Kisalföld, 1985. augusztus (41. évfolyam, 179-204. szám)

1985-08-18 / 194. szám

A közös sors szimbóluma Új KENYÉR — maradt még ennek a két szónak sugárzása? Egy mai fiatal, aki már abba a világba született bele, ahol a két­­három napos vekniket az élelmiszerboltok­ból nagy teherkocsikon egyenesen a disznó­­hizlaldába szállítják, ahol a háztartások na­ponta vagonszám dobálják a maradék ke­nyeret a kukába, ahol virgonc diákok son­kás zsemlével futballoznak óraközi szünet­ben, de ahol még tanár is kerül, aki sze­métbe parancsolja az el nem fogyasztott tíz­órait , az a mai fiatal vajon mit ért ezen a szón: kenyér? Érzi egyáltalán, hogy ennek a szónak szótári értelmén túl is van jelen­tése? Mert az én korosztályom fogalmi vilá­gában ez­­a szó; kenyér — kifejezhetetlenül többet jelent, mint az ugyanilyen nevű táp­anyag, melyet kalóriaértéke, szénhidráttar­talma, élvezhetősége meghatároz. Én is olyan környezetben nőttem föl, ahol a búzia termésének ez volt a neve: élet. „Vágják az életet”, „hordják az életet” — magát az élet szót többször hallottam aratás táján így, mint eredeti jelentésében. Emlékszem, huszonkilenc őszén — egy na­gyon keserves aratás után (előző télen a határban minden kifagyott) — nyolc-tíz bú­zaszemet hozott haza a nagyapám, valahol az utcán szedte föl. — Egy szem ... egy kalász — mondta. Régen volt. Rég elkerültem a falusi kör­nyezetből. És nem először veszem észre, hogy átsik­lik a szemem a napilapok első oldalára nyo­muló mezőgazdasági híreken — nem érde­kel. Természetesen eszünk valamit jövőre is. Cseng a kasza, arat a kombájn, nincs alkat­rész, pereg a szem, ha nem igyekszünk — igen, ezek mind nagyon fontos dolgok, de végtére is: vannak, akik csinálják. Valami­kor engem is megpróbáltak ezek a hetek, hónapok meg az elődeimet is. Minden szám­ba vehető ősömnek ezentájt következett az esztendő legfontosabb, próbatévé évada. S itt olyasvalamit érzek, amit Illyés Gyu­la érezhetett, amikor letekintett a hajó szel­­lős fedélzetéről a gépház poklában dolgozó fűtőkre: „Nem menekülhetsz”, „A lét alakítja a tud­atot” — száraz és makacs igazság. Észre sem vesszük, és mai létünk máris átalakította tegnapi tudatun­kat: épp ellenkező reményekkel vizsgáljuk­­az eget, mint apáink és valamennyi ősünk: szidjuk a hétvégi kirándulást elmosó esőt, szidjuk Medárdot, hetek múlhatnának, nem hiányoznék nekünk a felhő a tavaszi-nyári kéktiszta égről. Eddigi életem négyötöd részét töltöttem városban, falura csak látogatóban járok. Az aratásról már olvasmányaim jutnak eszem­be először: igen, némely szakíró szerint a kézi aratás a legnehezebb fizikai munka, napi öt-hatezer kalóriát fogyaszt; sem fe­hérje, sem szénhidrát nem pótolhat ennyit, csak az aránytalanul zsírbő étrend, zsír, zsír, zsír a kánikulai forróságban is. Úgy kell hozzákeresnem az olvasottakhoz a föl­derengő emlékképeket: a szentistváni inán­­csi Sándor bácsiról, az első kaszásról, aki­nek vízhatlanná zsírosodott inge derekában félliternyi izzadság gyűlt össze, s üteme­sen lötyögött minden kaszasuhintásra. Egy Holló nevű kaszásról, aki még ebédszünet­ben sem pihent, újságpapír fecnikre vadá­szott, mindet elolvasta. Tőle hallottam elő­ször a Szovjetunióról, tízéves korom táján. „Akárhogyan van, jobb ott a szegény nép­nek” — mondta valamilyen újsághírre ko­nokul. S az utolsó kaszás ugyanebből a bandá­ból. Csontjára száradt, középkorú ember volt, ebédszünetben, míg a többiek főzték az öhömöt, félrehúzódott lapos tarisznyájá­val. Vízbe áztatta a kővé száradt kenyeret, vereshagymát rágcsált hozzá, hetekig. Ki­szikkadt, sovány emberke volt, mondom, minden zsírtartalék nélkül kezdett az ara­táshoz. Nem tudtam még akkor, mi a kaló­ria. Tudósok, orvosok, biológusok, magya­rázzátok meg, hogyan telt ki napi ötezer kalória — kenyérből és vereshagymából! Persze másképpen esik az aratás a kom­bájn nyergében, tudom én. Valamennyire még a mai kaszásoknak is másképpen esik, hihetetlenül messze kerültünk országos át­lagban a vízben áztatott kenyértől és a­­ve­reshagymától — még az átlagot rontó ne­héz esetekben is eljutottunk legalább a ke­nyér­szalonnáig. És ma már a kenyér sem olyan egyetlen szimbóluma az életnek, mint annak idején, amikor minden morzsáját meg kellett becsülni. Amikor nedves vá­szonnal takargatták hétszám az aratók, s ha netalán rájuk száradt, beleaprították a le­vesbe. Mi hetenként sütöttünk kenyeret, csütör­tökön. A hét nagyobbik felében tehát szá­razabb kenyeret ettünk annál, amit ma ki­selejtez és a disznóhizlaldáknak szállít a ke­reskedelem. Eredeti fogalmaim szerint a kenyér legalább hét napja kisült, némiképp már megszikkadt ennivalót jelentett, mint­hogy a frissen sütöttnek lágykenyér volt a közhasználatú neve. Rendben van, ma lágykenyeret eszik az ország. Hellyel-közzel már a reggeli sütést sem szívesen viszik a délutáni vásárlók. Az is rendben van, hogy csökkent­­a kenyérfo­gyasztásunk. Statisztikusok az életszínvonal mércéjének tekintik a kenyérfogyasztás alakulását: egy határig nő — amíg maga a jóllakás a gond —, azon túl pedig csökken. Az anyagi jólét, a magasabb színvonalú, sok­oldalú, egészségesebb táplálkozást a kenyér­fejadag csökkenése is jelzi. A — viszonylagos — bőség kosarából te­hát ki-ki a frissebb kenyeret választja, s az elkerülhetetlen maradék majd ömlesztett rakomány lesz a hizlaldákba induló teher­autókon. De. Vajon a gyerekeink ismerik-e azt a furcsa szorongást, amely minket elfog, ha a szemetes kükk­ben félbe vágott kenyeret lá­tunk? Beléjük neveltük mi azt az érzést, melyet egy egész életre belénk nevel a szü­lői ház? Ismerik egyáltalán a pocsékolás fő­benjáró bűnét, ezt az évszázadok során ösz­tönné vált bűntudatot? Vagy a szocializ­musban ezt már végleg nélkülözhetjük? No igen, ezekben a kérdésekben fa kenyér ugyanaz a szimbólum, ami volt; az össze­­tartozók életének, közös sorsának nagy szimbóluma. AMI AZOK szemében volt, akik még ma is, ha leejtenek egy d­arabot, óvatosan és bo­­csánatkérően lefújják róla a port. Fekete Gyula A nyár itt olyan, mint a zápor­ral vert virágoskert. Dombok ölelik körül a gyerektábort, a for­­róságot gyakran enyhíti fuvallat. A magányos férfinak tetszik a hely, azért tölti itt a vakációit 1979 óta. Kora délután. Csendes pihenő. A Meriggiare pallido e assorta című vers sorai tolulnak elém, mint valami kóbor felhőcskék: „Sápadtan eltűnődni délben egy forró kerti fal tövében hallgatózni cserjésben csalitosban rigó ha füttyent, kígyó ha moccan” Percekbe telik, amíg egy hul­lámhosszra kerülünk. Egy külföl­diről szeretnék hírt adni, aki tíz éve Győrött él. Hazájában nem­­kívánatos személyiségnek minő­sítették. Vicente-t tűnődésre késztetem. — Szeretem az itteni nyarakat — így szól a chilei tanár. Santiagóban, Valparaisóban és O’Higgins megye falvaiban élt harmincöt éves koráig. Szülőt, feleséget, két gyereket hagyott oda. Homályos, baljóslatú hírek ér­keznek róluk, vagy azok nem. Tíz év alatt volt esztergályos egy gyárban. Magyar nyelvtanfo­lyamra járt, hogy nevelőtanár lehessen egy kollégiumban. A győri 401-es szakmunkásképző in­tézet foglalkoztatja. A sorsa, úgy­mond jóra fordult. Csakhogy a várakozás éveit cipeli. Különle­ges világ veszi körül Vicente-t. — A magyar nyelv még min­dig nehéz. Sóhajként száll ez a mondat a csendes pihenő ideje alatt. Az azúrkék ég alatt fogant olasz vers sorai ismét előbukkan­nak Kálnoky László szavaival. „Lombon át a távolt kisérni [szemmel ahol pikkelyesen lüktet a tenger mig ott kopasz sziklák v [meredeznek a tücskök cirpelése reszket” Mindezt talán azért hallom, mert a magyar poéta ezen a nyá­ron hagyott itt bennünket, és idő múltán Vicente ilyet is mond: — Valparaisóban mégis szebb a nyár. — A tenger miatt? — Igen. — Milyen ott a tenger? — Végtelennek látszik. A hegy­oldal szinte leszakad a partjára. Fogaskerekű viszi fel az embe­reket a magasba Vina del Mar környékén. És déligyümölcsöket lehet fogyasztani. — Úgy mondod, mintha szom­jaznál azokra a gyümölcsökre! — Nagyon hiányoznak az ott­honi ízek, a datolyapálma, a cit­rom és a szőlő leve. Mint a hullámok dagály idején, zuhognak ránk Montale sorai: „S kápráztató napfényben [ögyelegve jutni a szomorú tapasztalatra hogy az egész élet minden [keserve hosszú fal, mit szemlélünk s [tengve-lengve s mely fent hegyes üvegcseréppel­­van kirakva” Mi enyhítheti a szomjúságot, az üvegcserepekkel szórt utat, az emigrációt? Vicente telel: — Nézd! Sok képeslapot kapok gyerekektől, akik itthagyták a tá­bort. Azt írják, gondolnak rám. A tanévben szakkörökbe, játszóhá­zakba, versenyekre járok diákok­kal és a városban ott van a kol­légium is, ahol beosztásom sze­rint dolgozom. Emberek, kollé­gák, barátok vesznek körül. Egyszer mégis hazatérhet. Eb­ben reménykedik. A nyári dél­ben kimehet a tengerpartra. Hány éves lesz akkor? Egyelőre nem tudja. Addig az emberek jósága eny­hítheti szájának keserű ízeit. — Egy ismerősöm Bécsben járt. Ő is gondolt rám, mert onnét hozott nekem egy üveg chilei vörös bort. Poharanként iszogat­tam, hogy minél tovább tartson — említi Vicente, a chilei, aki­nek dongája vékony, bőre kreol, arcát kissé rejti a szemüveg. Szeme izzik alatta, játék közben sokszor feltüzeli a kis táborlakó­kat. Pedig a szomjúság gyötri. A gyerekeket látván, mégis erőt vesz magán. Varga Lajos JÓ NAPOT, VICENTE! 1985. augusztus 18., vasárnap Mohácsi Regős Ferenc rajza Az évszázad régészeti lelete Agyaghadsereg a föld alatt A tudományos világot ért­hetően lázba hozta az a pá­ratlan lelet, amelyre Kína Senhszi tartománya székhe­lyének, Hsziannak a közelé­ben bukkantak véletlenül, kútásás közben. Víz helyett egy üreget találtak, s benne az emberiség történelmének egyik legfantasztikusabb ré­gészeti leletét: harcosok, lo­vak és szekerek terrakottá­ból készült életnagyságú szobrait. A falusiak bejelentése nyomán megindult ásatás közben egy 210 méter hosz­­szú és 60 méter széles föld alatti üregnek a körvonalai bontakoztak ki. A feltárás első időszakában 1000 négy­zetméteres területen 520 ka­tonaszobor és huszonnégy — szintén életnagyságú — ló­szobor került elő. A szakér­tők szerint összesen mintegy 6000 agyagfigura rejlik az üregben. Az alakok jó állapotban vannak, teljesen élethűek, arcukat, fejüket, derékszíju­kat, bokavédőjüket, csizmá­­jukat a legapróbb részlete­kig kidolgozták. A legmegle­pőbb az, hogy mindegyik arc portrészerű, egyedi. Az egyik öreg katonát az össze­vont szemöldök és az össze­szorított ajkak jellemzik, egy másiknak ívelt a szemöldö­ke, élénk a tekintete, egy harmadiknak göndörödő ba­jusza van, s úgy tekint a több mint kétezer évvel fia­talabb kutatóra, mint aki nem törődik a csatán reá leselkedő halállal. Egyik-má­sik figurába bevésték a ké­szítő mester nevét. A régészek a téglalap ala­kú csarnok keleti végén kezdtek dolgozni. Feltártak öt lejtős lejáratot. Ezek ve­zettek abba a terembe, ahol elsőként olyan katonákra bukkantak, akik harci alak­zatban, hármas sorokban ke­leti irányban állnak. Három katona — egy az első sor közepén és egy-egy , a két szélén — nyilván parancs­nok volt. Ez az íjpuskával, kézi íjjal és tegezzel, tehát könnyű fegyverekkel felsze­relt csapat lehetett az elő­őrs. Őket követte a derék­had, a szorosan felsorakozott gyalogság, amelynek sorait megszakították a négy-négy lóval vontatott szekerek. A legtöbb gyalogos fegyvere lándzsa vagy alabárd, többe­ké valamilyen rövid nyelű szúrószerszám. A harcosok egy részén katonaruha van, másokon páncél. A lovak fü­le előreszegeződik, a söré­nyük göndör, a farkuk be van csavarva, talán hogy könnyebben tudjanak galop­pozni. E harcosokat az észa­ki és a déli oldalon kettős sorokban elrendezett, kifelé forduló oldalvéd vigyázta Az oldalszárny katonáinak kezében ugyancsak fegyve­rek vannak, mint az előőrs­beli katonákéban. Az üreg nyugati végén végzett pró­bafeltárás eredményeként , hátvéd nyugatra néző kato­nái kerültek elő. A hadrend szimmetrikus jól szervezett elrendezése, a fegyverzet, a lovak, a szeke­rek mind-mind a császár lé­gióinak erejét, fejlettségét tanúsítják. A jó állapotban lévő bronzfegyverek — egyebek között nyílhegyek, tőrök, amelyek ma is fénye­sek és élesek, — a sok íj­puska arra mutatnak, hogy ezek a fegyverek széles kör­ben voltak elterjedve Csin- Si Huang-ti uralkodása ide­jén. Az üregben találtak még vasból készült mező­­gazdasági eszközöket, arany­csont-, len-, selyem- és bőr­­tárgyakat is. A császár sírját még nem tárták fel. A történelmi ada­tok szerint a sírt jóval az uralkodó halála előtt kezd­ték építeni, s szinte bizo­nyos, hogy a terrakotta had­sereg elkészítése kapcsolatos volt Csín Si Huang-ti teme­tésének előkészületeivel: sír­mellékletnek szánták őket. rt 1 frirali Tpi 7

Next