Kisalföld, 1969. november (14. évfolyam, 254-278. szám)
1969-11-01 / 254. szám
ÁG PROLETÁRJA?, EGYESÜLJETEK! AZ MSZMP GYŐR-SOPRON MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI TANÁCS LAPJA GYÖR, 1969. NOVEMBER 1., SZOMBAT * XXV. ÉVFOLYAM, 254. SZÁM ARA: 80 fillér Újjáépül Újváros Ülésezett Győr Város Tanácsa „Győr Észak-Dunántúl ipari és szellemi gócpontja lesz." Ezek a szavak a napokban hangzottak el a győri műszaki főiskola építésének mielőbbi megvalósítása céljából összehívott értekezleten dr. Csanádi György közlekedés- és postaügyi miniszter szájából.Győr Város Tanácsának Végrehajtó Bizottsága korábban utasította az építési és közlekedési osztályt, hogy készítsen tervet Újváros részletes rendezéséről. A terv most elkészült, és Hámori József tegnap terjesztette azt megvitatásra a tanácsülés elé. Óriáskerület A távlati terv szerint Újváros—Sziget — Gorkijváros Győr egyik önálló kerülete lesz. A rendezési terv már ennek figyelembevételével készült. Az egész terület forgalmi tengelye a Bokányi Dezső utca—Úsztató utca—Bercsényi liget vonalára tolódik át. A negyedközpont a forgalmi tengely és a Bercsényi liget csuklópontjába kerül és magas pontházakkal építik körül. A közintézmények telepítése a következőképpen valósul meg: az újvárosi részben kapnak helyet a kereskedelmi és vendéglátó egységek, a szigeti oldalra pedig az igazgatási és a kulturális intézmények kerülnek. A Rát Mátyás tér kiemelése céljából a Kossuth Lajos utca 10— 12. számú épület helyére irodaházat terveznek. Ugyancsak magas ház épül a Petőfi-híd újvárosi hídfője mellé. A Rába-part újvárosi szakaszára középmagas épületeket terveznek. Azokon a területeken, ahol egyrészt a beépítés, másrészt az épületek állaga indokolja, nem kívánnak nagyarányú építést megvalósítani. A Bokányi Dezső utca és a Nyár utca folytatásában mindkét oldalon kertes, nagy udvarú, garázsos társasházak épülnek. A rendezési terv szerint a szanálási arány jóval magasabb az országos átlagnál: 26 százalék. Mintegy 765 lakás marad meg és 4529 lakás épül. Két összefüggő zöldterület élénkíti majd az új városrészt: az egyik a Bercsényi liget, a másik a Rába-part. Itt lesznek a játszó- és a pihenőterületek is. Négy ütemben szépül A Kossuth Lajos utca nem lesz főforgalmú út. Ez azért is előnyös, mert eddig a keskeny városrészt szinte ketté vágta. A terv szerint 1300 parkolóhely és 900 garázs épül majd fel Újvárosban. A Célgépgyár, a Csipkefüggönygyár és a Tanács Építő- és Szerelőipari Vállalata megmarad a régi helyén, a többi üzem részére viszont más helyet kell kijelölni. A rendezési és közműterv úgy készült, hogy megvalósítása több ütemben történik. Az első ütemben épül be a Petőfi tér, Bálint Mihály utca, az 1. számú új főközlekedési út közé eső terület. A második ütemben a Kossuth Lajos utca, az 1. számú főközlekedési út, az olajgyár iparvágánya, a Bokányi De Dezső út és a Budai Nagy Antal utca által határolt terület. A harmadikban a Radnóti utca folytatásában kialakuló új utca, amely a Nyár utcával csatlakozik, a Gyepszél út határa az Úsztató utca mai vonala és a Bercsényi liget által körülzárt terület. A negyedik ütem pedig a negyedközpont építését tervezi. 1,3 milliárdos program Árvédelem szempontjából szükséges a Bécs—Budapest vasútvonal és a Petőfi-híd között 15—20 méter széles nyomópadka létesítése. A belvízvédelem viszont szükségessé teszi a Rába melletti terület és a városrész nyugati oldalán lévő mély terület feltöltését. Az egész építési, rendezési terv megvalósítása körülbelül 1,3 milliárd forintba kerül. A tanácsülés az előterjesztett és a Hámori József által kiegészített tervet elfogadta, és kérte a végrehajtó bizottságot, hogy Újváros részletes rendezési tervét hagyja jóvá, és hívja fel az építési és közlekedési osztályt az előírások megtartására. Utasította a tanácsülés a végrehajtó bizottságon keresztül az építési és közlekedési, valamint a tervosztály vezetőit: az Újváros rendezési tervének első ütemére a beruházási programot úgy készíttesse el, hoggy annak megvalósítása a IV. ötéves terv végén illetve az V. ötéves terv elején megkezdődhessen A tanácsülés interpellációkkal ért véget. Dáli. A törcsiek kérdeznek A képviselő válaszol Beszélgetésre gyűlt össze csütörtökön este a börcsi párthelyiségben a helybeliek kis csoportja. A saját maguk nyilvánossága előtt vették kérdések kereszttűzébe dr. Révay Zoltán országgyűlési képviselőt, a megyei Minőségvizsgáló Intézet igazgatóját. Dr. Révay Zoltán röviden méltatta a képviselők és választók kapcsolatának most kialakulóban lévő változását, a kötetlen beszélgetést. Az országgyűlés munkájának ismertetése után próbára is bocsátotta a nagyszerűnek ígérkező kezdeményezést. Mi is lehetett volna az első felvetés Börcsön, mint a bejáró dolgozók vasút melletti botorkálása? Mikor megy az autóbusz az abdai állomásig? A válasz: semmikor. A vasút távlati fejlesztési tervében a kisforgalmú és a városhoz közeli vasútállomások megszüntetése szerepel. A bejáró dolgozókat autóbusz viszi majd Győrbe és vissza. Mikor? Bölcsön adottak a feltételei a változtatásnak. Bírná-e az AKÖV elegendő járművel? Kétszer egymás után is „meleg’’ helyzet teremtődött a parányi helyiségben. Miért nincs olajoshordó? Miért van szénhiány? Bizony, igaza volt a képviselőnek, a problémák megértése nem jelenti megoldásukat. A tüzelőellátással kapcsolatos idei gondokról felelős személy nyilatkozott pár hete a televízióban: „Tüzelő lesz, de ne akarjon mindenki német brikettet, meg kell elégedni a magyar szénnel." De sem magyar, sem német szén inncs. A képviselő mit tehet? A széntől egy „ugrás” a libákhoz és a kacsákhoz. Ki jogosult a vizek használatára? A halászati szövetkezetek vagy a kacsa- és libatenyésztők? Javaslat: úgy bírálják el, hogy melyik hoz nagyobb hasznot. Révay elvtárs Dégen Imre államtitkár véleményét kéri majd ebben az ügyben. A mezőgazdaság továbbra is téma marad. A szarvasmoha-állomány fejlesztése kormányprogram. De mi lesz, ha az állatforgalmi és húsipari vállalat a továbbiakban sem veszi át a kiselejtezésre ítélt, rosszul tejelő állatot? „Milyen statisztika kerül a miniszter asztalára?’’ A felvetés észszerű és sok-sok gazdaság gondjával találkozik. Mielőtt elrepülne a szó, a noteszba gyűjtött sorokat gazdagítja, sürgős megjelöléssel. Egy kis vargabetűvel ismét vissza a vasúthoz, az utazáshoz. Miért vonják meg a nyugdíjasoktól az utazási kedvezményt? Féláron sokkal több nyugdíjas ülne vonatra. A Győr-Sopron megyei képviselőcsoport már „puhította” az illetékes minisztert. Indok: (egyet lehet érteni vele) a kedvezmény megvonásával jóval nagyobb bevételtől esik el a vasút, mint amekkora kiadást a térítés jelent. Ezt is noteszába írta a képviselő. A hangulatos találkozó végén azzal váltak el a választók a képviselőtől, hogy mielőbb szeretnék viszontlátni. Dr. Révay Zoltán örömmel fogadta a meghívást. Megígérte, hogy a képviselői teendők ellátása közben máskor is szakít időt a börcsieknek. (Pákovics) * Az MSZMP soproni járási Bizottsága csütörtökön értékelte az egyesüléssel megnövekedett közös gazdaságok pártszervezeteinek feladatait. Az írásos jelentést Füzi István, a járási pártbizottság titkára szóbeli magyarázattal is kiegészítette. Az írásos és a szóbeli jelentés, valamint a vita egyaránt igyekezett reálisan értékelni a kialakult helyzetet. A járási pártértekezlet 1966-ban a közös nagyüzemi gazdálkodás fejlesztése és a korszerű technika hatásos alkalmazása céljából a tsz-ek társulását javasolta a szorgalmasan tevékenykedő parasztságnak, ahol pedig a politikai és a gazdasági feltételek kialakultak, ott az egyesülés megvalósítását. Az elmúlt három évben számos eredményes termelőszövetkezeti társulás alakult. Ezek az egyesülés gondolatát élesztgették. A járás parasztsága — a felvilágosító beszélgetés hatására is — felismerte, hogy a fejlett technikát, az ésszerű beruházást, az előnyös értékesítést a kicsi, 1000 hold körüli termelőszövetkezetben nagyon nehéz megvalósítani. Az önkéntesség alapján 1969 tavaszán a járás minden termelőszövetkezeti pártalapszervezettel beszélgetést kezdeményezett az egyesülésről, először a közös gazdaság vezetőivel, majd tagjaival. És most, az év vége felé a pártbizottsági ülés megállapíthatta, hogy a lenini önkéntesség alapján végezték az egyesülést. A jó agitációs munka gyümölcsöző hatást ért el. Az egyesülési közgyűlések titkos szavazási eredményei is bizonyították, hogy a kommunisták jó munkát végeztek. A parasztság mindenütt élt jogával. A demokratizmus teljes érvényesülésével a tagság 85—90 százaléka megjelent az egyesülési közgyűlésen, és egy-két ellenszavazó kivételével titkosan is kiállt a fejlettebb termelés mellett. — A tavaszi, nyári egyesülési agitációs munkában — emlékeztetett a vitában Medgyesi Vendel, a peresztegi termelőszövetkezet titkára — a kommunisták egységes, fegyelmezett, a demokratizmust tiszteletben tartó magatartásának döntő szerepe volt. A kommunisták és az őket támogató, szocializmust építő parasztság akaratából a soproni járásban 24-ről 10-re csökkent a termelőszövetkezetek száma. A termelőszövetkezetek átlagos földterülete 2020-ról 4566 katasztrális holdra növekedett. A több községben lévő közös gazdaságoknak egy termelőszövetkezetben való egyesülése az MSZMP számára is új helyzetet teremtett. A járási párt-végrehajtó bizottság úgy határozott, hogy az egyesült nagy termelőszövetkezetekben mindenütt javasolja az MSZMP csúcsvezetőségeinek a létrehozását. ___________________________________________________________ A lap: a bizalom A soproni járás termelőszövetkezeti csúcsvezetőségeinek tevékenysége ---------- A far fa Font ből: --------- Véget ért a prágai tanácskozás Ülést tartott az Elnöki Tanács Értékes húsztülérek Olvasóink rovata Hét végi sportműsor Deres falak, forró hangulat Országos tanácskozás a Hűtőházban Tegnap délelőtt a győri Hűtőházban tartották meg a Hűtőipari Országos Vállalat szocialista brigádvezetőinek ötödik országos tanácskozását. Berzsenyi Ferenc, a győri Hűtőház igazgatója köszöntötte a résztvevőket, és megnyitotta a tanácskozást. Ezután Gulyás Béla, a Hűtőipari Országos Vállalat vezérigazgatója emelkedett szólásra. Ismertette a vállalat eddigi eredményeit. Elmondta, hogy a tavalyi tizenkét napos nyereségrészesedés az idei termelési eredmények alapján előreláthatólag 18—19 napra növekedik, ami azt jelenti, hogy országos szinten gazdaságosabbá vált a hűtőipar munkája. A jövőre nézve elsőrendű feladatként jelölte meg a műszaki fejlesztés hatékonyságának növelését, amivel elérhető, hogy a hűtőiparban dolgozók átlagbére az élelmiszeriparban a legmagasabb legyen. Hangsúlyozta a vezérigazgató, hogy 1970-től a vállalat önálló exportjogot kap, ami tovább növeli a dolgozók felelősségét, tehát a szocialista munkabrigádok szerepét is. Szó esett arról is, hogy az utóbbi időben visszafejlődés mutatkozott az újítómozgalomban, egynegyedére csökkent a beadott és elfogadott újítások száma. Ezzel kapcsolatban a vezérigazgató felhívta a vállalat 83 szocialista brigádvezetőjét, s rajtuk keresztül a csaknem ezer brigádtagot, hogy napi munkájuk mellett az eddiginél több gondot fordítsanak az újításokra. Befejezésül megköszönte a szocialista brigádok eddig végzett munkáját, és további eredményes működést kívánt nekik. Bejelentette, hogy a felszabadulási munkaversenyben legjobb eredményt elért gyáregység elnyeri a HOV ezüst serlegét. A vezérigazgató referátuma után a szocialista brigádok vezetői mondták el véleményüket a mozgalomról. A mintegy húsz hozzászóló röviden elmondta az általa képviselt brigád eredményeit, és ígéretet tett, hogy a felszabadulási munkaversenyben tovább javítja eddigi munkáját. Sok felszólaló hangsúlyozta a hármas jelszó jelentőségét — szocialista módon dolgozni, élni és tanulni — és hogy ezen belül a munkatársak emberi kapcsolatainak jobb kialakítása legyen a fő cél. Ács Antal az ÉDOSZ elnökség részéről köszöntötte a tanácskozás résztvevőit, és a szakszervezet megelégedését tolmácsolta a tízéves mozgalom eredményeiért. A felszólalásokra Gulyás Béla válaszolt, majd kitüntette a legjobb brigádvezető, két. Két az „élelmiszeripar kiváló dolgozója” kitüntetést adott át, hárman kaptak dicsérő oklevelet és pénzjutalmat. Végül Biesieda Rudolf, az iparág szakszervezeti tanácsának titkára kiosztotta a szerintünk jól sikerült, forró hangulatú eszmecsere emléklapjait. A tanácskozás befejezése után a győri Hűtőház dolgozói megmutatták az üzemet a Budapestről, Bajáról, Békéscsabáról, Debrecenből, Kecskemétről, Miskolcról és Székesfehérvárról jött kollegáiknak. Cs. Am Képünkön a legújabb modell: a Skoda „S 100”. (-ck — fotók — mt—ks) JUBILAL A SKODA. Háromnegyed évszázados Jubileumát ünnepli Európa egyik legnagyobb autógyára, a csehszlovákiai Skoda-Művek. 1905-ben hagyta el a gyár kapuját az Osztrák—Magyar Monarchiában gyártott első automobil, egy kétüléses, kéthengeres motorral. A nemrég megnyitott kiállításon megelevenedett a múlt: a látogatók hosszasan elidőztek az 1906-ban készült „Voituretto”, az 1913-as „Landaulet”-modelleknél és kortársaiknál. Mlada Boleslav mai gyáróriása az elmúlt fél évtizedben 400 000 Skoda 1000 és 1100 MB típusú korszerű, világszerte kedvelt kocsit gyártott. A terv: néhány esztendőn belül évi 180 000 autót gyártani.