Kisalföld, 1973. december (18. évfolyam, 281-305. szám)
1973-12-14 / 292. szám
997- DECEMBER 14., PÉNTEK z évadfilem dalok. A közönyösök, értetlenek ellenére is készül a kamarakórus, a zenekar a Mosonmagyaróvári Kossuth Lajos Gimnáziumban. Megszaporodtak a próbák, önállóan dolgoznak a szólamok, és az összpróbán megszólalnak a mozgalmi dalok telten, forradalmi lendülettel, harsányan, ahogy a fiatalok és az élet próbáit kiállt munkások tudják csak énekelni. Készül a kórus a forradalmi dalfesztiválra. Tizenhatan, fiúk, lányok éneklik József Attila Fiatal életek indulója című versét Halmos László feldolgozásában, a bécsi munkásindulót és a francia ír munkásindulót. — Úgy gondolom, a kamarakórustól elég távol áll a mozgalmi dal műfaja, hiszen a kamarakórus felállása, jellegzetessége szerint elsősorban madrigálok, preklasszikus és klasszikus szerzőik műveit szokta műsorára tűzni. Amikor mozgalmi dalról esik szó, érces "hangú, erőtől duzzadó férfikar jelenik meg az ember képzeletében. — Nem tudom, sikerül-e olyan hatást kelteni a hallgatóságban, mintha egy nyolcvan tagú énekkar szólalna meg, bár zenekari kíséret is hozzájárult ahhoz, hogy télt, tömör legyen az összhangzás — válaszolja Boldog Katalin — Más a lélektana a madrigáléneklésnek, és más a mozgalmi dalnak. Az egyiknél az apró finomságokra kell figyelni, a másiknál a dinamikára, a pergő, magával sodró lendületre. — Az előadásnak jót tesz, mert a megértést, az átérzést segíti, ha tudtok egyet-mást a dalok keletkezéséről, a mozgalmi dalok politikai-társadalmi hátteréről — mondom a fiataloknak. Közbeszólásomat meglepett csend követi, majd: — A József Atilla-versről több ízben beszéltünk az irodalomórán. — És a bécsi, a francia ifjúmunkás-induló? Hallgatnak az énekkari tagok lesütött szemmel, mintha kényelmetlen dolgokat kérdeznék tőlük. A válasz végképp elmarad. Aztán témát váltunk. Azokról a társadalmi viszonyokról beszélünk, amelyekben megfogantak a forradalmi dalok. — Éppen most tanuljuk a francia forradalmat — veszi át a szót Láng Mercédes, harmadik osztályos. — Akkor született a Marseillaise Énekelték a forradalmárok, a fiatalok. Ez is hozzátartozott ez 1789-es eseményekhez. — S ma miért éneklitek a forradalmi, mozgalmi dalokat? — Ma a forradalomnak egy más, nem fegyveres szakasza van Magyarországon — érvel Müllner Zsuzsa második osztályos —, mégsem lenne jó, ha megfeledkeznénk a forradalmi dalokról. Szerintem ez is hozzátartozik a fiatalsághoz, a türelmetlenségünkhöz. — Hogy érted ezt a türelmetlenséget? — Az iskola életében is vannak problémák — mondja kis gondolkodás után — Sokat vitatkoztunk a házirendről, a rendtartásról, összecsaptak az érvek az ellenérvekkel. Ko-ki saját vérmérséklete szerint reagál rájuk. — Ez az egyetlen érv, ami a mozgalmi dalok mellett szól? — Nem. A másik fontos dolog a mozgalmi dal hagyományainak ápolása. Éneklésük emlékezés. Emlékezés a múlt haladó hagyományaira, a forradalmi eszmékre, és a forradalmat csináló ifjúságra, az 1848-asokra, az 1919-esekre — magyaráz Bogárdi Endre negyedik osztályos, a zenekar első hegedűse. — Azzal szoktak vádolni bennünket, hogy közönyösek vagyunk, nem érdekel bennünket a politika, csak a beat, a tánc — veszi át a szót Nagy Gabriella másodikas, a zeneiirodalmi faliújság szerkesztője. — Pedig a mindennapos gyakorlatban éppen az ellenkezőjét bizonyítjuk. A KISZ-napok állandó programja — , diákok kérésére, nem felsőbb utasításra — a forradalmi dalok éneklése. A gitár, a dal összefogja a társaságot, feloldja a gátlásokat. Tavaly tüntettünk a vietnami háború ellen. Énekeltünk. A szürke varjút, az Ohiót, az Őrizd a békét, az Eper és vér című film zenéjét. Aztán az egyik negyedikes elmondta, menynyit költöttek a háborúra, hány kórházat, lakóházat építhettek volna fel a költségekből. Beszélt a kínzásokról, az emberi méltóság megtiprásáról, a megaláztatásokról. A beszámolónak az emberi vonatkozásai hagytak legmélyebb nyomot bennem. — Az idei chilei tüntetés nem sikerült úgy, ahogy szerettük volna. Kimentünk az utcára. Énekeltünk. És a járókelők — azok, akik legtöbbször csak legyintenek, amikor szóba kerül az ifjúság — értetlenül néztek ránk. Minek csinálják ezt, miért ez a felhajtás? — ez volt a tekintetükben. És mégis énekelnek. Hogy ébren tartsák a forradalmi lángot, a 48-asok, a 19-esek emlékét ? Vasárnap délelőtt 10 órakor kezdődik a forradalmi ifjúsági dalfesztivál Győrött, a Petőfi Sándor Ifjúsági Házban, 17 kórus részvételével. (Marót!) Az eredmények további fáradozást sürgetnek Gyermekés ifjúságvédelmi munka az iskolákban A gyermek- és ifjúságvédelemben részt vevő megyei szervek közül a Győr- Sopron megyei Tanács V. B. művelődésügyi osztálya, a megyei Pedagógusszakszervezet, a KISZ megyei bizottsága és a Megyei Főügyészség gyermek- és ifjúságvédelmi megbízottjai novemberben vizsgálatot tartottak Sopron, Kapuvár és a csornai járás általános és középfokú iskoláiban, kollégiumaiban. Céljuk volt tájékozódni az iskolai rendtartás ifjúságvédelmi előírásainak megtartásáról, a gyermek- és ifjúságvédelmi tanárfelelősök, az úttörő- és a KISZ-szervek gyermekvédelmi tevékenységéről, hogy ilyen irányú munkájukban segítséget nyújthassanak. A bizottság hasznos tapasztalatokatszerzett az ifjúságvédelem e hivatásos területén. Bepillantást nyert a tanintézetek életén keresztül egyrészt a családok, másrészt a tágabb társadalmi környezet, a város és a falu életébe, a fiatalok fejlődését érintő káros külső hatások, az iskolai hátrányos helyzet, valamint a veszélyeztetettség okaiba. Ezek közül: a kedvezőtlen szociális körülmények, a szülők iszákossága, a durva családi bánásmód, a tudati elmaradottság stb. — megannyi, a társadalom árnyoldalait jelentő tényezők. A pedagógusok és az őket támogató ifjúsági szervezetek, szülői munkaközösségek, gyermek- és ifjúságvédelmi munkájának alapja a családvédelem. A társadalmi háttér, a családi, baráti környezet feltárása segíti a nevelőket, hogy tanítványaiknál megismerjék azokat a hátrányos körülményeket, melyek bizonyos mértéken felül a kiskorú erkölcsi veszélyeztetéséhez vezethetnek. Ezért legfontosabb volt arról meggyőződni, hogy az illetékesek a rendelkezésükre álló eszközökkel felderítették-e a veszélyeztetett kiskorúakat és veszélyeztetettségük okait. A felderítés egyik legalkalmasabb eszköze a családlátogatás. Általában éltek is ezzel a lehetőséggel, bár kétségtelen, hogy a jövőben még szervezettebben és rendszeresebben kellene a megelőzésnek ehhez a módjához folyamodni. E módszerrel összefüggésben felmerült a szülők felvilágosításának, nevelésének szükségessége. A jogi, pedagógiai és egészségügyi ismeretterjesztés növelése a követelmény. A vizsgálat tapasztalatai szerint: a veszélyeztetettség egyik fő oka a szülők iszákossága, amely a család anyagi biztonságát aláássa, sok esetben a házasság és a családi élet megromlását, a házasság felbontását hozza magával. Más esetben viszont, ha a család széthullása nem következik is be, testi, szellemi, erkölcsi ártalmak érik a gyermeket. A brutális, embertelen bánásmód miatt nem ritka esetben — egyéb gyámhatósági védő-óvó intézkedések eredménytelensége miatt — a gyermek állami gondozásba vételéről kellett gondoskodni. Számos községben — az összlakosságot alapul véve — az évi egy főre eső vendéglői szeszesital-fogyasztás: 1800— 2000 forint értékű szeszes ital volt. Az összeg önmagáért beszél... Sajnos, vannak falvak, ahol az italboltban még a gyermekkorúak szeszes itallal való kiszolgálását sem tagadják meg. Fokozni kell az alkoholizmus elleni küzdelmet! Elsősorban központi intézkedésekkel — rendszeresebb ellenőrzéssel, a vendéglátóipari dolgozók szigorúbb bírságolásával — kellene megakadályozni, hogy kiskorúaknak nyilvános helyen szeszes italt adjanak. Számos fogyatékos értelmű és sérült idegrendszerű gyermek szorulna gyógypedagógiai nevelésre, illetve rendszeres ideggyógyászati gondozásra — mondják a pedagógusok. — Íme, újabb veszélyeztetettség ok! A probléma megoldása: a gyógypedagógiai intézett helyek növelése, a gyermek-ideggondozói ellátás bővítése lenne... Kívánatos még nagyobb gondot fordítani az iskolának az állami és társadalmi szervekkel való kapcsolatára. A társadalmi összefogás ebben a munkában nem mellőzhető. Kiváltképpen a veszélyeztetett gyermekek többségét kitevő cigány fiatalok felkarolása olyan feladat, amely a társadalmi erők együttműködése nélkül megoldhatatlan. A tudati elmaradottság, az elavult szokások figyelmeztető példáját adta egy község, ahol a felmérés szerint 137 iskolai tanuló közül 67 a szüleivel, testvéreivel, illetve egyéb rokonaival közös ágyban alszik. Ne gondolja a tisztelt olvasó, hogy ezeket a családokat — mint egykor — a szükség kényszeríti erre az egészségügyi és erkölcsi szempontból veszélyhelyzetet teremtő gyakorlatra. Az érintett családok jó anyagi körülmények között élnek (gazdag községről van szó), új lakásaik, korszerűek, de a használatlan „tiszta szoba" maradt szokása összezsúfolja a családot. A hiányosságok említése mellett elismerően kell szólni a vizsgált ifjúságvédelmi szervek többségénél a pedagógusok és ifjúsági szervek aktíváinak áldozatos, fáradtságot nem ismerő munkájáról. Különösen az úttörőcsapatok, -vezetők erkölcsi nevelő hatása egyértelműen pozitív a gyermekvédelemben. A KISZ-szervek az ifjúság szervezése, politikai, kulturális nevelése, a szabad idő helyes felhasználása területén értek el számottevő sikereket... A megyei gyermek- és ifjúságvédelmi munkaértekezlet legutóbbi ülésén — egyéb témák mellett — elfogadta és megtárgyalta a vizsgálatról készült jelentést és az abban szereplő kérdések megoldására intézkedéseket tervezett. Dr. Taroson Károly Sűrűn rakott íróasztalok éz irodában, írógépek, számológépek kotyogó, kopogó hangja mellett tölti napjait a SZÖVTERV Győr-Sopron megyei irodájának Radnóti Miklós, szocialista címért küzdő brigádja. — Miért a költőt választották névadóul? — Marika. Sallai Mária érettségi tétele volt Radnóti Miklós költészete. Az ő kérése volt brigádunk címe. A faliújságról Radnóti szépszomorú arca nézi a számoló, tervező embereket: építészmérnököt, műszaki ellenőrt, villanyszerelőt, pénztárost, gépírónőt. Fiatal embereket, akik házak építésében, otthonok teremtésében adnak a közösségnek a léthez létszükségleti dolgokat A faliújságról Radnóti Miklós szép-szomorú arca nézi, figyeli, hogyan kovácsolódik egymást becsülő, egymást segítő szocialista közösséggé a tizenegy ember — az 5 neve alatt. (N. E.) Mi legyen a brigád neve ? Marika érettségi tétele 5