Kisalföld, 1970. március (15. évfolyam, 51-75. szám)

1970-03-26 / 72. szám

Ismered-e Gífőrt? A kollégiumi játékok nagy napja Nagy napjuk lesz szombaton a győri kol­légistáknak. A kollégiu­mi játékok utolsó, leg­nagyobb erőpróbája kö­vetkezik, a városisme­reti járőrverseny. Felszabadulásunk tisz­teletére a Győr felszaba­dulásának napján ren­dezik a vetélkedőt. Ez­zel ünnepelnek a kollé­gista diákok: végigjár­ják a várost azokon az útvonalakon, ahol an­nak idején a felszaba­dító szovjet csapatok haladtak. Akadályok nehezítik útjukat, kér­désekre kell a válaszo­kat felkutatniuk a kör­nyéken, mielőtt tovább­indulhatnak. Öt állomáshely lesz a városban, minden kerü­letben egy. Így termé­szetesen a kérdések is öt csoportra oszlanak. A­ kérdések: — nem akar­juk elriasztani a ver­senyzőket — ügyessé­get, szemfülességet, tu­dást kívánnak. Ötvenöt különféle kérdés Győr 700 éves múltjából!... A versenyzők a vála­szokat ízlésesen elké­­zített kérdőívekre ír­ják rá. A válaszok kez­dőbetűiből jelszavak állnak össze, ezek a megfejtések. Az állo­máshelyeken a verseny­zők pecsétet kapnak. A térképíven szerepel a rajtszám, az indulási és érkezési idő, az összes pontszám, a helyezés, a helyes válaszok. A kérdőíveken az adott városrészeknek megfelelő stilizált raj­zok láthatók: Tóvári Tóth István, Dohnál Ti­bor és Lakatos József munkái. ötven kollégista in­dul a versenyen, min­degyikük szép, ízléses irattartót kap (emlékeit is érdemes lesz megőriz­ni). Az egész felszaba­dulási városismereti verseny tervezője, fő­rendezője Várnagy Fe­renc, az Építőipari Tech­nikum kollégiumának fiatal, lelkes nevelője. A verseny végered­ményét — a kollégiu­­­­i játékok összesített eredményével együtt — a jövő heti Ki-ben kö­zöljük. Addig is sok sikert, jó versenyzést kívánunk a nagy verseny résztve­vőinek! A városismereti verseny térképévé KI-HIRESI Angol együttes Győrött,­­járt már hazánkban, és a fiatalok között népszerűvé vált Ray Philips együttese, a Nashville Teens. Az idén ismét ellátogat hozzánk, ez­úttal Győrött is fellép má­jusban. Fuvola a beat-ban. A Jeh­­io Tali együttes új stílust hozott a beat-zenébe. Nem nagy, szimfonikus zeneka­rokkal együtt játszanak, ezt már többen csinálják. Ők fuvoláznak számaikban. Míg szól a fuvola, mind a négy fiú féllábon áll és ját­szik. Stand-Up című nagy­lemezük sokáig első volt a­ New Musical Express LP- listáin, és még most is elő­kelő helyet foglal el. Ajándék beat — telefonon. A Győri Rádió aktuál-beat műsora nem a szokásos hét­fői időpontban, hanem ked­den jelentkezik legközelebb. Ezúttal „húsvéti” telefon­­szolgálat áll a hallgatók rendelkezésére: a telefo­nálók 56 szám közül vá­laszthatnak. Hogy melyik szám milyen zenét takar — az meglepetés. Kiváltságai­tokat negyed hét és hét óra között a 131—06-os telefon­­számon közölhetitek. — A népszerű Tolcsvay­­trió ebben a hónapban kezdte meg első nagyleme­zének felvételeit. A lemez remélhetőleg még a nyáron megjelenik. Időben is fiatalok Három szocialista brigád működik a győ­ri Házgyárban, egyik Jedlik Ányos nevét vi­seli. Ez a villanyszere­lő brigád 1970. február 9-én nevezett be a szo­cialista munkaverseny­­be. Nyolcan dolgoznak a brigádban, közülük ha­tan iskolába is járnak a munka mellett. Fiata­­■ Jók, csaknem valameny­­nyien KISZ-tagok. A brigád tagjai elha­tározták, hogy hazánk felszabadulásának 25. évfordulója alkalmából a kitűzött határidőnél 40 nappal előbb adják át a „gondjaikra bízott” laká­sokat. Május elsejére végezni akarnak a sze­reléssel, ezután jöhet a festés, parkettázás, stb... Már eddig is sokat tettek azért, hogy tervü­ket teljesíteni tudják. Télen, amikor a nagy hideg miatt egy ideig szünetelt a munka, ők akkor is dolgoztak, emel­lett más brigádoknak is segítettek. Nyéki János brgád­­vezető a következőket mondta vállalásukról: — Mi a vállalatnak köszönhetjük, hogy a munka mellett tanulha­tunk is. Vállalásunkkal próbáljuk viszonozni a nekünk előlegezett bi­zalmat ... Ezenkívül na­gyon jó érzés lát­ni a la­kók örömét beköltözés­kor. Sokat jelent szá­munkra, hogy megbe­csülik a munkánkat... A szorgalmas, fiatal villanyszerelőkre az idén még körülbelül 650 la­kás vár. Munkájuk, vál­lalásuk elismerést érde­mel. K. K. 1970. március 26. 11. évfolyam 13. szám Barátság tanár és diák között Örök téma a tanár és a diák kapcsolata. So­kat beszélnek erről a pedagógusok is. A diá­kok meg — azt hiszem, példák nélkül is hihető —, egyenesen rengete­get. A Hegyeshalmi Gim­názium diákparlament­jén sok más, izgalmas téma mellett az egyik fő kérdés volt: hogyan alakítható ki, és milyen a szocialista tanár—di­ák kapcsolat? A pedagógusok, akik­kel erről beszélgettem, szinte szó szerint a kö­vetkezőket mondták: — Talán maguk a di­ákok sem tudják, mi­lyennek képzelik el. Ez nagyjából azt je­lenti, hogy akarnak ugyan valamit a diákok, ami jó is, szép is, de hogy miért jó, miért szép, és hogyan kell él­ni vele , azt már nem tudják? Még egy dolog a „bon­colgatás” előtt. Ugyan­csak ezen az említett hegyeshalmi diákparla­menten a diákok meg­kérdezték: miért bán­nak­ velük néha úgy, mintha általános iskolá­sok lennének? A válasz így kezdődött: Miért vi­selkednek néha úgy a gimnazisták, mintha gyerekek lennének? Az iskola házirendjé­vel igyekszenek néhány helyen kordában tarta­ni a diákokat. (Cigaret­tatilalom az utcán is, külön engedély a mozi­ba stb ...) A házirend merevsége is egyfajta bánásmód. A pedagógu­sok részéről a kényel­mesebb, a diákok részé­ről a kellemetlenebb. Nem azt akarom mon­dani, hogy felesleges a középiskolákban a há­zirend. Szükség van rá­­, de egymagában nem elég. Hogy mi kell még? Pontosan erről van szó: a szocialista kapcsolat hiányzik sok helyen a tanár és a diák között. Hallottam már és tapasztalatból is tudok olyan esetet, hogy a fia­tal pedagógus már-már barátja a harmadikos vagy negyedikes gimna­zista tanítványainak. Öten—hatan együtt el­mennek moziba, esetleg presszóba . . . Mindenfé­léről beszélgetnek, ba­ráti közvetlenséggel. Az iskoláról, osztálytársa­ikról, más tanárjaikról is nyugodtan beszélnek. Lányokról, könyvekről, beatzenéről ugyanígy. És az említett fiatal pedagógus a diákok nyelvén, szókimondóan vitatkozik „tanítvány­­barátaival”. Egyszer egyik csoporttal, máskor másikkal. Az ilyesminek természetesen híre megy a diákság körében —­ mégpedig nem rossz hí­re. Ez a „barátság” még­sem megy a fegyelem vagy a tanulmányi ered­mény rovására. Akik tegnap például még egy pohár sör mellett, egy presszóasztalnál ültek tanárjukkal, ma — ha nem tanulnak —, éppen úgy megkapják az elég­telen osztályzatot, mint mások. De sokkal helye­sebb, ha jó tanulással is viszonozzák a bizalmat. Ez a legelemibb követel­mény! Azt hiszem, valahol itt kezdődik a szocialis­ta tanár—diák viszony. No, természetesen, nem arra akarok most buzdí­tani, hogy: gyerünk, ta­nárok, diákok, üljetek be egy presszóba, és minden rendben! De a közvetlen hangú beszél­getések nagyon sokat ér­nek — még ha kicsit banális is ez a megálla­pítás. Mondják, hogy napja­inkban túlterheltek a diákok, túlterheltek a pedagógusok. Az ilyes­mire mégis kell, hogy jusson idő. Nem egyszerű do­log a tanár és diák köz­ti helyes kapcsolat­­ ki­alakítása. De megéri a fáradtságot. Szívesen adunk helyet vélemé­nyeiteknek a KI hasáb­jain. — ja — Egy klub tündöklése és bukása A Győr megyei Álla­mi Építőipari Vállalat KISZ-bizottságának Radnóti Mikdós Ifjúsági Klubja 1968-ban végzett munkája alapján elnyer­te a KISZ Központi Bi­zottságától a kiváló if­júsági klub címet. Aztán mintha elvág­ták volna. Minden meg­szűnt. Pedig ugyanúgy elkészült az éves program, gyakorlatilag ugyanolyan feltételekkel folytathatták volna a munkát, mint amikor a kitüntető címet kapták. Mi történt mégis? — A klub főhadiszál­lása a vállalati csónak­ház volt, bármilyen ren­dezvény megtartására ideális helyiség. Aztán úgy alakult, hogy a csó­nakház gondnokával ösz­­szerúgtuk a port. Nem tudtuk egyeztetni a ren­dezvények időpontjait. Baj volt az is, ha időre nem fejeztük be a fog­lalkozást. Azt sem sze­rették, hogy a mi mű­sorainkon nem fogyott a szeszes ital, egyszóval, nem hoztunk hasznot a konyhára — mondja Pintér Lajos, az akkori klubvezető. — Csak ez volt az aka­dály? — Nem egészen, de az örökös veszekedés na­gyon elkeserített ben­nünket. Megalkuvóan beletörődtünk a „meg­változtathatatlanba.” Többen eltávoztak a klub vezetőségéből, ren­dezvényeink szórványo­sak lettek. Elveszett a lendület. — És most? — Egyéves kihagyás után a vállalati KISZ- bizottság határozata ér­telmében újra kez­dünk mindent. Felújíta­ni nincs mit. A nulláról indulunk. A vállalati szakszervezeti bizottság segítségével rendeztük a személyes ellentéteket, ezzel újra megteremtet­tük a működés gyakor­lati lehetőségét. A csó­nakház üzemeltetésének gazdái, a szakszervezet és a sportkör vezetői megígérték a segítséget. — Hogyan kezdtétek az új évadot? — Úgy érzem, jól vá­lasztottuk meg az új klubvezetőséget. Mozgé­kony, lelkes fiatalokat találtunk. Már elkészült az éves műsortervünk, a kiváló „klubtagsá­gunk” idejéből szárma­zó alapossággal és vál­tozatossággal. Igyekez­tünk lehetőleg minden igényt kielégíteni, a töb­bi között táncdal- és­ magyarnótaestek lesz­nek, meghívjuk Randó Jenőt és Komlós Jánost, de tartunk építészeti és társadalomtudományi té­májú műsorokat is. Fel­élesztjük a klub irodal­mi alkotókörének mű­ködését, és új szakkör­ként társastánc-klubot és képzőművészkört ho­zunk létre. — Mi a biztosítéka a megkezdett munka ered­ményességének? — Nincs újításunk. Mindent abban a szel­lemben csinálunk, mint akkor, amikor elnyer­tük a kiváló címet. Eb­ben az évben szeretnénk letenni a jövő évi ki­magasló munka lehető­ségének alapjait — fe­jezte be Pintér Lajos, akit újra a klub vezetőjének választott a KISZ-bizott­­ság. Remélhetőleg, sok fia­tal felfigyel majd mun­kájukra. — cs — -^MAGVAK SLÁGEREK; 1. ( 1.) Hol vaunak a régi csókok? (Koncz Zs.) Z. ( 2.) Nem vagyok en apáca (Zalatnay) 3. ( 4.) A fal (Ncoton) 1. ( 5.) A verklis (Hungária) 5. ( 7.) Mégis ő (Kovács Kati) 6. ( 3.) Kérges kezű favágó (Omega) 7. (10.) Töröld le a köny­nyeidet (Atlas) 8. ( 8.) Mi ketten s az éj (Zalatnay) 9. (-é-) Keljfeljancsi (Késmárky) 10. ( 9.) Gyöngyhajú lány (Omega) KtTLFÖLDI SLÁGEREK: L ( 1.) Love grow (Edison Lighthouse) 2. ( 6.) Instant karma (Plastic Ono Band) 3« ( 7.) Bridge over Troub­led Water (Simon and Garfunkel) 4. (— ) Let it Be (Beatles! 5. ( S.) Don’t Cry Daddy (Elvis Presley) 6. ( 3.) I want you back (The Jackson Five) 7. ( 2.) Venus (Shocking Blue) S. ( 9.) Na na hey hey, kis* him Goodbye (Steam) 9. (to.) Years May Come, Years May Go (Hermans Hermit») tő, ( 5.) Temma Harbour (Mar-;’ Hopkin)

Next