Kisalföld, 1969. december (14. évfolyam, 279-302. szám)

1969-12-03 / 280. szám

VILÁG PROLETÁRAI, EGYESÜLJETEK! ARA: 80 fillér AZ MSZMP GYŐR-SOPRON MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI TANÁCS LAPJA GYŐR, 1969. DECEMBER 3., SZERDA ★ XXV. ÉVFOLYAM, 286. SZÁM Lesz-e nyereség? A legtöbb helyen csak ta­lálgatják a dolgozók, biztosat nem tudnak. Pedig az évnek az utolsó hónapjában járunk, a mögöttünk hagyott tizen­egy hónap majdnem pontos választ ad arra a kérdésre: lesz-e, és ha igen, akkor mennyi a nyereségrészesedés. Az év utolsó hónapja még növelheti ugyan az eddig megtermelt értéket, elcsíphet is az eredményből, de még­sem most dől el az egész esz­tendei gazdálkodás sikere vagy kudarca. .Miért kell mégis találgatá­sokra, jósolgatásokra hagyat­kozni a dolgozóknak? Egyáltalán nem kell! Ha igaz az, hogy ők a gaz­dák, márpedig igaz, akkor úgy természetes, hogy gazdálkodásuk eredményéről mindig, folyamatosan tudja­nak. Nemcsak az osztáskor, hiszen ekkor már javításra, kedvező változtatásra nincs lehetőség. Erre csak a napi munkában van mód úgy, hogy a vezetők állandóan fi­gyelemmel kísérik az ered­ményjavító és a rontó ténye­zőket, róluk tájékoztatják a dolgozókat, megnyerik őket a takarékos, hatékony gazdál­kodás, belülről elhárítható akadályának eltávolításához. Ilyen akadály több mint elég van. A munkaszervezés fogyatékosságaiból adódó csellengések, kapkodások, a selejt, nagy értékű gépek nem kellő hasznosítása és sok egyéb rendellenesség viheti és viszi is a forintokat. Ilyen összefüggésben a munkás hétköznapokon kevés szó esik­­ a nyereségről. Pedig ebből herdál mindenki, aki munká­jára nem ügyel eléggé, aki az anyaggal, munkaeszközzel, idejével, s nem utolsósorban testi épségével könnyelműen bánik. Érdekes, és minden bizony­nyal sokan elgondolkoznának róla, ha az adott termelőegy­ségben összeszámolnák, mek­kora veszteséget okoz a se­lejt, a törtnapi hiányzás, a könnyelműsködésből szárma­zó baleset, és mennyi túlóra­­pótlékot takaríthatnának meg a munka jobb szervezésével. Azzal, hogy mindenki a rábí­zott dolgát pontosan, lelkiis­meretesen teljesítené. Ha megismeri a közösség, hogy mennyibe kerül neki a lazaság, bizonyára jobban ügyel a maga, és mások tevé­kenységére, hiszen a saját zsebének senki sem ellensége. Némely, „jól fizető” híré­ben álló vállalatnál, nem tud­ni milyen forrásból, elterjedt a hír, amely szerint az idén nem lesz nyereség. Azért ter­jedhetett, mert a vezetők hét­pecsétes titokként őrzik a valóságot. „Hadd érje megle­petés a dolgozókat!’’ — indo­kolják némelyek a titkoló­zást Mások pedig arra hivatkoz­nak, hogy a részesedés kifize­téséig még sok idő van hátra, addig sok minden beleszólhat a végösszeg kialakításába. Elsősorban az összevont vál­lalatok gyáregységeiben hi­vatkoznak az utóbbira, mert tartnak tőle, hogy nem a hoz­zájárulás arányában, hanem a közös kalapból egyformán részesednek. Az aggodalom nem egészen alaptalan. Felsőbb szerveik­nek kell eloszlatniuk azzal, hogy nem egyenlősdi alapon, hanem valóban a nyereség­képzéshez való hozzájárulá­sának arányában illesse a gyáregységek dolgozóit a ré­szesedésben kifizetett anyagi megbecsülés. Ami pedig a „meglepetést­” illeti, célszerű lenne mielőbb kiiktatni a szótárból. A nye­reségrészesedés nem ajándék. J. L.-né Képek a messzeségből Éjszaka fölt a megoldás Moszkvában tör­tént, éppen két hó­napja. A Vnukovoi repülőtérről igyekez­tem át a Domogye­­dovoi repülőtérre. Megtehettünk már vagy huszonöt kilo­métert, s kezdett iz­gatni, merre járunk. A taxisofőrből kitört a nevetés. — Ugyan! Csak most indultunk el. Még háromszor eny­­hngi út, aztán egy ug­rás és ott vagyunk. Ne legyen türelmet­len, nyolcvan kilomé­ternél is nagyobb a távolság! — A veze­tőre bíztam magam, s ő viszonzásul a megértésért, hango­san mondta, mikor, merre járunk. A Vö­rös térnél megállt né­hány percre, aztán az autók áradatából „ki­lőtte” Volgánkat, és a baloldali sávból át­húzott a jobb oldal­ra. Azt vettem észre, hogy kocsink lefor­dult a főútról, és a Moszkva folyó part­ján száguldtunk to­vább. — Rám bízta ma­gát? — kérdezte a gépkocsivezető, de egyáltalán nem várt feleletet. — Ha erre hoz­­tam, ezt a meg­állót sohasem ha­gyom ki. — Vagy ti­zenöt perces út után egy emlékoszlop előtt álltunk meg. A sofőr kiugrott, bekiáltott a kocsiba, hogy köves­sem. A hasáb formá­jú oszlopra Lenin portréja volt festve. Alkotója először fe­hérre alapozta a­­tö­vet és erre vitte fel az égőpiros festéket. A piros és a fehér el­lentétével, különös harmóniájával bon­totta ki elképzelését. Művészetét kihozta a Moszkva folyó part­jára s még a szignó­ját is elfelejtette a kövön hagyni. — Művész készít­hette? — kérdezte a sofőr. — Szerény em­ber lehetett. Végig­barangoltam a Szov­jetunió számos váro­sát, de ehhez hason­lót sehol sem láttam Lenin, égőpirosan! Mintegy szimbólum. Az ember csak álmá­ban sejtheti meg az ilyet, az ébrenlét és a lebegés határán. Különös, nagyon kü­lönös, amit a fest­mény készítője látha­tott. Még egy óráig együtt utaztam a taxissal. Szórakozott volt, mintha magával vitatkozott volna. Nem tudtam meg, vannak-e titkolt fes­tői szándékai, mi vonzza újra és újra a folyóparti oszlop­hoz. A repülőtér előtt kisegítette a csoma­gomat és azt mondta: — A kitérőt én fi­zetem. — Tízrubele­sem volt, odaadtam. — A tárlatvezetés is benne van — felel­tem köszönés helyett. A repülőgépen jutott eszembe, hogy a ne­vét sem tudom a gép­­kocsivezetőnek, ellen­ben az a kép az osz­lopon ... Az embert elkísé­rik élményei. Két hó­nap után a soproni szőnyeggyárban lá­tok egy faliszőnyeget, és benne — nem­ raj­ta! — sárga, barna, krém és égőpiros fo­nálból Lenin portré­ja. Az annyira jelleg­zetes lenini arcért égőpirosan. Kopper János iparművész ál­modta szőnyegre a képet, számosan hoz­zájárultak, hogy el­készüljön. Egy gépet kellett átalakítani a szövéshez, hetek munkája volt, míg betanították a masi­nát a szőnyegbe raj­zolás fogásaira. A gyár egyik mű­szakija mondja, az iparművész elképze­léseinek segítője. — Három nap, há­rom éjszaka rajzol­tam, írtam és számol­tam, míg végül a harmadik éjszaka rá­jöttem a megoldásra Valamivel én is hoz­zájárulhattam a Le­­nin-centenárium si­keréhez.­­ És sorol­ja a műszaki érde­kességeket, hogy a lánc- és vetülékfona­lak miként álltak mozaikká. Milyen fo­nalat kerestek a sző­nyeghez, miként rög­zítették a szálakat hogy a kép felbont­hatatlan legyen; ho­gyan gondoskodtak arról, hogy az idő ne ártson majd a finom gyapjúnak. — Megmondaná a nevét? — kértem a fiatalembert. — Nem az nem fontos — fe­lelte. — Sokan csi­náltuk, valameny­nyien. Névtelen alkotók égőpiros színek. Egy folyóparti sétányon és egy szőnyeggyár szövőgépén. Messze­­esnek egymástól a képek, s valahol mégis találkozniuk kell, hiszen most is találkoztak. (Ferenczi) T­ÁJÉKOZTATÓ az év végi munkaidő-beosztásról Ez év december 24—28 kö­zött a hatnapos munkahét­ben dolgozó és a páratlan hé­ten szabad szombatot tartó vállalatoknál a munkaidő­beosztás a következő: december 24., szerda: szom­­bati munkaidő, december 25. és 26. munkaszüneti nap, de­cember 27, szombat, heti pi­henőnap, december 28., va­sárnap: munkanap. A páros héten szabad szombatot tartó és ötnapos munkahétben dolgozó válla­latoknál a munkaidő-beosz­tás nem változik, tehát de­cember 27-én szabad szom­batot tartanak és december 28-a marad a heti pihenőnap. Ettől eltérő munkaidő-be­osztást elrendelni, vagy en­gedélyezni nem szabad, kivé­ve a jogszabályok alapján év végi üzemszünetet tartó épí­tőipari vállalatokat. Nem sza­bad szabadnapokat beállítani és a munkaidő-beosztást ilyen módon megváltoztatni a munkaszüneti napokat megelőző, vagy követő mun­kanapok előre, vagy utólag történő ledolgozásával sem. A fentiek vonatkoznak 1970. január 1-re is. Mivel ez a nap csütörtökre esik, sem a hatnapos, sem pedig az en­nél rövidebb munkahéttel dolgozó vállalatoknál nem szabad a munkaidő-beosztást megváltoztatni. (MTI) Bővül az AFIT szolgáltatása Telep létesül Kapuváron A következő ötéves terv fejlesztési, szolgáltatási el­képzeléseinek egyeztetése vé­gett találkoztak nemrég a megyei tanács vezetői és az AFIT vezérigazgatója, Ko­vács Béla. Ezt az alkalmat ragadtuk meg, hogy néhány közérdekű kérdésre választ kérjünk. Megyénk autószapo­rulata ugyanis évente 800-ra tehető, 1970 végén 5800—6000 gép­kocsi, a negyedik ötéves terv végén több mint 10 000 személyautó lesz itt a ma­gánosok birtokában. Mi­ként készül fel erre az AFIT? — Feladatainkat a nagyobb városokban levő hálózat ré­vén látjuk el — mondta a vezérigazgató. — Győrött a gyárvárosi benzinkút mögött 27 millió forintért épül az állomásunk. Ez év decembe­rében kellett volna elkészül­nie, de az építőipar csak a­ jövő év májusára ígéri a be­fejezést. Ezen a helyen két műszakban 160 munkást fog­lalkoztatunk majd. Túlzsúfolt a XV-ös telep Győrött, a munkakörülmé­nyek nem megfelelők. Szándékoznak-e ezen vál­toztatni? — A jövő esztendőben megkezdjük a XV-ös telep korszerűsítését. Az első ütem­ben 10 millió forintért mos­dókat és irodahelyiségeket építünk, a második ütemben a szerelőcsarnokot bővítjük, korszerűsítjük, erre 20 millió forintot szánunk. A munkahelyi ellátott­ság fontos része a szolgál­tatásnak, ám a munka mi­nőségén, az ügyfelekkel va­ló bánásmódon is szükséges javítani az AFIT győri te­lepén. — Ismerjük az ebbeli hiá­nyosságokat — mondotta Ko­vács Béla —, a szükséges in­tézkedéseket megtettük, re­méljük, a változásokat az ügyfelek észreveszik majd. Annak ellenére, hogy a gaz­dasági szabályozók nem erre ösztönöznek bennünket, javí­tószolgálatunkat is gépesít­jük, műszereket vásárolunk. Várható-e változás az al­katrész-ellátásban? — Hazánk roppant nehéz helyzetben van, sok autótí­pus fut nálunk, ezért a ré­gebbi évjáratú gépkocsik ja­vítása nehézkes. Az állami­lag forgalomba hozott gép­kocsik pótalkatrész-ellátása kisebb zökkenőktől eltekint­ve elfogadhatónak mondható. Néhány nagyobb cég megfe­lelő készletekkel bizományi raktárakat is létesített ha­zánkban, onnan gyorsabban beszerezhető a kívánt alkat­rész. Vállalatunk is szorgal­mazza, hogy minél több cég hozzon létre hasonló raktára­kat, mert az alkatrész-rende­lés még mindig merev, bü­rokratikus. Csak példaként: a jövő évi alkatrész-igénylé­sünket már ez év májusában el kellett küldenünk. Lehetne-e jobban hasz­nosítani a meglevő alkat­részkészletet? — Előfordul, hogy egyes raktárainkban olyan alkatré­szek fekszenek, amelyeket másutt keresnek. Ezért köz­ponti elosztóraktárt hozunk létre, így bizonyára több ja­vítási igényt teljesíthetünk. Hallottunk arról, hogy a következő ötéves tervben Kapuváron autójavító állo­más létesül.­­ A megyei tanács veze­tőivel elvileg megállapodtunk abban, hogy közös összefo­gással célszerű AFIT-állo­­mást létesíteni Kapuváron Mi a fejlesztési alapból szor­galmazzuk az építést, a me­gyei tanács területet ad, biz­tosítja az elektromos ellá­tást, csatornázást, utat — mondta befejezésül Kovács Béla vezérigazgató, sz. zs. Sárgakabátosok Zöld utat a fehérben! A vonatablak-sor messzi­ről kivilágított utcának lát­szik, nem hallatszik idáig a kerekek csattogása. A kocsi álmosító melegében az ab­laknak nyomja homlokát egy utas, gyönyörködik a lám­pák fényben táncoló hókris­tályokban, a fekete sínekre fagyott furcsa jégfigurák­ban ... — Halló, tizenegyes pálya­mesteri szakasz? Elrendelem az elsőfokú készenlétet! Hány csákányosa van? A MÁV győri pályafenn­tartási főnökségének 11. pá­lyamesteri szakaszán Ocskai Béla pályamester számolja az embereit. Negyven fizikai dolgozója van az ötvenkét kilométernyi vágányra és a kétszáz csoport kitérő vágány karbantartására. Pufajkájuk­­ra sárga mellényt húztak, fi­gyelmeztetésül a mozdony­­vezetőknek: vigyázz, a sínek között járunk! Nyáron és a zimankói tél beállta előtt is nehéz beosz­tani a munkát, mert a negy­ven emberből heten fiatalko­rúak, rájuk csak könnyű munkát lehet bízni, heten pedig vágánygondozók. Te­hát huszonhat csákányosa marad, velük a síncseréket, a vágány­szabályozási munká­kat és a kitérők szabályozá­sát, végeztetheti.­­ ők azok akiket most, a hideg beálltá­val készenlétbe állíthat a hó- és jégakadályok eltüntetés­re a vonatok elől N. É. A Dózsa-brigád délelőtt még a cseréhez vágta a síneket, de megjött az utasítás- ügyeletbe kell lépniük ★ Rumi Imre vágánygondozó egyelőre vesszőseprüvel tiszti* *a­­ váltókat, de az éjjeli faevb»« már csak a gázláng segít. (Alsó kép.) Szovjet pártmunkásfeülitettség értezett Irakba Az MSZMP Központi Bi­zottságának meghívására kedden Budapestre érkezett az SZKP Központi Bizottsá­gának pártmunkás-küldött­sége, E. Z. Razumov­nak, az SZKP KB pártszervezési osz­tálya helyettes vezetőjének vezetésével. A küldöttséget a Ferihegyi repülőtéren Tóth Mátyás, az MSZMP KB pá­rt- és tömegszervezetek osztá­lyának vezetője fogadta. Je­len volt. F. J. Tyitov, a Szov­jetunió budapesti nagykövete. (MTI)

Next