Kisalföld, 1970. augusztus (15. évfolyam, 179-203. szám)

1970-08-02 / 180. szám

Szellőé nyári Rendkívül gyorsan elké­szíthető. Középvastag szálú szintetikus fonalból 3-as tű­vel horgoljuk. A méretnek megfelelő láncszemsort 6 so­ron behorgoljuk rövidpálcá­val. A 7. sorban minden második rövidpálcába 2 egy­­ráhajtásos pálcát öltünk, 1 láncszem-választással. A kö­vetkező sorokban mindig az 1 láncszembe öltjük a 2 egy­­ráhajtásos pálcát. Tehát 2 egyráhajtásos pálca és 1 láncszem csupán a minta. Szabásminta alapján alakít­juk ki a nyakkivágást. Az ujjakat is 6 sor rövidpálcá­val kezdjük. Az egyes dara­bokat kifeszítve átgőzöljük és összevarrjuk, majd a nyak­kivágást is 4 soron körülhor­goljuk rövid pálcával, és min­den soron az eleje középső 3 pálcájából hurkot húzunk, a hurkokat egy ráhajtással egyszerre horgoljuk be. Ha fehérből vagy világosszürké­ből horgoljuk, nagyon jól mutatnak alatta a piros, kék vagy egyéb színes ingek. l­ehany LEG­ A legmélyebbre leereszke­dő barlangkutató egy bolgár nő, Anna Taparkova. A fia­tal barlangkutatónő a fran­ciaországi Grenoble közelé­ben lévő Guffre Berger bar­lang felkutatása közben 1122 méter mélységbe ereszkedett le. * A leghosszabb­­ visszafelé menetelés csúcsát a Royal Air Force tizedese, Brian Haywood tartja 19 km 300 méterrel, amit 2 óra 35 má­sodperc alatt tett meg. Ez az eredmény rendkívül imponá­ló, minthogy a menetelés hát­rafelé történik. Az angol ka­tonáknak ezt a hagyományos versenyét 1875 óta évről évre megrendezik. Az 1 lakosra jutó legtöbb cég Liechtenstein hercegség­ben működik. A 20 ezer lako­sú Liechtensteinban 18 ezer bejegyzett cég van. A kedve­ző adófeltételek miatt számos külföldi cég ide helyezte át székhelyét. A hálátlan (Vietnami mese) Élt egyszer messze Vietnamban egy bölcs, akit Mac-Ti­­nek hívtak. Egyik napon hazafelé igye­kezett az erdőn ke­resztül, amikor egy leopárd állta el az út­ját. — Kérlek, segíts raj­tam, mentsd meg az életemet, vadászok üldöznek — kérlelte Mac-Tit. A bölcs felnyitotta könyvesládája tete­jét és a leopárd be­lebújt a ládába. Csak­hamar megérkeztek a vadászok, kérdezték is tőle, látta-e a leo­párdot, de Mac-Ti azt mondta nekik, hogy nem látta mos­tanában . — Alig mentek el a vadászok, a leopárd előbújt a ládából, de nemhogy köszönetet mondott volna, ha­nem nekirontott a megmentőjének, hogy felfalja. Mac-Ti megrémült, de így szólt: — Várj csak egy kicsit! Ne légy hálát­lan! Kérdezzük meg azokat, akikkel ezen az úton találkozni fo­gunk, és ha három­nak az lesz a válasza, hogy neked van iga­zad, felfalhatsz... A leopárd bele­egyezett, együtt men­tek tovább. Csakha­mar találkoztak egy bivallyal. A leopárd megkérdezte tőle: ki­nek van igaza? — Az emberek há­látlanok. Amíg erő­sek, fiatalok vagyunk, dolgoztatnak ben­nünket. Amint meg­öregszünk, megölnek. Fald csak fel nyu­godtan! Tovább mentek. Egy barackfához ér­keztek. A leopárd megkérdezte: kinek van igaza? — Az emberek há­látlanok ... — vála­szolta a barackfa. — Amíg gyümölcsöt termünk, jók va­gyunk nekik. Amikor megöregszünk, kivág­nak és a tűzre vetnek bennünket. Fald csak fel nyugodtan! Megint tovább mentek. Harmadik­nak egy öregembert kérdeztek meg. — Kinek van iga­za? — kérdezte visz­­sza az öreg. — Hadd lássam, belefér-e a leopárd a ládába? — a leopárd visszabújt a könyvesládába. Az öregember pedig, látván a leopárd há­látlanságát, kardjá­val agyonszúrta a vadállatot. Mac-Ti folytatta útját. De közben ar­ra gondolt, milyen furcsa, hogy a bivaly és a barackfa nem ismerik az élet igazi törvényeit, hogy szol­gálniuk kell az em­bert! Ford. Antalfy István Jó tanács a javítóvizsgázóknak Kényszerrel nem lehet ta­nulni — még nyáron sem. S különösen nehéz azoknak a bukottaknak, akik egy vagy két tárgyból javítóvizsgát tesznek majd augusztus vé­gén. Alig van szomorúbb látvány, mint nyáron, erő­szakkal állandóan a tan­könyv mellett tartott gyerek, miközben pajtásai játszanak, strandolnak, szórakoznak. Ott ül, nézi a betűket, talán a látszat kedvéért lapoz is, de nem olvas, nem tanul, csak dacoskodik, avagy al­katától függően egynémelyi­­kük ábrándozik a könyv fe­lett. És ami a legbántóbb: a szülő az esetek többségében szentül azt hiszi, hogy okos dolgot csinál, amikor a szó­rakozástól való eltiltással, szakadatlan tanulással bün­teti gyerekét. S ha mégsem sikerül a javítóvizsga, meg­győződésévé válik, hogy bu­ta vagy konok gyereke van. Az év végi bukás nem vá­ratlanul, előzmények nélkül következett be, mint aho­gyan a sikertelen javítóvizs­ga is szinte kiszámítható. A szülő év közben nem vette komoly figyelmeztetésnek az intőket és az egyéb, ellenőr­zőbeli bejegyzéseket, s a kö­vetkezmény egy-két elégte­len lett. Most pedig úgy tesz, mintha mindezért egyáltalán nem lenne ő felelős, s ezen a nyári pihenés elvonásával szinte agyonnyomja gyerekét. Ráadásul sikeres javítóvizs­gát vár! Pedig ez csak okos segítség eredménye lehet A tanulmányi sikertelen­ségek általában abból követ­keznek, hogy a gyerek nem tud, s nem akar tanulni. Ezért nem ismerheti meg a tudás, a siker ízét sem. Ké­zenfekvő tehát a legfonto­sabb feladat, hogy a diákot rávezessék — mégpedig lé­pésről lépésre — a tanulás jó módszereire, arra, hogy nem a magolás szükséges, hanem a fogalmak, az alap­vető szabályok és tények is­merete, valamint az össze­függések felismerése és meg­értése. Ha a gyerek rájön a tananyag belső logikájára, egyben megleli annak szép­ségeit is. Ez pedig már fél si­ker. De minderre rá kell ve­zetni, tehát segítségre szo­rul. S ki segítse a gyerekeket? A legtöbb iskolában a nyár meghatározott napjain kor­repetálásokat tartanak a ja­vítóvizsgásoknak a pedagó­gusok, s ezt a támogatást ajánlatos mindenképpen igénybe venni. Ám nemcsak szakképzett nevelő segíthet, hanem a szülő is, a nagyobb testvér is, vagy egy-egy oko­sabb osztálytárs is. A legfon­tosabb az, hogy lehetőleg ne idegenítsék el még jobban a tanulástól a gyereket, sőt a körülményekhez képest pró­bálják meg vonzóvá tenni. Ezért nem jó, ha állandó­an tankönyv mellé paran­csolják a bukott diákot. Nyá­ron a javítóvizsgázóknak is pihenniük kell, különös te­kintettel arra, hogy nekik valószínűleg a jövő tanév sem lesz túlságosan könnyű. Leghelyesebb, ha a tanulás­ra állandó időpontokat jelöl­nek meg a javítóvizsgára készülő gyerekeknek, hogy azokon túl ők is gondtalanul, zavartalanul szórakozhassa­nak, játszhassanak, élvezhes­sék a vakációt. A javítóvizsgák augusztus végén lesznek. Ha a tanév­zárón nem közölték pontos idejét, akkor az iskola hir­detőtábláján kapnak tájékoz­tatást róla az érdekeltek. A gyerekek ugyanabban az is­kolában javítóznak, ahová jártak, kivéve, ha a szülők más helységbe költöztek. A vizsgára előzetes jelentkezés nélkül, bizonyítványával kö­telesek megjelenni az egy vagy két tárgyból bukottak. A tanköteles kort túlhala­dottaknak azonban két nap­pal előbb be kell jelente­niük az iskolában azt a szán­dékukat, hogy javítóvizsgáz­ni szeretnének, s egyben be kell adniuk bizonyítványu­kat is. A javítóvizsga szóbeli, de rajzból csak írásbeli, il­letve énekből, testnevelésből gyakorlati foglalkozásokból szóbeli és gyakorlati. A si­kertelen vizsgát nem lehet megismételni. Tóth László Mi süssünk? !Meggyes lepény Tíz deka vajat 10 deka porcukorral és 6 tojás sárgá­jával habosra keverünk. Las­san hozzávegyítünk 10 deka lisztet (fele lehet szitált zsem­lemorzsa is). Egy csepp fa­héjjal, vagy citromhéjjal íze­sítjük. Késhegynyi szódabi­karbónát és végül a 6 tojás kemény habját vegyítjük hozzá. Kivajazott, megliszte­zett tepsibe öntjük, a tetejét megszórjuk gyümölccsel, és lassú tűznél pirosra sütjük. Készíthetjük sárgabarackkal, ribizlivel is. A kisült tésztát vaníliás porcukorral meghint­ve hosszúkás darabokra vág­juk. Kitűnő frissítő Joghurt gyümölcslével Földiepret (később málnát vagy ribiszkét) törjünk át szi­tán. Amennyi a gyümölcslé, ugyanannyi joghurttal és íz­lés szerint cukorral keverjük jól el. Tegyük poharakba, dí­szítsük néhány szem egészben már öt gyümölccsel. Jól hűt­­sük be. Szabad idő: Mindig öröm a kertészkedés A szenvedélyes kertész, egész télen át bújja a szak­­könyveket, hogy megtervez­ze a nyári kertet, mit mikor, hova ültessen, közben pedig féltve ápolja szobanövényeit. Az igazi élvezet azonban a kertészkedés, s még a leg­parányibb kertecsike is mű­velőjének névjegye. A művészlélek például inkább a „vadont” kedveli, termé­szetesen ezt is megtervezve, a bokrokat, az élősövényt, a fákat. Tarka összevisszaság­ban ültet virágot és konyha­növényt, lugast babarózsából, és sok gyep százszorszéppel és sáfránnyal jellemzi a művészkertet. Persze, ezt a természetes paradicsomot is ápolni kell, mert a gaz nem válik díszére e vadonnak sem. A pedáns ember úgyszól­ván körzővel és mérőléccel dolgozik, és kerti birodalmá­ban is a szimmetriát kedveli. A kert közepén pontos át­mérőjű körben virul a tuli­pán, és a központi ágyást mellékágyások veszik körül. Itt minden kimért, pontos, s ha lehet a kis kertekre ezt a hasonlatot alkalmazni, pél­daképük a Margitsziget vagy a fertődi kastély művészien megtervezett parkja. Ahol erre lehetőség van, békazöld angol gyepet ültetnek, amelyre rálépni még papucs­ban sem szabad. E kertek tu­lajdonosai, ha pénztárcájuk engedi, szívesen építenek szökőkutat is. Ismét más típus az olyan kertész, aki nem kertjének vad szépségére vagy kimért rendjére, hanem egyes növé­nyeinek különleges szépségé-­­ re büszke. Például a rózsái­ra: az ő tearózsái sárgábbak vagy rózsaszínűbbek, mint a másoké, a „Polyantha” vagy a „Floribunda” pedig illatosabb, mint a szomszédé Sokan nem dísznövényeket, hanem konyhanövényeket termesztenek. Nagy gonddal választják ki a legsötétebb salátát, a legízletesebb para­dicsomot, a legjobb ízű ret­ket. Vendégeik legyennek óvatosak. Ha nem dicsérik kellőképpen a saját termésű kazettát vagy epret, többet nem hívják meg őket. E. R. A házikertek mutatós virága a begónia REJTVÉNYÜNK­BEN a vízszintes 1. és 32., valamint a függőleges 6. és 8. sorokban két férfi- és két női nevet rej­tettünk el. Megfej­tésül a négy nevet kell beküldeni szer­kesztőségünk címé­re július 31-ig, pén­tekig. A megfejté­sekre írjátok rá, hogy az ősszel há­nyadik osztályba léptek! A borítékon vagy levelezőlapon tüntessétek fel: Gyermekrejtvény! Az ügyes megfej­tők között szép ifjú­sági könyveket sor­solunk ki. VÍZSZINTES: 8. Építészeti stílus. 7. Tagadószó. 9. Csont a latinul. 10. Elmoz­dít. 12. A tetejébe (ék, hiány). 13. Pu­ha, fehér takaró. 14. Egyszerű lejtő. 16. Időjelző. 19. A Foxi-Maxi filmsorozat egyik sze­replője (végtelenül). 21. Mutató­szócska. 22. Keverj fel! 24. Tiltó­szó. 26. Háziállat. 28. Irány. 27. Ételízesítő. 23. R. O. L. 31. Rang­jelzés. FÜGGŐLEGES: 1. Ruhát tisz­tít. 2. Félig arra. 3. Védő. 4. Azo­nos mássalhangzók. 5. Csaknem nero. 10. Állóvíz. 11. Folyadék. 13. Feltételes kötőszó. 15. Kérdő névmás. 17. Népiesen, a köny­­nyeit hullatja. 18. Igekötő. 20. A függőleges 4. 22. Ezt teszi a víz 100 Celsius fokon. 23. Becézett női név. 28. Csodálkozó felkiáltás. 30. Az ellenállás törvényének meg­alapozója (kiejtés szerint). 31. Azonos magánhangzók. A megfejtés megkönnyítéséül közöljük, hogy hosszú és rövid magánhangzók között nem te­szünk különbséget. A vízszintes 1. első vakbetűje: GD, a vízszintes 32. második vakbetűje: N. A füg­gőleges 6. második vakbetűje: KO, a függőleges 8. első vakbe­tűje: R. B­EMEM A múlt vasárnapi számunkban megjelent gyermek-keresztrejt­vény helyes megfejtése: T- Fürdőkád — A tusoló — Szap­pan — Meleg víz. Az ügyes megfejtők közül könyvjutalmat nyertek: Tóth Márta, Mosonmagyaróvár, Kandó Kálmán utca 5., VI. oszt. tan., Bognár Judit, Csorna, Pozsonyi utca 4., H. oszt. tan. A könyveket postán küldjük el.

Next