Kisalföld, 1970. szeptember (15. évfolyam, 204-229. szám)

1970-09-26 / 226. szám

1970. szeptember 26., szombat Szervezésből példásra vizsgáztak (Folytatás az 1. oldalról.) goik munkaerőgondjaik miatt egyre inkább rákényszerül­nek a gépesítésre. Olyan faj­tákat kell ezért termeszteni, amelyeket a gép maradékta­lanul betakarít, tehát kevés a veszteség. Fontos célja újabban a kutatásnak a ku­korica aminosavösszetételé­­nek javítása, növelése. Az ilyen kísérletek eredményei az állattenyésztésben lesznek rendkívül fontosak és irány­adóak. Etetési kísérleteket folytatnak Bábolnán és né­hány más gazdaságban is, jó eredménnyel. A martonvásári intézet el­sőrendű célja olyan kukori­cafajták nemesítése, amelyek ellenálóbbak a betegségek­kel, valamint az állati kárte­vőkkel szemben. Fontos szempont a kukorica állóké­pességének növelése is. * * * Az értekezlet másik elő­adója Alapfi Géza, a megyei tanács főagronómusa, a Wu­­xal nevű, nyomelemes lomb­trágyát népszerűsítette film­vetítéssel egybekötve a 160 mezőgazdasági vezető szak­ember előtt. A Wuxal igen olcsó, nyugatnémet vegyszer, 5—15 százalékkal növeli a mezőgazdasági és kertészeti kultúrák termésátlagait. Ser­kenti a növények fejlődését, a betegségekkel szemben el­lenállóvá teszi őket, és meg­szünteti az állatok nyom­­­elemhiány miatti megbete­gedését A folyékony vegy­szer kijuttatása történhet bármely más növényvédő­­szerrel is, ezért nem jelent többletköltséget a gazdasá­goknak. Az értekezlet egyik részt­vevője feltette a kérdést, miért szükséges az, hogy a gazdaságok 4-5 hibrid kuko­ricafajtát vessenek egy, jól bevált fajta helyett? Mint a válaszából kiderült, egy-egy fajtánál bármikor felléphet valamilyen betegség, amely csökkentheti az átlagtermést. Másrészt éppen az utóbbi évek kiszámíthatatlan időjá­rása indokolja, hogy a ter­melők ne csak korai vagy teljes egészében késői fajtá­kat vessenek. Más-más te­nyészidejű hibridek vetésé­vel a betakarítás nem egy időben történik, tehát jóval kisebb a kockázat. A marton­vásárnak a hagyományos hi­b­­ridfajták közül az MV DC 59-es, az MV TC 431-es, az MV SC 530-as, az MV TC 540-es, az MV SC 570-es és az MV SC 620-as fajtákat ja­vasolják termesztésre me­gyénk sajátosságait figyelem­be véve Az új fajták köz­ül az MV SC 370, 380, 587, az MV TC 596, 610 és a 290 je­­lűek termesztése a javasolt. A vegyszeres gyomirtásban a szerkombinációké a jövő. Egy ilyen új szerkombiná­­ció a BUVINOL, amelyet Vi­lági Egyed kertészmérnök, a Budapesti Vegyiművek mun­katársa ismertetett a megje­lentekkel. A szer két ható­anyagot tartalmaz és a gyom­mag csírázásakor szakszerűen a szántóföldre juttatva, úgy­szólván teljes gyomtalanítást végez. Ennek igazáról a tsz zsebeházi kukoricájában győződ­­ek meg a szakembe­rek. A bemutatott táblát egy­szer sem kapálták meg, bu­­vinolos kezeléssel teljesen gyommentes volt a kukorica. Az értekezlet befejező ré­szében az MTA Marrtonvá­sá­­ri Kutatóintézetének fajta­­összehasonlító kísérleteit te­kintették meg a vendégek. A huszonhat hibridkukorica­fajta illetve -fajtajelölt lát­tán igen nagy elismeréssel nyilatkoztak a szakemberek a nemesítés eredményeiről, majd a tsz 88 holdas, luxál­­lal kezelt legelőjében gyö­nyörködtek. Egyesek véle­ménye szerint már ezért a látványért is megérte létre­hozni ezt a bemutatót. Végül, de nem utolsósor­ban szót érdemel­t az a jó szervezés, amellyel a tsz ve­zetősége hozzájárult a prog­ram sikeréhez. (Dömötör) A hiányosságok cselekvést sürgetnek A szakma féltése és tiszta­sága íratta Dávidházy Béla boltvezetővel azt a levelet, amit szeptember 5-én tettünk közzé lapunkban. Mondanivalójának lényege: ,1 az áfészek helyi ellenőrző szervei képtelenek ellátni fel­adatukat, mert a felügyelő bizottsági tagok többsége ro­koni kapcsolatban áll az el­lenőrizendő egységek veze­tőivel. Ellenőrzéseik során r­eprezentációs italokat fo­gyasztanak és az ital meny­­nyiségétől függően bírálják el a hiányosságokat. Kipró­bált, szakképzett, becsületes kereskedőkből központi szö­vetkezeti ellenőrző szervet kellene létesíteni .. A MÉSZÖV véleménye Az Általános Fogyasztási Szövetkezetek Győr-Sopron megyei Szövetsége a boltve­zető megállapítását valótlan­nak minősítette, és a válasz­tott vezetőségek nevében a vádakat visszautasította. „A választott vezetőségi tagok térítés nélkül végzett munkája felbecsülhetetlen értékű. E testület munkájá­nak, tekintélyének lejáratása egy napilapon keresztül ko­moly anyagi és erkölcsi ká­rokat okozhat a szövetkezeti mozgalomnak­. Felelőtlenség volna azt ál­lítani, hogy a szövetkezetek választott vezetőségének va­lamennyi tagja lekenyerez­­hető. Ezt nem állította a boltvezető sem. A felügyelő bizottságok tagjai elsősorban a szövetkezetek gazdasági te­vékenységét ellenőrzik. A la­kossági érdekvédelemre hi­vatott belső ellenőrzés laza­ságából, hiányosságából adódnak azok a problémái­, amelyekre a boltvezető is utal. A tapasztalat szerint A MESZÖV válaszlevelé­ben nem találtunk arra ma­gyarázatot, hogy a fogyasztók védelmét milyen intézkedé­sek szolgálják. Véleményünk szerint kifogástalannak sem­mi esetre sem mondható a szövetkezeteikben a belső el­lenőrzési tevékenység. A sza­bálytalanságokat híven tük­rözik a rajtaütésszerűen vég­zett állami ellenőrzések. Se szeri, se száma a kisebb­­nagyobb szabálytalanságok­nak, az áfész-egységek dol­gozóira kirótt pénzbírságok­nak. Ha a szövetkezetekben a belső ellenőrzés kellő erély­­lyel és szakértelemmel járna, ha a belső ellenőrök jelzéseit felelősségre vonás követné, akkor sem a szakmabelinek, sem a lakosságnak nem len­ne alapja a fogyasztók ér­dekvédelmét sürgetni. A tény, az tény A megye szövetkezeti egy­ségeiben a múlt hónapokban, júliusban, augusztusban és szeptemberben néhány napot ellenőrzéssel töltöttek a ható­sági ellenőrök. A fagylalt minőségének rontásáért a Fertődi Áfész cukrászüzemét, a Kapuvári 4. sz. áfész-eszpresszót, a Rába­közi Áfész csornai cukrász­üzemét és a Soproni Áfész cukrászüzemét bírságolták meg. A Soproni Áfész 1. sz. kis­vendéglője és a Fertődi Áfész 1. sz. vendéglője a fröccs mi­nőségének rontásáért kapott pénzbírságot. Az Ásványrá­rói Áfész 1. sz. hédervári italboltját szűkén mérésért, a Jánossomorjai Áfész 4. sz. húsboltját a hús minőségének rontásáért, a Győri Áfész li­­kócsi italboltját árdrágítá­sért, árjelzés hiányáért, bi­zonylat nélküli pálinkaméré­sért, az Enesei Áfész kónyi 2. sz. iparcikkboltját minő­séghibás áru első osztályon való értékesítéséért, a Győri Áfész Rába-borozóját túl­szá­molásért és helytelen maga­tartásért büntették meg. A Soproni Áfész kópházi vegyesboltjában tapasztalt súlyos visszaélésekkel a múlt évben foglalkoztunk részlete­sen. A napokban a markotabö­­dögei ital- és húszbolt vezető­jének jogtalan árdrágításáról szóltunk. Az idén is Panaszos bejelentésre nemrég vizsgálatot tartottak a Ménfőcsanaki Áfész koron­­cói 7. sz. eszpresszójában, kisvendéglőjében. Az ellen­őrök borból, rumból, cse­resznyepálinkából, fröccsből és fagylaltból vettek mintát. A laboratóriumi vegyelemzés kimutatta: az italféleségeket az üzletvezető meghamisítot­ta. A móri ezerjó nitráttar­talma olyan magas volt, hogy forgalomba nem hoz­ható. Az eperfagylalt száraz­anyaga 7 százalékkal volt ke­vesebb az előírtnál. Gyurko­­vics József üzletvezetőt ha­sonló szabálytalanságért a múlt évben is megbírságol­ták, ezúttal súlyos pénzbün­tetést kapott. A hatósági ellenőrök érthe­tően nem jutottak el minden szövetkezeti egységbe. Olyan egységben is jártak, ahol ki­rívó fogyatékosságokat nem észleltek. Ezért nem is állít­juk, hogy a szövetkezeti egy­ségekben minden rossz és ki­fogásolható. De ahol a belső ellenőrzést jól megszervezték, ahol az ellenőrök lelkiisme­retes munkát végeznek, ott a hatósági ellenőrzésnek nem szabadna ennyi fogyatékos­ságra bukkannia. Hogyan tovább? Sok még a tennivaló. A MESZÖV-nek, még ha ér­dekvédelmi szerv is, nagyobb figyelmet kellene fordítani a jogos fogyasztói panaszokra és azon fáradoznia, hogy ki­próbált, becsületes szakem­bereikkel a szövetkezetek mi­előbb kiépítsék belső ellenőri hálózatukat. A szövetkezetek tekintélyét azok rontják, akikről írá­sunkban szóltunk. Az anyagi és erkölcsi kárt is ők okoz­zák a szövetkezeti mozga­lomnak. Aki a vagyonvédelmet sür­geti és javaslatot tesz a fo­gyasztói érdekek megvédésé­re, az köszönetet érdemel. N. M. KISALFÖLD Meghallgatják a panaszkodókat Közérdekű bejelentések Kapuváron Megvizsgálta a szakigazga­tási szerveinél és az aláren­delt községeknél a panasz­ügyek­ intézését a napokban megtartott ülésén a Kapuvár városi Tanács végrehajtó bi­zottsága. A panasz fogalma a közhasználatban és az el­járási törvény 64. paragrafu­sa értelmében eltér egymás­tól. A panaszt ugyanis bizo­nyos követelményekhez fűzi a jog. A városi tanácshoz számos beadvány érkezik, de ezek nem államigazgatási pa­naszok, mert nem jogerős határozatot sérelmeznek. Te­hát panaszkodásnak minő­sülnek. Számuk nagy, és az ügyintézésben létjogosultsá­got nyertek. E témakörön belül foglalkozik a tanács még a közérdekű bejelenté­sekkel. A panasz iménti megha­tározása szerint 1969. októ­ber 1-től 1970. június 30-ig panaszbeadvány nem érke­zett Kapuvár Város Taná­csához és az alárendelt köz­ségek tanácsaihoz sem a la­kosságtól. Ez arra enged kö­vetkeztetni, hogy az állam­polgárok megnyugszanak az első fokú határozat után. Panaszkodásként azokat a kérelmeket, leveleket keze­lik, amelyek sem panasznak, nem közérdekű bejelentés­nek nem minősülnek. Ebből 1969. október 1-től ez év jú­nius 30-ig 88 érkezett. A pa­naszkodások ez év első felé­ben ugrásszerűen megnőttek. A legtöbb panaszkodás la­kásügyben érkezett. Ezenkí­vül álláskeresés, föld után járó megváltási ár, szolgálati lakáskiutalás, munkaügyi, közegészségügyi kihágás, le­vegőszennyezés, társadalmi együttélés szabályainak meg­sértése miatt panaszkodtak. A panaszkodók beadványai legtöbbször közvetlen a la­kosságtól érkeznek, de gya­kori, hogy más hatóságok­hoz, Rádióhoz, Tv-hez fordul­nak a sérelmek orvoslásá­ért, ahonnan a panaszos le­velek átkerülnek a tanács­hoz. Az ügyeket a tanács meg­vizsgálta, és elintézte kevés kivétellel határidőben. Mind­össze hármat továbbított más szervhez. A várossá alakulást köve­tően a közügyek iránt meg­nőtt az érdeklődés Kapuvá­ron, amit bizonyít az is, hogy a vizsgált időszakban 45 közérdekű bejelentés érke­zett a lakosságtól és 134 ja­vaslat hangzott el tanács, és vb-üléseken, tanácstagi be­számolókon és fogadóórákon. Ezekben a szolgáltatások ja­vítását, kommunális létesít­mények építését sürgetik. Utak, hidak, járdák elkészí­tését és javítását szorgal­mazzák, valamint községfej­lesztéssel kapcsolatos, társa­dalmi tulajdont érintő visz­­szaéléseket fednek fel. Az ügyek intézése, megvá­laszolása sok munkát ad a tanács dolgozóinak. A leg­több teendő az építési, köz­lekedési csoportra hárult; minden szakigazgatási szerv igyekezete az volt, hogy a panaszokat, panaszkodásokat és közérdekű bejelentéseket megnyugtatóan elintézzék. H. L ­ A negyedik ötéves tervben (1971 és 1875 között) az eddigi­nél több és összetettebb feladat vár az építőiparra. Az előző esztendőkhöz képest évente átlagosan mintegy 7,9 százalék­­kal nőnek a tennivalók, vagyis 1975-ben csaknem 50 száza­lékkal több lesz az építenivaló, mint 1970-ben. Számottevően megváltozik az építőipari feladatok összetétele is. Nagy ipari beruházásokra az eddiginél kisebb energiát kell majd fordí­tani; a vállalatok többsége intenzív fejlesztést hajt végre, elsősorban gépparkját korszerűsíti, műszaki színvonalát nö­veli. Ugyanakkor 1971 és 1975 között a harmadik ötéves terv­nél 100 000 lakással több, összesen 400 000 megépítése a prog­ram. Egyidejűleg, az előző éveknél mintegy 15 százalékkal több lesz a közműépítési és tatarozási feladat. A Gazdaságpolitikai Bi­zottság már 1968 elején fog­lalkozott az építőipar felké­szülésével a negyedik ötéves tervre, s akkor feladatként jelölte meg az építőipar ipari hátterének (anyagellátásának) és a la­kásépítés technológiájának a fejlesztését, valamint a komplex könnyűszerkeze­tes építési mód széles körű elterjesztését, továbbá a közműépítés fokozását. Az egymáshoz kapcsolódó te­rületek felkészítése céljából az 1971—75 közötti felada­tokra nagy erőfeszítések tör­téntek, s történnek. Ennek ellenére még változatlan­ul fennáll az építőipari kapaci­tás és az igények közötti im­már huzamos ellentmondás. Az építőipari teljesítmény kielégítő szintje legfeljebb 1973—74-re­ várható, de en­nek is komoly előfeltételei vannak. Közöttük is az egyik a leglényegesebb, hogy javuljon az építőiparban a munkaerőhelyzet, és ezen belül is megfelelően növe­kedjék a műszakiak és a szakmunkások létszáma, aránya, szakmai összetéte­le. Az építőipari létszám ala­kulását hullámhegyek és mélypontok tarkították az utóbbi 20 évben. A helyzet valamelyest csak az utóbbi 3 évben javult a növekvő ke­resetek vonzó hatására. A létszámnövekedés nyomán azonban elsősorban a kisegí­tő, illetve segédmunkás állo­mányba tartozók száma emel­kedett, de a fővárosban és az ipari vidékeken működő vállalatoknál e vonatkozás­ban sem következett be szá­mottevő javulás. Az év elején az építőipar­ban dolgozók (ÉVM, KPM, egyéb tárcák, tanácsi válla­latok és szövetkezetek) együt­tes létszáma 290 000 ember volt, a tervezett létszámnál országosan mintegy 10 000- rel kevesebb. A 290 000 dol­gozóból 215 000 a munkás, il­letve szövetkezeti termelő, csaknem 21 000 a műszaki és valamivel több, mint 20 000 az adminisztratív munkaerő, a többiek zöme pedig szak­munkástanuló. A mai 215 000 munkásból a terv szerint 156 000 szakmunkásra­­ lesz szükség, ez a munkásállo­mány több mint 52 százalé­ka (1965-ben a szakmunkás­arány 46 százalék volt). A tervezett szakmunkaerő-lét­­számot azonban az iparág nem tudta biztosítani. Az építőipar egyik leg­súlyosabb gondja évek óta, hogy egyre nehezebb részé­ről — a telepített ipartól eltérő, kedvezőtlenebb adottságok miatt — a szak­munkás-utánpótlásról gon­doskodni. Jól jellemzik ezt az utóbbi évek adatai. Valamennyi szakmai csoport tanulófelvé­teli terve 1966-ban 13 000 volt, a valóságban felvettek 12 300 tanulót, s abban az évben szakmunkásvizsgát tett 8500 fiatal. 1967 ada­tai: a terv 14 500 tanuló, a tény 13 700, szakmunkásvizs­gát tett 9200; 1968-ban terv: 18 000, tény 14 800, vizsgát tett 10 800. A tavalyi terv 17 000 tanuló felvétele volt, valójában csak 14 600 kezdte meg a szakmai tanulmányait. A szakmunkástanuló-isko­lákban képzettek hiányának pótlására, elsősorban­­ az ÉVM-vállalatok, évente mint­egy kétezer felnőttet képez­tek segédmunkásból szak­munkássá. A tanfolyami kép­zés azonban a legtöbb eset­ben alacsonyabb színvonalú, mint az iskolai képzés, az ily módon képesítést szerzett szakmunkások túlzottan ma­gas aránya rontja az iparág munkájának minőségét. A IV. ötéves tervben az építőipari szakmunkások arányát — a feladatok tel­jesítéséhez — mintegy 58— 60 százalékra kellene nö­velni. Ehhez 1971 és 1975 között építőipari szakmun­kásból 53 000, egyéb szak­munkásból pedig 5400 em­ber a szükséglet. Figyelemmel a lemorzsolódá­sokra, az öt év alatt összesen 67 000 fiatalt — évente csak­nem 13 500-at — kellene ta­nulóként kiképezni az isko­lákban. A magas képzési lét­szám elérése még az előző öt­­évnél is nehezebb, ugyanis a demográfiai hullám népes korcsoportjai lényegében már túljutottak a szakmunkás­­képző iskolákon. Ami a műszakiakat illeti: a jelenlegi mintegy 21 000-es létszámukból mintegy 12 százalék a mérnök, csaknem 40 százalék a technikus, a többiek viszont az építőipar számára alacsonyabb értékű iskolát végeztek. A mérnö­kök és technikusok mintegy kétharmada kötetlenül az építőipari munkák irányítá­sával foglalkoznak, míg a többiek a vállalatvezetésben, a termelés előkészítésében, kutatómunkában, a segédüze­mi termelés irányításában vesznek részt, így átlagosan minden ötödik, hatodik építési helyre jut egy-egy, a termelést köz­vetlenül irányító mérnök és körülbelül minden má­sodik építőhelyre egy-egy technikus. Ami a szakmunkásképzést illeti: a múlt évben a Mun­kaügyi Minisztérium és az ÉVM irányításával lényegé­ben befejeződtek a képzés korszerűsítésének előmunká­latai. Az egyik középponti feladat volt: kimunkálni a szakmacsoportos szakokta­tást. Ennek lényege az, hogy kevesebb vagy ugyanannyi szakmunkás több szakmá­hoz értsen és módosítsa az építőiparban most még honos elaprózott, sok em­bert kívánó munkamegosz­tást. Ennek megfelelően a technikai színvonal fejlő­déséhez igazítják a specia­lizálódást; egységesítik a rokon szakmák tanműhe­lyi alapképzését; bővítik a technikai műveltséget nö­velő természettudományos ismeretanyagot; új tanter­veket, korszerűbb tanköny­veket készítenek. De még így is: az építő­ipari szakmunkásképzés mennyiségi és minőségi fej­lesztésének legfőbb akadálya a kicsi oktatási kapacitás, a t­anulóot­t­honi kevés férőhely. Ennek az állapotnak meg­szüntetése nélkül pedig a IV. ötéves tervben olyan szak­­­­munkaerő-feszültségekkel kell számolni, amelyek vég­ső soron veszélyeztethetik az építőipar előtt álló feladatok sikeres teljesítését. Sz. S-­ RHürcssb­ lesz elegendő szakmunkása az építőiparnak a bazaltkőben Sopronban a belváros asz­faltozott útjait, tereit fokoza­tosan feltépik, és a sima utak helyett nagyméretű bazalt kockakő-burkolatot raknak. A macskakövekkel az útépítők visszavarázsolják a belváros középkori hangu­latát, jellegét. Bazalt kockaköveket ma már nem gyártanak, az épí­tők a forgalmas, külvárosi utak ilyen burkolatát szedik fel és rakják le a belváros­ban. Nemrég a Széchenyi téri posta épülete előtt és a Ba­ross úton cserélték a kocka­köveket aszfaltra. Az így megmentett bazaltkövekkel rakták ki a Soproni Köztisz­tasági és Útkarbantartó Vál­lalat dolgozói a Fegyvertár utcát és az Orsolya teret. Nemcsak megszépült a tér, hanem érdekes a kiképzése is. A szürke, nagy bazaltkő­kocka burkolatban (a tér kö­zepén levő díszkút­ alapjától kiindulva) körös-körül húsz, hosszabb, rövidebb fehér mészkőből napsugárvonalat raktak­­ki. A díszkutat és a hozzá tartozó szobrot a Mű­emléki Felügyelőség soproni dolgozói restaurálják, és a jövő tavasszal rakják vissza a tér közepére. Az Út- és Vasúttervező Vállalat tervei szerint 873 000 forintért átalakított tér ezen a héten készült el. h­u —

Next