Kisalföld, 1984. november (40. évfolyam, 257-281. szám)

1984-11-20 / 272. szám

ÖSZTÖNDÍJ A NEGYVENES ÉVEK második felétől végbement kultúrforradalom új, s nagyobb feladatokat rótt a népi államra az új ér­telmiség­­ képzésében, az iskoláztatás felté­teleinek újrateremtésében. Harmincöt éve annak, hogy a nagy társadalmi átrétegz­ő­­dés során munkás- és parasztfiatalok is el­juthattak az egyetemekre, főiskolákra. Az a tanulmányi ösztöndíjrendszer, amely 1982 decemberéig — legalábbis alapelemeiben — érvényben volt, akkortájt alakult ki. A hall­gatók anyagi támogatási rendszere azóta elö­regedett, nemcsak az adható pénzösszegeket kellett megemelni két évvel ezelőtt, hanem meg kellett változtatni a juttatási mecha­nizmust is. Olyan furcsa helyzet állt elő a nyolcvanas évek elejére, hogy lényegében a hallgató nem tudta, milyen összeget, mikor s miért kap. Tisztázni kellett — újból — a jogosultságot is, hiszen egy — esetleg több­éves — kereseti igazolás önmagában nem nyújtott már elégséges alapot a támoga­tásra. Megérett a változtatásra a tanulmá­nyi ösztöndíj folyósításának feltételrendsze­re is,, hiszen e téren általánossá vált, hogy a jobb anyagi körülmények között élő, a művelődési-kulturális lehetőségeket adottsá­gaiknál fogva jobban kihasználni tudó csa­ládok gyermekei a jobb tanulók. Az ösztön­­díjrendszer legutóbbi módosításáig sem az ifjúsági szervezetnek, sem más jellegű hall­gatói kollektívának nem volt beleszólásuk abba, hogy mennyi ösztöndíjat is kaphasson társuk. Előfordulhatott, hogy jól tanuló, de önmagát a közösségi munkától távol tartó, jóformán antiszociális viselkedésű hallgató magasabb összegű ösztöndíjat kapott, mint az a társa, aki jól elvégzett tanulmányi munkája mellett sokat tett a közösségért is. Amikor a kormányzat elhatározta, hogy megváltoztatja az ösztöndíjrendszert, több­irányú feladatot kellett megoldania egy­szerre. Meg kellett oldani, hogy olyan ösz­­szeghez jusson a hallgató tanulmányi ideje alatt, amivel már gazdálkodni tud, ami al­kalmas arra, hogy minimális szülői támo­gatással fenntarthassa magát. (A Központi Statisztikai Hivatal és egyes szociológiai vizsgálatok szerint egy-egy hallgató évi negyvenezer forintba kerül szüleinek, azaz: a diploma körülbelül kétszázezer forintba kerül a családnak.) Úgy kellett kialakítani az állami támogatás rendszerét, hogy vi­szonylag tág lehetőséget biztosítson a hall­gatóknak a különböző szociális juttatások közötti választásra: igénybe veszi-e a kol­légiumot, ha igen, az intézmény esetleg több­ kollégiuma közül melyiket, az olcsóbbat vagy a drágábbat? Kell-e a diáknak a men­zajegy, vagy a kapott pénzből maga kíván­ja megoldani étkezését? Ilyen szempontok messzemenő figyelem­­bevételével alakult ki az új ösztöndíjrend­szer, amit 1982-ben vezettek be. Két évve ezelőtt a magyar egyetemeken és főiskolá­kon 63 ezer hallgató tanult, akik közül va­lamennyivel több, mint 59 ezer volt része­síthető az új rendszerű új nevű, úgyneve­zett általános ösztöndíjban. Az új rendszeri ösztöndíjat az 1982 83-as tanév első félévé­ben huszonötezer hallgató élvezhette, de mert az első éves hallgatók az első félév­ben nem kapnak általános ösztöndíjat, szá­muk öt hónap után hozzávetőleg hétezerre megemelkedett. Átlagosan harminchét ezer azoknak a hallgatóknak a száma évente akik ■ szociális támogatást kapnak az egye­temtől-főiskolától. A szociális támogató összege viszont már az első félévben is fo­lyósítandó. Az új rendszerben is döntő szempont a hallgatót eltartó család szociá­lis helyzete, a családban az egy főre jutó jövedelem. Ez a jelenlegi számítások sze­rint egy­ helyben, az intézmény székhelyén lakó hallgató családjánál átlagosan 3600, a vidékieknél 4300 forint. E két szám úgyne­vezett számított minimum, ami lényegében azt jelenti, hogy a hallgató annyi szociális ösztöndíjban részesíthető, hogy ez az összeg juthasson egy főre az illető családjában. EZ A RENDSZER így már elég tág diffe­renciálási lehetőséget kínál, s nagyobb anyagi segítséget jelent a családoknak is Természetesen megmaradt a hallgatók ta­nulmányi ösztöndíja is A két ösztöndíjfajta együttesen képezi az általános ösztöndíjat, ami egy jól tanuló, családon belül átlagos anyagi, viszonyok között élő hallgató ese­tében elérheti a 2900 forintot. Ebből az ösz­­szegből a hallgató maga fizeti a kollégiumi díjat — esetleg a­z albérletet­, amihez az ösztöndíjon kívül külön kiegészítést kaphat — és az étkeztetését, s elvben választási le­hetősége is van: igénybe veszi-e ezeket, vagy pénzt kíván, amiből jó belátása sze­rint gazdálkodik. Ahol mindenki zsűritag lehetne A vetélkedő tárgya: német nyelv és népzene Több, mint egy évtizede már, hogy rendszeresen meghirdeti országos kulturá­lis vetélkedőjét a magyaror­szági németek demokratikus ■szövetsége. Az idén tavasszal­­meghirdetett verseny orszá­gos döntőjét 1985. áprilisá­ban rendezik meg , azt vi­szont, hogy kik jutnak el az országos versenyre, körzeti és megyei vetélkedők döntik majd el. A Győr-Sopron me­gyében élő nemzetiségiek versenyét szombaton délután már meg is rendezték Sop­ronban, az Ipari Szövetkeze­tek Művelődési Házában. Ha valaki esetleg attól félt, hogy nem lesz közönsé­ge a versenynek, fölösleges­nek bizonyult az aggodalma. Nem sokon múlt, hogy nem a terem bizonyult szűknek az érdeklődők számához ké­pest, és nem is akármilyen közönség ayult össze ezen a szombat délutánon: minden­ki mindenkit ismert, s min­denki ,,bennfentes” volt a szó legszorosabb értelmében. A nézők legtöbbjét akár a zsűri tagjai közé is bevá­laszthatták volna. hisz°n ki más lehetne jobb ismerője a magyarországi német kultú­rának, mint maguk a nem­zetiségi községek lakói. A Testvériség Táncegyüt­tes nyitóműsora után a Hollndonner—Mozsolits duó lépett a színpadra. Hogy mi­lyen természetességgel vál­lalták a hangulatteremtők feladatát, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy vidám műsorukba a ..Bánfalva. Bánfalva, ott lakom én” kezdettel ismert magyar nyelvű dalt is bátran bele­vették. Az utánuk fel­lépő sopronbánfalvi énekkart már a televízióból is ismerheti a közönség. A harmadiknak színpadra lépett Ágfalvi András egy helyben élő köl­tő két versét adta elő nagy szeretettel. A költő, Zeltner Ferenc maga is ott ült a né­zőtéren. A bánfalvi énekkar tagjaiként már láthattuk a Brunner-triót — egyik tag­ja, a még kétszer színpadra lépő Mészáros Krisztina egy­úttal új műsorközlő szerepét is magára vállalta —, a sop­­ronbánfalviak, mint minden alkalommal, most is megér­demelt sikert arattak. Fer­­dinánd Becher vidám népi játéka, a „Vidám cipészmű­hely” után a brennbergbá­­nyai énekkar mutatkozott be a közönségnek. Szép műso­rukat követően a Fertőrá­kosról jött Babits Mária lé­pett a porondra (itt a tudó­sító zavarban van, mert is­kolában tanult német tudá­sával szinte semmit nem ér­tett meg Piroska és a farkas nagyon szép nyelven elő­adott meséjéből .. .) A Sop­roni Óvónőképző Intézet nő­1984. OKTÓBER 7., Ászár. Jászai Mari szobrát avatták a községben. Meghívták a Jászai-djasokat, beszédet mondott Pozsgay Imre, a Hazafias Népfront főtitkára, s természetesen hivatalos volt a Jászai rokonság is az ün­nepre. Kettőtől négyig­­az esőben rengeteg ember szo­rongott türelmesen. Aztán a vendégeket fogadta a helyi téesz, s a kis megemlékezé­sen eg­yszerc­sak egy ősz hajú asszony szólította meg Sin­­kovits Imrét: „Írtam ám én egy verset, úgy szeretném el­mondani.” Nosza, halljuk Já­­szai Joli nénit — kiáltott fel a színész, s Joli néni ki is állt, el is mondta, amit írt. A vége az volt. ..És so­hasem tudja meg drága kis hazám, hogy égtem, szikráz­tam volna üstökös nagyné­­ném lábanyomán.” Lehet, hogy mégis meg­tudja? Horváth Jenőné. Já­szai Jolán most, hetvenhét évesen élete első színpadi szereplésére készül Győrött. Ödön von Horváth Mesél a bécsi erdő című darabjában debütál. Hogy mindez hogy történt, arról már valljon ő maga. — Nagyon meghatott az ászári ünnepség. Szépen szavalt­a Juhász Jácint, szé­­pen a vérem, a Jászai Laci, aki Jászai-díjas és most Veszprémben dolgozik a szín­háznál. Magával ragadott az ünnep, s elmondtam azt a szívemből szakadt verset. Nos, a győri színház nevében Bor József igazgató koszorú­zott, s az ünnepségen ő ke­resett meg, vállaljam el ezt­ a szerepet. Olyan volt az egész, mint egy álom. Én öt évig Győrött voltam tanító­­képzős, imádtam ezt a vá­rost, s máig, is minden fát ismerek a képzőtől a Duna­­partig. — Játszottam én már di­ákkoromban rengeteget, s nemcsak játszottam, írtam is. Szerepeket, verset, darabo­kat. Máig őrzöm azt a képet, ahol Jászai Mari nénémmel ülünk. 15 éves vagyok, a lá­bainál. Ötödéves képzősként színésznő akartam lenni. He­vesi bácsi mondta is, hogy mivel képzős vagyok, egyből az utolsó évfolyamra kerül­hetek a színiiskolán. De én az édesanyámat nagyon sze­rettem. Ő azt mondta: ne menjek el, annyi sok szen­vedésnek lennék kitéve ezen a pályán. Hát szót fogadtam. Aztán jött az a Horváth Je­nő, az olyan aranyos ember volt, hogy nem lehetett hoz­zá nem férjhez menni. Elég volt addigra már a család­ban egy olyan eset, mint a nénémé. Nagyapám mind­egyik gyerekét kitaníttatta, csak a Mária néném szökött meg otthonról, s állt be szí­nésznek. Ez akkoriban olyan nagy dolog volt, hogy nem csodálom, ha nagyapám meg­verte érte. De igaza lehetett édesanyámnak, mert a Má­ria néném sem biztos, hogy boldog volt. Rábatamásit, a mi kis szülőfalunkat, a csa­ládi fészket öregkorában na­gyon sokat felkereste. Szeret­­te azt a falut, a család hi­ányzott neki. Nyaranta ott pihente ki magát. — Akinek egyszer a véré­ben van, az nehezen szaba­dul a színháztól. Megboldo­gult férjem gazdatiszt volt. Pécstől nem messze éltünk, s én a cselédséggel betaní­­tottam darabokat, s elő is ad­­ták őket. A többi gazdatiszt­feleség meg is rótt érte, hogy képzelek ilyet, miért alacso­nyodon­ így le. Pedig A be­tyár kendője például óriási siker volt. — Éltem a feleségek éle­tét, felneveltem öt gyereket, s tanítottam is Pécsett 13 évig. Van tíz unokám, há­rom dédunokám, s most kel­­lett a gyermekkori álmom­­nak valóra válni. Itt élek Győrött, tanulom a szerepe­­met. A gyermekeim mond­ták: mama, megőrültél? Te akarsz eljátszani egy olyan nagymamát, aki üvölt a csa­ládjával? Veri őket? Mikor világ életedben nagy szere­­tetben nevelted a tiéidet? Na és­­ válaszoltam. Mária né­ném boszorkány is volt. Ha kellene, s lehetne, azt is el­játszanám. Egyszer még mu­latni is akarok, cigánnyal, társasággal. Ez az egész hely­zet nekem most annyira cso­dás, annyira álomszerű, hogy alig hiszem. A Jászai gyerek­­­kék közül most már csast öten élünk. Én eddig csak a versekben éltem­ ki maagam. Megverseltem a vágyaimat, de megverseltem a szülőfa­lumat, Rábatamásit is, ahol elődeim generációkat nevel­tek. Ők tanították Horváth Teri művésznőt is, akivel most együtt léphetek szín­padra. Kedves falumban, a Rábaköz legszebb mosolyá­ban, ma áll a Jászai-emlék­­szoba. Benne öregapám szobra, akire ma­ már nem haragszik senki. Mari néném zongorája is megérkezett Be­regszászról. Felavatták a szobrát, s ez a szoboravatás életem legnagyobb álmának valóra válását jelentette. Újjászülettem — nem szé­gyellem mondani, hiszen Ta­másiban mindenki tudja — hetvenhét évesen. A színpadról álmodozó egy­kori képzős ma színpadra léphet. Lám, soha nem tud­hatjuk, mit tartogat a jövő. Jászai Joli néni esete persze nem hétköznapi. Kellett hoz­zá Jászai Mari — példaké­pek, vágyindítónak, s kellett hozzá Joli néni fantasztikus vitalitása, amely lelkiekben hetvenhét évesen is húszéve­seket megszégyenítő lelkese­déssel áldotta meg. Mint csa­ládja annyi tagját, akik ge­nerációkat neveltek Rábata­­másiban, s nevelnek ma is színpadon, katedrán. Pió Márta vendékeinek kidolgozott éneklése után még egyszer is Mészáros Krisztinának tapsolhatott a közönség, aki ezúttal kisdobos­korú öccsé­vel együtt lépett a színpad­ra. Megvan hát az utánpót­lás is ... Hogy kik jutnak tovább a megyei versenyről, azt a zsűri csak a többi elődöntőt meghallgatva dönti majd el. Így mi sem tehetünk mást, mint hogy a már igen sok­szor idézett, de itt is helyt­álló igazságot írjuk le: ezen a vetélkedőn mindenki nyert, a szereplők, a közönség — és a magyarországi német kultúra ügye is. M. T. Hetvenhét esztendő — pályamódosítás „Égtem, szikráztam volna” ■ Nagy Sándor győri fafaragó, a népművészet ifjú mestere elkészítette a kertjét díszítő székely kaput, amelyet sokan csodálnak meg. Fiatal győri alkotók estje Az írás önmagáért beszél Két-három éves szünet után újra személyes találkozásra hívta az irodalomkedvelőket a győri Petőfi Sándor Városi Művelődési Központ és a Városi Könyvtár könyvek szerzői­vel. A Fiatal győri alkotók címmel útnak indított sorozat első szerzői estjén Györkös Lászlóval és Pusztai Zoltánnal ismerkedhetett a közönség. A két alkotó közelmúltban meg­jelent könyvéről — Györkös Vallomások Martinovics abbé emlékezetéről és Pusztai Kallódó bábuk című versfüzéréről — Parancs János költő, a kötetek szerkesztője beszélt, íze­lítőt pedig két fiatal versmondó: Horváth Ildikó és Oláh László adott. — Szembetűnő — mondta Parancs János — a győri fi­atalok beáramlása az iroda­lomba úgy 5—6 éve. Magam úgy látom, a város közvéle­ménye nem becsüli meg elég­gé őket. Pedig kevés vidéki, város dicsekedhet ennyi te­hetséges fiatallal. Más-más érdeklődési területűek, de egyben megegyeznek most bemutatandó alkotóink is: ígéretes tehetségek. Vagy tíz éve Györkös László is versekkel indult. Éppen ezért nem véletlen, hogy első kötete, amely ugyan próza, inkább a sza­badversekre emlékeztető lüktetésű. Vallomás, Marti­novics abbé bőrébe bújva. Miért éppen Martinovicséba? Nos erre rákérdeztek az ol­vasók is. Mint Györkös vá­laszolta, bele tudta élni sa­ját magánéletét Az első tra­gikus korszak volt Martino­vicsé a magyar irodalomban, amikor a Habsburg terror zseniális költőket, írókat tett tönkre. Ilyesmi zajlott le az 50-es években is, s ennek nyilvánvalóan a következmé­nyeit ma is éljük. Pusztai Zoltánnak a baná­lis szférából szinte észre­vétlenül a lényegest kifeje­ző versei sajgó fájdalmat közvetítenek az elveszett gyermekkorért, korosztálya rossz közérzetéért. Hogy vált költővé? A találkozón stíl­szerűen válaszolt: — Banális történet. De mi­kor érettségi után szakmun­kásképzőbe kerültem, egy es­te kinéztem az ablakon. Ra­gyogtak az égen azok a „bi­zonyos dolgok”. A tanár meg szerkezeteket rajzolt a táblá­ra. Éreztem nekem a szerke­zetekhez semmi közöm, én költő akarok lenni. A program protokolláris részéhez ennyi tartozik. A többiről. Színfoltja volt a találkozónak egy idős iroda­lombarát, aki elmondta, va­sas ember volt, megrokkant, s azóta rájött, a pénzhajsza helyett értelmesen szeretne élni. Róla még nagyon sok érdekeset megtudtak a részt­vevők Györkös László aztán megadta a magyarázatot, mi­ért hallgattak annyian má­sok a szerzői esten. Mert az ifjúsági ház ugyan tele volt, de kevesen jelezték kérdé­sekkel is érdeklődésüket. Nos, az olvasás valóban személyes élmény. Megosztani hozzánk közelállókkal és szűk kör­ben szoktuk. Mire is lehet kiváncsi az olvasó? A könyv­vel kapcsolatban nem sokra, hiszen az a könyvön semmit sem változtat, ha a hátteré­ről hallunk. A szerzővel kap­­csolatosan marad az udvaria­­as kérdés: min dolgozik­ most? Mert azt ugye mégsem lehet megkérdezni, van-e szeretője, melyik a kedvenc focicsapata, milyen botrá­nyokat kavart esetleg. A ta­lálkozók szokványos kérdé-­­sére kaptunk választ. Györ­­kös László — mivel első könyvét nehéz lenne műfa­ji skatulyába sorolni, — most be szeretné bizonyítani, hogy hagyományos prózai műfa­jokban is otthonos. Azaz szakmai bizonyításra törek­szik. Pusztai Zoltán — sze­rény alkat, alig szólt — nyil­ván írja új verseit. Amelyek megjelenésekor talán újabb találkozóra leszünk hivatalo­sak. De talán megbocsátta­­tik, ha azt mondom: a leg­fontosabb mégis az, hogy minél többen elolvassák eze­ket a köteteket, még akkor is, ha aztán csak nézik a szerzőt, s elfelednek kérdez­ni. A dolog ugyanis akkor is s­zán tökél°tes, ha nincs mit kérdezni róla. Ha az írás önmagáért beszél

Next