Kisalföld, 1985. március (41. évfolyam, 50-75. szám)

1985-03-08 / 56. szám

fl televízió műsora ---------- 1985. MÁRC. 12-TŐL MÁRC. 17-IG---------­KEDD: 8.00: Tévétorna. — 8.05: Iskolatelevízió. — 8.40: Angol nyelv. — 9.25: Aki mer, az nyer! — 16.05: Hírek. — 16.10: Orosz nyelv kicsiknek. — 16.20: Tévé BASIC-tanfo­­lyam. — 16.50: Összefüggések. — 17.40: Képújság. — 17.45: Sportmúzeum — 18.05: Reklám. — 18.10: Felkínálom — népgazdasági hasznosításra. — 18.50: Reklám. — 19.05: Mi­ni-Stúdió 85. — 19.10: Tévétorna. — 19.15: Esti mese. — 19.30: Tv-híradó. — 20.00: Széchenyi napjai. — 20.50: Stúdió ’85. — 21.50: Tv-híradó . — 22.00: Himnusz. II.: 16.00: Képújság. — 16.05: Zsebtévé. — 16.40: Háborús gyerekek. — 18.00: Mi és a komputer. — 18.30: A Budapesti Regionális Szerkesztőség műsora. — 19.00: Rossini: A Se­villai borbély. — 20.35: Közben: Reklám. — 21.50: Kép­újság. SZERDA: 8.30: Tévétorna — 8.35: Iskolatelevízió. — 8.45: Tudományos? Fantasztikus! — 9.00: Kémia. — 9.25: Kamera. — 16.05: Hírek. — 16.10: S O. S Tengeri csigák. Bolgár rövidfilm. — 16.30: Hatvanon túl — 16.50: Képújság. — 16.55: Reklám — 17.00: Hűségesek — 17.55: A dolgok ér­telme. — 18.50: Közönségszolgálat. — 18.55: Reklám. — 19.10: Tévétorna. — 19.15: Esti mese — 19 30: Tv-híradó.­­ 20.00: Bizonyíték híján. — 20.55: A velünk élő történelem. — 21.50: Tv-híradó 3. — 22.00: Himnusz. II.: 16.05: Jesse Hallam büszkesége. — 17.40: Az út végén. — 18.10: Képújság. — 18.15: A nyelv világa. — 19.00: Tévé- BéSIC-tanfolyam. — 19.30: Antonina Kontunova énekel. — 19.50: A kezdet. — 20.00: Gondolkodó. — 20.50: Reklám. — 20.55: Tv-híradó 2. — 21.15: Unokáink is látni fogják. — 21.33: Képújság. CSÜTÖRTÖK: 8.00: Tévétérna. — 3.05: Iskolatelevízió. — 8.35: Magyar nyelv. — 8.45: Fizikai kísérletek. — 8.55: Ma­gyar irodalom. — 9.35: „Fényesebb a láncnál a kard.. — 16.15: Hírek. — 16.20: Száz híres festmény. — 16.30: ..Kis rongyos”. — 17.05: Perpetuum mobile. — 17.40: Tévébörze. — 17.50: Az ezeréves per. — 18.25: Képújság. — 18.30: Te­lesport — 18.55: Reklám. — 19.10: Tévétorna. — 19.15: Es­ti mese. — 19.30: Tv-híradó. — 20.00: Bizonyíték híján. — 20.55: Metszetek. III/1. — 22.00: Tv-híradó 3. — 22.10: Him­nusz. II.: 17.55: Képújság. — 18.00: Viharos születésnap. — 18.30: Fókusz. — 19.05: Nas Ekran. — 19.25: Átváltozások. — 20.00: A XX. század rókája. — 20.40: Tv-híradó 2. — 20.55: Vaskor. PÉNTEK: 8.30: Föltámadott a tenger. — 10.15: Forradalmi Ifjúsági Napok 1985. — 14.35: Hírek. — 14.40: Cimbora. — 15.35: Reklám. — 15.40: Különben dühbe jövünk... — 17.20: Most szép lenni katonának. — 17.50: Képújság. — 17.55: Reklám. — 18.00: Új Reflektor Magazin. — 19.00: Reklám. — 19.10: Tévétorna. — 19.15: Esti mese. — 19.30: Tv-híradó. — 20.00: Péntek est randevú. — 20.55: Telefere. — 21.55: Tv-híradó 3. — 22.05: Himnusz. II.: 17.10: Képújság. — 17.15: A holnapra. — 18.15: Don Quijote. — 18.40: Magellán. — 18.50: Az energia kalandja. — 19.00: Keresztkérdés. — 19.30: Téli örömök. — 19.40: Ru­­dolfinum a művészek háza. — 20.00: Fortunata és Jacinta. — 21.05: Tv-híradó 2. — 21.25: Balett-tükör 1. SZOMBAT: 9.00: Aki mer, az nyer! — 9.30: Csak gyere­keknek — 10.00: Tüskevár. —■ 10.30: Gyorsan, ügyesen, bát­ran. — 11.10: Képújság. — 13.40: Autóversenyzők — 15.10: Kalandozás a növényvilágban. — 15.35: Reklám. — 15.40: Hírek — 15.45: Úttársuk­. — 16.05: A titok nyitja. — 16.50: Zenés műsor. — 17.15: Reklám. — 17.20: Teleráma. — 18.00: Képújság. — 18.05: Objektív. — 18 50: Reklám. — 19.05: Té­vétorna. — 19.10: Esti mese. — 19.30: Tv-híradó. — 20.00: Vers mindenkinek. — 20.05: Egy maroknyi csoda. — 22.00- Tv-híradó 3. — 22.10: Himnusz. II., 17.10: Képújság. — 17.15: Előadóművész Feszti­vál 1984. — 18.05: MAFILM­­Magazin. — 18.15: TV-Egye­­tem. — 18.45: Honfoglalás. — 19.25: Angol nyelv. — 19.40:­­ Német nyelv. — 20.00: Sir Khan. Bagira és a többiek. — 20.45: Tv-híradó 2. — 21.05: ..Artex Kupa" Nem­zetközi kötöttfogású birkózó­­verseny. — 21.50: Képújság. VASÁRNAP: 9.00: Óvodá­sok filmműsora. — 9.20: Foxi Maxi. — 9.35: Cigánykerék. — 10.00: Fürkész története. — 10.25: Csillagok küldötte. — 10.55: Hírek. — 12.05: Rek­lám. — 12.10: Tatabányai Bá­nyász—ZTE labdarúgó-mér­kőzés. — 14.00: Közönség­szolgálat. — 14.05: Kaláka. Nemzetközi Folknapok —­ 14.40: Képújság. — 14.45: A korona aranyműves szemmel. — 15 05: Műsorainkat ajánl­juk! — 15.30: Reklám. — 15.35: Monte Cristo grófja. — 16.40: A „Sonny boy-tól a Meseautó”-ig — 17.20: Rek­lám. — 17.25: ..Csak egy volt életed...” — 17.55: Hírek — 18.00: Delta. — 18.25: Rek­lám. — 18.40: Tévétorna. — 18.45: Esti mese. — 19.00: A HÉT. — 20.00: Derriek. — 21.05: Sporthírek. — 21.15: Áru­házak ajánlata. — 21.20: Kapcsoltam. — 22.00: Hírek. — 22.05: Himnusz. II.: 19.55: Képújság. — 20.00: Johann Sebastian Bach: Já­nos passió. ■ Március 16 — Szombat, 2. műsor: 18.15: TV-egyetem. Ókori Hellász. Képünkön: Hahn István akadémikus. ■ Március 13. — Szerda: 20.00: Bizonyíték híján Fran­cia tévéfilmsorozat, IV/1. rész. Nemcsak______­ szakmabelieknek Építészet és természet Más művészeti ágakban megszokott jelenség, hogy a művész megelőzi korát, az architektúrában azonban meglehetősen egyedülálló annak a három francia épí­tésznek a példája, akik a nagy forradalom idején él­tek, de a „forradalmi” jel­zőt nem politikai, hanem esztétikai értelemben érde­melte!? Ki Közülük most Étienne-Louis Boullée éle­tével, műveivel, gondolatai­val ismerkedhetünk meg a Corvina Művészet és elméit sorozatának legújabb darab­jában. Boullée munkásságát utópikusnak is nevezik. A könyvben látható, még ma is fantasztikusnak ható ter­vei is ezt erősítik. Miként Boullée egy husza­dik századi és német nemze­tiségű utóda, Richard Neut­­ráé is, akinek életművéről most Építészet és természet címmel jelent meg monog­ráfia. Ma, amikor az embe­ri környezet, az erdőik, fo­lyók, az egész természet ér­tékeinek védelme, megőrzé­se valóban létfontosságúvá lépett elő, az ember és kör­nyezete között kapcsolatot vagy éppen elválasztó falat teremtő építészet szerepe alig becsülhető alá. Richard Neutra könyve az emberi társadalom vizsgálata egy építőművész szemével. És et­től válik érdekessé, nemcsak a szakmabelieknek. Ma színházi bemutató A feladat Villáminterjú Jókai Annával Jókai Annának minden bi­zonnyal emlékezetes lesz az 1985-ös nőnap. Igaz, nem sze­reti különösebben, ha élesen megkülönböztetik a két ne­met, hiszen végül is vala­mennyien embereik vagyunk — férfiak és nőik — s nem nemünk, sokkal inkább jel­lemünk határozza meg, hogy a terhekből mennyit válla­lunk. Ám ha már éppen a nőnaphoz kötődik is, nem női mivoltáért részesül elisme­résiben az író. Tegnap a Par­lamentben a Munka érdem­rend arany fokozatát vehet­te át Jókai Anna azért a közéleti tevékenységéért, amit több mint egy évtize­de végez a magyar társada­lom különböző rétegeiben. A győri színházban arról fag­gattuk, hogy bár íróként ha­tározott, kemény, szántó fér­fias alkat mennyit vállalt a női sorsból életében? — Nőnek születtem — vá­laszolja. — Ezt fontos, de nem meghatározó ténynek tartom. Sohasem tagadtam meg nememnek azt a felada­tát, hogy gyermekeket szül­jön. Egy fiút és egy lányt neveltem fel, sokat­­kínlód­tam, de sokat örültem is ve­lük, mint bárki más. Mint asszonynak, volt csalódásom, s mondhatom, sokat szenved­tem, míg a békességet meg­találtam. De úgy gondolom, ez nemcsak női tulajdonság. Ezt egy mélyen érző férfi is megéli. A saját nememmel talán kritikusabb vagyok, mint a férfiak, hiszen jól is­merem hibáit. Ám ezeken csak teljes őszinteséggel le­het segíteni Hogy nő és fér­­fi milyen, a jelleme szabja meg. Ott, ahol az egyik meg­szakad, míg a másik kedvte­léseinek hódol, én jellembeli hiányosságot látok. — Mint magánember meg­találta a harmóniát. De mint író, gondolom nehezebben beszélhetne békességről. — Az alkotói folyamatban soha nincs békesség. Küzde­lem az anyaggal, kegyetlen munka, amelyben az ember­nek a saját egyéni sorsától el kell tudni vonatkoztatni. Esetleges harmóniámat, vagy boldogtalanságomat nem te­hetem általános érvényűvé. — A győri színház ma mu­tatja be A feladat című da­rabját. Ma a színházakkal szemben annyi az előítélet. Miért tudott mégis bizalom­mal fordulni Győr felé? — El lehet képzelni egy divatos színházat, ahol még­is rossz passzba kerül a da­rab. Győr nem divatos, de a színház meleg megkérésének tettem eleget, s olyan szere­tettel hívtak, hogy én ebben a csapatban bíztam. No, látja ez lehet, hogy női vonás, de én ott szeretek dolgozni, ahol engem is szeretnek. S ráadá­sul előítéletektől mentes em­bernek hiszem magam. A kamaraszínházban este hét órakor lesz A feladat premierje. Rendezője Illés István, jelmeztervező: Tordai Hajnal. A díszletet Kasztner Péter tervezte, mint vendég. — Pio — Az író és­­ rendező — Jókai Anna és Ülés István — meg­beszélést tart a darab szereplőivel. Napirenden a zeneiskolák Alapozó ismeretek a muzsika világához Küldetésük: közm­űvelődés Lombos Ferenc megyei tanácselnök elnökletével tegnap ülést tartott a megyei tanács végrehajtó bizottsága. Az ülés napirendjén többek közt szerepelt az állami zeneiskolák helyzetéről és fejlesztési feladatairól szóló jelentés, amelyet a megyei tanács művelődési osztálya terjesztett elő. A téma számos tényező miatt figyelmet érdemel. Az 1978 óta eltelt időszak (ak­kor szerepelt a téma a köz­­művelődési bizottság napi­rendjén) olyan eredményeket hozott, amely alapot teremt az újabb vizsgálódásra. A zeneiskolák működési felté­­telei azóta nagymértékben javultak. A győri intézményt felújították, a fertődi, a mo­sonmagyaróvári új épületbe költözött. A tavalyi tanév­ben a megye területén hat önálló zeneiskola működött: az említettek mellett Sop­ronban, Csornán és Kapuvá­ron. Lehetséges más megköze­lítési mód is, mégpedig a tárgyi és a személyi feltéte­lek felől. Megnyugtató tan­termi ellátottságról csak Mosonmagyaróváron és Fer­tődön beszélhetnek, bizony a gondok másutt, eltérő mér­tékben bár, de meglelhetők. Jelenleg 105 pedagógus mű­ködik a zenei alapképzés­ben. Ez összességében nem rossz, a kisebb régiókat fi­gyelembe véve azonban már korántsem zavartalanok a körülmények. A győri és a soproni intézményeket nem számítva a zeneiskolákban sok utazó, ingázó tanár dol­gozik ők nem épülhetnek be a nevelőmunkába, a ze­nei ismeretterjesztésbe úgy, ahogy elvárható volna, mert teljesítményüknek határt szab az időhiány. A jelen­tés szerint a hangszerellá­tottság közepes, sok gondot okoz állapotuk, mert a hang­szerek nagy része az évek során elavult. Nem mellékes szempont a tágabb horizontú vizsgáló­dás sem, például az, amely a megye zenei tradícióit ve­szi figyelembe. Erre is ki­tért a vb elé terjesztett je­lentés és a hozzáfűzött szó­beli kiegészítés, amely meg­állapította: a zenei alapkép­zést illetően az országos át­laghoz képest lemaradás ta­pasztalható. Megyénk általá­nos iskolás korú tanulóinak alig több mint három száza­léka tanul ebben az iskola­típusban. Ennek mértékén javítani lehet, más vélemény szerint a képzést a reális igé­nyekhez kell igazítani, mé­retei nagyságának határt lehet szabni. Valójában ar­ról van szó, hogy minél több zeneértő, zenét szerető, ily­­módon általános műveltsé­get gyarapító ember érkez­zen a felnőtt korba. Az más kérdés, hogy művészi kvali­tásokat­ ki tud majd felmu­tatni közülük. Kérdésként került teríték­re, hogy a falun élő tehet­ségek felkarolása megoldha­tó-e? A válasz: Igen. Egy­részt a zeneiskolai hálózat, másrészt a (állami oktatáson kívüli) zeneoktatói munka­­közösségek jótékony segítsé­get, szakmai garanciát nyúj­tanak. Tény azonban az is, hogy a zeneiskolai oktatás­sal az érintett szülők plusz terhet vállalnak, ám a ta­pasztalatok szerint erre az áldozatra nem sajnálják sem az időt, sem az energi­át. A hangsz­erutánpótlás mérték­e oly sürgető, hogy számottevő invesztíciót igé­nyel. Szóba került, hogy szük­ség van a zeneiskola­ neve­lők esetenkénti bérkorrek­ciójára. A vb úgy ítélte meg, hogy ez helyi pénzeszközök különböző mértékű átcsopor­tosításával oldható meg. A vita során a végrehajtó bi­zottság megállapította: az állami zeneiskolák nagyon jelentős közművelődési funk­ciót látnak el. A hagyo­mányőrzés és a megújulás szellemében megkülönbözte­tett figyelmet érdemelnek ezek az iskolák, mert a ha­gyományőrzés kötelesség, a z­eneértő és azt művelő fia­­talok nevelése közösségi szükséglet, aki hangszert tud kezébe venni, az önte­vékeny művészeti együtte­sekben, amatőr zenekarok­ban, kórusokban, emberfor­­máló szerepre vállalkozhat, másrészt megteheti az első lépést, hogy továbbtanuljon felsőbb szintű zenei intéz­ményben. A kettős küldetés, megvalósítása az állam­ ze­­­neiskoláktól minőségi mun­kát követel, amelyeknek ez idő szerint azok eleget tesz­nek. Az előterjesztést a vita után a kiegészítésekkel a megyei tanács végrehajtó bizottsága elfogadta. V. L. Az Irodalmi Múzeumban A Kézirattár bemutatkozik Immár 14. kötetéhez érke­zett a Petőfi Irodalmi Mú­zeum és az Európa Könyvki­adó közös vállalkozása, a Kézirattár című sorozat. A ciklus legújabb darabja Eöt­vös József egy fiatalkori ter­velének hasonmását, valamint a kézirat keletkezésének kö­rülményeit, irodalomtörténe­ti vonatkozásait dokumentál­ja. Az eddig megjelent kiad­ványokból kamarakiállítás nyílt tegnap a Petőfi Irodal­mi Múzeumban. A kiállítás megnyitóján el­hangzott: az 1977-ben indult sorozat a kéziratok és forrás­munkák tanulmányozása iránt megnövekedett szakmai igényt és olvasói érdeklődést igyekszik kielégíteni, azáltal, hogy megbízható, hasonmás kiadásában a közönség szá­mára is hozzáférhetővé teszi a magyar irodalom alkotói­nak egy-egy jelentős művét. A Petőfi Irodalmi Múzeum és az Európa Kiadó gondozá­sában, értő Irodalomtörténé­szek szerkesztésében eddig 14 — egyebek között Ady, Köl­csey, Petőfi és József Attila egy-egy művének kéziratát magába foglaló — kötet je­lent meg gazdag Irodalomtör­téneti kiegészítéssel, fotó és dokumentum anyaggal. A leg­újabb, Neveljünk polgárokat című kiadvány Eötvös József Dessewffy Józsefhez írt fia­talkori levelét tartalmazza, amely — Széchenyire vonat­kozó utalásaival — nemcsak­ Eötvös formálódó politikai gondolatait, kialakuló eszme­­rendszerét, de a kor gondol­kodóihoz való viszonyát is illusztrálja. A kötet Fenyő István Irodalomtörténész szer­­kesztésében jelent meg. A Kézirattár bemutatkozik című kiállítás — amely a so­rozat valamennyi kötetét fel­vonultatja — egy hónapig lá­­togatható

Next