Kisalföld, 1982. június (38. évfolyam, 126-151. szám)

1982-06-01 / 126. szám

Gyermekeink jövőjét formálják A TANÁR FELELŐSSÉGE­ Öz oktatásunk a folyamatos korszerűsítés időszakát éli. Az 1972-es oktatáspolitikai párthatározat út­mutatásaival összhangban ugrásszerű, nagy válto­zásokra nem került sor az utóbbi évtizedben — vagyis az alsó- és a középfokú iskolák szerkezete ugyanaz maradt, mint korábban volt, s a közeljövőben sem alakítjuk át a jelenlegi struktúrát­­, de az oktatási-nevelési folya­matot megújító kisebb lépésekre annál inkább. Gondoljunk csak az új rendtartásokra, az érettségi és az egyetemi-főis­kolai fölvételi vizsga reformjára, az új tantervekre (kivált­képpen az új matematikára), legújabban pedig az ötnapos tanítási hét bevezetésére! Minden egyes változás jelentős állomása a folyamatos megújulásnak. Ha a korszerűsítés lehetőségeiről, időszerű gondjairól be­szélünk, az iskolák háza táján éppúgy, mint a tágabb kör­zetben, elsősorban a tárgyi feltételek megteremtésére kerül a hangsúly. Vannak, akik évek óta konokul hajtogatják, hogy a korszerűsítés mindenekelőtt pénzkérdés: új iskolák­ra, a mostaninál jobb fölszereltségre, modern szemléltető­eszközökre és oktatógépekre van szükség. Balgaság volna azt állítani, hogy minden tekintetben kielégítőek a jelenle­gi körülmények, de azért mégsem ennyire egyértelmű a probléma. Többet kellene beszélni például a pedagógusról, mert az oktatás hatékonyabbá tételében a nevelő személye minden másnál fontosabb! A szupermodern épületnél is, a minden­tudó gépnél is. A köznevelésnek nincsen nélkülözhetetle­nebb tényezője a pedagógusnál. A jó tanár netán mostoha körülmények között is tud eredményesen tanítani, a gyenge pedig akár egy csodapalotában is vergődni fog a gyerekek között. Ebből az igazságból természetesen nem következhet az, hogy pénz nélkül is lehet korszerű iskolát teremteni. Okvetlenül kell a pénz is, és még valami más is Valamikor, de még húsz-harminc évvel ezelőtt is. Köny­­nyű volt a katedrára állni, ha a tanár az egyetemen jól elsajátította a tananyagot. Ezt elmagyarázta a gyerekeknek, aztán a következő órák valamelyikén számonkérte a föl­adott leckét tőlük. Új szaktárgyi ismeretek, a neveléssel szemben támasztott új társadalmi követelmények nem zök­kenthették ki a megszokott kerékvágásból. Ma bizony sok­kal nehezebb tanítani-nevelni, amiként a mérnök, az orvos, a munkás tevékenysége is sokkal bonyolultabbá vált. A pe­dagógusok másfél százezres táborából sokan gondolkodnak hasonlóképpen és ennek szellemében dolgoznak nap-nap után. A pedagógiai és a napi sajtó egyaránt gyakran ad hírt kiváló tanítókról, tanárokról, remek iskolai kezdemé­nyezésekről. Ilyenkor öröm tölti el a szülőt, hogy milyen nagyszerű emberek foglalkoznak gyerekeivel. A közvélemény azonban szívesebben időz el a rossz pél­dáknál , mert ilyenek is vannak —, a gyengébb tanárok sete-sutaságánál, esetleges ballépéseinél. A pedagógusok egy része ilyenkor felhördül, már megint bántanak Pedig eb­ben az esetben egészen másról van szó. Kár volna takargatni, hogy ennek a pályának is megvan­nak a maga kontárak Aztán akadnak ideges pedagógusok is, akiknek a rigolyáitól mindenki retteg az osztályterem­ben és a tanári szobában egyaránt, némelyikük viselt dol­gairól szomorú történetek keringenek pedagógusberkeken kívül is, hogy más foglalkozás,­ ágakban, a pedagóguspá­lyán is szükségszerűen kerülnek előtérbe mosta­nában a minőségi szempontok. A munka színvo­nalának javítása nélkül ugyanis semmiféle kor­szerűsítés sem hozhat eredményt. A jövőben ezért mind nagyobb felelősség hárul azokra, akik­­részt vesznek a ne­velői pályára jelentkezők kiválasztásában, de osztoznak e felelősségben a pedagógusképző intézmények oktatói is. A társadalom számára nem lehet közömbös, hogy kik jutnak be a tanárképző egyetemekre, főiskolákra. A tét nagy: gyer­mekeink jövője. P. K. I. K . AMIKOR Hébert Edére em­lékezünk, a magyar munkás­­osztály felemelkedéséért küz­dő ember előtt tisztelgünk. Az ellenforradalmi korszak ide­jén a szocialista jogvédelem egyik első harcosa volt, aki tevékenységével méltán érde­melte ki a szervezett munká­sok előtt „a szegények ügy­védje” címet. Politikai súlyát, nagy szak­mai tudását Hébert eredmé­nyesen kamatoztatta a Ta­nácsköztársaság tíz népbizto­sának perében (Vántus Ká­roly védője volt), a Jogvédő Iroda, majd a Vörös Segély tevékenységében. A politikai üldözöttek védelmét úgy látta el, hogy a húszas évek elejé­től a legszorosabban együtt­működött a Kommunisták Magyarországi Pártjával. El­kötelezett jogászi munkájá­ról a Szociáldemokrata Párt vezetőségéhez intézett egyik feljegyzésében így vallott: .......szocialista kötelességünk, hogy minden politikai üldözés ellen küzdjünk ... Nem lehet, nem szabad senkivel szemben sem megtagadni a segítséget azért, mert az illető nem tud párttagsági vagy szakszerve­zeti igazolványt felmutatni...” A szocialista jogász-politi­kus életének egyik jelentős eseménye megyénkhez kötő­dik. Hatvan éve, 1922-ben Hébertet a fehérterror min­den manipulációja ellenére Sopronban nemzetgyűlési képviselővé választották, így 1926-ig az MSZDP képvise­lőjeként tevékenykedett a munkásérdekért a kormány­­párti többségű parlamentben. De hogyan is történt? 1922-ben a Szociáldemokra­ta Párt úgy ítélte meg, hogy a polgári demokrácia hazai megvalósításáért vívott harc­ból a parlamenti küzdőtéren is részt vállal. Mivel március végén a párt és a szakszerve­zeteik soproni vezetősége je­löltet kért a soproni választó­­kerületbe, április végén a pártközpont Hébert Edét in­dította. Bár a legális munkás­párt számolt a hatalom ellen­akcióival, a felmerült nehéz­ségeik és gáncsoskodások min­den előzetes elképzelést felül­múltak. A soproni kerületben Hé­bert a kultúrpolitikusként is­mert belügyminiszterrel, gróf Kl­ebelsberg Kunóval, vala­mint gróf Andrássy Gyula nagybirtokossal, a jobboldal királypárti politikusával ke­rült szembe. Am Hébert bel­ügyminiszteri rendelkezés folytán rendőri felügyelet alatt állt, így saját választási gyűlésein sem vehetett részt! A soproni munkástömegekhez a szociáldemokrata jelölt te­hát nyilvánosan nem szólha­tott programbeszédeit a vá­lasztási aktivisták nyomtatás­ban terjesztették. Választási plakátjait szervezett munká­sok önkéntes őrsége óvta a plakáttépő fehérgárdistákkal szemben. Klebelsberg és Andrássy mögött a hatalom és kiszolgá­lói, a pénz világa sorakozott fel. Nem fukarkodtak az ígé­retekkel, az akkor szárnya­­szegett, környékét vesztett város felvirágoztatásának álomképével sem. Ezzel szem­ben Hébert és a Szociálde­mokrata Párt aktivistái nem újabb ígéreteket, hanem a haladásért való következetes küzdelmet helyezték előtérbe A demokrácia kiharcolása, a munkásság régóta jogos kö­veteléseinek érvényesítése és szociális felemelkedése lehet az a cél, amely mind az or­szág, mind a város számára a fehér uralommal szemben tényleges boldogulást hozhat — hangoztatták. A május 28-i választáson Hébert a szavazatok 41 szá­zalékát szerezte meg. Egyik fél sem ért el abszolút több­séget, ezért pótválasz­tást kel­lett kiírni. Június 6-án az ér­vényes szavazatok közül Hé­bert 5078-at, ellenfele And­rássy 4910-et nyert el. A legá­lis munkáspárt sokoldalúan akadályozott jelölt­jének támo­gatásával a soproni választók nemet újra határozott nemet mondtak az ellenforradalom­ra és uralmi rendszerére. Hébert parlamenti tevékeny­sége, teljességében igazolta bi­zalmukat. Mint Környei Attila nem­rég megjelent munkájában (Sopron és vidékének mun­kásmozgalma. Győr, 1981.) ol­vashatjuk. Hébert további, megyénkhez kötődő tevékeny­sége is rendkívül értékes volt. Többek között aktív részt vállalt a munkásmozga­lom Ausztriába szorult és az itthon, illegálisan tevékeny­kedő erői kapcsolatának fenntartásában és fejlesztésé­ben. HÉBELT EDE hatvanadik életévén túl érte meg a fel­­szabadulást. Az egyesült munkáspárt központi vezető­ségében jelentős munkát végzett haláláig a szocializ­mus elkötelezett harcosa volt. Szita Szabolcs Hatvan éve történt Hébert Ede választási győzelme 1982. június 1., kedd Rajzpályázat tizedik alkalommal Tíz évvel ezelőtt a mai Me­gyei Művelődési Központ elődje indított rajzpályázatot a győri járásban, amelynek célja az volt, hogy az iskolá­sok az irodalmi tananyaghoz, az óvodások a tanult versek­hez és mesékhez illusztráció­kat készítsenek, s ezzel saját maguk is feldolgozzák a ka­pott élményeket. A rajzpá­­lyázat sikeres volt, megyeivé szélesedett. Az idei kiírásra közel ötszáz képet küldtek be a gyerekek, köztük is kiemel­kedően jókat, érdekeseket rajzoltak az óvodások. Hagyomány már, hogy a pályázat eredményhirdetését a gyermeknapon tartják. Tegnap vették át jutalmukat a legjobbak a Megyei Műve­lődési Központban. Az óvo­dások közül Szabó Dávid győri kisfiú nyert első díjat, Oroszlány Anikó pannonhal­mi óvodás második, Kovács Gergő győri óvodás harma­dik lett. A kisdobosok közül Vizler Tibor gyirmóti pajtás volt a legsikeresebb, a má­sodik és harmadik helyen Háber Krisztina és Szabó Ju­lianna végzett, mindketten a lébénymiklósi iskola tanulói. Az úttörők versenyében csor­nai siker született: első lett Kóbor Attila. A második a kónyi Rigó Edit, a harmadik pedig Nagy Péter és Vágvöl­­gyi Attila Győrből. A leg­színvonalasabb anyagot be­küldő iskolának járó vándor­serleget a lébénymiklósi is­kola nyerte. Az ötödik osztá­lyosnál nagyobb gyerekeket — ugyancsak hagyományosan — táborozásra viszi a nyáron a Megyei Művelődési Köz­pont. A b­esoroltak rajzaiból a díjátadás után kiállítás nyílt, majd vidám Csimm­­bumm cirkusz zárta a gyer­meknapi programot. Kályha Kónyból Értékes népi bútorokkal és lakáskiegészítőkkel, a falusi otthonok egykori becses da­rabjaival gyarapodott a szent­endrei szabadtéri néprajzi múzeum kisalföldi tájegysé­ge. A néprajzkutatók öt lá­dából álló gyűjteményt vá­sároltak egy győri gyűjtőtől. A gazdag kerámiaanyag kö­zül külön említést érdemel egy XIX. századi úgynevezett szemeskályha, amelyet annak idején Kónyban használtak egykori tulajdonosai. ■ A Kisfaludy Könyvtár győri hangtárában négyezerötszáz hanglemez, ezer szakkönyv és kétszáz zenei folyóirat várja az érdeklődőket. Most a vizsgaidőszakban zeneművészeti szakközépiskolások és főiskolások gyakran keresik fel a könyvtárt zenehallgatás céljából. Könyvekről a zöld gyep szélén Fehér a vászon, fehér a papír Beszélgetés Balázs József íróval Labdarúgó és irodalmi cse­mege volt a vasárnap dél­utáni program Mosonma­gyaróváron. Az ünnepi könyvhét „küszöbén” a ma­gyar íróválogatott látogatott a szigetközi városba, ahol a mosonmagyaróvári öregfiúk társaságában futottak ki a zöld gyepre. A kettő-kettőre végződött sportcsemege előtt az írófocisták könyveiket de­dikálták. Élve az alkalom­mal, Balázs József íróval be­szélgettünk. Hogy miért épp őt kértem toll-, illetve lencsevégre, an­nak több — részben szemé­lyes jellegű — apropója is van. Egyik az, hogy épp ott­létekor vetítették egyik film­jét a Lajta-parti városban, a Szívzűrt. A másik: a kérdező 1975-ben nyomdászként bá­báskodhatott Balázs József első kötetének készítésénél. A Magvető Könyvkiadó gon­dozásában megjelent első könyvének címe filmről is ismert már: Magyarok. A kö­tet fülszövegén ez olvasható: „Új hang a fiatal prózaírók kórusában — újabb nevet kell — mert érdemes! — megjegyeznie az olvasókö­zönségnek ... Megrendítően őszinte és felemelően tiszta szavú író...” Az első kötet megjelenése­kor Balázs József huszonki­lenc esztendős volt. Vajon miért váratott ily sokáig megjelenésre a tiszta szó? Megkésett volna az író? — Filmrendezőnek készül­tem — mondja —, irodalmi elképzeléseimet filmrendező­ként akartam realizálni. Nem vettek fel a főiskolára, nem lehettem hát filmrendező, ezért jött a gondolat, hogy témáimat megírom kisre­gényekben. Írásaimat először visszaadták a szerkesztősé­gek és a kiadók, ez időt vett igénybe, s emiatt igaz a meg­­késettség. Bár prózánál nem tudni, mikor kezdődik a meg­­késettség, ugyanis a prózaíró abból táplálkozik, amit meg­élt. Ehhez tehát időre van szükség . Noha első regénye ké­sett, az azóta megjelent mű­vei bizonyítják: gyökeret vert a magyar irodalomban. Szin­te minden évre jut egy mű: Fábián Bálint találkozása Is­tennel, Koportos, Az ártat­lan, Szeretők és szerelmesek. A Koportost egyetemista ko­rában kezdte írni, amatőr­filmet szeretett volna készí­teni belőle, de — mint írta — meghaladta erejét. Azóta persze film készült a Kopor­­tosból, akárcsak a többi kö­tetéből — egy híján. Jelenleg a filmgyárban dramaturg­ként dolgozik. Vajon a toll­hoz ragaszkodik Inkább vagy a filmhez? — Fehér a vászon, fehér a papír is, de természetesen a tollhoz ragaszkodom. Az íráshoz. De a filmes tevé­kenységem irodalmi jellegű, filmforgatókönyveket írok, filmnovellákat. Ez legalább olyan konkrét, megragadható feladatot állít elém, mint a regényírás, hisz a színésznek meg kell szólalnia, monda­nia kell valamit, és ezt nem lehet prózában szokásos mó­don körülírni. A filmnél a szavak élnek. És a gesztusok, a mozdulatok. Ha egy pa­raszt átmegy az udvaron, és az ajtó előtt leveri a lábáról a havat, nem mindegy, ho­gyan teszi, az sem, hogy mit mond, ha belép. Másfél órában egy világot kell láto­másban jellemezni, ezért is mondják, hogy a film a tö­mörítés művészete. Jelenleg Sára Sándorral dolgozom, forgatókönyvet írok az ötve­nes évekről, a kitelepítések­ről szól majd a film. Vissza­térve a „tollas” kérdéshez, eképzelhető, hogy filmet is rendezek majd. Kacérkodom a gondolattal, mindenesetre mód van rá. — Ezek szerint újabb kö­tetre hiába várnak az olva­sók? — Nem. Ez év végén jele­nik meg Az eltévedt tank című novelláskötetem, amelyben eddig írt kispró­záim olvashatók. — Ha a foci adta az al­kalmat e beszélgetéshez, fe­jezzük be a labdarúgással. Gondolom ez egyfajta szen­vedélye ... — Nem ez a szenvedélyem. Szégyellem magam, de ne­kem csak egy szenvedélyem van: az olvasás. Ezen belül különösen a történelmi mun­kákat, az ókori szerzőket ol­vasom, mi­vel sok pótolniva­lóm van Ezen kívül szívesen sakkozom Középiskolás ko­romban sokat kergettem a labdát, aztán hosszú szünet következett. Most újból a mozgás miatt hetente két­szer focizok a „szocreálban”. — Apropó, foci! A magyar válogatott milyen eséllyel in­dul a világbajnokságon? — Több válogatott játékos szeméves ismerősöm. Mond­ták, hogy elzántan készültek, és ezt tapasztaltam is. Sze­rintem ha a formaidőzítés jól alakul és a koncentráló­készség az átlag fölött lesz, akkor a csoportból tovább lehet jutni. Azt gondolom, hogy Argentínát le fogjuk győzni. Hámor Vilmos KUMPOID 5

Next