Kisalföld, 1986. október (42. évfolyam, 232-258. szám)

1986-10-23 / 251. szám

1 f J? jTTT pi TT pT3 KISTTiiI Fu Hj »Ä Ilii . * £'* * “'- ~ A _ ' 'Jt';:, >. -%- $>j^ ''$&'& ■> •■ Évadkezdés a soproni művelődési központban ! ______________\______■____________________ 1 — Régi igazság, de ezek­ben az években vált rend­kívül % aktuálissá: kultúra nélkül nem képzelhető el gazdasági fejlődés. Azt vi­szont nekünk, a kultúra munkatársainak kell tudo­másul vennünk, hogy ma a kultúrában is újfajta gazda­sági szemléletre van szük­ség — mondja Venesz Ernő a soproni Liszt Ferenc Mű­velődési Központ igazgatója. — De, őszintén szólva, olyan sok átszervezést, integrációt megértünk már (itt Sopron­ban is), hogy ezt az újabb, s ráadásul logikus változta­tást nem is volt nehéz meg­tanulnunk. Támogatást hiá­ba kérnénk, úgysem kap­nánk többet — megnöveke­dett gazdálkodási szabadsá­gunk­­lehetőségeit kihasznál­va tehát arra kell töreked­nünk, hogy magunk tartsuk el magunkat. Anélkül is, hogy a főköny­vi­ adatokat részleteznénk, világosan látszik ez a kény­szer. A tanácsi költségvetés évi hatmillió forintja, mint az igazgató mondja, önma­gában az épület működte­tésére és a dolgozók béré­re is csak szűkösen lenne elegendő.­­ Hogy valami­féle tartalmi munkát végez­hessünk, annak feltételeként legalább még négymillió fo­rintot magunknak kell elő­teremtenünk különböző együttműködésekkel és prog­ramjaink bevételéből. Ez pe­dig azt jelenti, hogy sokkal nagyobb érzékenységet kell mutatnunk a valódi igények felé, mint a hőmérő, ame­lyen azonnal felfut a hi­gany, ha bedobják a víz­be ... Megtartva természe­tesen alapfeladatainkat: az értékközvetítést, a képesség­­fejlesztést és a közösségi te­vékenységek támogatását. Mit jelent ez egészen konkrétan? A megkezdődött új évad az új színházi év indulását is jelentette. A sop­roniak, okulva a tavalyi ta­pasztalatokból, nem az ol­csóságra, hanem a minőség­re törekedtek­­­, s a meg­növekedett érdeklődés máris őket látszik igazolni. A ta­valyi, kizárólag a Népszín­ház négy előadásából álló so­rozat helyett a Gyermek­színház öt előadását idén a főváros és a Dunántúl öt különböző társulatának leg­jobb produkcióira építik: az érdeklődés a tavalyinak má­ris négyszerese! Hasonló a helyzet az ifjúsági bérleti sorozatokkal, ahol az öt elő­adásból álló két sorozaton kívül a győri Kisfaludy Színház soproni előadásai növelik a választékot. A fel­nőtt produkciókat továbbra is a győri társulat hozza Sopronba. Ami a hangversenyek kí­nálatát illeti, a soproniak itt sem a sportolástól remé­lik az eredményt: az igaz­gató véleménye szerint bár­mely hasonló nagyságrendű magyar város megirigyelhet­né a soproni „hangverseny­sűrűségét”.­­ A jelentkezők nagy szá­ma igazolta annak helyes­ségét is, hogy a művelődési központ (bár a városban más lehetőségek is vannak) ismét megindította nyelvtan­­folyamait. Ami a hagyomá­nyos tanfolyamokat illeti: a szabás-varrásra, a jazz-ba­­lettre és a társastáncra együtt több százan jelentkeztek, s érdeklődés kíséri az újon­nan alakult „átváltoztatjuk” klub indulását is. Utóbbi lé­nyege: azoknak (elsősorban nőknek) adni szakszerű se­gítséget, akik úgy érzik, akár külsőleg, akár belsőleg elégedetlenek önmagukkal. Akik segítenek­, fodrász, kozmetikus, ruhatervező és akár pszichológus is. A rajziskolában külön cso­port indult a gyermekek­nek, és újra indultak a ze­neóvodai foglalkozások is, az úttörőházban pedig hat szakkör és két számítógé­pes tanfolyam várja az if­jú érdeklődőket. Ami végül a szórakozást illeti: — igyek­szünk abban sem a legrosz­­szabbat hozni — mondja az igazgató. Aki egyébként örömmel újságolja: a soproni Liszt Ferenc Művelődési Központ gazdálkodása mára kiegyen­súlyozottá, majdhogynem nyereségessé vált. Ez pedig igazi örömhír. És — példa­értékénél fogva —­ nem is csak a soproniaknak. Mert, ahogy Venesz Ernő mond­ja: a legnagyobb befogadó­­képességű színház, a legtöb­bet látogatott kiállítóterem az ország két és félezer mű­velődési háza. Ezek az­ el­ső vonalban álló, hétközna­pi színterei a magyar kultú­rának — nem közömbös te­hát, hogy milyen körülmé­nyek között végzik munká­jukat. M. T. iMOZtfi Bőnyré­talap: A fej nélküli lovas (sz) 6. Csorna: A nagy generáció* (m) f6, Hátsó ablak* (USA) f8, Farád: Hajókkal a bástyák ellen (sz) 6. Győr, Rá­ba: Lenni vagy nem lenni (USA) 3. 16. 8. Győr, Rába Ka­mara: Bolwieser* (NSZK) 7. Győr, Vörös Csillag: Indiana Jones és a végzet temploma* (USA) 9. 11. f8, Lutra (m) 3. n6, Győr. Mese: Süsü, a sár­kány (m) 3. n6, Győr. Kun B. Itp.: Medve nyírfalábakon (sz) 3. A csapat (sz) 6. Győr. Mű­szaki Főisk.: A piszkos ügy* (USA) 7. Győrszentiván: Mire megyek az apámmal?” (sz) 6. Hegyeshalom: Az ember, aki túl sokat tudott (USA) 6. János­­somorja: Üldözök* (USA) f8. Kapuvár: Újra Donaldék! (USA) f6. Képvadászok* (m) f8. Kimle: Szerelem első vérig* (m) 6. Kóp­­háza: A láthatatlan ember .(sz) 7. Mosonmagyaróvár, Dózsa: Break II. (USA) f6. f8. Ötte­­vény: Hideglelés* (1) f6. Pan­nonhalma: A Siaolin templom szent köntöse (kínai) 6. Rajka: Dögkeselyű* (m) 7. Rábapato­na: Jöjj és lásd! I—II.* (sz) 5. Sopron. Szabadság: Nincs kettő négy nélkül (o) fló, Macskafogó (m) 3, n6, 18. Tét: A smaragd románca* (USA) 6. VIDEO-MOZI Győr, Kristály Étterem: A hong-kongi ember (hék) 5. Győr, Rába Kamara: A kung­­fu lány (h—k) 3. 5, Mosonma­gyaróvár, V. Műv. Közp.: A nagyfőnök (h—k) 5. Sopron, Vén Diófa: Megszegett eskü (h—k) 6. A csillaggal jelölt filmek kor­határosak! A Moziüzemi Vállalat a műsor­­változtatás jogát fenntartja! Elmebajnokság TANÁRNŐ A KÉPERNYŐN Az Elmebajnokság című tévéműsorban időnként fel­tűnik egy győri arc. Novákné Németh Beáta történelem­­orosz szakos tanárnő a Jed­lik Ányos Gépipari Szak­­középiskolában. Németet is tanít, angolul is beszél, szen­vedélyes keresztrejtvényfej­tő, nyolc országba levelezik, nyaranta idegenvezető, hob­bija a népszokások gyűjté­se... és e mellett van ideje, ereje a vetélkedő fordulóira is készülni. Hogyan, hon­nan? — A férjem biztatott arra, hogy jelentkezzek. Már gim­nazista, egyetemista korom­ban is rengeteg tanulmányi és kulturális versenyen vet­tem részt. Amikor tét nélkül néztem az Elmebajnokság adásait, sok kérdésre tudtam válaszolni kapásból. Elhang­zott a felhívás, jelentkeztem. — Milyen témákat válasz­tott, hogyan készült fel az egyes fordulókra? — Az első elődöntőn ápri­lisban Kanada története volt a témám. Ezzel az anyaggal már egyetemista koromban is foglalkoztam, magyar nyelvű könyvet nem sokat találtam, levelező partnere­im sokat segítettek. A szeptemberi fordulón Nők a magyar szabadságharcban témát választottam. Az első adatokra véletlenül bukkan­tam, aztán már tudatosan kutattam tovább, főleg múlt századi újságokat böngész­tem. A novemberi versenyen — amelynek győztese már a decemberi döntő egyik résztvevője lesz — II. Kata­lin orosz cárnő élete és ural­kodása témakörből fogok „vizsgázni”. Ez egy hirtelen jött ötlet. Legtöbbet a hét­végén tudok készülni, de reggelente a buszozás öt percét is kihasználom. Bi­zony sok tanulással, lemon­dással jár ez a vetélkedés. Két óvodáskorú gyermekem­re kevés időm jut, a tévét is csak ritkán nézem. A 27 képernyő elé került verseny­zőből mindössze ketten vol­tunk nők. Az Elmebajnok­ság a középkorúak versenye, és főleg a férfiaké, nekik va­lahogy több a szabadidejük. — Hogyan reagáltak a di­ákok, ismerősök, hogy a ta­nárnő versenyez a tévében? — Jó érzés, hogy többen már az üzletekben is felis­mernek, gratulálnak, kérdez­getnek. A diákok körében gyorsan terjedt a hír, na­gyon érdekli őket minden, amit a tévéfelvételről, a versenyről mesélek. Virágot is kaptam tőlük. — Ha teljesítenék a kí­vánságát, mit kérne? — Szeretnék bejutni a döntőbe, és egyszer elutazni Kanadába. L. Cs. 1986. október 23., csütörtök KISFALUDY színház JÖN A CIRKUSZ 19.00 óra bérletszünet A Győri Balett előadása ­ Három arany minősítést szerzett már az 1974-ben alakult bogyoszlói Kisalföld néptáncegyüttes és pávakör. A csoportot a bogyoszlói téesz és a csornai Atész patro­nálja, így juthattak el a táncosok többek között Franciaországba, Olaszországba és néhány héttel ezelőtt Bécsbe. Ismét ODN Az Országos Diáknapo­kat — ismertebb nevén az ODN-t — 1986—87-re is meg­hirdette a KISZ Központi Bizottsága, a Művelődési Mi­nisztériummal és az Állami Ifjúsági és Sporthivatallal közösen. A Diáknapok, az amatőr művészeti bemutatók rendezvénysorozata, a diák­fesztiválok programjai hoz­zájárulnak a régi diákszo­kások, iskolai hagyományok megismertetéséhez. Őszi hetek jeles napjai Könyvet minden kézbe Ez az írás azért íródhatna, hogy sokak érdeklődését a könyvek felé fordítsuk. Jótékony kampány kezdődött a napokban, ugyanúgy, mint évek óta bármikor. Ősz idején a Könyv­értékesítő Vállalat a művelődéspolitikai tradícióihoz híven ebben az esztendőben is megrendezi a megyei könyvheteket. Hogy ez a magyar vidék ki­emelkedő kulturális eseménye a szövetkezeti boltháló­zatban, azt nehéz megítélni. Hogy a „könyvet minden kézbe” jelszó valóban mindenkit érint-e majd, ugyan­csak fogas kérdés. Ezért azt gondolom, többről van szó, mint a könyvek iránti puszta érdeklődésről. Amióta olvastam azokról a kétségekről, amelyek az írott szó devalválását jelezték, ugyancsak elgondolkodtam. A devalváció — a képkul­túra kiterjedése következtében — egyenesen a gyerek­kor elvesztését vetíti előre. Ezt állapították meg szo­ciológusok, társadalomkutatók. Mindezt arra alapozták, hogy a tizenhatodik és huszadik század közötti könyv­kultúra, amely olyan tudáskiváltságot jelentett, hogy a felnőttet és a gyereket elválasztotta egymástól, ma már végérvényesen a múlté. Az olvasni tudó felnőtt volt egykoron az, aki hozzáférhetett a nyomtatott be­tűhöz. Tetemes előnye azonban a tévé és a video vilá­gában megszűnt, mert a tömegtermelésben megjelenő kép túlsúlya — mint egyik hetilapunk a közelmúlt­ban utalt rá — megváltoztatta az információ lavina­ként elindult folyamatát, amelyben különböző életkor­ban ,az emberek közti társadalmi és intellektuális szint­­különbség megszűnt. Legalábbis óriásit csökkent. A vi­lágba érkező információkat a gyerek is látja, majdnem annyit tud, mint a felnőtt. A hangsúly a majdnemen van és ennek egyszerű az oka. A felnőtt megtanult olvasni, a dolgokat nemcsak önmagukban látja, hanem azokat fejük tetejére állít­va is, a konkrét mivoltuktól­ elvontan képes megítélni őket. Igazából ezért kell könyvet venni a kezünkbe a videoku­ltúrától tobzódó világban is. A könyvet min­den kézde jelszó nyomába azért érdemes erednünk e különleges hatások elenére is, mert azt javasoljuk, hogy a világról alkotott képünket a magunk elméjében al­kothatjuk egésszé. Erre csak az képes, aki olvasni tud. Ismereteink alapján a jelszó önmagában mit sem ér. Azt is észre kell vennünk, hogy miért van szüksé­günk érdekes kötetekre, mint hűséges társakra és miért éppen most. Amióta az emlegetett írásit olvas­tam, az jár a fejemben, hogy bizonyára azért e kény­szerítő szükség, mert a valóságnak látása kevés. A valóság láthatatlan mezőjére is szükségünk van. A világ színével és fonákjával együtt lehet teljes a szá­munkra. Ezért útitársunk a könyv, ezért kell minden kézbe. Legalább azokéba adjuk, akik óhajtják, akik nyúlnak utána.­ V. L. Új kiadásban a „Szőlő és bor" Novemberben újra az üz­letekbe kerül a tavaly el­hunyt neves szakíró, Pro­­hászka Ferenc „Szőlő és bor” című könyve. A mű, amely­nek 14. átdolgozott és bőví­tett kiadása jelenik meg, a Mezőgazdasági Kiadó szá­mára is az egyik legsikere­sebb vállalkozás volt az el­múlt évtizedekben. A könyv első kiadására Erdei Ferenc bíztatta a szerzőt. Azóta összesen több mint 800 ezer példányban látott napvilá­got, most 90 ezer példány­ban jelentetik meg. A szőlő termeléséhez és a bor készí­téséhez hasznos tanácsokat nyújtó könyvet mindig ha­mar elkapkodták a kister­melők a kertészkedők. A könyv új kiadását — a szerző kívánsága szerint — Szent-Miklóssy Ferenc ké­szítette elő. Az eddigi kiadá­sok tartalmi változása jól tükrözi azt a fejlődést, amely az elmúlt 20—25 év alatt a szőlőtermesztésben végbe ment, hiszen Prohászka Fe­renc saját kísérletein túl mindig figyelembe vette a szakterület legújabb tudo­mányos eredményeit is. Kli­k­FÖlD - 5

Next