerelése. Egy-egy hallgatóra átlagosan 35—40 000 forint értékű műszer és gép jut. Korszerű, 1400 személyes kollégiumot is építenek. Ezt olyan felfogással tervezik és építik fel, hogy a nyári hónapokban a turisztikai szükségleteknek megfelelően szállodai feladatot is betöltsön. A főiskolai építkezésnek része az a kétszáz új lakás, amely az oktatói kar letelepedését biztosítja. Az új főiskola az ország egyik legkorszerűbb felsőoktatási létesítménye lesz, középi és keleteurópai közlekedési oktatás egyik fontos bázisává váljuk, ahol gépészeti, híd-, út- és vasútépítő mérnököket képeznek majd. Az új főiskolánál az is fontos szerepe lesz, hogy az észak- és nyugat-dunántúli értelmiségiek kutatómunkáját segítse, támogassa. A Magyar Szocialista Munkáspárt Győr-Sopron megyei Végrehajtó Bizottsága határozatot hozott arról, hogy a megye és a város illetékes állami szervei tegyenek meg mindent abból a célból, hogy a főiskola tervezését és építését semmi se akadályozhassa, és az a tervezett időre elkészülhessen. 160 km/óra Légfüggöny és panoráma Még sötét volt kedd reggel, amikor csöndben kigördült a győri Magyar Vagon- és Gépgyárból tíz, hosszú vasúti személykocsi. Az első tíz az idén. Mondják, hogy nem mostanában fordult elő ilyesmi: a jó munkaszervezést dicséri. De sürget az idő is — mondták a villanyszerelők, akik a kocsikkal együtt indultak a futópróbára —, ugyanis az idén még százötvenöt ilyen kocsi készül a nyárban. A Csehszlovák Államvasutak rendelte ezeket a BAZ-típusú, 24,5 méter hosszú, elsősorban belföldi forgalomra tervezett kocsikat. A termes kiképzésű — egy kis és egy nagy teremből áll — vagonban nyolcvan-nyolc utas számára van ülőhely. A lehető legnagyobb kényelmet nyújtja a kocsi számos újdonsága. Az ülések — akárcsak a színházban, moziban — takarításkor felhajthatók. Közöttük kényelmes közlekedőtér segíti a zavartalan utazást. A fűtés újszerű: az ülések között helyezték el a tervezők a villamos kályhát. Levegő terelőik úgy irányítják a meleget, hogy mintegy légfüggönyt képez a felfelé áramló levegő a panoráma-ablakok előtt Ezzel teljesen megszűnik a huzatérés. A kocsi gőz- és elektromos fűtésre egyaránt alkalmas. A gőt nyomására önműködően átvált, ha gőzmozdonyt kapcsolnak a szerelvényre. A fűtésről még annyit, hogy a külső hőmérséklet függvényében tizenkilenc-húsz fokig automatika elemek vezérlik. Az utasok 21—23 Celsius fok között állíthatják szabályozhatják a terem melegét. Szintén a tervezők gondosságát dicséri, hogy a kocsi mindkét végében külön WC és mosdó áll az utazóközönség rendelkezésére. A mosdóban a villanyborotva számára, az utastéren pedig a porszívóhoz szereltek fel csatlakozókat. A bőséges fénycsővilágítás több mint 150 lux erősségű fényt szolgáltat. A világítás egyik érdekessége: a kocsi hosszabb tartózkodásakor (például, határállomásokon) külső csatlakozásról is működtethető, és nem merülnek ki az akkumulátorok. Idő van róla, hogy a mostani , egyenáramú generátorokról üzemelő világító berendezést a következő sorozatú kocsikban már váltóáramú generátorról működtetik. Ez a hazai megoldás az előbbinél jóval ésszerűbb, üzembiztosabb. A tegnap reggel futópályára vezényelt vasúti kocsik az öszszes nemzetközi szabványnak megfelelnek. A vagonok forgóvázát 160 kilométeres óránkénti sebességhez tervezték. (A futópróbán a fékberendezést 120 km-es óránkénti sebességre vizsgáztatták; egyelőre ez a maximális utazósebesség a csehszlovák vasútakon a BA1- típusú kocsikkal.) A futópróbán részt vett cseh■szlovák szakemberek nagy megelégedéssel vették át a nyári kocsikat Komáromban. A magyar közönség a Brno és Prága környéki vonalakon találkozhat a vagonsvár Rábamárkájú vasúti személykocsikkal. „ VXtleaEH Klaus kancellár a Szovjetunióba utazik Bécs (MTI) Josef Klaus osztrák kancellár március 14. és 21-e között hivatalos látogatást tesz a Szovjetunióban — közölték kedden Bécsben. Az osztrák kormányfő Nyikolaj Podgornir, a Szovjetunió Legfelső Tanácsa Elnökségének elnöke hívta meg őszi ausztriai látogatása alkalmával. Klaus ismételten bejelentette, hogy a szovjet államférfiakkal folytatandó tárgyalásokon különösen fontosnak tartja az újabb eszmecserét Ausztria és a Közös Piac között tervezett szerődésről.