Kisalföld, 1977. április (33. évfolyam, 77-100. szám)
1977-04-22 / 93. szám
Úttörők, jelzőtárcsával Milyen nyüzsgés van ebben az iskolában délutánonként is! Ülésezik az úttörőtanács, próbálnak a népi táncosok, szakkörökre igyekeznek a diákok. Mondatfoszlányok szűrődnek a folyosóra: ... a balesetek gyakorisága és a balesetet okozó.............a közlekedési szabályok kellő ismerete ... Az ember akaratlanul is felkapja a fejét. A kíváncsiság behajtja a terembe, ahol a győri Zalka Máté Általános Iskola nyolcadikos úttörőinek tart előadást a helyes közlekedésről Gazdik Péter főtörzsőrmester a megyei rendőr-főkapitányság útellenőrző alosztályától. Surrog a vetítő, villannak a diaképek, szabatos meghatározásokat rónak papírra a diákkezek. Negyven úttörő közlekedési járőr ül a padokban. Nyolcadikosok. — Iskolánkban 1958 óta folyik rendszeres KRESZ-oktatás — mondja Kranzl Henrik, "tanár, aki ugyan ének-zene szakos, de közel két évtizede ismerteti a gyerekekkel a közlekedés szabályait. " Azóta nem fordult elő az iskola környékén gyermekbaleset. Az iskola gondozása alatt áll a Lenin-ligeti KRESZ-park, itt kerékpárokkal és a Győr-Sopron megyei Rendőr-főkapitányságtól kapott Babetta segédmotorokkal gyakorolják a diákok a helyes közlekedést. A segédmotorkerékpár vezetéséről vizsgát is tehetnek a nyolcadikosok. A Mónus Illés és a Vörös Hadsereg, illetve Liezen-Mayer utca kereszteződésében minden reggel és délben áll két-két úttörő közlekedési járőrünk. Átvezetik az alsósokat az úton, vigyáznak rájuk. Másnap dél. „Lesben” állunk a járdán, figyeljük a fehér, bőrkabátos, tányérsapkás, karszalagos járőröket. Apróságok özönlenek ki a kapun, elsősök. A járdán megtorpannak, sorba állnak. Nagy a forgalom. Lendül a piros tárcsa, megálljt parancsol a gépkocsioszlopnak. A picik nyugodtan átsétálnak az úton. Újabb intés: megy tovább a forgalom. Nagy Emőke, Eszes Tibi és Gyenese Zoli visszaáll a járdára. Vajon miért vállalják a járőrködést? Szinte egyszerre válaszolnak: Vigyáznunk kell a picikre, hiszen úttörők vagyunk! Forgalmat irányítani nem sokáig fognak. Tibi építésznek készül, Emőkét a kémia vonzza. És Zolit? — Minden vágyam, hogy kamionsofőr legyek. Ehhez is jól jön, hogy tanulom a KRESZ-t, nem?! (karakas) Képzelt riport egy valódi versenyről Aznap Fortuna kedélyállapota meglehetősen hullámzó volt. Délután kettőtől ötig elhalmozott minket kegyeivel, öttől viszont elpártolt tőlünk, s átállt más csapatok oldalára. A helyszín: Budapest, Hotel Olimpia. A szereplők: a döntőbe került 16 csapat az ország minden tájáról. Erről szól a képzelt riport egy valódi verseny soproni résztvevőivel. A riporter: Hogyan történt? Németh Csaba: Micsoda? R.: A szerencsétlen fordulat. Hargitai András: Tudja, kedves riporter úr, volt először egy kérdés: mondjon a Nagy Októberi Szocialista Forradalommal foglalkozó könyveket. Tudtunk. A második kérdés: képek felismerése. Sikerült. A harmadik: a Szovjetunió különböző népei művészetét tükröző tárgyak származási helyének kikválása. Mit mondjak? Eltaláltuk. R.: És ekkor vezettek? Jancsó Péter: Igen. Bár nem valami szédületes előnynyel, mivel igen szorosan tapadt a mi matrjoskánkra — ami a helyzetjelző szerepét látta el — az üldözőboly matrjoskahada. R.: Tehát kemény verseny volt? N. Cs.: Eddig igen. Aztán jött néhány barkochbakérdés. Ekkor hagyott minket el először Fortuna. A körkérdés-sorozat végén már csak másodikak voltunk. A riporter (önmagához): Hol itt a szerencsétlenség? A második hely szép eredmény! Volt még kérdés? H. A.: Sajnos! Nem is érdemes beszélni róla: enyhén szerencsejáték-jellegű feladvány következett: sakkozás egy szál futóval sportbaklövés-sejtett hangjaira. Egy hang hamisságát nem ismertük föl: ugrott hét pont. R.: Helyezés ekkor? N. Cs.: Ötödik. R.: Mi volt az utolsó kérdés? N. Cs.: Diaporámába ágyazott drámai képsorok a festőművészet remekeiből. Ki kellett találni a múzeumok nevét, melyek tulajdonában e képek vannak. Szerepelt köztük kettő Gauguintől, aki tudvalevőleg tahiti nyelven adott címet néhány képének Sajnos, tőlünk ezt a csak tahiti címet (Matamoe) nem fogadták el. A kilencedik helyre csúsztunk. R.: Ami igen szép teljesítmény a tízezer induló csapatot tekintve. Végül egy utolsó kérdés: Hasznos volt-e a ,,Ki tud többet a Szovjetunióról?” vetélkedőre rászánt sok száz óra? A csapat negyedik tagja, a képzelt riporter felel saját magának, természetesen. Egy azok közül, akik köszönettel tartoznak Szalai Dénes felkészítő tanárnak a soproni Széchenyi Gimnáziumból. Farkas András 1977. április 22., péntek Legnehezebb a matematikai tanulmányi munka A KISZ Sopron városi Bizottsága a helyi iskolák pártösszekötő tanárainak, valamint a tanintézetek KISZ-titkárainak közreműködésével tanulmányozta a középfokú tanintézetekben folyó munkát, és arról jelentést készített, amelyet a KISZ megyei Bizottsága is megtárgyalt. Bizonyos szempontból eltérő adottságokkal, célkitűzésekkel tevékenykedik a tíz soproni középfokú tanintézet, hiszen három gimnázium, öt szakközépiskola és két szakmunkásképző intézet működik a városban. A tanulmányi munkáról kapott kép biztató. Bizonyítja az a tény, hogy a gimnáziumok tanulmányi eredményeihez az 1975/76-os tanévben már szorosan felzárkóztak a szakközépiskolák is. A két iskolatípus között csupán egy-két tized eltérés van a tanulmányi eredményekben. A tanulók mindkét iskolatípusban matematikából érik el a legalacsonyabb szintet, és ez még a Közgazdasági és a Gépészeti Szakközépiskolára is jellemző. A felmérés tapasztalata, hogy a szakmai tárgyakból születnek a legjobb eredmények, a gimnáziumokban pedig az érettségi és az egyetemi felvételi tárgyakból. A tanulók hajlamosak arra, különösen a negyedik osztályban, hogy csak az érettségire „tanuljanak”, így a többi tantárggyal keveset foglalkoznak. A tanulmányi fegyelmet közvetve rontja az Indokolatlan hiányzások viszonylag magas száma, és itt az osztály-diákbizottságok sem tesznek meg mindent, hogy nagyobb legyen a fegyelem. Az ODB-ről általában az a vélemény, hogy még nem mindenütt tölti be a funkcióját, nem elég erős, és legtöbb iskolatípusban csak névleg funkcionál. A tanulmányi versenyek szinte mindhárom iskolatípusban kedvelt formák. A legtöbb iskolában a KISZ-szervezet meghirdette a „Jó tanuló, jó sportoló” cím elnyeréséért folyó versenyt. A tanulóknak az órán kívüli tevékenységét, érdeklődését szolgálják a szakkörök; a szakmunkásképzőben például 22, a tantárgyakhoz szorosan kapcsolódó szakkör működik. A KISZ-alapszervezetekre váró feladat, hogy a közművelődési intézményekkel szoros, tematikus munkatervet dolgozzanak ki az iskolák. Tovább kell szélesíteni a KISZ által meghirdetett Radar-akciót, amelynek a célja, hogy a tanintézetek szemléltetőeszközeit a diákok készítsék el. A KISZ Sopron városi Bizottsága külön gondot fordított a munkához való viszony elemzésére. Az a tapasztalat, hogy a gimnáziumokban — az iskolatípus jellegzetességéből adódóan — kisebb az érdeklődés, az érzelmi kötődés a fizikai munka iránt. Indokolatlanul, hiszen a gimnáziumoktanulói csak nagyon kis számban nyernek felvételt az egyetemekre, a főiskolákra Ebből adódik a KISZ-alapszervezetek egyik fontos feladata: az érettségiző, de tovább tanulni nem szándékozó fiatalok részére segíteni a pályaválasztás tervszerű irányítását. Ennek értelmében szorosabb kapcsolatot kell kiépíteni a patronáló üzemekkel, fokozottan kell ügyelni a diákok nyári szakmai gyakorlaton való, valóban szakmai jellegű foglalkoztatására. O. V. K Kftl PDD Villanófényben Különdíj - „tíz percért”5 Foglalkozása gyógyszerész. Csendesen, csak a munkájára figyelve dolgozik. Odriné Hollós Anikó egy évi, gyógyszertári munka után indult a Szegedi Orvostudományi Egyetem gyógyszertudományi karára tanulni. Szakmai gyakorlatra is mindig „haza”, a győri Széchenyi Patika Múzeumba jött, ahol jelenleg is dolgozik. Egyébként az idén februárban szép eredménnyel államvizsgázott. Április elején nagy megtiszteltetés érte a fiatal gyógyszerészt. Meghívott volt a Szegeden rendezett orvostudományi egyetemek országos diákköri konferenciáján. Egyetemi tanulmányaim idején az egyetem Gyógyszertechnológiai Intézetében dolgoztam a tudományos diákkörben. • A helyi konferencián első helyezést értem el pályamunkámmal, azzal, melyen két évig kísérleteztem, dolgoztam. Az országos konferencia szekcióülésén e pályamunkámból tartottam tízperces előadást, főként egyetemi hallgatóknak. Az előadók többsége orvostanhallgató volt, mindössze hatan voltunk gyógyszerészek. Az előadás után válaszolni kellett a zsűri két tagjának kérdésére, ami a kísérlet eredményeinek várható alkalmazásával függött össze. Szép záróünnepség is volt, ahol a MEDEXPORT II. különdíját kaptam meg. Erre igen büszke vagyok. II. forradlmi dalfesztivál Már hagyományosnak tekinthető, hogy a KISZ Győr- Sopron megyei Bizottsága s megyei tanács művelődésügyi osztályával közösen meghirdeti megyénk kórusai számára az ifjúsági forradalmi dalfesztivált. Ennek a rendezvénynek az a célja, hogy széles körben tegye ismertté a forradalmi, mozgalmi dalokat. A fesztiválon részt venni szándékozó kórusok május 2- ig jelentkezzenek a megyei KISZ-bizottságon. A rendezvényre május 22-én a győri Petőfi Sándor Ifjúsági Házban kerül sor. Egy-egy kórus számára 15 perces műsoridő lesz adva, s ezt úgy kell összeállítani, hogy munkásmozgalmi, ifjúságmozgalmi, forradalmi vagy békedalok között olyan, ismert szám is legyen, amelyet majd a közönséggel együtt lehet énekelni. A fesztivált követően a zsűri és a kórusvezetők számára szakmai konzultációt szerveznek. Tanítóképzős sikerek A Győri Tanítóképző Főiskolának a TDK-mozgalomban részt vevő hallgatói Szegeden, Szombathelyen és Pécsett mutatták be a főiskolai tudományos diákkörben készített dolgozataikat — összegen harminckettőt —, amelyek közül a XIII. Országos Tudományos Diákköri Konferencia szekcióelnökei kettőt fődíjjal, nyolcat különdíjjal ismertek el, 22 hallgató pedig dicsérő oklevelet kapott, ami nagyon szép eredmény. Pedagógia—pszichológia— közművelődés szekcióban különdíjat kapott: Németh Enikő, Mészáros Júlia, Mészáros Márta, Kalamár Judit, Balogh Mária. Oktatástechnológiai szekcióban fődíjat: Szabó Mária, Oposits Márta — Dancsok Márta; különdíjat: Kajdacsy Mária — Szőczi Márta, Farkas Klára szerzett. Néprajznépművelés szekció különdíjasa: Pozsgai Éva. Már négyévesen A Szovjetunióban a pedagógusok egyik legfontosabb feladata, hogy már a kora gyermekkorban feltárják, mi iránt érez kedvet a gyerek, mihez van tehetsége, melyik területen tud alkotni. Az Odesszai 4. sz. Zeneiskola pedagógusai e feladat egyik lehetséges megoldási módját úgy képzelik el, hogy ismert tanárokkal, zenepedagógusokkal és orvosokkal közösen olyan módszertani eljárást dolgoztak ki, melynek segítségével már 4 éves korban meg lehet kezdeni a gyermekek zenei nevelését. Három éven keresztül a gyerekek széles körű zenei és esztétikai nevelésben részesülnek, miközben fokozatosan hozzászoktatják őket a hangszerhez, hegedűhöz vagy zongorához. Rock-sarok A hatvanas évek nagy divatsztárja Twiggy, most a popvilágban próbálja újítani igencsak megkopott hírnevét. A kritikusok szerint sikerre számíthat, hacsak nem lesz olyan vékony a hangja, mint egykor a dereka. Mickey Dolent ismét egyesíteni akarja az egykori tinédzserek körében oly népszerű — Monkees együttes tagjait. Ki-lista: 1. Genesis — Wind and withering,. 2. Jethro túli — Songs from the wood. 3. Gentle giant — Playing the fool, 4. Vangelis — Albedo 0.39, 5. Emerson Lake and Palmer — Works. (A listán első helyre került lemezt az érdeklődők a győri Petőfi Sándor Ifjúsági Ház — Opra Vilmos vezette — discojában holnap meghallgathatják.) POP LEXIKON (B) Blue Oyster Cult (1971). Ritkán tapasztalható gyorsasággal tűnt fel ez az amerikai csoport. Kemény rockot játszanak, dalszövegeikben főleg misztikus témákkal foglalkoznak. Tagok: Eric Bloom (git. org. ének). Alan Larnier (git. org.), Donald Roeser (git.), Albert Bouchard (dob, éneit), Joe Bouchard (bass. ének). The Beatles (1955). John Lennon alapította, s akkor még Quarrymen-nek hívták. Néhány hónap elteltével Paul McCartney lépett be. George Harrison 1958-ban csatlakozott hozzájuk, 1959-ben, mint háromtagú együttes léptek fel. A trióból quintett formálódott, akkor még Pete Best ütötte a dobot. 1960 decemberében szerepeltek először otthon, Liverpoolban, mint The Beatles. A csoport ötödik tagja, Stuart Sutcliff 1962-ben agyvérzés következtében elhunyt. Nem sokkal ezután Ringo Starr belépésével alakult ki az együttes, mely még ma is sok zenekarnak szolgál eszményképül. .. KIXAIPOID 5