Kisalföld, 1980. december (36. évfolyam, 282-305. szám)
1980-12-02 / 282. szám
VILÁG PROLETÁRJA!, EGYESÜLJETEK! AZ MSZMP GYŐR-SOPRON MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI TANÁCS LAPJA GYŐR, 1980. DECEMBER 2., KEDD ÁRA: 1,20 FORINT XXXVI. ÉVFOLYAM, 282. SZÁM Hótorlaszok az utakon Nehéz küzdelem a természet erőivel Zavarok az áramellátásban — késnek a vonatok, az autóbuszok—Sokan távol maradtak a munkahelyüktől Váratlanul, szinte egyik óráról a másikra ránk tört a tél. Vasárnapra virradóra elkezdődött a hóesés, majd feltámadt a szél, egyre sűrűbb lett a havazás is, és főleg Nyugat-Dunántúlon egymás után „tömődtek el” az utak. Az első jelekből ítélve nem volt minden illetékes felkészülve ..Tél tábornok” támadására, de becsületükre legyen mondva, minden erővel nekiláttak a munkának. Az orkánszerű szél, a szűnni nem akaró havazás néhol megoldatlan feladat elé állította a munkagépek vezetőit, de ők nem lankadva, biztosítva a mentők, a tömegközlekedési járművek, az élelmiszerszállítók útját igyekeztek fenntartani megyénk főbb útjain a közlekedés lehetőségét. Alábbi összeállításunkban a természet erővel való küzdelem részleteiből nyújtunk át körképet. Vasárnap reggel már megindult a KPM Győri Közúti Igazgatóságához tartozó hóeltakarító munkagépek többsége. Déltől megerősítették a hóügyeletet, s egymás után jelentkeztek az igazgatóság vezető munkatársai. Az első „éles bevetésre" vasárnap éjfél után került sor: magyar katonai járműveket Milos György és Polgár János öttevény térségébe vezetett, ahol több személyautó, és tömegközlekedési jármű rekedt a hó fogságába. Hajnali négyre mindenki az öttevényi Csülök Csárda melegét élvezhette. Ezt követően Bősárkányból és Rajkáról szállítottak a mentők szülő nőt a kórházba , a hóekék mögött haladva. A 85-ös úton is több, iskolásgyermekeket szállító kirándulóbuszt mentettek ki a torlaszok közül, egy részük Kapuváron, más részük Csornán aludt a szállodában. Mindezeket hétfőn reggel tudtuk meg Kőhalmi Györgytől, a közúti igazgatóság vezetőjétől, aki munkatársaival együtt vasárnap estétől irányította a „hóelhárítási” akciót. A központi ügyeleten Szűcs György területi műszaki osztályvezető tájékoztatott bennünket a reggel hét órai helyzetről. A telexjelentéseken, a telefon és URH-s rádiós kapcsolatokon keresztül (áramszünet miatt csak a fertőszentmiklósi útmérnökséggel nem tudtak összeköttetést találni), pontos információk álltak rendelkezésre. A megye úthálózati térképén kék folyamatos, illetve szaggatott vonallal jelölték be a két vagy egy nyomon járható utakat. Bizony, a jelöletlen utak voltak többségben ... Az 1-es út Győr és Mosonmagyaróvár között járható volt. Levélen elakadt járművek torlaszolták el a továbbhaladási lehetőséget. A 81-es (székesfehérvári) út megyénk területén járható, miként a 15-ös, 14-es (Rajkára, illetve Medvére vezető), valamint a 10-es (Gönyüre vezető). Nagy gondot jelentett több „dugó” miatt Győr és Sopron közötti 85-ös, teljesen eldugult a 86- os Csornától észak felé, valamint a Sopron—Balatonederics közötti 86-os. S ami a legkellemetlenebb: az M 1-es a 108-as kilométerkő táján (a Tetra Csárda környékén) vigasztalanul eltömődött. Ennek az útnak a felszabadítása, takarítása egyébként az Autópálya Főmérnökség feladata lett volna, de mint hallottuk, bennragadtak az ő hóekéi is. Tíz óra körül Horváth István, az igazgatói Volga sofőrje jön valahonnan egy hómaróval, s feladatot kér. Jónis György osztagvezető ül be mellé, s irány az 1-es út, Mosonmagyaróvár felé. Néhány perc múlva jön az értesítés, a szovjet katonai alakulat speciális kotrójárművet bocsátott rendelkezésre, a fontos, de eltömődött soproni út felszabadítására. — Ez után eredünk — állapodunk meg a televízió híradójának nyugatdunántúli munkatársaival, és melléjük szegődünk, öt személlyel a Volga is jobban bírja a havat... Már az elágazást követő vasúti felüljárón két kocsit tolunk át a torlaszon, magunk inkább megvárjuk a hóekéket. Jönnek is, és böhömörös Tátrával. Egyikben Samu Imre, és fia, ifj. Samu Imre, a másikban Ágoston Ferenc és Kiss Kálmán. A szovjet járművön Szűcs György irányít. Hatvan, hetven kilométeres sebességgel szántják előttük a havat, időnként eltűnnek a hófelhőben. Az első munkájuk Kónynál adódik. A Tejipari Vállalat Skoda nyergesvontatója akadt el az út közepén. (Mint „pilótája” elmondta, vasárnap délben indult Sopronból Győrbe, áruért.) Mellette korallszínű Lada, benne fiatal házaspár, nyolchónapos gyermekkel.. A két Tátra és a szovjet jármű gyorsan kiszabadítja őket, s mehetünk tovább. Néhol szinte teljesen hómentes az úttest, máshol félméteres átfutások toroltatják meg a Volgát, ítéletidő tombol, Csorna után a metsző észak—északnyugati szél orkánszerű erővel kavarja a havat. Fotóriporter kollégámnak befagy az egyik japán géné, a filmoperatőr is eldobhat egy tekercset, teljesen megkeményedett a filmje. Farád után egy piros Skodát érünk utol. Szó szerint is, mert oly hirtelen reked meg egy hótorlaszban, hogy gyengén neki is koccanunk. Megint egy Tátra menti ki, amely Csorna és Kapuvár között téesztraktorokkal karöltve igyekszik az utat szabaddá tenni. Nem járhatóvá, hanem szabaddá, hogy a hóekék eltolhassák az átfuvásokat. A kora délutáni órákban (Folytatás a 4. oldalon.) Ülést tart a Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottsága A Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottságának ülését december 2-re összehívták. A Politikai Bizottság az időszerű nemzetközi kérdésekről szóló tájékoztató, valamint az 1981. évi népgazdasági terv és állami költségvetés irányelveiről készült előterjesztés megvitatását javasolja a Központi Bizottságnak. Kommunista aktíva Budapesten Kommunista aktíva kezdődött hétfőn a Magyar Szocialista Munkáspárt budapesti bizottságának oktatási igazgatóságán. Több száz főnyi hallgatóság előtt Aczél György, az MSZMP Politikai Bizottságának tagja, a Minisztertanács elnökhelyettese tartott előadást ideológiai, kulturális életünk időszerű kérdéseiről. N KGST fémkohászati állandó bizottságának tanácskozása A Nehézipari Minisztériumban hétfőn megkezdődött a KGST fémkohászati állandó bizottság 53. ülése. Simon Pál nehézipari miniszter elnökletével a bizottság megvitatja a legfontosabb színesfémek, valamint a híradástechnikai és elektronikai különleges anyagok termelésének növelését elősegítő javaslatokat és megtárgyalja az 1981—82. évi munkaprogramját. WMHMHHIHHBNnMHHHHHHMBBflHiSSHBBM Népiront-küldöttértekezlet A Hazafias Népfront Mosonmagyaróvári városi Bizottsága szombaton az Agrártudományi Egyetem dísztermébsn tartotta küldöttértekezletét. A küldötteket a városi népfrontmozgalom tevékenységét bemutató kiállítás fogadta. Az értekezlet résztvevőit — köztük Frank Pétert, a városi pártbizottság titkárát, Edvi Károlyt, a megyei pártbizottság munkatársát, Bedő János tanácselnököt, Inzsel Ottót, a HNF Országos Tanácsának osztályvezetőjét és Takács Andrást, a megyei népfrontbizottság elnökét — köszöntötte dr. Márton Géza, a HNF városi bizottságának elnöke. Az 1976 óta végzett munkáról Moldoványi Géza városi népfronttitkár számolt be majd tizenketten szólaltak fel, s mondtak véleményt a vitában. Ezután került sor a HNF Mosonmagyaróvár városi Bizottságának és kürdötteinek megválasztására. A bizottság elnöke újból dr. Márton Géza, titkára Moldoványi Géza lett. Rendkívüli időjárás Operatív bizottság alakult A Minisztertanács a rendkívüli időjárás okozta közlekedési, szállítási és ellátási feladatok irányítására és összehangolására operatív bizottságot hozott létre a közlekedés- és postaügyi miniszter vezetésével. Az operatív bizottság a helyzet normalizálása érdekében utasította a vasúti, közúti és tanácsi szerveket, hogy minden eszközzel nyújtsanak segítséget a közlekedési, szállítási és hírközlési feladatok ellátásához, amelyek most a legsürgősebb tennivalók közé tartoznak. Intézkedések történtek a lakosság ellátása, a munkába járás feltételeinél, megteremtése és a folyamatos munkarendben dolgozó üzemek, gyárak termelésének megszervezése érdekében is. A rendkívüli nehézségek elhárításához széles körű társadalmi összefogásra van szükség. A bizottság ezért felszólította a helyi tanácsokat, üzemeket, termelőszövetkezeteket, hogy — megszervezve a lakosság közreműködését, ideértve a közerők kirendelését is — haladéktalanul kezdjék meg, illetve folytassák a munkálatokat. A hadsereg alakulatai is részt vesznek az akadályok elhárításában.