Kisalföld, 1980. november (36. évfolyam, 257-281. szám)

1980-11-28 / 279. szám

Környezeti nevelés Egy Földünk van I­ tt először 1972-ben röppent föl lj/' d­­r­imMMidt Stockholmban, a nemzetközi környezetvédelmi tanácskozáson, azóta bejárta a vi­lágot, és mindenütt lelkes hívekre talált. A svéd fő­városban összegyűlt környezetvédők világméretű össze­fogásra szólították föl az emberiséget a föld, a víz, a levegő épségének, tisztaságának megóvására, mert a természeti környezet pusztulása olyan mérvű, hogy az ma már az egész világot fenyegeti. Sokan ettől a konferenciától számítják a modern környezetvédelem kezdetét. Magyarországon Hermann Ottó, a sokoldalú tudós (1835—1914) volt a természetvédelem első apostola. Új­­ságok hasábjain, gyűléseken, könyvekben figyelmezte­tett természeti értékeink megóvására. Munkájának gyümölcse halála után érett be: az első magyar ter­mészetvédelmi törvényt csak 1935-ben alkotta meg a parlament. Napjainkban a természetvédelem nálunk, s más or­szágokban is fokozatosan környezetvédelemmé széle­sedik A pusztulás, ellensúlyozására már nem elegen­dő néhány száz vagy ezer hektárnyi táj védetté nyil­vánítása: egész környezetünket kell óvni, minden em­beri életfeltételt, hogy a következő nemzedékeknek is otthona lehessen a Föld. A víz, a levegő nem ismer országhatárokat, ezért egyetlen ország sem tudja az emberi létfeltételeket egymagában megóvni. Nemzetek együttműködésére van szükség, a környezetvédelem az egész emberiség ügye. A magyar országgyűlés 1976-ban törvényt fogadott el az emberi környezet védelméről, kormányzatunk előtte is, utána is számos intézkedést hozott termé­szeti környezetünk épségének megőrzése érdekében, három éve pedig önálló gazdája van a .,területnek”, az Országos Környezet- és Természetvédelmi Hivatal. Mit tesz az iskola e téren? Bizonyos, hogy többet, mint gondolnánk. A mai oktatási intézményekben tu­datos környezeti nevelés folyik. Emögött az a fölisme­rés áll, hogy a környezet passzív védelme manapság már elégtelen, az anyagi javak egyre növekvő terme­lése miatt a környezetet fejleszteni kell, és e cél elérése nemcsak a termelési folyamatok ésszerűsítésé­től, a technológiai újításoktól fs"'ig, hanem a mai kor emberének életszemléletétől is. A környezeti nevelés a hetvenes években szervesen beépült közoktatási rendszerükbe, egyetlen iskolatípus sem maradt ki be­lőle, sőt egy évtizede már az óvodákban is mindenna­posak a környezet megismerésére és megóvására szol­gáló foglalkozások. Arról persze még korai lenne szólni, hogy isko­láinkban mennyire hatékony a minden korábbi pró­bálkozásnál jóval tágabb keretek között folyó környe­zeti nevelés, miként annak sincs még itt az ideje, hogy a közművelődési intézmények idevágó tevékeny­ségét is felmérhessük. Egy biztos: az emberi környe­zet védelmének propagandájában értünk el eredmé­nyeket, és ma is friss szél hajtja a vitorlákat. Heten­te alakulnak természetbarát és környezetvédő körök — iskolákban, gyárakban, művelődési házakban — az úttörők például zöldőrséget szerveznek, s részt vesz­nek az iskola körzetében lévő parkok, játszóterek gondozásában. I'k­ri'm-li szakemberek szerint is figyelemre mél­*'1 ’ [,a 1 jó eredményeket értünk el a környezeti nevelés kiterjesztésében. Az elismerés jele: az UNESCO Magyarországot kérte fel az idei környezetvédelmi szeminárium megtartására. P. K. I. Az első színházi évad végéig „teljesen szabályos” Kováts Kriszta pályája. Gyermekkorában énekelni, zongorázni tanult, a Ma­gyar Rádió Gyermekkóru­sának tagja volt. Irodalmi színpadra járt, középisko­lás korában egy győri ver­senyen Kazinczy-díjat nyert. Az érettségi után egyforma kedvvel jelent­kezhetett volna a zenemű­vészeti és a színművészeti főiskolára, némi töprengés után inkább a színház mel­lett döntött. Felvették, Horvai István osztályában végzett, a diploma után a pécsi Nemzeti Színházhoz szerződött. Az első szezon­ban Bondarjev: A part. Ib­sen: A tenger asszonya és Illyés: Homokzsák című drámáiban és egy gyer­mekdarabban kapott ki­­sebb-nagyobb szerepeket. A fordulat a nyáron tör­tént, amikor egyszerre föl­fedezték Kováts Krisztát: a színházi szakma, a kö­zönség és a kritika. Rock­operát mutatott be egy lel­kes alkalmi társulat Buda­pesten, a Vörösmarty Kertmoziban. A műfaj egyik legjobbját, az Evitát adták elő. Címszereplő: Kováts Kriszta, s a kri­­tikák egybehangzó vélemé­nye szerint tehetséges, ki­tűnő alakítást nyújtott. — Hogy jött létre ez a vállalkozás? — Szerettük volna bizo­nyítani, hogy erre a fajta komplex színházra, amely­ben az ének, a zene­­moz­gás egyforma fontosságú —a hazai előzmények, ha­gyományok hiányában is — van közönség. Zöld utat kaptunk a Kulturális Mi­nisztériumtól és kétszáz­ezer forintot, ami igen ke­vés volt ugyan, de az in­duláshoz elég. Nehéz kö­rülmények között dolgoz­tunk, Miklós Tibor szerve­zőproducer és Katona Im­re rendező irányításával, hogy mást ne mondjak, szalagról, hallás után írták le a zenét, mert csak szö­vegkönyvük volt, partitú­ránk nem. Mindenki meg­tanulta a főszerepet, vé­gül engem választottak Evitának. Zsúfolt nézőtér előtt játszottunk estéről-es­­tére, persze, csak tíz alka­lommal, mert jogdíj nél­kül nincs többre lehetőség. — Milyen érzés egyszer­re ilyen ismert lenni, a reflektorfénybe kerülni? — Persze jó, személye­sen is. De én jobban örü­lök annak, hogy sikerült bizonyítanunk, szükség van az ilyen színházra. — Most a Kisfaludy-da­­rabban játszik. Mi lesz még az évadban? — Jenet: Paravánok cí­mű drámájában ígértek szerepet. — És a jövő nyáron? — Újra akarunk valamit csinálni, valami hasonlót a tavalyihoz. — Úgy hírlik, lesz rock­­színház Magyaroszágon is. .. — Ígéretet kaptunk, de kicsit lassan halad a meg­valósítás. Reméljük és bí­zunk benne, mert a műfa rajongói egyre többen vannak nálunk is. G. B. rÚj arcok a színházban KOVÁTS KRISZTA 1980. november 28., péntek Filiisújdonságok gyerekeknek Új műsorok készülnek a tv-stúdiókban az ifjabb kor­osztálybeli nézőknek. Népme­séket gyűjtött csokorba Ke­lemen Sára a Bolondok bál­ja című összeállításhoz, mely­nek valamennyi története a butaságról szól a Szász Pé­ter rendezte másfél órás já­tékban. Szabó Magda Tündér Lala című meseregényéből Katkics Ilona, számos­­ díjnyertes gyermekműsor rendezője ké­szít filmet. A napokban fejezi be Ré­vész György rendező Vidor Miklós A hátvéd halála és feltámadása című regényé­nek tv-adaptációját. A filmújdonságokat a jö­vő esztendő első harmadában tűzi műsorára a televízió. ■ Ismerkedni a zenei alapfogalmakkal, megtanulni a ,,de mi­ szó” ábécét, előcsalni a tisz­ta hangokat egy hangszeren — nehéz a kisiskolásoknak. A Liszt Ferenc Állami Zeneiskola százharminchét elsőse vágott most bele a nehéz feladatba Tóth Lászlóné irányításával. S­ikeres koncert Lukács Pál és Falvai Sándor szonátáéat je A Filharmónia Kamarabér­letének keretében hétfőn es­te Lukács Pál (brácsa) és Falvai Sándor (zongora) szo­nátaestjét rendezték meg Győrött, a Megyei Művelődé­si Központban. A hangver­seny műsorán romantikus művek szerepeltek, elsőként Schumann: Märchenbilder című sorozatát hallottuk. A ciklus Schumann tipikus ka­rakterdarabjainak egy füzé­rét tartalmazza, mely válta­kozó hangulataival előadási problémákat rejt magában. Már a mű első pillanataiban megragadta a közönséget Lu­kács Pál hallatlanul puha, meleg tónusú brácsahangja. A természetes, mágától érte­tődő kamaramuzsikálás az egész koncertet jellemezte Míg a nem túl jelentős Schu­­rrann-műben inkább csak a jó előadásban gyönyörköd­­h­ettünk, a következő műsor­szám, Schubert a-moll (Ar­­peaemne) szonátája mint ön­magában is tetszetős, hangu­latos muzsika, szénen páro­sult a művészet­ tatianenaen­­tes interpretációiéval. A mű természetes egyszerűsége szép zenei élményt nyújtott a ka­marazenélés minden szépsé­gét felvonultató előadásban. A művészek közötti hang­­színbeli összhang, az önfe­ledt és mégis precíz összjá­­ték rendkívül hangulatossá tette a koncertet. A műsor második részében a romantikus kamara-iroda­lom egyik monumentális és a vonósok által nagyon köz­kedvelt művét, César Franck A-dúr szonátáját hallottuk. A melankolikus, elmélkedő hangulatú, rendkívül dúsan és színesen harmonizált mű mind hangvételében, mind technikai megoldásában el­sőrangúan szólalt meg. Jól sikerült megoldani a tételek hangulati különbségeinek megragadását, a széles han­gulati skálát megjáró mű el­mélyült gondolatainak visz­­szatükrözését. Éppúgy nagy szerepe volt ebben a zongo­rista Falvai Sándor virtuóz és pontos játékának, mint Lukács Pál szenvedélyes, technikailag szintén jól meg­oldott interpretációiénak. A zongora szólamának kért­el­­metlenü­l nehéz állásai jól ér­­vényesüttek, a műsor első fe­léhez képest elütő más jelle­­gű hangzások is ról, a meg­formált effrópokon szóltak. Méltán aratott nagy sikert a koncert. B. Z. Érdemes megrendezni Szülők parlamentje Néhanapján elengednénk egyet-kettőt azokból az ér­tekezésekből, tanácskozá­sokból, amelyet mások nekünk szánnak. A közel­múltban rendezett első sop­roni szülők parlamentjével azonban érdemes volt bőví­teni a társadalmi események listáját. A Hazafias Népfront vá­rosi bizottsága, a tanács mű­velődésügyi osztálya és a városi művelődési központ az óvodás, az általános is­kolás és a középiskolás gyermekek szüleit, az isko­lák szülői munkaközösségeit és a nevelési intézményeket hívta meg a parlamentre. Nincs módunk valamennyi észrevétel felsorolására. A csokor azonban, amelyet gyűjtöttünk, figyelemre mél­tó észrevételeket tartalmaz, s mintegy felvillantva a je­lenlegi helyzetet, alkalmas lehet a továbblépés segíté­sére. Az „óvodás” szülők, amint arról írásos feljegyzés tanús­kodik, nem mindenben tart­ják kielégítőnek az óvodai étkeztetést. Kevés a tejter­mék, a gyümölcs és a zöld­ség az étrenden. A késedel­mes szállítás miatt csak ké­sőn kerülhet sor a napi első étkeztetésre. Azt is kérték a szülők, hogy az óvodába korán érkező kisgyermekek, igényük szerint lefekhesse­­nek, amíg a foglalkozás nem kezdődik. Az óvónők azért emeltek szót, mert az óvodákban vetített filmek hosszúak, a gyermekek életkori sajátos­ságaihoz nem alkalmazkod­nak. Keveselték a színes filmet. Számos óvodának gondot okoz a filmvetítés (sötétítés. 150—200 gyermek elhelyezése), alkalmasabbnak tartanák, ha az óvodásko­rúak­ részére a város erre kijelölt, alkalmas termében rendeznék a vetítéseket. A Liszt Ferenc Művelő­dési Központtól több, s a szülőknek is megfelelőbb időben rendezett bábelő­adást kértek a parlament résztvevői. Hangot kapott a már korábban megfogalma­zott kívánság — a bábelő­adás is jobban alkalmazkod­­jék az életkori sajátosságok­hoz. ♦ ♦ ♦ Az általános iskolások szü­lei a gyermekek egész napos eltévó­-átságát, a gyengébb hatékonyságú, mégis igen megterhelő délutáni oktatást helytelenítették. Jogos az is­kolai tornatermek és sport­pályák iránti igény, vizsgál­ják meg az illetékesek a tömegsport javításának álta­lános iskolai lehetőségeit. Helyeselték a néhány isko­lában már meghonosodott ,­őrs„család” kapcsolat meg­valósítását, valamint a szü­lőkkel a közös múzeum- és mozilátogatást, valamint ki­rándulások szervezését. A Ferenczi- és a Munkás­őr úti iskolák zsúfoltságának megszüntetése végett­ a Je­reván lakótelepi ú­jabb álta­lán­­­s iskola mielőbbi meg­építését kérték a szülők­. Ugyanakkor intézkedéseke­t sürgettek az általános isko­lákból kimaradt fiatalok e­ti randalírozásai ellen, ugyan­csak a Jereván lakótelepen. ♦ ♦ ♦ A középiskolások szü­­i helyeselték a dohányzás és az alkoholfogyasztás tilal­­mát — eredményesebb fel­lépést várva az iskolák, pe­dagógusok mellett a szeszes­italok forgalmazóitól is. Olyan órarendeket helyesel­tek, amelyek kizárják, hogy egy napon 3 dolgozatírásra is sor kerüljön. Szorgalmaz­ták a szabadszombat közép­iskolai bevezetését, hogy a család többet lehessen együ­tt. Helyeselték a szülői felel­ősségitud­at mélyítését célzó pedagógiai és munka­­közösségi tevékenységet. El­mondták, hogy a családi életre való felkészítés" a tan­­tervekbe»» biztosított lehető­ségek ellenére sem tekint­hető még megoldottnak. Fo hangzottak a «vi­lágos közlekedés biztonságával a munkára neveléssel, a m­un­­kahelyek pályaválasztést plnsee­t­ő feladataival, g te­levízió ifjúság! műsmrink­t’­­káráva’ összprnffgn észrevé­­telek. Tálén túlzó kívánság is hangot kapott, ám nem ez, hanem a jövő nemzedékek elhivatott, eszközökben sem szűkölködő nevelése iránt­ igény volt a szülő-parlament jellemzője. Az óvodás-, az általános- és a középiskolás-szekciókon elhangzott véleményeket, javaslatokat írásba foglalták, s az illetékesekhez eljuttat­ták, hogy azokat a lehetősé­gek arányában megvalósítsa a város. Egyidejűleg az a kívánság és szándék is meg­fogalmazódott, hogy ezután minden év őszén hívják össze a szülők parlamentjét. F. I. HiflH FÖlD - 5

Next