Kisalföld, 1982. május (38. évfolyam, 101-125. szám)

1982-05-22 / 118. szám

VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! AZ MSZMP GYŐR-SOPRON MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI TANÁCS LAPJA GYŐR, 1982. MÁJUS 22., SZOMBAT ARA: 1­80 FORINT XXXVIII. ÉVFOLYAM, 118. SZÁM Szakmai napok a tavaszi BJSV-n A műszaki fejlesztés eredményei Új reptéri és városi autóbuszok — Fakü­llős volt és háromkerekű — Újdonságok, táskában Csütörtökön és pénteken szakmai napokat tartottak a Budapesti Nemzetközi Vá­sáron. E rendezvények ad­nak alkalmat a kiállítóknak arra, hogy szakmai körök­ben népszerűsítsék, ismer­tessék termékeiket, igyekez­zenek meggyőzni a lehetsé­ges vevőt az üzletkötés elő­nyeiről. A dolog nem köny­­nyű: egy-egy érdeklődőre öt­tíz eladó jut a világ minden tájáról. Jellemző az eladási szándékra például az, hogy tavaly a külföldi kiállítók aránya elérte az 53 százalé­kot, míg az idén már 56 száza­lékra emelkedett. A 876 ma­gyar kiállító mindenesetre jó alkalmat talál Kőbányán meglevő üzletei, piaci és kooperációs kapcsolatainak elmélyítésére, új partnerek­kel való ismerkedésre, tár­­gyalásokra. A BNV az idén már vég­képp nem nevezhető az új­donságok vásárának , sok­kal inkább a műszaki fej­lesztés eredményeivel kelt figyelmet. A vállalatok dön­tő többsége (így a hazai cé­gek is) korábban kialakított gyártmányaik korszerűsített, továbbfejlesztett változatai­val jelentkeztek. Az Ikarus például az újabb elővárosi, városi autóbuszo­kat vitt Kőbányára, és a jár­műbemutató „sztárját”, a speciális reptéri autóbuszt. Valamennyit azzal a nem tit­kolt szándékkal készítették a gyárban, hogy minél több országba exportálhassák. A reptéri autóbusz két eredeti megoldást is tartalmaz. Az egyik, alsó részében hátul­ról futószalag szállítja az utasok poggyászát, ponto­sabban e szalag rendezi el a csomagtérben. A másik a hatalmas, tölcsérszerű zárt lépcső. Így e jármű alkalma­zása révén fölöslegessé válik a poggyász targoncán tör­ténő szállítása, s az ismert önjáró utaslépcső is. Kétség­kívül ez a termék aratta a legnagyobb sikert eddig, úgy a szakemberek, mind a ke­vésbé hozzáértő más vásár­látogatók körében. * * * A magyar autóbuszgyártó nagyvállalat kiállításának közelében nem kevésbé fel­tűnő egy járműmatuzsálem, egy századeleji városi gép­seprő. A jármű valaha Bu­dapest Székesfőváros Köz­­tisztasági Hivatalának a tu­lajdona volt. Rajta pár nem túl finom felszólítás: „Ne szemetelj! Ne köpködj az ut­cán!” A gépnek három, fa­küllővel szerelt kereke van, hátul kis víztartálya. Kel­lemes színfoltot alkot a leg­korszerűbb köztisztasági jár­művek szomszédságában. * * * Az ország legjelentősebb közúti járműgyártója, a Rá­ba Magyar Vagon- és Gép­gyár nehéztehergépkocsikat, motorokat és futóműveket állított ki Kőbányán. Az új­donság ezúttal a kamionok motorházában van. A moto­rok az újonnan fejlesztett, nagyobb teljesítményű, tur­­bófeltöltéses MVG-termékek. Az L—26-os típusú kamion egyik érdekessége, hogy kor­mánya — a megrendelő igé­nyének megfelelően — jobb oldalon található. Az L—22- es változatot pótkocsival szerelték, míg egy másik bil­lenős rendszerű. A negyedik változat nyergesvontató. A Rába-bemutatón három hátsó futóműtípus és három (fekvő, álló és ferde hen­gerelrendezésű) motor látha­tó a járművek társaságában. A futóművek közismerten korszerű, nemzetközileg is élvonalbeli termékek. Az im­már nagyobb teljesítményű motorokkal az MVG a gyor­san növekvő igényeket kö­veti, miután eredeti M.A.N. motorjainak teljesítménye évek óta gondot okozott, kü­lönösen a nemzetközi útvo­nalakon. A Rába-gyári termékek iránt itthon és külföldön is számottevő az érdeklődés. Legnagyobb piacát termé­szetesen a KGST alkotja, de fontos szerepet játszik a nagyvállalat dollárbevétele­inkben is. A mosonmagyar­óvári Rába-gyárban készülő termékekkel együtt a nagy­­vállalat olyan széles, syárt­­mányskálával rendelkezik, amivel a világ minden tá­ján lehet piacolni, üzleteket kötni. Az utóbbi is­iőh°n a harmadik világ fejlődő­­or­szágaiban sikerült szélesíte­ni a kapcsolatokat. Ez a te­vékenység am­úgy erőtetje­­sen folytatódik a jövőben, mint a világ más országai­val kialakult konec-iiitok to­vábbi ápolása, bővítése. Az eladási kényszer, a nemzetközi munkamegosz­­ tásban való részvétel foko­zása a mi számunkra is meg­határozó jelentőségű. Ezért fordul a Budapesti Nemzet­közi Vásáron is megkülön­böztetett figyelem azon vál­lalatok, szövetkezetek felé, amelyek a külpiacon is ér­tékesíthető termékeket gyár­tanak, fejlesztenek, hozzá­járulva ezzel is a népgazda­ság egyensúlyi törekvései­hez. A járműipar a világ­szerte visszafogott beruházá­si tevékenység, a lelassult bővített újratermelés körül­(Folytatás a 3. oldalon.) Az Ikarus legújabb terméke, a reptéri busz a kiállítás egyik slágere.­­ Az Észak-dunántúli Közmű és Mélyépítő Vállalat előregyártó üzemében a Dorogi Hanglemezgyár raktárának elemeit gyártják. A megrendelt nyolcvan lágyvasalású tető­­elemből júliusban szerelik össze a csarnokot. Magyar építők Algériában Pénteken Budapesten befe­jezte munkáját a magyar— algériai gazdasági és műsza­­­ki-tudományos vegyesbizott­­ság hetedik ülése, amelyet Ábrahám Kálmán építésügyi és városfejlesztési miniszter, illetve Brahim Brahimi víz­ügyi miniszter vezetett. A vegyesbizottság áttekin­tette a két ország között di­namikusan fejlődő árucsere­forgalom valamennyi terüle­tét és részletese­n elemezte az elért eredményeket. Felvá­zolta mind a közeli, mind a távolabbi jövőre az ipari, a vízügyi, a mezőgazdasági, az­ egészségügyi, oktatásügyi, a ország között megindult épí­tési és műszaki-tudományos együttműködés bővítését cél­zó teendőket. A magyar épí­tőipar Algéria Annaba tarto­mányában 980, Guelma tarto­mányában pedig 1700 lakás felépítésére, ugyanezeken a helyeken 3600 lakás tanul­mánytervének elkészítésére szerződést írt alá. További 800 lakásra van folyamatban tanulmányterv készítése. A megbeszélések kiterjed­tek a két ország közötti tu­rizmus fejlesztési lehetősé­geire is. Megállapodtak abban, hogy Budapest és Algír kö­zötti légi összeköttetés létre­hozására is tárgyalásokat kezdenek. A társelnökök pénteken a Külkereskedelmi Minisztéri­umban aláírták a vegyesbi­zottsági tárgyalások eredmé­nyét összefoglaló jegyzőköny­vet. Az algériai miniszter szakértői kíséretében látoga­tást tett a gyáli Szabadság termelőszövetkezetben és az Ikarus-gyárban. Fogadta a minisztert Marjai József, a Minisztertanács elnökhelyet­tese. ­ Megkezdték az ultrapasztőrözött féltartós tej gyártását a Fejér és Komárom megyei Tejipari Vál­lalat tatabányai üzemében. A termék hűtés nélkül hét napig tárolható. A finn gépsoron óránként kétezer tartósított tej állítható elő félliteres csomagolásban. A huszonnyolcmillió forintos beruházásból részt vállalt az Országos Műszaki Fejlesztési Bizottság, a MÉM, valamint a forgalmazó és gyártó tejipari vállalat. Hatodszor kiváló a töltéstavai téesz A siker alapja a helytállás Széchenyi Istvánt idézték a töltéstavaiak a tegnap tartott ünnepségen: „... Semmi sem emelheti föl anyaföl­dünket, csak agyvelőnk és kezeink!” Ismét méltóvá vált a szövetkezet — megvalósít­va Széchenyi bölcsességét — a kiváló címre, 1973 óta ha­todszor nyerte el a gazdaság ezt a kitüntetést. Mindenek­előtt azzal, hogy egyaránt jól sáfárkodott a munkaerő­vel és a termőfölddel. Igye­kezett mindig olyan termék­­szerkezetet kialakítani, amellyel jól alkalmazkodha­tott a piaci igényekhez, eh­hez társult még a tagság szorgalma és a szabályzó változások, közgazdasági szi­gorítások ellenére is sikerült eredményeikkel érdemeket szerezni. Míg a jövedelem­­ráta megyei szinten 19 szá­zalék, ennél a gazdaságnál 37 százalék. Kukoricával, napraforgóval, mint az IKR termelési rendszer taggazda­sága többször­ nyert helye­zést az országos versenye­ken. Pedig ebben a gazdaság­ban, mint azt Kósa László elnök beszámolójából is hal­lottuk, a termelési érték (143 millió forint volt tavaly) kilencven százaléka az alap­­tevékenységből adódik. Tíz százalékot a lakatos üzem munkája teszi ki, ami egy­részt árutermelő­­ jellegű, másrészt állagmegőrzési fel­adatokat lát el a szövetke­zetben. A növénytermelés eredmé­nyit megalapozza a magas színvonalú géppark és a fe­gyelmezetten alkalmazott ló technológia. A szántóterület harminc százaléka gabona, 45 százaléka kukorica. S mi­vel a jó technológia párosul az emberi szorgalommal, évente megismétlődnek a termelési rekordok. Nem kisebb sikerű a szö­vetkezet állattenyészté­se. 12 millió 321 ezer forint az ága­zati eredmény. Ma már több, mint négyezer liter tejet fejnek tehenenként, tavaly 621 tonna sertéshúst adott el a gazdaság, az idei terv pe­dig több, mint hétszáz ton­na értékesítése. Tehát megérdemelten vet­te át a szövetkezet Lombos Ferenctől a megyei tanács elnökétől a Kiváló szövetke­zet oklevelet és fogadta a megyei Pártbizottság,­­a me­gyei tanács jókívánságait és egyben köszönetét a múlt évi eredményes munkáért, így a tegnapi nap az ünnepé volt Töltéstaván és a nagy szö­vetkezethez tartozó társköz­ségekben. De csak a tegnapi nap, mert ahogy a küldött­­gyűlés résztvevőitől hallot­tuk, a további siker záloga a hétköznapok helytállása.

Next