Kisalföld, 1990. november (45. évfolyam, 256-281. szám)

1990-11-14 / 267. szám

1990. november 14., szerda HÍMIFOLD Kitől vadultak a „Macskák”? Egy vendégszereplés háttere A soproni Corvinus Kör el­nöke és titkára 1989 őszén a Bécsújhely melletti Wollers­dorf polgármesterénél járva, felfigyelt egy plakátra, amely a „Cats” előadását hirdette. Kérdésükre megtudták, hogy a helyi fiatalok már több helyen sikerrel adták elő ezt a darabot, amit tulaj­donképpen „csak” táncol­nak, a zene és ének hang­szalagról megy. A kör elnöke felvetette, hogy szívesen fo­gadnák Sopronban is ezt az előadást. A polgármester viszontlá­­togatásakor a küldöttségben érkezett a program szellemi atyja és betanítója Erwin Gral úr, és a soproni szárma­zású tolmács is (akire ugyan szükség nem volt, de ő jól érezte magát a honi nedű­től). Az egyéb megbeszélniva­lók után a küldöttség megte­kintette a szóba jöhető hely­színeket, fogadta őket a mű­velődési osztály vezetője és a művelődési központ igazga­tója. A színházban részlete­sen megvizsgálták a techni­kai lehetőségeket, a „szak­emberek” bőséges eszmecse­rét folytattak, míg a Corvi­nus Kör vezetői és a politikai vezetők megállapodtak az előadás anyagi feltételeiben. Az előadás fogadója a műve­lődési központ, hiszen ők rendelkeznek létesítmény­nyel, személyzettel, és jól képzett szakemberekkel. A wöllersdorfiak fellépti díjat nem kérnek, csak szállást egy éjszakára húsz főnek, hogy az előadás után ne kell­jen hazautazniuk, annak költségét is ők vállalták. Az első megállapodás óta eltelt fél év alatt többször tartottak technikai bejárást a rendezők Sopronban ad hoc-szerűen, tekintet nélkül arra, hogy Sopronban a fo­gadók ráérnek-e vagy sem!? A Corvinus Kör titkáraként állandó telefonkapcsolatban álltam a wöllersdorfiakkal, közvetítettem újabb és újabb igényeiket a művelődési köz­pontnak. Intéztem a mozgó­sítást, a szereplők fogadását, elszállásolását. A Kállai kol­légium igazgatója ingyen bo­csátotta a csoport rendelke­zésére a szállást egy éjszaká­ra! Hatan úgy döntöttek, hogy az előző éjszakát is itt töltik, ezt is megoldottuk a kollégiummal. Felkértem a kör elnökét, hogy az esti elő­adáson köszöntse a szerep­lőket és az osztrák kísérőket, akiket az esti előadás előtt vacsorára vártunk a wöllers­­dorfi polgármesterrel együtt! Miután este hatig a megbe­széltek ellenére nem jelent­keztek, negyed 7-kor mond­ták le a vacsorát a Halász­­csárdában. Előadás előtt el­hangzott a köszöntés és a köszönet, telt ház előtt mu­tathatták be műsorukat a lelkes amatőrök. Ha Kövesi György indítta­tást érzett, hogy „felkérje egy kis beszélgetésre” a­­ szerin­te­­ szervező Ágota urat, ak­kor miért nem vette a fárad­ságot, hogy a beszélgetés ele­jén jelenlévő Corvinus elnö­két is megkérdezze? Engem nem kell megkérdezni, mert ez így jó, így lehet „botrányt keverni”, ha egyoldalúan ál­lítjuk be az esetet. De kinek jó ez? Mint a Corvinus moz­galom alapítója, indítás óta lelkesedésből, társadalmi munkában végeztem a kör ügyeit, szerveztem, hogy má­sok élményhez, kapcsolat­hoz, sikerhez jussanak. „Saj­nos” van egy kereső állásom is, ahol ugyancsak illene helytállnom. Ezen az amúgy is megbolydult hétvégén, ál­lásomból eredendően a fize­tésemért kellett nagyszámú vendégseregről gondoskod­nom, őket vezetnem. De még ekkor is állandó telefonkap­csolatban voltam a színház szakembereivel (akiknek kü­lön köszönöm a helytállásu­kat!) és az osztrák csoport képviselőivel. A Corvinus Kör 9 tagú vezetőségéből a legmagasabb rangú, az el­nök köszöntötte a fennállása óta, tehát immár háromezer éve Európához tartozó sop­roniak nevében a szereplő­ket. A Civitas Pinceszínház vezetője még nem érzi euró­painak kultúránkat? Szalay Csaba a Corvinus Kör titkára (Kövesi György a Kisalföld november 7-ei számában ír­ta meg véleményét a wöllers­­dorfi együttes soproni bemu­tatójának körülményeiről. E cikkre válaszol a fenti írás szerzője.) Öntörvényű harmóniák széphangú gitáron Bak Zoltán hanglemezéről A fiatal győri gitárművész, Bak Zoltán nevét városában jól ismerik. Bizonyára az or­szágban is akadnak néhá­­nyan, akik emlékeznek önál­ló estjeire, melyekkel a mű­velődési házakat járta. Ugyanakkor művészetének értői és csodálói jól tudják, hogy jelentősége messze túl­nő szülővárosának határain­­ és a mai napig nem kapta meg a méltó elismerést. Évekkel ezelőtt szerepelt ugyan a Zenebutik győri adásában, utána telt ház előtt tartotta önálló estjét a Bartók Béla MMK színház­­termében, a Hanglemezgyár­tó Vállalat tájékáról érdekes hírek röppentek föl - de vé­gül csak az idén jelent meg a fekete korong, magánkia­dásban, angol nyelvű borító­val. Címe: Az élet utolsó pil­lanatáig. Sötét háttér előtt súroló­fényben egy gitár, a húrokon pihenő kéz, melankóliát su­galló címlap. A hat kompozí­ció valóban elmélyült hallga­tást kíván, ugyanakkor ko­rántsem egysíkú emocioná­lis és szellemi tartalmakat fejez ki. Feszes, zárt rendbe gyűjtött végtelenség, fegyel­mezett totalitás érződik mindannyiban. Már az első darab (A kép) hallgatása köz­ben kifejeződnek a valóság villámló ellentétei: romanti­kus, elomló futamok után fortissimo akkordleütések képezik az ellenpontot, hogy végül feloldódjék mindez a kimunkálódott harmóniá­ban. A szerző evolúciós mó­don felépülő zenéjét még tel­jesebben mutatja az A oldal következő két, azonos című műve: Régi idők magyar tré­fái. A ritmus- és dallamvilág öntörvényű fejlődésen megy keresztül, amelyben jól meg­fér reneszánsz hajlítás, délszlávos lüktetés, magyar - népdal-motívum - kápráza­tos virtuozitással, több szó­lamban előadva. A gondola­ti tartalom még közepes ze­nei műveltségű befogadó számára is jól érthető, a kor­társi, modern kompozíció el­lenére úgy érezzük: a hang­szer megszólal, beszél a mű­vész kezében. A B oldal mély filozófiai mondanivalója mel­lett technikai bravúrokkal is találkozunk: először elgon­dolkodhatunk, melyek is egy „rendes” ember paraméterei, majd a címadó szerzemény­ben az üveghangtechnika al­kalmazásának mesterfoká­ban gyönyörködhetünk: a vándorló (üvegnyak-mód­­szerrel megoldott) akkordok után egykezes alapra ját­szott üveghang-dallamme­­net következik. Az élő előa­dásban ez úgy jelentkezett, hogy a művész percekre elengedte jobb kezét a hang­szer mellett: bal kezével egyi­dejűleg fogta és pengette az alapmotívum hangjait. A címre utal (fordíthatjuk így is: a lét végső pillanatáig) a lezárás, Ady sora dereng föl: csengettyűznek a gyászme­netnek. A lemez utolsó da­rabja (A bohóc szerelme) tiszta, egyszerű főtémával fe­jezi ki az intellektuális felül­­állás komorabb oldalát, a léttel szembeni hiába-fö­­lényt. Hasonlíthatnánk Bak Zol­tánt nemzetközileg ismert és elismert gitárvirtuózokhoz, mesterekhez és művészek­hez, fölöslegesen­ szuverén alkotó, öntörvényű gondola­tisággal, magasfokú instru­mentális tehetséggel. Első lemeze méltó darabja (remél­hetőleg) kibontakozó élet­művének. Burkus Zoltán Soproni Szemle 1990/3 Főtt só és deszkafont Megint egy fejezet helytör­ténet! Örömünkre. Születhetnek tudós tanul­mányok, nagyszerű, orszá­gos elismerésű dolgozatok, kisebb közlemények, meg­emlékező írások ebben a bo­­rongós történelmi időjárás­ban, ám ha ezekkel nem le­het a nyilvánosság elé lépni, akkor egyik se ér semmit. Éppen ezért, vagy ezért is vé­lem igen hasznosnak a Sop­roni Szemle számait, ame­lyekkel tudatosan haladnak a jó okkal választott irányba a szerkesztőség tagjai. A ko­rábbi városi tanács és a Vá­­rosszépítő Egyesület folya­matos megjelenésű folyóira­tának idei harmadik száma változatlanul kitűnő, tanul­ságos. A Pro Urbe Sopron ez évi kitüntetettje, dr. Fogarassy László ny. könyvtáros Hábo­rú hadüzenet nélkül címmel (Hadműveletek Magyaror­szág területén a páduai fegy­verszüneti egyezménytől a soproni népszavazásig) adja közre tanulmányának első részét. Ugyancsak az első ré­szét közli a folyóirat H. Elek Mária elgondolkodtató mun­kájának: Sopronbánfalva 1944-1945 Sümeghy József tanító naplója tükrében. Em­ber Győző könyvéhez (Ma­gyarország nyugati külke­reskedelme a XVI. század közepén) Mollay Károly tesz érdekes kiegészítéseket és jegyzeteket. (Megtudhatjuk például, a deszkánál és az Ausztriából behozott főtt só­nál másfajta fontot alkal­maztak, mindez hogyan fejt­hető meg az adatokból; 15 dénáros deszkából egy font éppen 96 szál deszkát adott ki; a főtt só alapegységének edénye a sókút volt.) Király Tibor az alkalmi bélyegzők sorolásával folytatja közle­ményeit (Sopron a J­aték­á­­ban), Horváth Szávia gimná­ziumi tanuló - a folyóirat szí­vesen ad helyet a fiataloknak -jubileumi témához nyúlt, a Magyar Társaságot nézte meg a korabeli sajtó tükré­ben (1790-1828). Emlékez­tessünk rá: hazánk első de­mokratikusan választott di­ák-önképzőkörével kezdő­dött a dolog, az alapító tagok szerint a diáktársaság a va­lódi műveltség kútfeje, a nemzeti öntudat, a hazasze­retet istápolója kívánt lenni. A soproni késő középkori végrendeletek egyház- és tárgy­történeti tanulságai címmel Szende Katalin, a Corvinus Magyar-Osztrák Baráti Kör 1989. évi műkö­déséről Metzl János jegyez írást. Rumüller Istvánra (1903- 1988) és egy igencsak meg­késett nekrológgal Gorád Ró­­bertre (1917-1987) Csapody István (szintén a Pro Urbe Sopron kitüntetést kapta) emlékezik. Réthly Endre (1911-1990) munkásságát Metzl János méltatja. A könyvespolcra Mollay Károly ezúttal a mihályi születésű Kiss Jenő munkáit (Fejeze­tek a mihályi nyelvjárás mondattanából, A rábaközi Mihályi nyelvjárásának hang- és alaktana, Állandó szókapcsolatok a rábaközi Mihályiban) tette Büki Szabó József dolgozata mellé, aki Bük környékének ragad­ványneveit gyűjtötte össze, vizsgálta. A Levélszekrény rovatba id. Magassy Sándor és dr. Friedrich Károly írt. J. J. MEDICOR Kerskedelmi Rt. MINTABOLTJA, GYŐR, 9023 Felszabadulás u. 78/a. Telefon: 96/13-641. 1990. november 12-től november 23-ig 10-50%-os árengedményes vásárt tart, melyre várja Tisztelt Vásárlóit. Nyitva tartás: 8 -15.30 óráig. •45730/2­* Isten őszi csillaga Mézesmarkú bocsok, medvebőrbe bújt emberek fölött - te­hát nem regényeim, filmcím -, amikor síkos még az ég is. Ha csak egy csillag, jó ilyent álmunkban látni. Mikes Kele­men a leghűségesebb, nem én! Öreg, borostás arc Konstan­tinápolyban, irtásfalakban, gőgös városban, gazdagok vil­lái előtt. Gyertyát gyújtok, ellobbanó fényűt a háromszáz esz­tendeje születettnek, a fejedelem íródeákjának, akit ugyan­úgy kínzott az idő jól eltöltésének módja - a mű, a kordo­kumentum egy sorozat kötete lett -, mint minket, akik so­se voltunk a rodostói szőlők aljában, nem strázsáltunk a di­ákok szállásánál, gránátalmát se hordtunk a kamrába, es­te nem öntöttük versbe a szomorúságot, lakunk partján a tengernek, töltjük napját életünknek. Mikes? „Jobb volna Er­délyben másét enni, mint itt búzakenyeret." Hányszor jutott eszébe a zabolai, a pápolci birtok? Talán senki se dob tüzet a két zágoni tölgyre-cserefára, ahol az ünnepi beszédben megemlítődött. Domokos Géza mondotta, ez a csillag szim­bóluma mindazoknak, akik a szülőföldtől elszakadtak. Fő­kamarás, tanár, munkás, mezei gazda, mindegy, ki állt fel, s futott, vagy kellett elfutnia a helytől. Ha csak egy csillag is: tündökletes! Szent a negyven évet száműzetésben töltő, a hűséges, az irodalomnak gyöngyöt adó. De mit beszéljen az ember egy kivilágított temetőben? Miről szóljon? Belegörbed szélfújta kabátjába, s azon jár az esze, milyen vezérlő égitesteket ta­lál, milyen körülményeket kénytelen elfogadni, hova teszi be a lábát, milyen szegények közé. Augusztusban színarany­ban ragyogott a szorgalmatos levélíró, örülhet, ki ott lehe­tett az emlékünnepségen Zágonban meg Sepsiszentgyör­­gyön, ám most se késő megforgatni a Törökországi levelek­et, megtudni: a rózsa többet ér a kórónál, a nap fényesebb a holdnál, derék állapot a szerencsén fekünni, amiképp az szép lehet: ebédet Ázsiában enni, vacsorát pedig Európában. De szép-e? Fölvillanók, ködbe veszik a sorok, gyertyát ége­tünk a haldokló sírkertekben, valami réges-régi tenger part­ján - mező inkább? -, ott állnak a halottaink, Vincze János, Kiss Mária, Joó József, Toldi Teréz, Mikes Kelemen, Nagy László, Páger Antal Befelé zokognak, mintha sárga és fehér krizantémokba haraptak volna. Ott állnak az Embernek na­gyok, a teremtők, ismerősök és ismeretlenek. Fáznak, mint mi, mézesmarkú medvék - Isten őszi csillaga alatt. Joó 5 Kozma Rózsa ária- és dalestje Lehet-e valaki próféta a saját hazájá­ban? Ki fog derülni, legalábbis Kozma Rózsa számára, akinek ária- és dalest­je lesz november 16-án, pénteken este fél 8-kor Győrött, a városi tanács dísz­termében. Mit lehet tudni róla máris? Azon kívül, hogy győri, a Zeneakadémia negyedéves hallgatója, Keönch Boldi­zsár növendéke. Mesterének mondhat­ja még Klézli Jánost. A nemrég lezaj­lott háromfordulós Erkel-Kodály Nem­zetközi Énekverseny dal- és oratórium­kategóriájának díjnyertese. A verseny után az öltözőben kapott meghívást a pénteki győri estre, amelyen Kodály, Händel, Haydn, Mozart, Chopin, Pou­lenc, Wolf, Brahms, Liszt és Gounod művei szerepelnek. Zongorán kísér Berchy József. A döntőt követően a folyosón érte Kozma Rózsát Csiky Boldizsár maros­vásárhelyi filharmóniai igazgató, zene­szerző, az Erkel-Kodály énekverseny nemzetközi zsűritagjának meghívása marosvásárhelyi bemutatkozásra. Ro­mán énekesek társaságában sikerrel lé­pett fel Mozart koronázási miséjében Szalmán Lóránt karmester vezényleté­vel. Nemsokára miskolci program kö­vetkezik. A jövő év februárjában pedig már biztos egy fellépés Olaszország­ban a Milano közeli Bergamóban ugyancsak Berchy József zongorakísé­retével.

Next