Kisalföld, 1981. június (37. évfolyam, 127-151. szám)

1981-06-30 / 151. szám

Ismerkedés az irodalommal Gyirmóti gyerekbirodalom Szinte ,,hallótávolságra” van a belvároshoz a megyeszék­hely egyik peremkerülete, Győr-Gyirmót. Az autóbuszban zötykölődve mégis az az érzése támad az embernek, hogy mindjárt, a világ végére ér. Gyirmóton azonban nem a világ vége, hanem egy gyer­­mekbizrodalom fogad: az általános iskolások olvasótábora A művelődési házban huszonnégy kisdiák ismerkedik játéko­san a zenével, a képzőművészettel, az irodalommal.________ A tábor június 22-én kezdődött, július 4-ig tart. Az ese­ménynaplóban olvasom: „Az első órában ismerkedtünk és játszottunk. Utána az Állatok nyelvén tudó juhász című me­sét dolgoztuk fel. Ez alatt azt értjük, hogy a mesét megbe­­széltük és egy-egy részletét lerajzoltuk ...” — Én már elsős koromtól járok a művelődési házba — mondja a negyedikes Gom­bás Kriszti. — A tavalyi ol­vasótáborban is voltam. Most sokat játszunk, rajzo­lunk és Laci bácsitól új éne­keket tanulunk . . . Laci bácsi — Bedök László népművelő, az olva­sótábor csoportvezetője mondja: — Eg­r zenei és egy kép­zőművészeti csoportot szer­veztünk, de mindkét tárgy­kört összekapcsoljuk a társ­­művészetekkel. — Milyen módon történik ez az összekapcsolás? — Célunk, hogy a gyere­kek általános képet kapja­nak a művészetekről, a kü­lönböző történelmi korok stílusáról. A zenei és irodal­mi ismereteket például úgy tudjuk összehozni, hogy a gyerekek megzenésítenek egy népdalszöveget, majd pedig az általuk komponált dal­lamra verset írnak. Egy-egy kor muzsikájának tárgyalá­sánál diaképen az adott kor képzőművészetét is bemutat­juk. A gyerekek feladatul kapják majd, hogy egy ösz­­szeválogatott diasorozathoz készítsenek zenei aláfestést, vagyis zenés tárlatvezetést rendezzenek. A művelődési ház nagyter­mében Madarász Zsuzsa népművelő beszélget a fiúk­kal, lányokkal. A téma: mi történik az emberrel, amíg gyermekből felnőtté növeke­dik. A kisdiákok sorolják az eseményeket: óvoda, iskola. . . A nyolcadik osztály után milyen iskolába járat­nátok ezt a képzeletbeli gye­reket? — kérdezi Madarász Zsuzsa. — Szakközépiskolába — mondja egyik fiú. — Milyen szakmát tanul­tatnál meg vele? — Az autószerelő szakmát. Azért ezt, mert, ha egyszer lesz autója, akkor meg tudja javítani. Galambos Pista meglepő ötlettel hozakodik elő: — Én gimnáziumba írat­nám. Ha ott elvégez két osz­tályt, és megbukik, még ak­kor is lehet autószerelő. Az ember azt várná, hogy az eredeti gondolat derültsé­get vált ki — de nem. A gyerekek most nagyon is ko­molyan játszanak: élnek egy képzeletbeli életet. Felszaba­dultak, őszinték, fogékonyak. A komolyság varázsgyűrűt von köréjük, felépítik közö­sen az eszményi embert. Olyat, ammilyenné lenni sze­retnének. A jövő titka, hogy mindebből mi fog megvaló­sulni. — A gyerekek nagyon jól tudják, hogyan kell helyesen élni, viselkedni — mondja az olvasótábor csoportvezető­je. — A gyakorlatban mégis sok mindent másképp csinál­nak, mint ahogy, azt előzőleg elképzelték, elmondták. Bedők László a korábbi évek olvasótáboraiban is fog­lalkozott gyirmóti gyerekek­kel. Mondja, hogy a tavalyi arcokat látja itt az idén is. Vagyis akadozik az „után­pótlás”. Egy anyuka óvodáskorú gyerekét hozza. — Hogy hívnak? — Sulyok Edina vagyok — mondja. — Azért jöttem, mert festeni szeretnék. Na­gyon szeretek festeni. A gyirmóti gyermekbiro­dalom legifjabb tagja hat­éves, h. á. ,,Például a slágerlista... ’ Operettek a tévében A „szellemi tőzsdéről” , presztizs-skálákról, sláger­listákról elmélkedve Almási Miklós megállapítja egyik tanulmányában: az alkotókat, azok műveit értékelő „pontok” naponta vagy hetente más és más eredményt mutatnak, a szerzők és szerzeményeik népszerűsége nem kiszámítható, nem mindig megokolható, hogy mi­kor, kit vagy mit és miért „futtat” a közönség. Így egy írót, egy komponistát akkor is lepontozhatnak ezen az értékskálán ha objektíven, abszolút mércével mérve nőtt a teljesítménye. Fogadjuk el ezt a megállapítást, amely arra késztet bennünket: gondolkodjunk el, mi lehet a titka, hogy egy-egy szerző, egy-egy mű akár évszázadokig is képes megmaradni a „slágerlista” vezető helyén? Például az operett. Johann Strauss háromfelvonásos operettjét, a Dene­vért 1874-ben mutatták be a Theater an der Wien színpadán, (nyolc évvel később a budapesti Népszín­házban). A mű azóta sem kopott meg, sőt, a televízió elterjedésével napjainkban az emberek egyre nagyobb tömegéhez jut el. A múlt heti veszprémi tévétalálkozó egyik előadója, Wilfried Scheib professzor, az osztrák televízió zenei főosztályának vezetője elmondta, hogy az utóbbi évek­ben Ausztriában négy Denevér-filmet mutattak be a közönségnek, különböző feldolgozásban. A veszprémi előadáshoz kapcsolódóan mind a négy filmből részle­teket vetítettek le — a részletek alapján is elmondhat­juk, hogy valamennyi változat eredeti feldolgozás. Nem tudom, létezik-e olyan értékelési skála, amely a hazai tévénézők operettszeretetét jelzi. Bizonyára van. De a színházak, operettelőadásainak népszerűségéből következtetve: jóval többen ülnek akkor a képernyő elé, ha egy zenés darabot közvetítenek, mint mikor egy történelmi drámát. Higgyünk Wilfried Scheib profes­szor szavainak: az osztrák közönség értékelési skáláján is kiemelkedő helyen szerepel az operett. Úgy hiszem, ennek a „nemzetközi jelenségnek” a magyarázata abban az egyszerű tényben rejlik, hogy az egyre növekvő információktól megterhelt emberek es­ténként szórakozni, kikapcsolódni akarnak. S mi szol­gálja ezt talán a legjobban? Az operett témája: a sze­relem és a tréfa. A tévénézők számára az esti műsorok ünnepet vará­zsolnak a lakásba, olyan értelemben, hogy aki pihen, az ünnepel. Cseres Tibor író, a veszprémi tévétalálkozó zsűrielnöke mondta szombat este, a díjkiosztó ünnep­ségen: némelyek szerint az lesz a sorsa a képernyőnek is, mint a rádiónak, vagyis „háttérzörejjé” válik. De hozzátette: a nemes zenét, az igazi irodalmat segítsé­gül híva őrizzük meg az ünnepet, amit a tévé ad. S tegyük hozzá mi: több olyan produkciót vár a né­ző, amelyik dacol a szeszélyes „slágerlistákkal”. Akár több operdettet is. Persze, ne más műfajok, például ne a történelmi drámák rovására. i tizenharmadik... Művésztelep Győrben is Kilenc képzőművész — a győri Hefter László és Illés Csaba, a budapesti Hetei Ka­talin, Lugossy Mária, Bohus Zoltán, König Róbert, Lelkes Mária és Koncz Béla, vala­mint a debreceni Győri László kezdte meg hétfőn munkáját a megyeszékhe­lyen az idei, 1968 óta im­már tizenharmadik művész­telepen. A fiataloknak a Va­gongyár, a Mezőgép, és a GYÁÉV házgyára ad helyet július 24-ig. Négyhetes tevé­kenységük alatt az alkotók olyan modelleket, makette­ket készítenek, amelyeket a városi tanács a későbbiek­ben felhasznál a városfejlesz­tési tervek készítésekor, az utcák, terek, belső udvarok kialakításakor. A művésztelep alkotói jú­lius 24-én Győrött, az Apá­czai Csere János Tanítóképző Főiskolában mutatják be munkáikat. Kapunyitás az építő­táborokban Hétfőn szerte az ország­ban megkezdődött a munka a KISZ nyári ifjúsági építő­táboraiban. Százhárom köz­pontilag szervezett táborban együttesen mintegy 15 ezer gimnazista és szakközépis­kolás, szakmunkástanuló, egyetemista és főiskolás se­gíti többek között az út- és vasútépítést, a lakásépítke­zéseket, az állami és a szö­vetkezeti gazdaságokban pe­dig az időszerű mezei mun­kákat. A központi táborokon kí­vül is a fiatalok ezrei töltik hasznos munkával a szün­idejük egy részét. ­ A győri Május T. vadaskertit és Vidámparkot a napok­ban kereste fel a százezredik látogató. Ú­j lakói a vadaskert­nek a bengáli tigrisek. A három kis oroszlán is már a külső ketrecben látható. Holnaptól hívható a Tourinforro A hazai és a külföldi ide­genforgalom jobb kiszolgálá­sára, a turisták naprakész tájékoztatására július 1-én szerdán megkezdi működését a Tourinform, a telefonos idegenforgalmi tájékoztató szolgálat — jelentették be tegnap a posta és az Orszá­gos Idegenforgalmi Hivatal közös sajtótájékoztatóján. A 179-800-as telefonszá­mon hívható a belvárosi pos­tacentrumban, a nemzetközi tudakozó mellett működő új szolgáltatás, amely öt nyel­ven — magyarul, németül, angolul, oroszul és franciául — ad felvilágosítást az uta­zással, a turizmussal kapcso­latos legfontosabb tudniva­lókról. A szolgálat 40 ezres adatbankja alapján tájékozta­tást kaphatnak az érdeklő­dők a külföldi utazáshoz szükséges teendőkről, útle­vél, vízum, vám, valuta ügyekben. Információt adnak ország- és világjáró progra­mokról, az utazási irodák kínálatáról, a szórakozási le­hetőségekről. A szolgálat közvetlen telex-, és telefon­­kapcsolata — naponta több száz friss információ alapján — eligazítást ad a szállásle­hetőségekről, a kulturális, színház- és mozi­műsorok­ról, az országúti, vasúti, a vízi- és a légiközlekedés me­netrendjéről, azok változásai­ról, az időjárásról. A Tourinform a távhívóhá­lózatba bekapcsolt valameny­­nyi helységből hívható. Joanovits István festményei az állami gazdaságban MŰVÉSZET ÉS MUNKA KÉZFOGÁSA Idősebb munkásasszony mesélte egyszer, hogy ő szereti a művészeteket, csakhát a mai festőket, pontosabban az alko­tásaikat nem nagyon érti. A felismerhető képek között meg látott már olyat, hogy valaki tehenet fej — jobb­ról. Azt szokták mondani­­— magyarázza az asszony —, hogy a rendesebb tehén nem is hagyja magát megfejni, ha jobbról közelítik a sajtár­ral Merthogy a valóságban mindig balról fejik a tehe­net. Ez a történet motoszkál­ bennem a minap, s ezért tán kritikusabban néztem Joanovits István festőmű­vész kiállítását a Lajta-han­­sági Állami Gazdaság csó­nakházában. A művész ugyanis évek óta a gazda­ság ösztöndíjasa, gyakorta keresi fel a gazdaság kerü­leteit, a kisebb tanyákat, megfesti a kazallakókat, a szorgos embereket, a pihenő, legelő állatokat. Évente egy­szer kiállításon mutatkozik be a dolgozók előtt. Nos, ná­la a történetbeli tévedéshez hasonlót nem fedezhettem fel, nem találtak hibát azok sem, akik nap mint nap vé­geznek olyan munkát, ami­lyent a festő megörökített. Hogy mennyire értő szem­mel járt-kelt közöttük Joa­­novits István, arra sorakoz­zék itt egy-két bejegyzés a tárlat vendégkönyvéből. ..A kiállítás mindnyájunk tet­szését megnyerte” — írták a könyvbe a szakmérnök-ta­lálkozó résztvevői. Balassa Mária szerint a művész szá­mára — úgy érzi — a meleg színek az éltetőbbek, s talán épp ezért van jövője festé­szetének. A gazdaság dolgo­zóinak gyermekei,­ akik tur­nusonként üdülnek a Duna-parti csónakházban, élmény­­nyel gazdagodhattak részben a festmények láttán, részben pedig a művész szavai hal­latán Banyár János, Farkas László, Bedők Tibor, Ráth László és a többi gyerek él­vezettel hallgatta a művészt, aki bemutatta nekik az al­kotás fogásait, a vizuális művészet lényegét magya­rázta pedagógiai érzékkel A kiállítást Nagy Frigyes igazgatóhelyettes nyitotta meg. Véleménye szerint a festőművész alkotásainak egyik meghatározó ihletője a táj, ám tájképei soha nem idillikusak, drámai feszült­ség nyomasztja a nézőt a magányos házak, a kopár fák meredező ágai láttán. Csendéleteinek szépségét a virágok, gyümölcsök, vázák csendes harmóniája nyújtja. Különösen a csendéletek tetszenek Orbán Jánosnak is aki a gazdaság nyugdíjas­ként most gondnok a csó­nakházban. Az egykori ker­tésznek a mindennapi mun­kában kialakult a szépérzé­ke, ezért talán egy kicsit sö­tétnek tűnnek a képek — magyarázza a gondnok. De a művész szerint ez a tó­nus fejezi ki a mélyebb ér­zéseket, hordozza a súlyo­sabb mondanivalót. Az iménti vélemény is bi­zonyítja: élő a kapcsolat a dolgozók és a művész kö­zött, gyakran váltanak szót munkáról és művészetről. Ez fakadhat abból is, hogy a művész számára — mint Joanovits István mondta — nem csupán kötelezettség egy-egy ilyen bemutatkozás, hanem öröm is, mert beszél­het azokkal, akiket vászonra varázsol. A látogatók véle­ményét a gondnok tolmá­csolja: az idei tárlat min­den eddiginél gazdagabb. Nos, ez a gazdag tárlat július tizedikéig látható ám utána sem szakad meg a kapcsolat. A gazdaság falait sok helyütt díszítik azok a képek — Téli táj, Tehenek hóban, Kazalrakás —, ame­lyek születésénél is szem­tanúk voltak a dolgozók. S a művész újabb festményei­hez ezután is a helyszínen merít ihletet, ahogy tette ed­dig. (Humor) • •1981. június 30., kedd KlfAlPOU) 5

Next