Kisalföld, 1984. november (40. évfolyam, 257-281. szám)

1984-11-23 / 275. szám

Lapszél MÉREG Belátom: nem lennék igazán jó kígyóvadász. Még képen sem. Ezt azért állítom ilyen hatá­rozottan, mert a minap negyedmagammal egy kígyóbűvölő akcióban vehettem részt. Ismerősöm alsótagoza­­tos kisfia ugyanis azzal állított haza, hogy kí­gyókat kell gyűjteni a képeken. Ez a házi fel­adat. Nosza, nekiestünk a lakásban fellelhető ösz­­szes képes hetilapnak. Eredménytelenül. Kígyó egy szál se... Vagy egy órai keres­gélés uttán már-már egy­másra sziszegtük volna legszívesebben a mér­günket, amikor a család­főnek mentőötlete tá­madt: nézzük meg a szomszédban! A szomszéd először nem éppen az értelme­sebbik szemével nézett ránk, amikor előadtuk, hogy kígyónézőbe jöt­tünk. De aztán megér­tette. Elvégre neki is hasonló korú a gyereke. Újabb egy óra eltelté­vel szomorúan nyugtáz­tuk a tényt, hogy még csak egy pici kígyófiút nem találtunk. A gye­rek erre bömbölni kez­dett, hogy a Kovácsnak biztos lesz legalább öt kígyója, ő meg egyest kap, mert nem készítette el a házi feladatát. A feladvány engem is elgondolkodtatott. Azon tűnődtem, hogy vajon miért adnak olyan fel­adatot az iskolában, amitől felborul a csalá­di békesség? Egyáltalán: kinek jó ez? Tudom, az csak hasznos lehet, ha búvárkodik, felfedezi magának a világot az emberpalánta. De így? Máig is emlékezetes az az elrettentő feladat, amit felsőtagozatban ka­pott az osztályunk. Ké­szítsünk bogárgyűjte­ményt. Azt nem mondta meg a tanár, honnan vegyük hozzá a fősze­replőket. A lakásban, a környéken egy fia pókot sem találtam. Kereszte­set se, meg kereszt nél­külit se. Egyébként is sajnáltam volna gom­bostűhegyre tűzni. Azt hallottam a szüleimtől, hogy a pók szerencsét hoz. Lehet, hogy úgy kellett volna tennem, mint évekkel később a növénygyűjteményem­mel? Akkor vízi növé­nyeket — sást, nádat, gólyahírt — kellett gyűjteni. Addig könyö­rögtem anyámnak, míg szombat délelőtt­­— a bevásárlás fejében — gyűjtőakcióra indult. Ke­vés eredménnyel. Ekkor jött az ötlet. Mi lenne, ha egy régi növénygyűj­teményen — amit vala­kitől kölcsönkaptam — át­javítanám a nevet? Mi lenne? Hamisítanék — mocorgott bennem a felismerés. Utána hete­kig lelkiismeretfurdalás gyötört, hogy becsaptam valakit. Ráadásul egy olyan személyt, akitől csak jót kaptam. Nem tudom, holnap az iskolában mivel menti ki magát kígyókereső barátom, de azt biztosan érzi, hogy ez „mérges” feladat volt. Talán a ta­nárnő is mérgében adott fel ilyen leckét. —Harcsás— Barátság, ismeretbővítés Arany plakett Úgy tartják, hogy a szak­­középiskolákban csupán szakmájukkal köthetnek szo­ros ismeretséget, barátságot a diákok. Se idejük, se ked­vük, se lehetőségük másra. Olcsó a fordulat, mégis le­írjuk: nem mindenütt van így A mindennapi szakmai munka, a túlsúlyban lévő szaktárgyak uralma ellen előbb-utóbb fellázad a mes­terségét szerető diák is. Meg­születik az igény az egész­séges egyensúlyra, s a szak­középiskolák humán szakkö­rei, sportkörei, baráti közös­ségei a gimnáziumi csopor­tokkal egyenrangú eredmé­nyeket érhetnek el bármi­lyen területen. Itt van pél­dául az orosz nyelv és a versmondás, pontosabban a kettő együtt. A nyőri Mayer Lajos Vízügyi Szakközépis­kola egyik diákja, Ács Atti­la az idén a második lett az országos orosz nyelvi szava­lóversenyen, megelőzve sok­sok nyelv­­tagozatos vetély­­társat. Egy kiállítás képei­­ és pla­kátjai alatt beszélgettünk Németh Miklóssal, az iskola szaktanárával és párttitkárá­val. Gratulációval kell kez­denünk. A Magyar—Szovjet Baráti Társaság aranykoszo­­rús plakettjét vehette át no­vemberben a Barátság Há­­z'-'Han az iskola tagcsoportja. — Ön szerint mivel érde­melte ki a tancsoport, az is­kola ezt a kitüntetést? — Ács Attila sikere nem egyedülálló az iskolánkban. Diákjaink, minden esztendő­ben szép eredményeket ér­nek el a „Ki tud többet a Szovjetunióról ?"a vetélkedőn. A tagcsoport faliújságot szerkeszt, rendkívül sikeres programokat szervez és minden alkalmat megragad az iskolán kívüli kapcsolatok erősítésére. Egyetlen példát említenék: tavasszal kirán­dulni megyünk a Szovjet­unióba. A látványos sikerek mögött rendszeres munka áll. A magyar—szovjet ba­rátság ápolása szervesen be­épült napi oktató-nevelő munkánkba és a diákok sza­badidős tevékenységébe is. — Miért tartja fontosnak, hogy egy szakközépiskolában ilyen erős tagcsoport működ­jön? — Szeretnénk, ha a diák­jaink kiigazodnának a mai bonyolult nemzetközi­­ hely­zetben, ha ismernék politi­kánk, külpolitikánk céljait, a szocialista országok béke­mozgalmának erejét, lénye­gét. A leendő szakemberek­nek tudniuk kell, hogy hol állunk ma gazdasági, mű­szaki-tudományos, de társa­dalmi és kulturális téren is. Mindehhez a Szovjetunió és a szomszédos szocialista or­szágok történelmének, életé­nek ismerete szükséges. Si­került megtalálnunk azokat a módszereket, amelyek szimpatikusak a diákok szá­mára,­ így a játékok, a ver­senyek, a kirándulások, a baráti találkozók szabadidős programnak is­­ rendkívül kellemesek. — Milyen programokat tervez a tagcsoport a követ­kező hetekre? — Kirándulni megyünk Budapestre, a Szovjet Kul­túra és Tudomány Házába. A történelmi munkaközösség m­e­gem­­lé­kez­é­s­t szervez a KMP megalakulásának év­fordulójára, és készülünk a „Ki tud többet a Szovjet­unióról?” vetélkedő iskolai selejtezőire. Szeretnénk is­mét eljutni az országos ver­senyre. Búcsúzás előtt végigsétá­lunk a tablók, képek alatt. A kiállítás a Szovjetunióról szól. Információi elegendőek lennének talán az országos döntő megnyerésére is. G. J. KISZ-tagok figyelmébe Pályázati felhívás A KISZ Győr-Sopron me­gyei Bizottsága hazánk fel­szabadulásának 40. évfordu­lója tiszteletére Ifjúsági mozgalmunk története cím­mel pályázatot hirdet a KISZ-szervezetek, és a me­gyében élő KISZ-tagok szá­mára. A pályázat célja, hogy a résztvevők mutassák be saját KISZ-szervezetük kör­nyezetét, működését, fejlődé­sét a megalakulástól napja­inkig. A történeti hűség kedvéért célszerű, ha ennek során alapító KISZ-tagok visszaemlékezéseire is tá­maszkodnak a pályázók. A KISZ megyei Bizottsága ja­vasolja, hogy a pályázatok készítői gyűjtsék össze ifjú­sági szervezetük írásos em­lékeit, dokumentumait, a mozgalmi munka elismeré­seit, amelyeket csatolják a pályamunkákhoz. Ezeket a dokumentumokat a pályázat kiírói visszaküldik, vagy felajánlás esetén a megyében létrehozandó ifjúságmozgal­­mi múzeumban nyernek el­helyezést. A nevezés egyéni, vagy kollektív formában történ­het, és a legjobbnak ítélt pályamunkák részt vesznek a Szülőföldünk pályázaton is. A pályamunkákat négy példányban kell beküldeni a KISZ Győr-Sopron megyei Bizottsága címére (Győr, Ta­nácsköztársaság út 51.). Be­érkezési határidő 1985. már­cius 1. A pályázatok díja­zására tizenötezer forint áll rendelkezésre, ennek odaíté­léséről a megyei bizottság által felkért bíráló bizottság dönt. Retye-rutya játszó­ház Vasárnap délután négy órától ismét változatos prog­rammal várja a gyermeke­ket a győri Petőfi Sándor Művelődési Központ. A va­sárnapi bazár mellett lesz virágkötészeti bemutató - és­­vásár, könyvvásár, és fel­lép a budapesti Retye-rutya együttes is. Rockabilly — West Coast — New Romantik — Hew Wawe Vadonat koncert A Magyar Hanglemezgyár­tó Vállalat tehetségkutató munkájának eredményekép­pen néhány különösen ígé­retes zenekar „Start”-ol az 1984-es év őszén A néhány évvel ezelőtt elkezdődött „európai folyamat”, amely az angolszász országokból indult, az 1984-es évben új arcokat és hangokat hozott Magyarország pop-zenei éle­tébe is. Ezek az együttesek mára már lemezérett, iz­galmas programot mutatnak be koncertjeiken. Új hang­zások, új hangszerek és szó­rakozási formák kerültek a meglévők mellé melyek már a rádió pop-rock műsorai­ban, a lemezkiadásban, a koncertprogramokban is ész­lelhetők. A Magyar Hanglemezgyár­tó Vállalat legújabb kezde­ményezéseként négy új együttes mutatkozik be a BRAVO kiadásában. A nagy­lemez címe: VADONAT! Előadói november 25-én 18 órakor a Magyar Hangle­mezgyártó Vállalat, az Ifjú­sági Rendező Iroda és a győri Petőfi Sándor Városi Művelődési Központ szerve­zésében az ifjúsági ház aulá­jában mutatják be élőben a lemez anyagát. Négy zene­kar, négy különböző stílus hallható ezen a vasárnap es­tén, Győrött először. A CLIPS rockabilly-t­­ játszik majd. a SZEPTEMBER west­­coast-ot, — tagjai zömében Zeneművészeti Főiskolások, slágerlistás daluk is van —, a NINO együttes a new ro­­mantik képviselője — külső­ségekben is — és ezen az esten még hallható lesz a new wave-et játszó SOHO együttes, amely a Magyar Televízió „MI TI­­K” c. if­júsági műsorának szignálját is játsza Programok vidám, dallamos felvételekből áll amely a polyfonikus hang­zásra támaszkodik. A Vadonat koncert jó han­gulatú, zeneileg változatos estet ígér Győr város fiatal­jainak. Klubh­áz mindenkinek Az adyvárosi klubház a ki­csiknek, a nagyoknak és a „legnagyobbaknak” is érde­kes és hasznos programokkal szolgál. A tizenévesek kultu­rált körülmények között játszhatnak, beszélgethetnek vagy hallgathatják kedvenc együtteseik lemezfelvételeit, míg az anyukák fodrászhoz igyekezve, bevásárolni indul­va beadhatják megőrzésre gyermekeiket a klubházba. Alkotó ifjúság, vá­ra­t­kozó szellem Tíz évvel ezelőtt hirdette meg a KISZ az Alkotó Ifjúság pályázatot, amelyet a kor­mány, a szakszervezet és a tudományos egyesületek is támogattak. A nagyobb vál­lalatoknál több lépcsőben ér­tékelik a benyújtott pálya­munkákat, elsősor­ban hasz­nosságuk és alkalmazhatósá­­guk alapján. Az eddigi ta­pasztalatok szerint az alko­tásoknak 40, az országos ki­állításon részt vett munkák­nak 60 százalékát vezetik be. Főként a technikai jellegű művek megvalósulásának nagyobb az esélye. Ám a je­lentősebb alkotások — mint például a termékszerkezet korszerűsítését szolgáló el­méleti és gyakorlati munkák — olykor áthághatatlan aka­dállyal találják szemben ma­gukat. Gyakran hiányoznak a műszaki fejlesztéshez szük­séges eszközök, technikák. Olykor a szűk kivitelezői ka­pacitás és a hosszadalmas ügyintézés hátráltatja a pá­lyamunkák elkészítését. A fiatalok időben benyúj­tott pályaműveit sok esetben hónapokig nem értékelik az­ illetékesek, ez különösen a hasznosítható munkáknál okoz veszteséget. Pedig a gyors értékelés, a mielőbbi bevezetés minden vállalat­nak elemi érdeke lenne, hi­szen így tetemes pénzt ta­karíthatnának meg. Némely vállalatnál és trösztnél jó kezdeményezés, hogy az el­készített alkotásokról kataló­gust készítenek. Igaz, ezek álalában kevés információt közölnek a munkák tartalmai­ról, a felhasználás lehetősé­géről. Elgondolkoztató az is, hogy az üzemek miért nem érdeklődnek jobban a másutt készült alkotások, újítások iránt. A vállalkozások elterjedé-­ se, a jövedelemszerzés újabb lehetőségei is fékezik az Al­kotó Ifjúság pályázat fejlő­dését. A fiatalok nagy része ugyanis sokszor inkább a na­gyobb keresetet biztosító munkát vállalja, mint az időigényes és bizonytalan sor­­sú pályamű elkészítését. Ne­hézséget jelent az is, hogy a vállalatok beruházási és fej­lesztési forrásai csökkentek az utóbbi időben, így a si­keres munkák jutalmazására csak szerény összeget tud­nak fordítani. Az Alkotó Ifjúság pályázat — ezt hangsúlyozták a KISZ KB ifjúmunkás- valamint mezőgazdasági fiatalok taná­csának legutóbbi ülésein — akkor szolgálja a fiatalok ér­dekeit, ha a korábbinál job­ban segíti az ötletek felka­rolását, az alkotások haszno­sítását és a teljesítmények arányosabb elismerését. Ép­pen ezért több vállalatnál kísérletet folytatnak a pá­lyázat vállalkozási alapon történő bevezetésére. Ha­sonló kísérletet kezdemé­nyeznek több mezőgazdasági nagyüzemben is. A közös érdekeltséget fo­kozná — vélekednek a fia­tal szakemberek, —, ha az alkotás eredményéből a lét­rehozón kívül a KISZ-szer­­vezet is részesülne. Érdemes lenne fontolóra venni továb­bá, hogy az illetékes részleg­vezetők miképp részesülhet­nének a megvalósított pálya­mű hasznából. A kibővített érdekeltség­­ minden bizony­nyal elősegítené a fiatalok munkáinak révbe juttatását. Ma még az alkotások er­kölcsi elismerése sem töké­letes. Csak kevés helyen je­lent rangot, dicsőséget e moz­­galomba bekapcsolódni. Gyakran a munkák értékelé­se sem a kollektívák előtt történik és az üzemi sajtó is csak ritkán népszerűsíti az alkotó fiatalokat. Remélhető hogy a vállal­kozói vonások erősítésével si­­kerül a mozgalmat megsza­badítani béklyóitól, s az Al­kotó Ifjúság pályázat a jö­vőben még inkább a fiatalok szakmai kibontakozásának rangos fórumává válik. Cseh János

Next