Kisalföld, 1967. augusztus (12. évfolyam, 179-205. szám)
1967-08-04 / 182. szám
VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! A*a: Soviker AZ MSZMP GYŐR-SOPRON MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI TANÁCS LAPJA GYŐR, 1967. AUGUSZTUS 4., PÉNTEK *• XXIVI. ÉVFOLYAM, 182. SZÁM A tanácsok jogkörének kibővítéséről, gazdasági feladatairól határozott a Minisztertanács A kormány Tájékoztatási Hivatala közli: A Minisztertanács csütörtökön ülést tartott. A külügyminiszter előterjesztése alapján úgy határozott, hogy akambodzsai királyi kormány felhívására kormánynyilatkozatban válaszol. A Minisztertanács megtárgyalta az országgyűlés legutóbbi ülésszakán a képviselők felszólalásában elhangzott észrevételeket és javaslatokat. Felhívta az illetékes minisztereket és az országos hatáskörű szervek vezetőit, hogy vizsgálják meg a javaslatok megvalósításának lehetőségeit, tegyék meg a szükséges intézkedéseket A művelődésügyi miniszter előterjesztésére a kormány határozatot hozott arra, miként alkalmazzák az új gazdasági mechanizmus elveit a művelődésügyben. A Minisztertanács Tanácsszervek Osztályának vezetője, a pénzügyminiszter és az Országos Tervhivatal elnöke együttes előterjesztése alapján a kormány határozatokat hozott a tanácsok végrehajtó bizottságai szakigazgatási szerveinek irányításáról, a tanácsok gazdasági tevékenységével összefüggő hatósági jellegű feladatok jogszabályi rendezéséről, a különböző színtű tanácsok és tanácsi szervek gazdasági feladatairól. A kormány megtárgyalta és tudomásul vette a Magyar Honvédelmi Sportszövetség Országos Elnökségének azt a javaslatát, hogy a Magyar Honvédelmi Sportszöveség jogutódaként megalakul a Magyar Honvédelmi Szövetség. A Minisztertanács köszönetét és elismerését fejezte ki az MHS szerveiben dolgozó aktivistáknak, s felkéri őket, hogy a Magyar Honvédelmi Szövetségben folytassák tovább értékes tevékenységüket. A Szakszervezetek Országos Tanácsa Elnökségének javaslatára a kormány módosította a dolgozók társadalombiztosítási nyugdíjára vonatkozó jogszabályok egyes rendelkezéseit. Az építésügyi és városfejlesztési miniszter beszámolt a szociális követelményeknek meg nem felelő lakótelepek fokozatos felszámolására tett intézkedésekről. A Minisztertanács a jelentést tudomásul vette és az ilyen telepeken élő családok lakáshelyzetének, élet- és munkakörülményeinek további javítására határozatot, hozott A Minisztertanács ezután egyéb ügyeket tárgyalt, kifejezésre a Magyar Országgyűlés külügyi bizottságának a Kambodzsai Királyi Tanács és nemzetgyűlés felhívására 1964. június 12-én közzétett nyilatkozatában is. A Magyar Népköztársaság Kormánya támogatja a kambodzsai királyságnak a délkelet-ázsiai népek tartós békéjét és biztonsága megteremtésére irányuló törekvéseit, s a kambodzsai királyi kormány felhívására válaszolva, kinyilatkoztatja: teljes egészében elismeri a kambodzsai királyság területi sérthetetlenségét jelenlegi határain belül. a magyar kormány nyilatkozata Kambodzsa területi sérthetetlenségéről A Magyar Népköztársaság Kormánya a nemzetközi béke és biztonság erősítését szem előtt tartva, nagyra értékeli a Kambodzsai Királyság következetes semlegességi politikáját. A magyar kormány teljes mértékben egyetért a Kambodzsai Királyság és a khmer nép erőfeszítéseivel, hogy megvédi szuverénítását, függetlenségét és területi integritását az agresszív imperialista mesterkedésekkel szemben. Ez az állásfoglalás jutott A népgazdasági tervezés új rendje érvényesüljön a művelődésügyben A művelődésügyi miniszternek a kormány ülésén megtárgyalt előterjesztése megállapította, hogy a kulturális ágazatnak az oktatás-nevelést, a népművelést és a művészeti tevékenységeket felölelő szakterületein az új gazdasági mechanizmus módszereit a sajátos feladatoknak megfelelően kell alkalmazni. A költségvetési (oktatási, népművelési) intézmények irányítását — a Népgazdaság tervezési és pénzügyi rendszeréhez alkalmazkodva — korszerűsíteni kell, a kulturális vállalatok területén pedig megfelelő reform végrehajtására van szükség. Az előterjesztés alapján hozott kormányhatározat a következő főbb rendelkezéseket tartalmazza: A művelődésügyi miniszter, mint ágazati miniszter kidolgozza a kultúrpolitikai célokat, közreműködik a kultúrpolitika és a gazdaságpolitika összehangolásában. Külön jogszabályok alapján ellátja mindazokat a feladatokat, amelyek az ágazati szakterületén működő, más szervek alá tartozó intézmények, vállalatok tekintetében rá hárulnak. A művelődésügyben is a népgazdasági tervezés új rendjének megfelelően kell a feladatokat meghatározni és megvalósításuk eszközeit biztosítani. A művelődésügyi célokat szolgáló beruházásokat a tanácsok, a társadalmi- és tömegszervezetek és a vállalatok — a központi juttatásokon kívül — saját eszközeikből, továbbá bankhitelekből fedezik. Központi (költségvetési) juttatást kell nyújtani a felsőoktatási, központi művészeti és népművelési intézmények létesítésére és fejlesztésére, a középfokú oktatásra, a gyermek- és ifjúságvédelemre, az alsófokú oktatási intézmények, továbbá a tanácsi népművelési és művészeti intézmények fejlesztésének egy részére. A művelődésügyi intézmények működésére fordítható eszközök mértékének megállapításánál alapvető követelmény a jelenlegi ellátás szintjének tartása, a kulturális tervekben szereplő fejlesztési célok és az anyagi eszközök összhangja. ■ szociális támogatás új rendszeréről Továbbra is ingyenes marad a tankönyvek és a tanszerek kivételével az általános iskolai, a gyógypedagógiai, a középfokú oktatás, a szakmunkásképzés és a dolgozók általános iskolai oktatása. Az alsó- és kiszépfokú oktatásban — a szociális juttatások (diákotthon, tanulószoba, menza, napközi otthon stb.) jelenlegi térítési szintjének fenntartása mellett — biztosítani kell, hogy a szülők a térítést anyagi helyzetükhöz mérten differenciáltabban fizessék. A felsőoktatásban a tandíjak, tanulmányi ösztöndíjak és szociális támogatások olyan új rendszerét kell kialakítani, amely jobban ösztönöz a tanulásra, és jobban figyelembe veszi a hallgatók szociális helyzetét. A társadalmi ösztöndíj — megfelelő ésszerűsítésekkel — továbbra is fennmarad. A művelődésügyi miniszter a kulturális területeken árhatósági jogkört gyakorol. Meghatározza a kulturális termékek és szolgáltatások árképzésének alapelveit, szabályozza a hatósági árakat, a többi árat pedig ellenőrzi. A kultúrpolitikai célok elérésének segítésére a művelődésügyi miniszter rendelkezése alatt álló kulturális alapot kell létesíteni. Ennek egyik anyagi forrása a főleg szórakoztató jellegű kultúrtermékekre és szolgáltatásokra kivethető kulturális járulék. A kulturális alap rendeltetése a kultúrpolitikailag értékes művek létrehozásának, terjesztésének, népszerűsítésének, valamint a dolgozók műveltségét növelő, szemléletét gazdagító kulturális tevékenységnek az ösztönzése. Elismerés és köszönet az aratóknak A Magyar Szocialista Munkáspárt Győr- Sopron megyei Bizottsága és a Győr-Sopron megyei Tanács Végrehajtó Bizottsága nevében őszinte elismeréssel és tisztelettel köszöntjük megyénk mezőgazdaságának dolgozóit , termelőszövetkezeti tagokat és vezetőket, állami gazdasági munkásokat, vezetőket — abból az alkalomból, hogy megyénkben az egyik legfontosabb mezőgazdasági munkát, a gabona betakarítását befejezték. Külön is elismerésünket fejezzük ki a kombájnvezetőknek, akik az egész betakarítási időszakban nagy hőségben, nagy szorgalommal, odaadással és hozzáértéssel végezték munkájukat. Minden lehetőt elkövettek, hogy dolgozó népünk kenyere mielőbb biztonságba kerüljön. Közülük számosan naponta több száz mázsa gabonát takarítottak be. Elismerés illeti mindazokat a vezetőket szakembereket, akik kellő tervszerűséggel és szervezettséggel lehetővé tették, hogy a betakarításra alkalmas időt a kombájnosok jól ki tudják használni. Elismerés a gépszerelőknek jó munkájukért, azért, hogy a betakarítás zavartalan, gyors végzéséhez a gépek üzembiztosságával hozzájárultak. Megyénk mezőgazdasági dolgozói ebben az esztendőben, a tavalyival csaknem azonos nagyságú területről, 167 000 katasztrális holdról, mintegy 24 000 vagon kalászos gabonát takarítottak be, körülbelül 4000 vagonnal többet a múlt évinél. Mindezt 30 nap alatt és lényegesen kisebb — a tavalyinak egyharmada — szemveszteséggel. Kormányunk sokat tett azért, hogy megkönnyítse a betakarítás munkáját. Megyénk gazdaságainak kombájnparkja 157 géppel növekedett ebben az esztendőben, s így összesen 577 gép végezte a gabona betakarítását. Az aratás gépesítettsége ez évben már 100 százalékos volt. Népünk kenyerének biztosításához igen jelentős hozzájárulás, hogy állami gazdaságaink 22 mázsa, termelőszövetkezeteink mintegy 15 mázsa holdankénti hozam mellett, az előirányzott 8780 vagonnál 2600 vagonnal adnak többet az államnak. Gazdaságaink az előirányzottnál magsabb takarmánygabona-hozamokkal igen jól megalapozták az abraktakarmány-bázist, amely egyik feltétele az állattenyésztési feladatok sikeres teljesítésének. A felvásárlás területén dolgozók, a viszonylag rövid átvételi időszak alatt, a vártnál nagyobb mennyiségű gabona átvételét és tárolását igyekeztek minél kevesebb zökkenővel megoldani. A jól megszervezett és végrehajtott betakarítási munkából eredő előnyt — amely mintegy 20—25 munkanap — gazdaságaink használják fel a nyár végi és őszi munkák meggyorsítására. Igyekezzenek minél jobb minőségű munkát végezni, hogy ezzel is megalapozzák a jövő évi jó terméseredményeket. További munkájukhoz megyénk minden mezőgazdasági dolgozójának sikereket, erőt, jó egészséget kívánunk. Győr, 1967. augusztus 4. LOMBOS FERENC, PATAKI LÁSZLÓ, a Megyei Tanács vb elnöke, az MSZMP Megyei Bizottsága első titkára. Folytatja tanácskozását a khartoumi értekezlet Az arab külügyminiszterek szerda éjszaka is folytatták tanácskozásukat. A nap folyamán három, két-kétórás ülésen vitatták meg az arab világ helyzetét, s ezen belül behatóan tanulmányozták az egyes arab országoknak az ENSZ-közgyűlésen tanúsított magatartását. Értekezleti források szerint Egyiptom, Szíria és Irak küldötte sürgette valamennyi arab országot, szakítsák meg kapcsolataikat az Egyesült Államokkal, Nagy-Britanniával és Nyugat-Németországgal és vonják ki betéteiket ezen országok bankjaiból. Bisíi líbiai külügyminiszter beszámolt arról, hogy augusztus 10-én kezdődnek a tárgyalások az Egyesült Államokkal a hatalmas Wheelusi légitámaszpont megszüntetéséről. Elmondotta, hogy noha Líbia fenntartja az olajembargót Angliával és az Egyesült Államokkal szemben, a kapcsolatokat nem szakíthatja meg velük. Az értekezlethez közelálló források úgy tudják, hogy a már sokat vitatott jemeni probléma nem kerül napirendre. A Reuter értesülése szerint az arab külügyminiszteri értekezlet elutasította az Izraellel folytatandó tárgyalások minden formáját. Csütörtökön 9.30 órakor megkezdődött az arab külügyminiszterek értekezletének újabb zárt ülése. Hírek szerint dr. Ahmed Laraki, Marokkó küldötte kérte, hogy az arab diplomácia vezetői vitassák meg a közelkeleti válság során elkövetett hibákat és állapítsák meg a hadviselő felek mindegyikének felelősségét. Az MTI kiküldött tudósítója jelenti: Az arab külügyminiszterek csütörtök délelőtti ülésén az egyiptomiak javasolták a jemeni probléma rendezését, minthogy ez a konfliktus megmérgezi a légkört az EAK és Szaúd-Arábia viszonyában, s megnehezíti az arabközi bizalom helyreállítását. Az MTI tudósítójának értesülései szerint a külügyminiszterek az eljárási vitában két fő álláspontot foglaltak el: az egyik szerint csak azokról a kérdésekről kell tanácskozni, amelyekben egyetértésre lehet jutni, és egyáltalán nem kell hozzáfogni a jelenleg megoldatlan problémák tanulmányozásához. A másik irányzat szerint a napirenden szereplő valamennyi kérdést meg kell vitatni, függetlenül attól, hogy létrejöhet-e az egyetértés vagy sem, de nem kell szavazni és határozatok helyett csupán ajánlásokat kell az államfők elé terjeszteni. Szudáni politikai vezetők nyilatkozatokban mutatnak rá a khartoumi értekezlet jelentőségére. Abdel Khalik Nahgub, a Szudáni Kommunista Párt főtitkára kijelentette, hogy az agresszió az arab népi forradalmi mozgalom lerombolását célozta. Amin El Tom, a Sadek El Mahdi Vezette UMMA párt főtitkárhelyettese kijelentette, hogy az arabok az ENSZ-ben elvesztették a diplomáciai csatát is. Világosan, egyérteműen meg kell mondaniuk, mit akarnak, mert csak így nyerhetik el a nemzetközi közvélemény támogatását. * A kulturális termékek színvonalának védelmében a művelődésügyi miniszter előzetes engedélyhez kötheti bizonyos kulturális termékek előállítását. Az új gazdaságirányítási rendszerben is biztosítani kell az állami és társadalmi szervek, a vállalatok és a szövetkezetek anyagi hozzájárulását és közreműködését a kulturális feladatok megvalósításában. A tanácsok szakigazgatási és gazdasági feladatai A különböző szintű tanácsok és tanácsi szervek gazdasági feladatairól szóló kormányhatározatnak a lakosságot érdeklő főbb előírásai a következők: A tanács mint testület a saját területére meghatározza a távlati és középtávú gazdaságfejlesztési koncepciókat. Megvitatja és jóváhagyja a tanácsnak a lakosságot szolgáló gazdasági és ellátási terveit, ezeket összehangolja a népgazdasági igényekkel és lehetőségekkel, valamint a területén lévő, nem tanácsi irányítás alatt működő vállalatok és intézmények fejlesztésével A végrehajtó bizottság a népgazdasági tervet és a központilag meghatározott szabályozó eszközöket figyelembe véve a helyi sajátosságoknak megfelelően érvényesíti a kormány és az ágazati minisztériumok, valamint a tanács gazdaságpolitikai célkitűzéseit, s szervezi a művelődésügyi és az egészségügyi politika megvalósítását. Irányítja a község, illetve a városfejlesztést, dönt az ilyen célokat szolgáló beruházásokról. Koordinálja a vállalatoknak és a szövetkezeteknek a lakosság érdekében végzendő tevékenységét — különösen az iparfejlesztés és a város-, illetve településfejlesztés összehangolása céljából. A jogszabályok alapján dönt tanácsi vállalatok alapításáról, költségvetési üzemek és intézmények létesítéséről, átszervezésükről, megszüntetésükről stb., irányítja és ellenőrzi a szakigazgatási szervek tevékenységét, összehangolja munkájukat, gondoskodik a kormányhatározatok és rendeletek, az ágazati és funkcionális miniszterek által kiadott rendeletek és utasítások végrehajtásáról. A szakigazgatási szervek, szervezik a tanács és a végrehajtó bizottság határozatainak megvalósítását. A jogszabályok rendelkezéseinek megfelelő hatósági jogköröket látnak el. A fővárosi, megyei, megyei jogú városi tanácsszervek azokat a tanácsi költségvetési szerveket, intézményeket, vállalatokat irányítják, melyeknek tevékenysége kiterjed a fővárosra, a megyére, illetve a főváros vagy a megye ellátására hivatottak. A megyei színtű tanácsszervek szervezik az egészségügyi, szociálpolitikai és a művelődéspolitikai feladatok egységes végrehajtását. A járási tanácsszervek tartják fenn és fejlesztik azokat az intézményeket, költségvetési üzemeket, amelyek az egész járás vagy több község igényeit elégítik ki. Feladataik közé tartozik a járás községei fejlesztésének differenciált támogatása, a községi tanácsszervek gazdálkodási tevékenységének a felügyelete és ellenőrzése. A városi tanácsszerveknek mint a várospolitika szervezőinek és kialakítóinak feladatkörébe tartozik a városfejlesztés és rendezés — ezen belül a lakásépítés —, a kommunális vállalatok üzemeltetése, a kereskedelem és a szolgáltatások fejlesztése, az alap- és középfokú ellátást biztosító egészségügyi és szociális, valamint oktatási és kulturális intézmények irányítása. A városi és a városi kerületi tanácsszervek gyakorolják a teljes elsőfokú hatósági jogkört A községi tanácsszervek a község fejlesztéséért saját üre(Folytatás a 2. oldalon.) Újabb incidens a Jordán folyónál Egy jordániai katonai szóvivő bejelentette, hogy csütörtökön délelőtt jordániai és izraeli egységek tűzpárbajt vívtak a Jordán folyón keresztül. A szóvivő szerint izraeli katonák kezdték a tüzelést, a jordániai fél viszonozta és a géppuskák mintegy fél órán keresztül kattogtak a folyó két partján. Jordániai részről sebesülés nem történt. A tűzszünetet ezen a szakaszon már háromszor sértették meg három napon belül. (MTI