Kisalföld, 1985. március (41. évfolyam, 50-75. szám)

1985-03-12 / 59. szám

A mártír Stelczer Lajosra emlékezünk A fasiszta Győri Nemzeti Hírlap 1944. szeptember 28-i szá­mában az alábbi írást olvashatjuk: „Sarló és kalapács jelent meg primitív röpcédulákon Győrött. Az első vörös fecske, ez a vacak, amely nem fog vörös nyarat, sem vörös őszt csi­nálni ... Aki ezt akarja, az ellenségünk, ha fegyverrel, ha röpcédulával jön ellenünk ... Úgy üssünk a fejére, hogy meg­találja a békét valami gödörben Ha sikerül elfogni őket, hozzák nyilvánosságra, mert szeretnénk látni, kik azok, és szeretnénk tudni, hogy elvették-e méltó büntetésüket.” A fasiszta förmedvény meg­jelenésekor a József Attila­­körben tömörült, hazájukat szerető hazafiak már megta­lálták a kapcsolatot az ellen­állás Izabella utcai központ­jával. Az ő munkájuk volt a sarló és kalapácsos röpcé­dula, amelynek kliséjét az öreg harcos, Juhász bácsi ké­szítette. A józsef attilásokra ezután szörnyű megpróbáltatások vártak. 1944 decemberében közülük tizenegy került a Nemzeti Számonkérő Szék kezére, amelynek hóhérjai a megyeházán leírhatatlan kín­zásoknak vetették alá őket A főpribék Demeter főhad­nagy és társa, Faragó had­nagy, a gyilkosságokban él­vezetet találó félőrült, forra­­dásos Kovács, meg Szekendi a villamos szikrától kezdve a bikacsökön keresztül min­den kínzóeszközt megpróbál­tak, hogy vallomásra bírják áldozataikat. Egy áruló szó nem jött ki ajkukon. A józsef attilások között volt Stelczer Lajos is. Levél községben született 1914. már­cius 9-én. Édesapja ügyvéd volt. Stelczer Lajos a Győri Felsőkereskedelmi Iskolában elvégezte tanulmányait, de a gazdasági válság idején nem tudott elhelyezkedni. Rövid ideig a Richards-gyárban dolgozott. Tisztviselőként nem kapott állást, ezért bécsi rokonaihoz utazott, remélve, hogy ott kitanulhatja a hentes­mesterséget. A császárváros­ban sem letelepedési, sem munkavállalási engedélyt nem kapott, ezért hazajött. Bécsben, ahol kapcsolatba került az osztrák munkások­kal, látta a közelgő és fenye­gető fasiszta veszedelmet. Győrött végre 1937-ben a Népmozgalmi Hivatalban ka­pott munkát, majd 1938-tól a Keffel-gyárban mint né­met-magyar kereskedelmi levelező dolgozott. A könyv és a zene volt a szenvedélye. Irodalmi érdek­lődése vitte a győri fiatalok Babits Mihály körébe, amely később — bizonyítva fia­tal tagjai haladó forradalmi és politikai beállítottságát — József Attila nevét vette fel. A kör tagjai a háborús ese­mények hatására mindjob­ban szembekerültek a fasisz­ta politikai irányzattal és a békét hirdették. A német megszállás napja még jobban kinyitotta szemüket. Rádöb­bentek, hogy cselekedniük kell, nyíltan szembe kell for­dulniuk a nemzetvesztő fa­siszta politikával. A kör kommunista tagjai­nak segítségével rendszere­sen megkapták a Békepárt és a Magyar Front felhívá­sait és röplapjait, amelyet sokszorosítottak és terjesztet­tek, sőt a Vagon gyár és töb­bi­­győri gyár falait is tele­ragasztották ezekkel Stelczer Lajos kihasználva a város­házi Népmozgalmi Hivatal­ban meglévő összeköttetését, különféle okmányokat szer­zett, hogy az üldözötteken segítsen. A József Attila Kör antifasiszta munkája egyre nagyobb méreteket öltött. Az ellenállás, a tiltakozás egyre hevesebb lett. A nyilasok árulás folytán csaptak le rájuk. 1944. de­cember 22-én a déli órákban a Keffel-gyári munkahelyé­ről a Nemzeti Számonkérő Szék pribékjei vitték el Stelczer Lajost. A megyehá­za pincéjében borzalmasan megkínozták, de nem árulta el társait. 1944. Szilveszter napján társaival együtt Sop­ronkőhidára szállították, ahol a hírhedt Dominich Vilmos katonai törvényszéke „A hun­garista állam elleni hűtlen­ség” címén kötél általi halál­ra ítélte Németh László Já­nossal együtt. Mindkettőjü­ket a sopronkőhidai fegyh­áz udvarán, 1945. február 16-án délután végezték ki, ott, ahol Bajcsy-Zsilinszky Endrét is. A győri levéltárban került kezembe az a kérvény, ame­lyet Sztruhár János öntő adott be 1945. június 8-án a Főispáni Hivatalhoz, hogy nevelt fia, Németh László János volt karpaszományos honvéd és Stelczer Lajos volt Keffel-gyári tisztviselő — akiket kommunista magatar­tásuk miatt 1945. február hó 16-án kivégeztek — holttes­tét Győrbe szállíthassák, egy­ben a szállításhoz járművet kért. Az irattartó másik pa­pírján már a főispán azon­nali intézkedése olvasható. A dosszié egy újságkivá­gást is rejt. A Győri Mun­kás 1945. évi egyik számát amelyben Polgár Dériél- „Rendőrkézen a nyilas fel­jelentők, akik Németh Já­nost és Stelczer Lajost ha hét­ kézre juttatták” című írá­sa olvasható Kollégánk ar­ról tudósít, hogy a rendőrség erőteljesen nyomozott az árulók ügyében. A nyomozók nehéz helyzetben voltak, mert semmiféle írásbeli bi­zonyíték nem állt rendelke­zésükre. A nyilasok megsem­misítették irattárukat. Végén „szembesítések, zseniális ke­resztkérdések után” a bűnö­sök bevallották tettüket. Val­lomásukból kiderült, hogy a nyilasok titkos nyomozót küldtek a Vagongyárba, aki­nek kilétét is megállapítot­ták, azonban ő még nem tért vissza Győrbe. „Kézrekerülé­­se azonban biztosra vehető, annál is inkább, mert elkö­vette azt a gondatlanságot, hogy menekülése előtt a va­gongyár mellékhelyiségében — nem tudni, mi okból — átlőtte saját tenyerét, evvel olyan feltűnő ismertetőjelet produkált, amelyet eltüntet­ni lehetetlen.” Stelczer Lajos emlékét Győrött, a Munkácsy úti va­gongyári bérházon emléktáb­la és egy róla elnevezett ut­ca őrzi. Sírja a győri közte­mető munkásmozgalmi par­cellájában található. Imre Béla Tavaszi szél vizet áraszt Miért ne vallhatnám be, hogy ott­hon érzelmes vagyok és merengő, s hogy ez az otthon egy maroknyi falut jelent, ahol lesétálhatok a Kis­­mosó partjára. Le, mert a kun vi­tézek egykori lakhelye kövecses dombon fekszik. Ott, az első hídnál átváltozhatom tizenéves diákká, aki azért jött, hogy bicskájával, fanyelű körével mogyoróvesszőt vágjon, az új hajtások közül egyet, ami mindig az élet szimbóluma, afféle hasonló­ságon alapuló varázslás véghezvihe­tő vele, gonoszűző, rosszat elhárító ág. Tudom, persze, hogy ne tudnám, a hóvirágos Rókadombon nem sóvá­roghatom vissza azokat az esztendő­ket, mégis jó találkozni a nagyra nőtt fákkal, bokrokkal, bámészkod­ni a gyalogúton, mint egy idegen. Elfáradva jó leülni a cementvályú szélére a kanalaskút mellé, s tűnőd­ni azon, a régi tálból alig maradt valami. A Káposztáskertben hús­hasznú szarvasmarhák tiporják a földet, ez a kén inkább a jelenbe il­lik, mint a zsöomleszínű tehénfoga­tok. Ide tartozó a vízműtársulat gép­háza, elosztórendszere, ahonnét há­rom község kapja az egészséges ivóvizet. A mostani gyerekekbe más élmények ragadnak, nem a Köve­­csesérből inni kívánó lóvéik, hanem autócsodák, utazások. Mit monda­nak az öregebbek? Sok mindenre büszkék, enélkül nehéz lenne élni­ük. Csak rosszkor születtek. Koráb­ban kellett volna, vagy később. In­kább az utóbbi. Nézzem csak a há­zakat mentek be a lakásokba, ta­pasztalhatom, az emberek a kényel­mükre költenek! Lakik itt mérnök, taxis, eladó, orvos, tanácselnök, ta­nító, pap, jártak innét a világ min­den részében. A sánta Baloghot kérdezem, a ballenbergi néprajzi múzeumot em­legeti, elvitte a fia, aki Bernben él. Itthon cipész lehetett volna, odakinn gyári munkás. Kocsival elröppentek Ballenbergbe, látott szőlőműves-há­­zat, egy óriási füstös padlást, fa­szénégető boksát, egy kamra falán festett medvéket. Hanem a szombat­­helyi falumúzeum se utolsó, van ott egy ház a szomszéd községből, középparaszti lakóház, födémgeren­dájába az 1870-es évszámot vésték, ennél azért jóval korábbi, egy fedél alatt van benne konyha, szoba kam­ra, istálló, pajta. A tetőzete ollólá­bas, a ház tömésfalú, de vásárosmis­­kei kővel erősített, közel van hozzá a Pásztorcsárda. Ballenbergben az öreg Medvéhez vendéglő volt. Utánanéztem, a niederriedi kam­ra — talán a két medvével — 1652- ben készült. Sárospatakon már taní­tott Comenius, a Császári Ökörke­reskedelem nevű társaságot (Kayser­­liche Ochsenhandlung) a csőd fe­nyegette. Merengett tovább a sánta Balogh, panaszkodott, vakog a gye­rek, „csetlik-botlik az anyanyelvben, keresgéli a szavakat. De a legjobban az fáj neki, az unokák — három gyerek — semmit se tudnak magya­rul. Ne kövesse kérdés az elmon­dottakat, minek vesztegetni a szót ilyesmikre, a nehéz évekre se. Báty­ját a háború vitte el ismeretlen helyre meghalni, neki ez a picike haza maradt méltó menedéknek, megőszült haja itt ragyog. Otthon jártam. Van a falunknak egy másik arca is, a pincékkel, a szőlőkkel teleültetett hegy. Mind­egyik épület mellé fut cseresznye­­fa, szilva, búzáskörte. Az emberek nem kérnek semmit a magas egek­től, de tudják, a kavics megtanítot­ta mindegyiküket, a kéz itt nem ar­ra való, hogy összefonják a mellü­kön. Azért a hajtás, a megszerezhető javakért — van abban a hűtőládá­tól a színes televízióig minden —, sokan még a vasárnap délutáni al­vást is elhagyták, ünnepnap ritkán ülnek autóba, majd a nyáron egy­­szer-kétszer­ fölkeresik a közeli ki­rándulóhelyeket, esetleg lemennek a Balatonra. Bevallom, jegyzem a hiányokat, kalapot emelek az elballagóknak, számba veszem a gyarapodást, s ho­zom magammal a mogyoróvesszőt, ezt az ősi szimbólumot. Itt az újjá­­születés napja, akár énekelhetnénk is együtt. Látom a pinceablakon ke­resztül a gazdákat a szoba nagysá­gú helyiségekben, és nincs erő, mely a dalt elvenné tőlünk. Veszem a fehér lanot, masam elé rakom az asztalra, odaírom fülűb­e Piros filc­tollal. Tavaszi szél vizet áraszt. J. J. 1985. március 12., kedd Jubileumi kiállítás Nagyszabású jubileumi képzőművészeti kiállítás rendezési munkái folynak a budapesti Műcsarnokban. A Magyar Kép­ző- és Iparművészek Szövetsége és a Műcsarnok hazánk fel­­szabadulásának 40 évfordulója alkalmából olyan bemutatót szervez, amely áttekintést ad a négy évtized magyar képző­­művészetéről. A kiállítás március 22-én nyílik meg, s az előzetes adatok szerint 427 művész 1834 alkotását mutatják be. A tárlat előkészítésén művészekből és művészeti szakér­tőkből álló bizottság dolgozik. Munkájuk azt célozza, hogy műveken keresztül mutassák be 40 év művészeti és társa­dalmi változásait: a képzőművészet által közvetített értékek­ben ugyanis megjelennek a társadalom és a művészet ösz­­szefüggései, így nem csak történelmi dokumentumok jelenít­hetik meg az eltelt évtizedek magyarországi történéseit. ■ Sopron főterén, a volt Patika házban 1958 ban alakították ki az ország •»*«6 Patika­­múzeumát. Itt láthatók a soproni és a megyei gyógyszertárakból származó különböző gyógyszerésztörténeti emlékek és eszközök. Filmjegyzet A vörös grófnő Aki szereti a szép ruhákat, a romantikus szerelmi törté­neteket, fordulatokat, az néz­ze meg A vörös grófnőt. Aki szereti a történelmi doku­mentumfilmeket, a száraz té­nyekre szorítkozó, mindeze­ket illusztráló filmeket, az nézze meg A vörös grófnőt. Nincs tévedés, ugyanarról. Kovács András új filmjéről van szó, illetve annak első két részéről. Hogy első kettő és nem pedig „a” kettő, ez persze csak utólag derült ki, amikor is a néző 1919-ig érve csalódottan látja: vége a 2. résznek. Tehát lesz harma­dik. Hogy mikor? Nos, a for­gatás még nem kezdődött el. Majd ha elkezdődik, ha be­fejeződik, ha forgalmazásba kerül, ha lesz rá pénz, ha... Addig marad ez az első ket­tő: egy romantikus és egy dokumentarista stílusú rész. A harmadik talán dráma lesz, a negyedik meg vígjá­­ték, s így lesz teljes, amit kapunk. Mindenképpen újítással ál­lunk szemben. Egy filmen belül két stílust követni — ritkaság. A vörös grófnő Ká­rolyi Mihályné Andrássy Ka­tinka életéről szólva tulaj­donképpen Károlyi Mihályról és a magyar történelemről mond izgalmasat. A bevezető képsorok bepillantást enged­nek a feudális úri világ — az Andrássy család — kasté­lyában dívó szokásokba. A néző egyik ámulatból eshet a másikba. Csodás ruhák (csak ezek hatmillió forintba ke­rültek, hiszen egy arisztokra­ta kétszer nem jelenhetett meg még filmen sem ugyan­olyan öltözékben), csodálatos helyszínek, hölgyek és urak, báli forgatag (újabban me­gint nem hiányozhat egyet­len magyar filmből sem), ló­versenypálya, vadászat — szóval andalító romantikus idill. A tvösnő öngyilkosságot kísérel meg, fittyet hány az etikettre, tanul — méghozzá könyvelést, ami szenzáció osztálya körében —, s min­denképpen kilóg az arisztok­rácia hagyományos rendjé­ből. Hogy akaratosságból, hisztiből, avagy azért, mert kevesli, amit ez az osztály nyújthat, más kérdés. Későb­biekben kaphattunk volna választ a kérdésre, de mert a film második része már Károlyi Mihály jegyében pe­reg, ez elmarad. Andrássy Katus elérte, amit akart. Övé lett Károlyi. A filmbeli Andrássy Katinka ettől kezdve teljes változáson megy keresztül. Hirtelen for­radalmár lesz — bár néhány képsorral korábban még fel­háborítónak tartotta, ha fér­je szóba állt egy szocialistával, aki nem főúri származású. Bőrdzsekit vesz fel, nadrágba bújik, erőszakkal fel akarja mosni a követ, s terhesen is azért nyaggatja férjét, hogy ott lehessen a politikai po­rondon. Károlyi Mihály emlékira­tát, a Hit, illúziók nélkül cí­mű munkát olvasva az em­ber korántsem olvas ki ek­kora aktivitást Andrássy Ka­tinkából. Nyilván hatott fér­jére, segítette, ahol tudta , mégis megzavarhatja a nézőt a filmbéli hősnő. Annál is inkább, mivel Bács Ferenc, aki Károlyi Mihályt alakítja fergeteges eleganciával, böl­csességgel, a forradalmi idők­ben már veszít erejéből., Mint­ha kisfiúvá szelídülne Katus oldalán. Básti Juli Katusa — nyilván nem a rendezői szándék ellenében — határozott, erőszakos, fél­ve írom le, de feminista hős­sé sikeredett. Nem véletlenül, hiszen Kovács András utóbbi filmjeiben (Ideiglenes para­dicsom, Szeretők) előszeretet­tel fordul a női nem felé. De ebben a filmben igazságta­lanul háttérbe szorul az a férfi, aki minden bizonnyal legalább egyenrangú társa volt asszonyának. Sokféleképpen lehet persze értelmezni egy ilyen filmet. Boncolgathatnánk történelmi szempontból is, hiszen a tör­ténelmi hűséghez Kovács András köztudottan ragasz­kodni szokott, s a második részben több archív felvétel segíti a történelmi hangulat megteremtését Bíró Miklós operatőr képei mellett. Ám akkor nem Katus szemével, hanem Károlyi Mihállyal a középpontban lenne érdemes filmet csinálni. Akkor job­ban kellene ismernie a nagy­­közönségnek azokat a politi­kusokat, akik a vásznon fel­tűnnek, a parlamentben fel­szólalnak, vagy akik szövik kis összeesküvésüket Károlyi ellen. S akkor a filmnek ott kellene kezdődnie, ahol vé­get ért, hiszen a Hit, illúziók nélkül című önéletrajzot ol­vasva a legvitatottabb idő­szak a hős életében az emig­rációból való visszatérés idő­szaka. Sajnos erről a filmről nem lehet csupán mint filmről be­szélni, hiszen annyira izgal­mas volna az adott történel­mi korról is mélyebb eszme­cserét folytatni. Talán igaz­ságtalanság is számon kérni tőle a teljességet — különö­sen, hogy ez csak az első két rész. De a néző jegyet vált a moziba és egészet, élményt vár. Amit kap, egyrészt él­mény. A már említett szép képekre, jelenetekre, pompá­ra gondolva közönségsit­erre számíthat A vörös grófnő De maradandó élményt nem tu­dom, ad-e majd a csinos ru­háknál, szerelmi, történetek­nél töl­dre vágyóknak ’ Pió M. KUVMI&C —5

Next