Kisalföld, 1986. november (42. évfolyam, 259-282. szám)

1986-11-12 / 267. szám

Tv-jegyzet Taps és nevetés Megkérdeztem kolléganőmet: mikor tapsolt utoljára? Azt válaszolta, hogy előző este. Meglepett a válasza, ugyanis hétfőn nem volt adásnap a tévében. Rákérdeztem hát: ki kérte fel tapsolásra? Ezen meg ő csodálkozott, szerinte ugyanis a tapsolás, mint cselekvés, nem történhet se kérés­re, se parancsra. A taps olyan megnyilvánulás, amelyet jó­kedvében „követ el” az ember, olyankor, amikor az őt ért ingerek érzelmeket szabadítanak fel. Azaz önkéntes tevé­kenység. Vegyünk egy alaphelyzetet. A Budapest Kongresszusi Köz­pont színpompában úszó színpadára kilép egy civil nő és egy civil férfi, hogy közrefogja Rózsa Györgyöt. Ettől még nem csattan fel a taps törvényszerűen. Ha ők ketten felöl­töztetnek egy ikerpárt, még ez sem váltja ki azt az inger­hatást a nézőből, hogy tapsra lendítse két tenyerét. De mert a taps a siker jele, hát kérjük meg a kedves publikumot: tapsoljon a bejövőknek, az öltöztetőknek. Rózsa György ilyet kért, a publikum tapsolt. Szombaton este kilenc után. Nevezett tapsrakérő szerkesztőként és konferanszként bú­csúzását sajnálattal jelentette be, tán mert ő jól érezte ma­gát. Izgult is derekasan az öltöztető jelenetnél! Már-már azt várta a tévénéző, hogy felszólítják: tapsoljanak meg en­gem is, erőt ad, megérdemlem, és a többi... A taps és a nevetés nálam édestestvérek. A nevetést sem parancsolhatják meg az embernek. Sokszor épp visszatar­tani nehéz. Nos, a hétvégi tévékínálatban volt alkalmunk nevetni, mit nevetni? — hahotázni. Nem kimondottan a Böngészdő kínálatára gondolok, amely a hétvégén lakásba szorultaknak ezúttal is remek szórakozást kínált. Nem is a vasárnapi Családban marad ... című egyvelegre, amely vi­szont évtizedeket késett humorosságával, itt-ott kacagott csak fel a néző, akkor is kínjában. Először az ötvenes-hat­vanas évek paródiáját sejtette a Vidám Színpad színészei­nek produkcióiban, de a csasztuskákban szereplő politiku­sok és közéleti emberek nevének hallatán közeledett hoz­zánk a keltezés, s épp ettől távolodott a humor. A tévéné­ző, aki jó pár éve derülhet például a Mikroszkóp Színpad humorán, ugyancsak bizonytalanná vált vasárnap öt óra táj­ban. A „lekonferálásból” tudta csak meg, hogy 1981-es — és nem régebbi — kabarét volt kénytelen nézni. Az is megeshet, hogy azért nem tört ki a nézőből a ne­vetés, mert előtte kikacagta magát az egyes műsort nézve. Pedig az a műsor nem kabaré, ha úgy tetszik, egyhangú is, mert a játékmester a kérdéseken túl legalább félszázszor mondta: „igaz”. De mégsem volt egyhangú! Az ismeretter­jesztésén túl öblös kacagásra is alkalmat adott. Mindez a 3-as számú versenyzőnek köszönhető, akinek tudása lenyű­göző, játékstílusa pedig szemfényvesztő. Bizonnyal téves a gyanúm, miszerint az Elmebajnokságot miatta sugározzák. Ugyanakkor remélem, hogy Gálvölgyi János is beleül abba a vallatószékbe, s akkor nevetésben, tapsban nem lesz hiány. Elképzelem Gálvölgyit: ül a „rend­őrautót” furán formázó kéklámpás székben, vastag madzag­gal lekötözve, s amikor druszája, az Egri levegőt vesz, hogy feltegye a kérdést, ő máris gombot nyom. Később kioldódik a madzag, Gálvölgyi kezében csákány, izgalmában szétveri az egész berendezést... De minek adogatok itt ötleteket? Gálvölgyi nem szorul rá.­­ Apropó, Gálvölgyi! Rég láttuk a tévében. Vasárnap is csak a hangját küldte el Derrick társaként. Merthogy e hétvégén a „változatosság kedvéért” krimi volt műsoron. A bemon­dónő szellemesen konferálta: dőljünk hátra a fotelba, mert a felnőttek esti meséje következik. A Derrick. Egyszer majd csak kinövünk az ilyen mesékből! Hámor Vilmos Egy hangszer sokszínűsége Vizsolyi Lívia győri fagott­művész azon kevesek közé tartozik, akik igénylik a rendszeres pódiumszer­ep­­lést és ezért áldozatokra is hajlandók. Vizsolyi Lívia tudja azt, hogy a zenekari muzsikálás mellett teljes értékű művésszé csak az válhat, aki állandóan és fo­lyamatosan képzi magát, ere­jét és képességeit időnként próbára teszi, önálló esten bizonyítja érettségét. Mind­ehhez természetesen az is kell, hogy valaki, vagy va­lakik a fellépés lehetőségét megteremtsék. Vizsolyi Lívia legutóbbi szólóestjének patrónusa a Győr-Sopron Megyei Műve­lődési Központ volt, mely intézmény — dicséretes mó­don — egyre szélesebb kör­ben vállal mecénási szere­pet. A Zeneművészeti Szak­­középiskola nagytermét be­töltő korosztályokat képvise­lő hallgatóság nem csalódott, néhányan a vártnál is elé­gedettebben távoztak. A megyeszékhelyen élő fagott,művésznő szólóestjé­nek talán legnagyobb ered­ménye, hogy jól és színvo­nalasan mutatta be hangsze­rének sokszínűségét, a lehet­séges megoldások, sokféle­ségét, miiközben bátran ka­landozott a különböző zenei korszakok kevésbé járt út­jain is. Aki rászánta estéjét és jegyet váltott a koncert­re, meggyőződhetett arról, hogy egy avatott művész ke­zében ez a fura hangszer hányféle érzelem, hányféle hangulat kifejezésére képes, széles regiszterén miként vá­lik fátyolosan érzelmessé a líra és miként szabadul el a féktelen szenvedély. Ph. E. Bach klasszicizmus irányába hajló szonátái, Boismortier barokk szvitje telt hangzásaival, hajlékony melódiaformálásával­, a díszí­tőelemek gondos m­egmun­­kálásával aratott sikert. Danzi: Sinfonia concertante c. figyelmet érdemlő alko­tása kétségkívül az est egyik legemlékezetesebb produk­ciója volt. A könnyed hang­vételű, játékos, helyenként lírai ihletésű többtételes da­rab a jó értelemben vett szó­rakoztatás igényéből kiin­dulva a házi muzsikálás ne­mes hagyományait elevení­tette fel­, lehetőséget teremt­ve mindhárom közreműködő egyéni képességeinek csillog­tatására is. A klarinétszóla­mot vállaló, igen tehetséges Bertha László ez alkalom­mal elemében volt, a Bach­­szonátákban hiányolt pianok sem hiányoztak ehelyütt, érett, magabiztos teljesít­ményt nyújtott, amely a jö­vőre nézve mindenképpen biztató. A Corette szonáta virtuo­zitásával, egyes állások tech­nikai megoldásaival,­ s nem utolsó sorban széles hangzá­saival ragadott meg. Schu­bert igen népszerű Arpeg­­gione szonátatétele — Gá­bor József mindvégig­ kitűnő zongorajátéka mellett — fa­gottos tónusaival, vibrato nélküli kitartott záróhang­­jaiival vált emlékezetessé, az eredeti hangszerfelálláshoz képest kuriózummá. Talán csak Glinka Patetikus triója tűnt gyengébbnek, csiszolat­lannak, s itt volt helyenként érezhető Vizsolyi Lívia kel­leténél kisebb hangja. Falvai Sándor győri kla­rinétművész ráadásként meg­szólaltatott Ragraim-ja mél­tán aratott vastapsot, egy­aránt dicsérte a szerzőt és az előadót. Kóbor László 1986. november 12., szerda Zenés , szomszédolás Hazánk kulturális külképviselete, a bécsi Collégium Hungaricum a bécsi Rudolfsheim Zeneiskola és a soproni Állami Zeneiskola kö­zötti kapcsolat létreho­zásával rendkívüli le­hetőséget nyújtott a két intézmény tantestüle­tének és növendékeinek. A bécsi Rudolfsheim Zeneiskola tanulói a múlt­ év novemberében­­ mutatkoztak be Sopron­ban, amikor nagyszerű hangversenyt adtak a Petőfi­­ Színházban. A soproniak viszontlátoga­­tására most került sor,­­ október 26—27-én. A kétnapos kirándulás szép­­ emlék marad felnőttek­nek és gyerekeknek egy­aránt. A vendéglátó ze­neiskola vezetősége min­dent megtett, hogy a soproni küldöttség ké­nyelmes elhelyezését,­­ pompás ellátását, jó hangulatát és sikeres szereplésnek a felté­te­­­­­leit biztosítsa. A kon­cert ifjú művészei kivá­­­­lóan teljesítették r meg­­­­tisztelő feladatukat: tu­dásuk legjavát nyújtva elismerésre méltóan képviselték iskolájukat , és városukat. Az utazást­­ megelőző időszakban a­­ növendékek és tanáraik­­ energiát és szabadidőt nem kímélve készültek­­ fel, és a közösen vészelt­­ alapos munka eredmé­­­­nye nem maradt el: a­­ soproni Állami Zeneis­kola tanulói kiemelkedő­en nagy sikerrel léptek fel Bécsben. A két intézmény kö­zötti baráti kapcsolat jö­vőjét­­ jelenti Elfriede Weingess (a bécsi Ru­dolfsheim Zeneiskola igazgatónője) és Fohner János (a soproni Álla­mi Zeneiskola igazgató­ja) több évre szóló meg­állapodása. H. E. • Az újrónafői Általános Iskola honismereti szakköre Szttőri Lászlóné vezetésé­vel tevékenykedik. A pajtások lelkesedéssel gyűjtik a hagyomány emlékeit. Az így összegyűjtött anyagot iskolai kiállításon és a szaktantermekben szemléltetőeszköz­ként használják. A szakkör a Szülőföldünk megyei honismereti pályázatokon több ízben első, második és harmadik helyezést ért el. * endő-e a szellem? Iskolagondok az iskolavárosban Berzsenyi Dániel, Hajnóczy József, Eötvös Károly és Rát Mátyás egykori iskolái­nak mai falai között járva megdöbben a látogató. A soproni középiskolák többsé­ge hulló vakolattal, mállado­zó falakkal várja a régóta esedékes felújítást. Úgy ala­kult, hogy az évtizedeken át halasztgatott vagy toldozva­­foldozva végzett javítások a legrosszabbkor bosszulják meg magukat. A város csu­pán üres zsebeit mutogat­hatja a jogosan méltatlan­kodó pedagógusoknak. Te­tézi a bajokat, ha majd az általános iskolákat ostrom­ló demográfiai hullám el­éri a középiskolákat. A szakemberek szerint az év­tized végére harminchárom középiskolai tanterem fog hiányozni Sopron teljes el­látásához. A riasztó tények hatását a jó hír sem enyhítheti: a város két év múlva új szak­­középiskolával gyarapodik. Húsz tantermének többsége minden valószínűség szerint csupán a Pesti Barnabás ne­vét viselő társintézmény zsúfoltságát csökkenti majd Az oktatómunkájuk ered­ményeiről ismert és nemze­dékek tudását megalapozó soproni középiskolák szinte kivétel nélkül nehéz hely­zetben vannak. Keserűen beszél a valamikori sopro­ni líceum, a mai Berzsenyi Dániel Gimnázium tartha­tatlan állapotáról Baráth Zoltán igazgató. Nem sze­retné a véleményét a nyil­vánosság elé tárni. Az sze­rinte az iskola jó hírnevét csorbítaná, ha az itteni ok­tatási körülményre fény de­rülne. Gondolom, ennek el­lenére a diákok, a szülők nyitott szemmel járnak az­ iskola folyosóin és tanter­meiben. — Egyelőre azért nem tud­juk megoldani ezeket a sú­lyos gondokat — mondja Horváth Jenő, a városi ta­nács művelődési osztályának vezetője, mert hasonlóan fontos feladatokra sem jut elegendő pénz. Olyan áthú­zódó beruházásokkal küsz­ködik a város, amelyek a tervidőszak végéig lekötik erőnket, így például az is­kolafelújításokat is csak ak­kor kezdhetjük meg. A ter­vek szerint 115 millió forin­tot fordíthatunk erre a cél­ra. Ha egyáltalán rangsorol­,­hatunk, akkor a Berzsenyi gimnázium felújítása a leg­fontosabb feladat. Ám nincs sokkal jobb helyzetben a Széchenyi sem, ahol még napjainkban is olajos pad­lót koptatnak a diákok, cserépkályhákkal fűtenek. Télen a folyosók viszont jég­hidegek. A vendéglátóipari szakközépiskolában a pincé­ben tornáznak a tanulók, a zeneiskola falait évek óta támogatni kell, mert omla­dozik. A legnehezebb próba­tételt az jelenti, hogyan újít­hatjuk fel a Berzsenyi gim­náziumot anélkül, hogy ez az oktatás munkáját jelen­tősebben megzavarná. Ter­veink szerint az oktatás ideiglenesen a szemközti Entzbruder kollégiumban folyhatna, a kollégisták vi­szont a Május 1. téri kollé­giumban kapnának otthont A Berzsenyi gimnázium esete tehát nem egyedülálló. Mégis ahogyan pedagógusai­nak szakmai tudását ismer­jük, bátran kimondhatjuk, hogy kiváló eredményeket produkálva méltóképpen folytatják elődeik munkáját. De meddig tehetik ezt a sú­lyosan hátráltató körülmé­nyek közepette, amikor té­len havat kell söpörni a fo­lyosókon és a tornaterem tetejét évről évre vizsgáltat­ni kell a szakemberekkel, nehogy súlyos baleset tör­ténjen. A kérdés ennek ellenére nem az, hogy ők megérde­melték-e vagy sem, hanem az, hogy az előbbiek fejlesz­tése viszont miért maradt el? Miért jutottak ilyen vál­ságos helyzetbe? Mondják, hogy a városi tanács irattá­rában őrzik azokat a meg­sárgult számlákat, amelyek tanúsítják jópár évvel ez­előtt egészen komoly sum­mákat, százezreket utaltak vissza a soproni oktatási in­tézmények. Pedig az iskolák és kollégiumok már akkor sem voltak sokkal jobb helyzetben. Igen ám, csak­hogy akkor még nem a vá­ros volt a gazdájuk ... Kuntz Zoltán Győr. Rába: Minőségi csere (kubai) 3, 16, Keresztapa I.n. (USA) 8. Győr. Rába Kamara: Hamlet (ang.) 7. Győr, Vörös Csillag: Hóbortos népség I. (botswamai) 9, 11, Bocsáss meg, Madárijesztő! (sz) 3, n6. Azon a tavaszon nem sütött a nap* (1) 18. Győr, Mese: János vi­téz (m) 3, n6, Győrszemere: A flotta kedvence (sz) 4. Break II. (USA) 6, Mosonmagyaróvár, Kossuth: A harmonika,­­mber (sz) 4. Ben Hur I—­II.* (USA) 6, Nagyszentjános: Zsaroló zsa­ruk* (ír) 16. Rábapordány: A láthatatlan ember (sz) 7. Sop­ron, Szabadság: Első kétszáz évem* (m) 3.. Nyomás, utána!* (o) n6. 18. VIDEO-MOZI Csorna, Műv. Közp.: Megsze­gett eskü (h-k) 5. Győr, Rába Kamara: öldöklés San Francis­cóban (h-k) 3, 5, Kapuvár, Rá­­baparti Presszó: A háború is­teneinek fürdője (h-k) 8.Kóp­­háza, vendéglő: Tomboló ökor (h-k) 6, Mosonmagyaróvár, Kos­suth: Kung-fu lány (h-k) 7. A csillaggal jelölt filmek kor­határosak! A Moziüzemi Vállalat a műsor­változtatás jogát fenntartja! KIJMPOU) — 5

Next