Kisalföld, 1977. április (33. évfolyam, 77-100. szám)

1977-04-22 / 93. szám

Úttörők, jelzőtárcsával Milyen nyüzsgés van ebben az iskolában délutánonként is! Ülésezik az úttörőtanács, próbálnak a népi táncosok, szakkörökre igyekeznek a diákok. Mondatfoszlányok szűrődnek a folyosóra: ... a balesetek gyakorisága és a balesetet okozó.............a köz­lekedési szabályok kellő is­merete ... Az ember akarat­lanul is felkapja a fejét. A kíváncsiság behajtja a terem­be, ahol a győri Zalka Máté Általános Iskola nyolcadikos úttörőinek tart előadást a he­lyes közlekedésről Gazdik Péter főtörzsőrmester a me­gyei rendőr-főkapitányság út­­ellenőrző alosztályától. Sur­rog a vetítő, villannak a dia­képek, szabatos meghatáro­zásokat rónak papírra a di­ákkezek. Negyven úttörő köz­lekedési járőr ül a padokban. Nyolcadikosok. — Iskolánkban 1958 óta fo­lyik rendszeres KRESZ-ok­­tatás — mondja Kranzl Hen­rik, "tanár, aki ugyan ének-ze­ne szakos, de közel két évti­zede ismerteti a gyerekekkel a közlekedés szabályait. " Azóta nem fordult elő az is­kola környékén gyermekbal­eset. Az iskola gondozása alatt áll a Lenin-ligeti KRESZ-park, itt kerékpárok­kal és a Győr-Sopron me­gyei Rendőr-főkapitányságtól kapott Babetta segédmoto­rokkal gyakorolják a diákok a helyes közlekedést. A se­gédmotorkerékpár vezetésé­ről vizsgát is tehetnek a nyol­cadikosok. A Mónus Illés és a Vörös Hadsereg, illetve Liezen-Mayer utca kereszte­ződésében minden reggel és délben áll két-két úttörő köz­lekedési járőrünk. Átvezetik az alsósokat az úton, vigyáz­nak rájuk. Másnap dél. „Lesben” ál­lunk a járdán, figyeljük a fe­­hér, bőrkabátos, tányérsap­kás, karszalagos járőröket. Apróságok özönlenek ki a ka­pun, elsősök. A járdán meg­torpannak, sorba állnak. Nagy a forgalom. Lendül a piros tárcsa, megállj­t parancsol a gépkocsioszlopnak. A picik nyugodtan átsétálnak az úton. Újabb intés: megy tovább a forgalom. Nagy Emőke, Eszes Tibi és Gyenese Zoli vissza­áll a járdára. Vajon miért­­ vállalják a járőrködést? Szinte egyszerre válaszol­nak: Vigyáznunk kell a picik­re, hiszen úttörők vagyunk! Forgalmat irányítani nem so­káig fognak. Tibi építésznek készül, Emőkét a kémia vonz­za. És Zolit? — Minden vágyam, hogy kamionsofőr legyek. Ehhez is jól jön, hogy tanulom a KRESZ-t, nem?! (karakas) Képzelt riport egy valódi versenyről Aznap Fortuna kedélyálla­pota meglehetősen hullámzó volt. Délután kettőtől ötig el­halmozott minket kegyeivel, öttől viszont elpártolt tőlünk, s átállt más csapatok oldalá­ra. A helyszín: Budapest, Ho­tel Olimpia. A szereplők: a döntőbe került 16 csapat az ország minden tájáról. Erről szól a képzelt riport egy va­lódi verseny soproni résztve­vőivel. A riporter: Hogyan történt? Németh Csaba: Micsoda? R.: A szerencsétlen fordu­lat. Hargitai András: Tudja, kedves riporter úr, volt elő­ször egy kérdés: mondjon a Nagy Októberi Szocialista Forradalommal foglalkozó könyveket. Tudtunk. A máso­dik kérdés: képek felismeré­se. Sikerült. A harmadik: a Szovjetunió különböző népei művészetét tükröző tárgyak származási helyének kikválá­­sa. Mit mondjak? Eltaláltuk. R.: És ekkor vezettek? Jancsó Péter: Igen. Bár nem valami szédületes előny­nyel, mivel igen szorosan ta­padt a mi matrjoskánkra — ami a helyzetjelző szerepét látta el — az üldözőboly matr­­joskahada. R.: Tehát kemény verseny volt? N. Cs.: Eddig igen. Aztán jött néhány barkochbakérdés. Ekkor hagyott minket el elő­ször Fortuna. A körkérdés-so­rozat végén már csak máso­dikak voltunk. A riporter (önmagához): Hol itt a szerencsétlenség? A második hely szép eredmény! Volt még kérdés? H. A.: Sajnos! Nem is ér­demes beszélni róla: enyhén szerencsejáték-jellegű felad­vány következett: sakkozás egy szál futóval sportbaklö­­vés-sejtett hangjaira. Egy hang hamisságát nem ismer­tük föl: ugrott hét pont. R.: Helyezés ekkor? N. Cs.: Ötödik. R.: Mi volt az utolsó kér­dés? N. Cs.: Diaporámába ágya­zott drámai képsorok a festő­művészet remekeiből. Ki kel­lett találni a múzeumok ne­vét, melyek tulajdonában e képek vannak. Szerepelt köz­tük kettő Gauguintől, aki tudvalevőleg tahiti nyelven adott címet néhány képének Sajnos, tőlünk ezt a csak ta­hiti címet (Matamoe) nem fo­gadták el. A kilencedik hely­re csúsztunk. R.: Ami igen szép teljesít­mény a tízezer induló csapa­tot tekintve. Végül egy utolsó kérdés: Hasznos volt-e a ,,Ki tud többet a Szovjetunióról?” vetélkedőre rászánt sok száz óra? A csapat negyedik tagja, a képzelt riporter felel saját magának, természetesen. Egy azok közül, akik köszö­nettel tartoznak Szalai Dénes felkészítő tanárnak a soproni Széchenyi Gimnáziumból. Farkas András 1977. április 22., péntek Legnehezebb a matematika­i tanulmányi munka A KISZ Sopron városi Bi­zottsága a helyi iskolák párt­összekötő tanárainak, vala­mint a tanintézetek KISZ-tit­­kárainak közreműködésével tanulmányozta a középfokú tanintézetekben folyó munkát, és arról jelentést készített, amelyet a KISZ megyei Bi­zottsága is megtárgyalt. Bizonyos szempontból elté­rő adottságokkal, célkitűzé­sekkel tevékenykedik a tíz­ soproni középfokú tanintézet, hiszen három gimnázium, öt szakközépiskola és két szak­munkásképző intézet műkö­dik a városban. A tanulmányi munkáról ka­pott kép biztató. Bizonyítja az a tény, hogy a gimnáziumok tanulmányi eredményeihez az 1975/76-os tanévben már szo­rosan felzárkóztak a szakkö­zépiskolák is. A két iskola­típus között csupán egy-két tized eltérés van a tanulmányi eredményekben. A tanulók mindkét iskolatípusban ma­tematikából érik el a legala­csonyabb szintet, és ez még a Közgazdasági és a Gépészeti Szakközépiskolára is jellem­ző. A felmérés tapasztalata, hogy a szakmai tárgyakból születnek a legjobb eredmé­nyek, a gimnáziumokban pe­dig az érettségi és az egyete­mi felvételi tárgyakból. A tanulók hajlamosak arra, különösen a negyedik osztály­ban, hogy csak az érettségire „tanuljanak”, így a többi tan­tárggyal keveset foglalkoznak. A tanulmányi fegyelmet köz­vetve rontja az Indokolatlan hiányzások viszonylag magas száma, és itt az osztály-diákbi­zottságok sem tesznek meg mindent, hogy nagyobb legyen a fegyelem. Az ODB-ről álta­lában az a vélemény, hogy még nem mindenütt tölti be a funkcióját, nem elég erős, és legtöbb iskolatípusban csak névleg funkcionál. A tanulmányi versenyek szinte mindhárom iskolatípus­ban kedvelt formák. A leg­több iskolában a KISZ-szer­­vezet meghirdette a „Jó ta­nuló, jó sportoló” cím elnye­réséért folyó versenyt. A ta­nulóknak az órán kívüli tevé­kenységét, érdeklődését szol­gálják a szakkörök; a szak­munkásképzőben például 22, a tantárgyakhoz szorosan kap­csolódó szakkör működik. A KISZ-alapszervezetekre váró feladat, hogy a közmű­velődési intézményekkel szo­ros, tematikus munkatervet dolgozzanak ki az iskolák. To­vább kell szélesíteni a KISZ által meghirdetett Radar-ak­ciót, amelynek a célja, hogy a tanintézetek szemléltetőeszkö­zeit a diákok készítsék el. A KISZ Sopron városi Bi­zottsága külön gondot fordí­tott a munkához való viszony elemzésére. Az a tapasztalat, hogy a gimnáziumokban — az iskolatípus jellegzetességéből adódóan — kisebb az érdeklő­­dés, az érzelmi kötődés a fi­zikai munka iránt. Indokolat­lanul, hiszen a gimnáziumok­­tanulói csak nagyon kis szám­ban nyernek felvételt az egyetemekre, a főiskolákra Ebből adódik a KISZ-alap­­szervezetek egyik fontos fel­adata: az érettségiző, de to­vább tanulni nem szándékozó fiatalok részére segíteni a pályaválasztás tervszerű irá­nyítását. Ennek értelmében szorosabb kapcsolatot kell ki­építeni a patronáló üzemek­kel, fokozottan kell ügyelni a diákok nyári szakmai gyakor­laton való, valóban szakmai jellegű foglalkoztatására. O. V. K Kftl PD­D Villanófényben Különdíj - „tíz percért”5 Foglalkozása gyógyszerész. Csendesen, csak a munkájá­ra figyelve dolgozik. Odriné Hollós Anikó egy évi, gyógy­szertári munka után indult a Szegedi Orvostudományi Egyetem gyógyszertudományi karára tanulni. Szakmai gya­korlatra is mindig „haza”, a győri Széchenyi Patika Mú­zeumba jött, ahol jelenleg is dolgozik. Egyébként az idén februárban szép eredménnyel államvizsgázott. Április elején nagy meg­tiszteltetés érte a fiatal gyógy­­szerészt. Meghívott volt a Szegeden rendezett orvostu­dományi egyetemek országos diákköri konferenciáján.­­ Egyetemi tanulmányaim idején az egyetem Gyógy­szertechnológiai Intézetében dolgoztam a tudományos di­ákkörben. • A helyi konfe­rencián első helyezést értem el pályamunkámmal, azzal, melyen két évig kísérletez­tem, dolgoztam. Az országos konferencia szekcióülésén e pályamunkámból tartottam tízperces előadást, főként egyetemi hallgatóknak. Az előadók többsége orvostan­hallgató volt, mindössze ha­tan voltunk gyógyszerészek. Az előadás után válaszolni kellett a zsűri két tagjának kérdésére, ami a kísérlet eredményeinek várható al­kalmazásával függött össze. Szép záróünnepség is volt, ahol a MEDEXPORT II. kü­­löndíját kaptam meg. Erre igen büszke vagyok. II. forradlm­i dalfesztivál Már hagyományosnak te­­kinthető, hogy a KISZ Győr- Sopron megyei Bizottsága s megyei tanács művelődésügyi osztályával közösen meghir­deti megyénk kórusai számá­ra az ifjúsági forradalmi dal­­fesztivált. Ennek a rendez­vénynek az a célja, hogy szé­les körben tegye ismertté a forradalmi, mozgalmi dalokat. A fesztiválon részt venni szándékozó kórusok május 2- ig jelentkezzenek a megyei KISZ-bizottságon. A rendez­vényre május 22-én a győri Petőfi Sándor Ifjúsági Házban kerül sor. Egy-egy kórus szá­mára 15 perces műsoridő lesz adva, s ezt úgy kell összeál­lítani, hogy munkásmozgalmi, ifjúságmozgalmi, forradalmi vagy békedalok között olyan, ismert szám is legyen, ame­lyet majd a közönséggel együtt lehet énekelni. A fesztivált követően a zsű­­­ri és a kórusvezetők számára szakmai konzultációt szervez­nek. Tanítóképzős sikerek A Győri Tanítóképző Főis­kolá­nak a TDK-mozgalomban részt vevő hallgatói Szegeden, Szombathelyen és Pécsett mu­tatták be a főiskolai tudomá­nyos diákkörben készített dol­gozataikat — összegen har­minckettőt —, amelyek közül a XIII. Országos Tudományos Diákköri Konferencia szek­cióelnökei kettőt fődíjjal, nyolcat különdíjjal ismertek el, 22 hallgató pedig dicsérő oklevelet kapott, ami nagyon szép eredmény. Pedagógia—pszichológia— közművelődés szekcióban kü­­löndíjat kapott: Németh Eni­kő, Mészáros Júlia, Mészáros Márta, Kalamár Judit, Balogh Mária. Oktatástechnológiai szekcióban fődíjat: Szabó Má­ria, Oposits Márta — Dancsok Márta; különdíjat: Kajdacsy Mária — Szőczi Márta, Far­kas Klára szerzett. Néprajz­népművelés szekció különdí­jasa: Pozsgai Éva. Már négyévesen A Szovjetunióban a pedagógusok egyik legfontosabb feladata, hogy már a kora gyermekkorban feltárják, mi iránt érez kedvet a gyerek, mihez van tehetsége, melyik területen tud alkotni. Az Odesszai 4. sz. Zene­iskola pedagógusai e feladat egyik lehetséges megoldá­si módját úgy képzelik el, hogy ismert tanárokkal, ze­nepedagógusokkal és orvosokkal közösen olyan mód­szertani eljárást dolgoztak ki, melynek segítségével már 4 éves korban meg lehet kezdeni a gyermekek zenei nevelését. Három éven keresztül a gyerekek szé­les körű zenei és esztétikai nevelésben részesülnek, mi­közben fokozatosan hozzászoktatják őket a hangszer­hez, hegedűhöz vagy zongorához. Rock-sa­rok A hatvanas évek nagy di­vatsztárja Twiggy, most a popvilágban próbálja újítani igencsak megkopott hírnevét. A kritikusok szerint sikerre számíthat, hacsak nem lesz olyan vékony a hangja, mint egykor a dereka. Mickey Dolent ismét egye­síteni akarja az egykori­­ ti­nédzserek körében oly nép­szerű — Monkees együttes tagjait. Ki-lista: 1. Genesis — Wind and withering,. 2. Jethro túli — Songs from the wood. 3. Gentle giant — Playing the fool, 4. Vangelis — Albedo 0.39, 5. Emerson Lake and Palmer — Works. (A listán első helyre került lemezt az érdeklődők a győri Petőfi Sándor Ifjúsági Ház — Opra Vilmos vezette — discojában holnap meghallgathatják.) POP LEXIKON (B) Blue Oyster Cult (1971). Ritkán tapasztalható gyorsa­sággal tűnt fel ez az ameri­kai csoport. Kemény rockot játszanak, dalszövegeikben fő­leg misztikus témákkal foglal­koznak. Tagok: Eric Bloom (git. org. ének). Alan Larnier (git. org.), Donald Roeser (git.), Albert Bouchard (dob, éneit), Joe Bouchard (bass. ének). The Beatles (1955). John Lennon alapította, s akkor még Quarrymen-nek hívták. Néhány hónap elteltével Paul Mc­Cartney lépett be. George Harrison 1958-ban csatlako­zott hozzájuk, 1959-ben, mint háromtagú együttes léptek fel. A trióból quintett formá­lódott, akkor még Pete Best ütötte a dobot. 1960 decembe­rében szerepeltek először ott­hon, Liverpoolban, mint The Beatles. A csoport ötödik tag­ja, Stuart Sutcliff 1962-ben agyvérzés következtében el­hunyt. Nem sokkal ezután Ringo Starr belépésével ala­kult ki az együttes, mely még ma is sok zenekarnak szolgál eszményképül. .. KIXAIPOID 5

Next