Kisalföld, 1971. január (16. évfolyam, 1-26. szám)

1971-01-14 / 11. szám

IMI. január 14., csütörtök KISALFÖLD v- fáz­iss­zó kombináton Lettország gazdaságának fő jellegzetessége a halászat és a halfeldolgozás. A kolhozok és két állami vállalat dolgo­zói 1969-ben 413 000 tonna halat fogtak a tengerben, az ország sok folyójában és mintegy 3000 kisebb-nagyobb tavában. Meglátogattuk a kettő kö­zül az egyiket, Lettország legnagyobb halászati és feldolgozó vállala­tát. A vállalat vezér­­igazgatójának tájé­koztatójából : — Négyezer embert foglalkoztatunk, 500- an teljesítenek parti szolgálatot, a tobbies hajókon dolgoznak. A flottához tartoznak halász- és szállító-, tartály-, mentő- és ta­nulóhajók. Ez utób­bibon végzik terme­lési gyakorlatukat a Szovjetunió halászati szakközép- és főisko­láinak diákjai, éven­te mintegy ezren.­­ A mai napig (de­cember 16-a) 5 száza­lékkal túlteljesítettük éves tervünket. Az állattenyésztés fej­lesztéséhez való hoz­zájárulásunk, azaz a hallisztgyártási terv teljesítése pedig 200 százalékos. Az SZKP XXIV. kongresszusá­nak tiszteletére tet­tük ezt a vállalást — mondja a vezérigaz­­­gató. S beszél a hajó­had eddig nem emlí­tett részéről, az úszó halász- és feldolgozó kombinátokról, amelyek 5—6 hónapos útjuk folyamán végighalásszák az Atlanti-óceánt, eljutnak az Antar­ktiszig. — Tíz perc múlva átadom a Pozdnyakov nevét viselő kombinát legénységének „a kommunista munka üzeme” cím elnyerését tanúsító ok­levelet. Tiszteljenek meg bennünket a jelenlétükkel — hív meg kedvesen. S amit eddig filmen láthattam, cso­dálhattam, ott horgony­zik előttem. — Közepes nagyságú hajó — mondják kísérőim. Szá­momra hatalmasnak tetszik, kivált amikor negyedszer ka­paszkodom a hét emelet ma­gasságba vivő lépcsőkön. Bemutatják a kombinát legfiatalabb emberét, a kapi­tány­igazgatót. Nevető sze­mű, nagyon jóképű 31 éves férfi, mint mondják róla, nagy tekintélyű vezető. Rövid ünnepség, három beszéd hangzik el, egyik sem tart öt percig, a kapitány­igazgató átveszi az oklevelet, mond pár szót a kollektíva jövőbeni helytállásáról, s ez­zel vége is az ünnepségnek Rengeteg a tennivaló, holnap hathónapos útra kél a Pozd­nyakov legénysége. Raktárban már az élelem, negyven vagon hús, ugyan­annyi zöldségféle a hűtők­ben. A hajó szakácsa — azt mondják róla, ő Lettország legkiválóbb hajószakácsa — bemutatja tudományát. Kö­zös ebéd, melyen frissen kö­tött barátságunkra s a sze­rencsés hajózásra emeljük poharunkat. Aztán megmu­tatják a hajó üzemi részét, a motorházat, ahol 7,5 ezer lóerős Diesel-motor s a kom­áinál saját erőműve szolgál­tatja az energiát. A hajó f­om­ában a feldolgozóüzem, a zsákmány tisztítása, adago­lása, osztályozása, csomgolá­­sa, szállítása futószalagon történik, dermesztő hidegben Az itt dolgozók öltözéke ter­mészetesen ehhez igazodik. Még egy nyaktörő út a je­ges fedélzeten a hajó kór­házába, amely a többi ré­szektől gondosan leválaszt­va, szárazföldi méretekkel hihetetlenül kicsi helyet fog­lal el, de felszerelését, cél­szerű beosztását bármelyik kórházunk vezetője bizonyá­ra megirigyelné. Az alacsony, köpcös termetű főorvosnak ez lesz az első hajóútja, a bel­gyógyász doktornő már ta­pasztalt óceánjáró, a felcser- és a gyógyszerésznő ugyan­csak. A kórház öttagú sze­mélyzete indulás előtti utol­só szemlét tart csillogó bi­rodalmában. Fogászat, sebé­szeti műtő, röntgen, laborató­rium, kórterem és elkülönítő, valamint gyógyszertár, pihe­nőszoba a kórház tartozéka. — Minél kevesebb pá­cienst! — köszönünk el a főorvostól. Újból hét emelet, s a kapitány szalonjában bú­csúzunk a nagyon barátságos, rokonszenves halász­iparos hajósoktól. Búcsút vesz fér­jétől a kapitány nagyon csi­nos felesége, az egyik rigai kórház belgyógyásza is. Rit­ka szép pár, s ez ok az élce­lődésre. — Nem tanácsos ilyen jó­képű férfit hosszú útra elen­gedni, s ilyen szép asszonyt egyedül hagyni. Az asszonyka tündöklő te­kintete simogatja a párját, s azt mondja: — A hajózás a szerelem erős próbája... .Jakus Lajosné következik: Csínján a címekkel! a d P É ifel % Pjs fe Bt fej |i ti L yM 1 ImÉ r 11581 m A í 1 if ül fiI hI il n JI A jeges vízre is kifutnak a hajók. Készü­lődés ötletek, szorgalmas munka Vasárnapi számunkban kö­zöltük az V. országos amatőr­filmszemle felhívását. A szemlét a Győri Ifjúsági Filmstúdió rendezi, a KISZ megyei és győri városi bizott­sága, a megyei és a városi ta­nács is támogatja. Mint Gó­cza­n Károly, a filmstúdió ve­zetője elmondta, szeretnének jó eredményeket elérni, és ezzel is kiérdemelni a támo­gató szervek bizalmát. — Milyen filmeket készíte­nek a szemlére? — Forgatócsoportjaink néprajzi, népművészeti és társadalmi kérdésekkel fog­lalkoznánk — mondotta Gó­­czán Károly. — Készül a film az egyedüllétről, a napjaink­ban még meglévő szegény­­ségről és okairól, a szegková­csokról, a csornai kékfestőmé munkájáról. — Új tagok is részt vesz­­nek a pályázaton? — A Káptalandombi diák­otthon lakói közül vannak kezdőink, ők stúdiumokon ismerkednek a film forma­­nyelvével. Ezenkívül a fel­vett filmanyagot a házi vetí­téseken még vágás előtt meg­beszéljük, sokat tanulhatnak abból is. önálló kezdeménye­zéseiket szívesen fogadjuk A Győr Város Tanácsa és a me­gyei tanács által meghirde­tett „Régi városok amatőr­­filmes szemmel" pályázatra ők is készítenek egy filmet Séta a Káptalandombon cím­mel. — Az említett pályázatot milyen céllal hirdették meg? — Kíváncsiam várjuk, hogy az amatőrfilmesek hogyan tudják bemutatni a régi vá­rosok, városrészek és a tör­ténelem közötti kapcsolatot. Az Ifjúsági Filmstúdió tagjai ötletes témákkal próbálkoz­nak. Egyik tagunk bábkom­­pozícióval akarja bemutatni Győr 700 éves történelmét. Orbán Sándor feldolgozza a Vaskakas legendáját, Csenár Imre a kereskedelem fejlődé­sét. Bedő Ferenc vidám hang­vételű filmet készít „Kalap az ispitában” címmel. — Valami érdekességet tudna mondani a pályázat­ról vagy a szemléről? — A pályázaton európai amatőrklubok is részt vehet­nek. Az Ifjúsági Filmstúdió nemzetközi kapcsolatokkal is dicsekedhet. Két lengyel, két NDK-beli, egy jugoszláv és egy osztrák amatőrrel tartunk barátságot, őket is meghív­juk a pályázatra. (f. s.) Hány lakos -hány lakás? Az 1979 január 1-i nép­­számlálás folyamatban lévő részletes adatfeldolgozási ki­adványaiból megtudhatjuk, hogy országunknak a fenti időpontban 10 millió 315 597 lakosa volt. Ez a több mint tízmillió hazánkfia 3 156 817 lakásban lakott. Tíz évvel előtte az 1960-as népszámlá­lás időpontjában 2 757 725 la­kásban élt az ország 9 961 644 főnyi lakossága. A fentiekből megállapítha­tó, hogy a tíz év alatti 354 553 főnyi létszámnövekedésre 399 092 új lakás jutott. Más szóval és goromba számítás­sal 35 újszülöttre negyven új lakás esne elméletben. Tehát minden nyolcadik új honpol­gárra két új lakás is jutna. Pillanatnyilag nem kétséges, hogy ez csak elméletben van így, mert a gyakorlatban a szaporulattal egy időben, ha nem is azonos számban, de mégsem elhanyagolható té­nyezőként, sok lakás használ­hatatlanná válik, más szóval szanálásra kerül. Másfelől sok az olyan lakásigénylő, aki eddig társbérletben vagy albérletben lakott, és most jutott önálló lakáshoz. Sokan költöznek az eddiginél na­gyobb lakásba, és átadják ed­digi lakásukat olyanoknak, akiknek eddig nem volt sa­ját lakásuk. Szóval a látszó­lag fölöslegben épült 44 539 lakás egészen biztosan nem marad üresen. 1960-ban még többségben volt az egyszobás lakások száma. 1970-ben már — sze­rény mértékben ugyan — meghaladta a két és több szo­bások száma az egy szobáso­két. 1 583 691-gyel szemben 1 573 526 volt az egyszobás lakás. Ez az arány az 1970. év folyamán még jelentősen tovább javul — bár a pontos adatokat még nem ismerhet­jük —, mert az új lakások nagyobb része már két vagy több szobával épül. Egyéb­ként az 1970. januári lakás­­állományból 309 611, a há­rom- vagy több szobás laká­sok száma. A főváros lakásállománya tíz év alatt 535 858-ról 630 705-re emelkedett. Ha az 1970. évi szaporulatot is hoz­zászámítjuk, akkor a növeke­dés jóval meghaladja a száz­ezret. Nagyvárosaink közül a la­kásállomány aránylagosan Pécsett gyarapodott legélén­kebben és a minőségi össze­tétel is ott a legkedvezőbb. A lakások száma tíz év alatt 32 568-ról 44 352-re emelke­dett. Ezek közül 17 128 az egyszobás és jóval nagyobb, szám szerint 27 224 a két- és több szobások száma. A me­gyék között is Baranya vezet a minőségi összetételben. A 79 873 lakásból kevesebb, mint egyharmad, pontos számmal 25 195 az egyszo­bás, a többi két-, három-vagy több szobás. Megyéink közül — ez idő szerint — Szabolcsiban a legrosszabb a helyzet minőségi szempont­ból. A 158 466 lakás több mint a felének. 84 093 lakás­nak csak egy szobája van. (Érd.) Az AFIT XV.sz. Autójavító Vállalat felvételre keres a központi telepére: Győr, Wilhelm Pieck u. 6. autóvillamossági szerelőket, karosszérialakatosokat, valamint egy közgazdasági technikumi érettségivel rendelkező anyagkönyvelőt és női fiatalkorú kisegítőket konyhai munkára. (6 órás napi munkaidővel). A karbantartó állomásra (Győr, Nagy Sándor u.): esztergályos. Fizetés megegyezés szerint. Jelentkezés: a fenti címeken. 5 Meggyorsult fáj ? Nemrég a televízió nép­szerű ifjúsági sorozata, a Halló! olyan műsorral lépett a közönség elé, amelyben párhuzamba állították a fan­tasztikus irodalom elképzelé­seit a tudósok véleményével: mi lesz 2000-ben. Szó esett földbe vájt acélbarlang-vá­­rosokról, pirulákról, a 2000. év divatjáról, útburkolat alól irányított gépkocsikról és így tovább. A műsorról a tv-kri­­tikusok megírták a vélemé­nyüket, a készülék előtt ülő nézőknek azonban kedve ke­rekedhetett egy kis meditá­cióra a jövőről és az időről általában. „A meggyorsult idő” fo­galmáról például, aminél ma­napság alig van divatosabb szókapcsolat, ha valaki nap­jainkat jellemezni kívánja. Annyira divatos lett ez a ki­fejezés, lett légyen szó peda­gógiáról, oktatásról, lélek­tanról, termelési színvonal­ról, tudományról, bármiről az ég adta világon, hogy las­san oda sem figyelünk rá. Mert mit is jelent a meg­gyorsult idő? Valami olyas­mit, hogy az előzőhöz képes­t meggyorsult az életritmus, a változás, az új ismeretek, új felfedezések és azok elterje­dése rövidebb időközökben követik egymá­st, mint haj­danában. Vitathatatlan té­nyek sorakoznak bizonyíté­kul. Ember szállt le a Hold­ra, sőt, ember nélküli, föld­ről irányított jármű parkol az égitest kijelölt helyén. Léteznek autógyárak, ahol percenként több gépkocsi gördül le a futószalagról, működnek csodálatos auto­mata gépsorok és a számító­gépek fantasztikus teljesít­ményeit a laikusok — s ki nem az? — még felfogni is alig képesek. Mégis, illik-e, lehet-e meg­feledkezni arról, hogy néhány óra leforgása alatt — a ter­mészet egy viharos, tenger­áras szeszélye miatt — mint­egy kétmillió ember halt meg napjainkban. Hogy több százmillió ember még ma­napság sem jut rendszeresen elegendő ivóvízhez, élelmi­szerhez, s hogy egy olyan kis helyinek nevezett háborút, mint a vietnami, az amerikai imperialisták miatt lassan egy évtizede nem sikerül be­fejezni? A mérleget felállíthat­juk más arányokban, fejlődé­si tendenciáit tekintve egy­értelműen pozitívan. Tulaj­donképpen ezt a mérleget használta nagy érzékenység­gel és nagy realitásérzékkel a X. pártkongresszus, amikor a magyar valóság viszonyait vizsgálta. Fejlődésünk jó né­hány területen rendkívül erő­teljes, máshol még mindig nagy az elmaradás. A vidé­ki lakosság életszínvonala például nem várt gyorsaság­gal igen becsületes magas­ságra szokott, egy fiatal pár viszont változatlanul 5—10 (ha nem több) évig kényte­len várni amíg lakáshoz jut­hat, hogy csak egyet említ­sek a lehetséges ellentétpá­rok közül. Mi köze mindennek a tv Halló-műsorához? Sok. A já­ték feltételezése az volt: mi lesz 2000-ben? Kétezerben, amikor a képernyőn is látha­tó húszévesek mindössze 50 évesek lesznek, tehát legfel­jebb az öregkor küszöbéhez érkeznek el, de még minden­képpen alkot­óéveik teljében, jóval innen a nyugdíj­korha­táron, s ha az átlagéletkor to­vábbra is így növekszik, éle­tük kétharmada sem lesz még mögöttük. Manapság vi­szont egyre gyakrabban vár­nak a 2000 évtől olyan vál­tozásokat, amelyek — sze­mélyes meggyőződésem sze­rint — teljességgel irreálisak. Akkor is, ha a tudósok a ka­merák előtt belementek a já­tékba, és kétezerre jósoltak ol­yan dolgokat, amelyek a Világ egyetlen tá­ján sem kép­zelhetők el, legfőképpen nem úgy, hogy már általánossá váljanak. Még úgy sem, hogy a föld lakosságának felét - harmadát érintené. És meggyorsu­lt idővel ugyanis egy kis baj van. A történelem léptékéhez mérten gyorsul meg, a korábbi tóm­-'­oóhoz képest. De oly mérték­ben jelentkezik mindez egy­­egy ember életében, hogy azt hihetnénk, harminc év múl­va egy teljességgel új kör­nyezet vesz körül bennünket? Hogy néhány példával szol­gálja­k: itt van a sokat emle­getett televízió. Több mint­­ harminc éve sugároznak rendszeresen műsorokat a vi­lágon, de tömegessé néhány fejlett nyugat-európai ország­ban is csak az elmúlt tizenöt évben lett. Nálunk most kö­zeledik az elméleti telítettség, ami 2,2 és fél millió készü­lék nézőit jelenti, s hogy a világ nagyobb része hol tart a televíziózásban, annak be­mutatására elég talán az ép­pen a tévében látott példa. A hatalmas s a harmadik vi­lág országai között nem is a legelmaradottabb Indiában még csak most kezdik a kí­sérleti adásokat. Hogy hazai példánál ma­radjunk, itt a sokat emlege­tett gépkocsi. Most kezd ná­lunk tömegessé válni, s vár­hatóan 10—15 év múlva le­het elérni, hogy a családok harmadának-felének személy­­gépkocsija legyen. A követ­kező harminc évre tehát elég becsületes program ehhez még megfelelő út- és közle­kedési viszonyokat és szere­lőszolgálatot teremteni. Hogy a lakásépítésben utolérjük a családok igényeit, ebben is csak bizakodhatunk, hogy eh­hez a harminc év elegendő lesz. Miért ez a szkeptikus hang? Egyáltalán nem szo­­mori, nem borús, nem levert, nem lemondó hang ez. Gyö­nyörű program néhány ilyen, a jólétet szolgáló elképzelés valóra váltása. S persze még inkább az, ha hozzáképzel­jük, hogy emberi viszonyaink, kapcsolataink egymással és önmagunkkal legalább ha­sonló mértékben fejlődnek. Inkább a realitás hangja ez, amelyre legalább úgy meg kellene tanítani a mai húsz­éveseket, mint álmodozni. De hát álmodozni is kell, s a fiatalokat meg egyenesen képtelen a jövő ígérete nélkül lelkesíteni! Ez igaz. Ám, ez a 2000. év már nem annyira a jövő. A­­ tévéműsorban jósolt változások talán a mai fia­­talo­k unokái előtt már valódi célokként szerepelhetnek, ám egy irreális jövőért, — ismer­ve a mai fiatalokat — nem nagyon szeretnek lelkesedni. Meg kellene próbálni egyszer a realitásokkal, lelke­síteni. Hátha ez is sikerhez vezet. Legfeljebb a m­ai húsz­évesek kétezerben kicsit le­nézik a nagypapáikat azért, amiért olyan kishitűek vol­tak. Bernáth László

Next