Kisalföld, 1977. április (33. évfolyam, 77-100. szám)

1977-04-15 / 87. szám

A múlt életét és értékeit kutatják A győri honismereti körök Gazdag program megvaló­sításához kezdett a Hazafias Népfront Győr városi bizott­sága mellett működő honis­mereti munkabizottság, illet­ve gyűjtőkörök. .. A győri Petőfi Sándor, Ifjú­sági Ház fiataljaival közösen dolgozó kör népfrontosai fel­készültek Győr egyik régi munkáslakta kerületében, az Újvárosban élő emberek múltjának és jelenlegi élet­­körülményeinek írásos fel­dolgozására, a tárgyi emlé­kek összegyűjtésére. Egyide­jűleg rajzban, fényképben örökítik meg a városrész ré­gi, munkások lakta házait, azokat, amelyek jellegzetes népi építkezési stílust képvi­selnek. Az épületek építési dokumentumainak megőrzé­sére is gondolnak. A jövő hé­ten, a múzeum képviselői­vel közösen jelölik f­l­ a mu­zeális értékű házakat, a Rá­ba és a Bálint Mihály utcák­ban kezdve. A Népfront kez­deményezi néhány arra ér­demes épület védetté nyilvá­nítását. Egy másik, nyomdász és munkásfiatalokból álló hon­ismereti gyűjtőkör Győr bel­városának régi arcát szeretné megőrizni, így a szanálásra ítélt utcákról, házakról ké­szítenek rajzokat, fényképe­ket. A lebontásra kerülő, ré­gi házak építészetileg értékes elemeit is megmentik. Az alakulással egyidőben felkészültek a honismereti te­endőkre a Győri Tanítóképző Főiskola körének tagjai is. Révfalu és lakóinak történe­tét, múltját kutatják, majd keresik például a régi utcák, mint a Tábor, Kertész, Kis­­tákó elnevezésének történe­tét. A kisiparos gyűjtőkör tag­jai az ipartörténeti emlékek feltárásával foglalkoznak. Fő­ként a kihalóban lévő szak­mákat művelő elődeik életé­ről és munkakörülményeiről, munkamódszereiről írnak és összegyűjtik munkaeszközei­ket, tárgyi emlékeiket. Ké­szülnek egy asztalosipari mú­zeum-műhely berendezésé­re. A Szigetköz művészete Sopronban A Szigetköz művészetéből kapnak ízelítőt a látogatók a soproni Liszt Ferenc Műve­lődési Központban, ahol a nar­pókban nyílt meg a moson­magyaróvári származású, vagy oda kötődő festőművé­szek és fafaragók alkotásait, valamint a táj néprajzi em­lékeinek egy csokrát bemuta­tó kiállítás. Táltos Prohászka István rajzai az­ első világháború és a Tanácsköztársaság megrá­zó élményéből fakadtak (Elő­­nyomulók, Kenyérszegő vö­­röskatona), festményein az eltűnőben lévő falusi szoká­sokat láthatjuk, tiszta, a naiv festőket idéző ábrázolásmód­jával. Erős, tüzes férfiportré (Legény) képviseli a Munká­­csy-dí­jas Szalay Ferencet, aki mosonmagyaróvári szü­letésű, de Hódmezővásárhe­lyen él és alkot. Szülőföldjük tájait hozzák elénk egyéni látásmódjuk szerbit Duschanek János és Horváth István. Az­ előbbire a széles, színes ecsetjárás, a feszültséget teremtő erő jel­lemző (Zuhanás), míg Hor­váth sajátos karakterű, ked­ves tájképeivel (Rábcapart) egyéni színt jelent a város művészetében. A tárlaton láthatók Karca­gi Endre (Fürdőnő) és Kar­­caginé, László Enikő alkotá­sai, akik témájukat a falusi életből merítik. Megemlíten­­dők Lakatos József linómet­szetei, mleyeknek témája a város, Mosonmagyaróvár. A szigetközi fafaragó mű­vészet anyagát Molnár Ágos­ton, ifj. Molnár Ágoston, Hor­váth Gábor, Weintráger Jó­zsef, Hartai József és Csillag József műveiből állították össze. A Hanság Múzeum bemu­tatja a vidék jellegzetes, ré­gi foglalkozásainak, például a pásztoroknak, az aranymo­sóknak eszközeit, és megte­kinthetők a környék népi vi­seletének szép darabjai is. A kiállítás április 17-ig te­kinthető meg. B. Horváth József s Csillag József bölcsője. — A fafaragók szép alkotásait figyelik a látogatók. (Lobenwein Tamás felvétele.) 4 . KUMPOID Tudom­ányos együttműködés Szombathelyen csütörtökön megkezdődött a Magyar Immunológiai Társaság és az Osztrák Allergiológiai és Im­munológiai Társaság kétna­pos közös kongresszusa. A két ország bővülő tudomá­nyos kapcsolatai keretében ■ első ízben­ kerül sor magyar és osztrák orvostudományi társaság közös kongresszu­sára. Ez egyúttal egy újfajta tudományos együttműködés kezdetét jelenti. A csaknem 300 szakember részvételével lezajló kong­resszuson megfigyelőként csehszlovák, NDK és NSZK- beli szakemberek is részt vesznek. Helytörténeti emlékek Sok látogatója van Jánossomorján a nagy­községi tanács által fenntartott helytörténeti gyűjteménynek. A szak­szerűen összegyűjtött anyag állandóan gyara­podik, s jelenlegi he­lyén, a tanács épületé­nek két helyiségében már nem fér el. A gon­dok ebben az évben megoldódnak, megtörté­nik a gyűjtemény áthe­lyezése. A tanács ta­vasszal egy régi házat vásárolt a mosonszent­­péteri községrészen. Most kezdődtek meg a tatarozási, karbantartá­si munkák: festenek, meszelnek, ajtókat, ab­lakokat javítanak. Ha­marosan már az új he­lyen tekinthetik meg a helytörténeti anyagot az érdeklődők, külföl­diek és hazaiak egy­aránt. t"­­ödör. A belediek így nevezik a futballpá­­lyától húzódó részt. Innen már látni a házakat. Akár gyalog is mehetnék, de in­kább — igazán nem kénye­lemből — a kerékpárt vá­lasztom. Egy beledi parasztember, Buti László a múlt században a következőket jegyezte fel: „873-dik Januárius 14-dik napján szivárvány volt két ízben délben és est­e felé is igen jó tavaszi idő volt. 21-dikén esett hó esővel any­­nyi, hogy a földet ellepte sz. pár napkor fagyott es lett egy kis fergeteg. február 10- dika körül megint jött hó fergeteg. tartott 4—5 napig, ekkor állott át a lába, 14- dikén hordtak jeget s­ányon is, ganajoztunk, azu­án let­tek árvizek a tziráki dénes­­falvi mezzőn, majd két hé­tig folt a víz, nem lehetett Tzi­­rákra menni, a földnek sok nedv­essége volt, mégis Már­­tiusban kiszáradt az eke a földből.” Írt-e valaki Vicán hasonlót? Vajon erre is ellepte a me­zőt, elhajtotta a falut 1859- ben a sáska? Nem tudom. Biciklizek Beledről Vicára. A távolságot telefonoszlopokkal mérem. A kanyartól, a kiser­dőtől tíz póznányira van a falu, kedvem lenne odamen­­ni az egyikhez és meghallgat­ni a szálkás fa, a világ hang­jait. Balra a Ferenc-tag, tá­volabbról idelátszanak az Is­­pita-köz kidöntött fái. Bokrok kerítik be a faluvéget. Balról a gépjavítóüzem telepe: gép­park, gépműhely, kovácsmű­hely. Közel az úthoz, nádas istálló, tetején rozsdás vas­lábakon villámhárító fut vé­gig. Az istálló végén cserepes leeresztés a szalmának. A kifutóban bikaborjúk, piros­tarkák, az apraja talán egy­éves, a nagyobbak tizenöt hó­naposak lehetnek. Fényes az orruk, dörgül­köznek, morog­nak, bámulnak, bömbölnek. Élesen kiabál a gatter, szele­teli a hatalmas rönköket. Csö­vek, cementgyűrűk. Egy pár ló, majdnem kidurrannak a kövérségtől. Szekerek a sár­,­ban, ölfarakások, hidasok, kukoricagóré. A bejáratot két máladozó téglaoszlop őrzi, fű van a tetejükön és moha. Egy férfi érett gana­it rak Gőzölög-füstölög a spenitor. A lovak fülelnek, tekinget­nek. A templommal szemben az iskola. A szélső ablakban poros zománctábla, a többi ablakban táblaképek, az egyiken tájkép a Mátráról. — Az iskolában csak a könyvtár van, meg a tüdő­szűrő. Más itt nincs, nem is hallottam — mondja egy asz­­szony és siet a buszmegálló felé. A Malom­ utcában egy nő. — Baj van, baj van, nin­csenek fogaim. De mondta az unokám, mama, majd ha megnövök hozok neked a vá­rosból vendégfogakat. Meg az a baj, sötét van az utcá­ban este. Az ember fél el­menni itt a dzsungel mellett. Ott ég egy lámpa meg a ha­todikon. Szépítik az utcákat de ilyenekre nem gondolnak, meg a templom mellett, hogy amilyen szeméttelep van csak látni kellene. Én nem igen járok a faluba, öreg­­asszony vagyok, ritkán moz­dulok ki. A lábaim nem kí­­vánják a menést, meg a szí­vem se. — Italbolt van? — Van-e? Azt megnézheti. A vezetője egy arany asz­­szony. Nem tesz kivételt öreg és fiatal között. A poharak csak úgy ragyognak. Az italbolt valóban tiszta. Szilveszterkor nyitották meg. Új asztalok, színes székek, faborítású mennyezet. Heten iszogatnak a pult melletti asztaloknál. Szerelők, trakto­rosok? Cseh sört isznak. Egyikük kér még egy kört. Az üvegek száján apró bubo­rékok. Megyek végig a falun, be­nézek az udvarokra: lepedők, dunyhahuzatok, ingek, pelen­kák száradnak, személygép­kocsit fürösítenek, kiskertet ásnak. Zöld-kék padok kö­zött hajlik az út. Tyúkok az utcán. Két rúd közé betűz­delt ágkerítés. Mögötte meg­görbült, repedt gémeskút, ne­hezéke két, kővel teli horpadt vödör és rozsdás lánc Megle­pik a bokrokat a verebek, csapatostul. Vékony arcú öreg, pipával, kicsi fekete kucsmában. Néz, néz, kíván­csian. Simon Gyula bácsi meg a ház előtt áll, simlődörös sap­­káját, a homlokába húzza, hu­nyorít a napba. — Sokat ér ez a meleg. Hasznát a vetem­ényeknek, tegnapelőtt már szépen pi­rultak a földek, tegnap meg agyonverte őket az eső Az idő most meg mindent El­hiszi? Nézánk én itt szület­tem nyugdíjas vno’lik a gyök­erem mint a fáknak. Új házak kanny kerítésűk,­ nyitott ablakok Elindulok a tanács irodája felé. VICA. Valahányszor eszembe jut, hallom a nevet, utakra, kihajló rózsákra gondolok, menyecskerózsákra, ülök az árok­parton, körülöttem szántások habjai, akár kékek is lehetné­nek. Aiztott meg a falu. Vica. Madár csapódik a vízre. Az emlékezés kicsit bizonytalan. Vicás képek (1.) PALACKPOSTA (Folytatjuk) Joó József Iti a jó hazafi? Világnézeti nevelés az általános iskolákban Ki lakóhelyed tanácselnöke? Mi Magyarország államformá­ja? Ki volt Salvador Allende? Mit jelent számodra a hazafi­­ság? Találomra ragadtuk ki ezeket a kérdéseket arról a kér­dőívről, amelyet Mosonmagyaróvár tanácsának művelődésügyi osztálya juttatott el a város általános iskoláiba a végzős ta­nulókhoz, hogy tájékozódjék a világnézeti nevelés hatékony­ságáról, a nyolcadikosok világnézeti fejlettségéről. Egy kérdőív természetesen nem lehet teljes, és a tanulók világnézeti érettségének, megnyilatkozásának megíté­lésekor nem is volna helyes kizárólag a különféle szem­pontok alapján összeállított kérdésekre hagyatkozni. Az MSZMP Mosonmagyaróvár városi Bizottsága sem abszo­lutizálta a válaszokat, amikor legutóbbi végrehajtó bizott­sági ülésén éppen az általá­nos iskolai világnézeti neve­lés helyzetét tárgyalta. „Tud­juk, hogy a világnézetet nem szabad csak mennyiségi mu­tatókkal mérni. Vannak azon­ban a világnézeti neveltség­­nek is­ olyan nélkülözhetetlen ismeretbeli pillérei, amelye­ket feltétlenül tudnia kell egy 14 éves tanulónak...” — érvelt az írásos beszámoló. Az ülés nemcsak a végző­sökkel foglalkozott, hanem az alsó és felső tagozattal egy­aránt. A­ nyolcadikosok „tesz­telésére” nyilvánvalóan azért került sor, mert egy ilyen teszt tárhatja­ fel — a maga korlátaival együtt — az isko­lai világnézeti nevelés haté­konyságát, esetleges hibáit, s figyelmeztethet azokra a te­endőkre, amelyeket éppen a hatékonyság érdekében ko­rábban, alsóbb osztályokban kell elvégezni, pótolni. Tud­ják, az ideológiai nevelőmun­­kának csak egyik területe az iskola, egy-egy felmérés eredménye utalhat az ottho­ni, a lakóhelyi környezet, a társas kapcsolatok serkentő vagy gátló voltára. Ami az iskolai ideológiai nevelést illeti, sikere a pe­dagóguson áll vagy bukik, a pedagógus szakmai, ideoló­giai felkészültségén, meggyő­ződésén, beállítottságán. A végrehajtó bizottság úgy ál­lapította meg tizenöthónap­nyi, intenzív, körültekintő, elemző munka alapján, hogy a város tíz általános iskolájá­ban kialakult és erősödött a nevelők politikai, világnézeti egysége, a tantestületek egy­sége. A párt- és a KISZ-ta­­gok aránya mintegy 25—25 százalék. Antimarxista néze­tek nem tapasztalhatók. A kispolgári szemlélet marad­ványai fellelhetők, de nem nagyobb arányban, mint más értelmiségi rétegeknél. Pozi­tívan értékelhető a pedagó­gusok tanításon kívüli köz­életi, társadalmi tevékenysé­ge. A tapasztalatok ellenére a párt-végrehajtó bizottság úgy látja, fokozni szükséges a nevelők ideológiai képzé­sét, önálló marxista közép­iskolát javasolt az óvónők, speciál kollégiumot a fiatal tanerők továbbképzésére, va­lamint kinek-kinek felelőssé­ge, lelkiismerete, igénye sze­­rint fejlődést elősegítő ön­képzést. Érdemes megemlíteni, mennyire befolyásolja a ne­velőtestületi politikai, világ­nézeti egység, az iskolai párt­­csoportok munkája a párttag szülők, a szülői munkaközös­ségek aktivitását, együttmű­ködő készségét a világnézeti nevelőmunkában. Az osztály­­főnökök is egyre inkább épí­tenek a párttag szülőkre. So­rolhatnánk azokat a határo­zatokat, rendeleteket, moz­galmakat, felügyeleti, ellen­őrzési formákat, amelyeknek az érvényesítése, végrehajtá­sa mind-mind hozzájárult a pozitív kép kialakulásához. A korszerűsített tananyag, mód­szertan, a reális, életközeli, természettudományosabb vi­lágképre való törekvés, az olvasás, a munkára nevelés egyaránt kamatozott a szá­mokkal, kérdőívekkel csak részben dokumentálható eredményekben. A 24 kérdésből álló felmé­rés 350 nyolcadikos tanuló összesen több mint nyolcezer válaszát tartalmazza. Nem árt figyelembe venni, hogy a kitöltés az első félévben tör­tént, tehát amikor még nem kezdődött el az állampolgári ismeretek oktatása. Ez is közrejátszott abban, hogy egyes kérdésekben, kérdés­­csoportokban kedvezőtlen a helytelen válaszok aránya. Némelyik kérdés talán a gimnazistákat is próbára ten­né. Arra, hogy melyik a me­gye legnagyobb üzeme, a gyerekek 77 százaléka vála­szolt helyesen: a Magyar Va­gon- és Gépgyár. Magyaror­szág államformáját 44 száza­lék határozta meg pontosan, 5 százalék nem válaszolt, a helytelen választ adók egy része nem adott egészen pontos választ. Az MSZMP KB első titkárát 80 százalék tudta megnevezni. A felsza­badulás évét 91 százalék tud­ta pontosan. A felszabadulás után létesült szocialista vá­rosok közük a követelmény szerint 64 százalék tudott hármat felsorolni. „Melyik országba szeretnél leghamarabb eljutni és mi­ért?” A tanulók 59 százalé­ka a szocialista államokra szavazott, 28 százalék írt be kapitalista országot, 13 szá­zalék semmit. A kapitalista országokba 85 százalékban a szép tájak, az Alpok, az Amazonas, a műemlékek vonzzák a nyolcadikosokat, 15 százalék kint élő rokonai­hoz szeretne utazni. Nagyon érdekes, hogy a tizennégy éves gyerekek még 95 száza­lékban tartják egyformán fontosnak a fizikai és a szel­lemi munkát. A haza fogal­mát a lényeges jegyekkel 87 százalék írta le helyesen. Lássunk példákat: „Itt szü­lettem, ez a föld adott ne­kem otthont és ezért ezt sze­retni, becsülni kell!” Vagy: „Ez a föld, ez az ország nevel engem emberré”. „Kit tartasz te ma jó haza­finak?” — szólt a következő kérdés. A válaszok: „Én azo­kat tartom jó hazafiaknak, akik munkájukkal és becsü­letes magatartásukkal élen járnak”. „Aki szereti hazáját, mindent megtesz érte”. Pákovics Miklós 1 1977. április 15., péntek

Next